Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cappelstud schreef:Boeflover, ik ben het NIET met u eens. Kijk maar naar het verleden Boshuis Puzzle reed dressuur in de hoogste reeks, wij hebben cobs gehad die het in de sport zeer ver hebben gebracht en zelfs Cappells Red jet werd kampioen in WESTERN RIDING waar hij het opnam tegen de échte quarters en hij kampioen werd van afdeling zuid. Je moet maar eens de moeite nemen om verder te kijken dan in je directe buurt en dan zul je ontdekken dat de welshcobs het echt schitterend doen. Ik ben het niet eens met uw opmerking als "lichamelijke belemmeringen" want ik heb nog geen welshcob in een rolstoel gezien.
patrick76 schreef:zal hij zich beter moeten gaan gedragen dan tijdens de afgelopen hengstenkeuring. Denk dat het allemaal nog een beetje te vroeg voor hem was. En Boeflover, als je met het regelement op de hoogte bent zul je vast wel weten dat als jouw amazone met een pony in de rubriek bestgaand start, hij of zij niet meer mee mag doen in de rubriek leading rein!!!

barrye schreef:Het is en blijft een combinatie van ruiter en paard.
Wanneer een KWPN hengstenhouder bijv. zijn fokhengst wil promoten zal hij er voor proberen te zorgen dat de hengst, maar vooral ook zijn nakomelingen onder het zadel komen van meer getalenteerde ruiters.
Zo is indertijd de hengst Uniform enorm omhoog gepoushed. Een flink aantal van zijn kinderen werden uitgebracht door meer getalenteerde ruiters, dus liepen er een aantal hoog in de sport. Maar voor een huis-tuin-en-keuken-ruiter waren ze meestal te moeilijk, Uit eindelijk zakt te vraag naar Uniform kinderen toch ook wel in wegens moeilijke karakter.
Een aantal Jazz , Gribaldi, Krack C kinderen kinderen doen het nu super, maar wel meestal onder het zadel van meer getalenteerde ruiters. Toch is er wel veel meer vraag dan naar afstemmelingen van deze hengsten voor de sport. Ook al kunnen er genoeg mensen niet met zulke karaktervolle dieren overweg.
Mijn vergelijking met de Welsh Cob is dat zij in een gelijke positie zitten, maar dan met negatieve spiraalwerking. De meeste handige ruiters kiezen niet voor een Welsh Cob omdat er weinig voorbeelden van zijn in de sport, je keuze valt dan automatisch eerder op een pony met meer bloed. ( Bovendien er zijn er niet zo veel, en de kwaliteit hiet op het continent houdt vaak ook niet over)
Daarnaast kun je minstens 50 misschien wel 100 Welsh pony's of NRPS ponys kopen tegen misschien een Welsh Cob. Ook al logisch dat men haast automatisch kiest voor een makkelijker verkrijgbaar type, waar ook veel meer keuze in is, en dus ook meer kans op een kwaliteits pony.
Allemaal zaken waar de Welsh Cob zelf niets aan kan doen, veel kleiner aantal, minder bekend en slechte kwaliteit op continent. Niet bevorderend voor de populariteit. Je moet echt Welsh Cob fan zijn en toevallig een goede ervaren wedstrijdruiter zijn, wil de Welsh Cob bij jou een kans krijgen om er uit te springen.
Ik heb in Wales en in Engeland echt een aantal super Welsh Cob gezien die het met de juiste scholing in Holland goed zouden doen in de sport.
Verder blijft het ook een kwestie van smaak. Een super elegante bloedpony, of een wat stoerder steviger type Welsh Cob
dnieuwpoort schreef:dnieuwpoort schreef:Mijn dochter van 12 heeft ook een B-Welshje, Telene, merrie, 8 jaar. We hebben haar al bijna 5 jaar.
V: Flevozicht's Darky
M: Singel's Delene
MV: Weston Falcon.
Telenie is schimmel bruin geboren. Zomers is zij heel licht en in de winter is zij mooi rood-bruin. Heel apart.
(ook wel foutief bruinschimmel genoemd). Leuk diertje trouwens!