[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby_KR

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:48

Aangezien ik voornamelijk in de NWR zit, weet ik daar het meest vanaf en meng me daarom niet zo snel in discussies over andere secties. En inderdaad gaat er tegenwoordig veel via fb!

Wel leuk als we hier idd een beetje kunnen sparren over de keuringen, aangezien die er weer aankomen
Zo te lezen nog maar 1tje uit dit topic die (met pony's) naar Utrecht gaan. Ik ga daar zelf ook heen met veulen, 3-jarige merrie en een fokmerrie onder het zadel. Druk dagje dus, maar wel zin in!

Hoe bereiden jullie allemaal voor op een keuring? Uiteraard toiletteren en wassen, maar qua training?
Misschien leuk om elkaar daar tips n tricks over te geven?

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:49

Voor wat betreft een voorbrenger, je zou contact op kunnen nemen met Dirk Jan Leeuwis, Ilse van der Plaat, Peter wijfelaars, Daan voets, John Lambers

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:20

Kimm4 schreef:
Kom je helemaal niet meer bij stal waterland, Ssuuz92?
Mij ken je al ;)

Nee ik kom er helemaal niet meer. Het was tijd om te gaan. Soms heb je dat. Jou ken ik al idd ben je er morgen ook?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:42

Ik was mijn pony's op donderdagavond zo laat als mogelijk. Vrijdags blijven ze op stal .. vrijdagavond weer wassen en dan met alle speciale shampootjes. En ik ben meestal een uur voordat de pony de ring in miet bezig met make up en kalken en klaarmaken .. ben mega pietje precies ... tips en trucs geen idee heb in de jaren heel veel afgekeken bij anderen en opgeslagen van he dat kan ik de volgende keer ook doen.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:07

Jij wast dus twee keer? Moet misschien ook wel met een schimmel of pony met veel wit ;) Ik houd ze de laatste dat voor de keuring inderdaad ook op stal.
Wassen doe ik meestal gewoon de middag/avond van tevoren. Wel met meerdere zeepbeurten, zodat ze echt schoon zijn. Vervolgens vlecht ik ze in, waarvan het veulen altijd de grootste uitdaging is met zulke korte manen haha! Daarna is het een kwestie van de stal goed schoon houden tot de volgende ochtend.

Op de keuring zelf doe ik eigenlijk hetzelfde als jij Chantal :)

En wat doen jullie qua training? Ik ben vooral bezig met dubbele lijnen en ze komt af en toe onder het zadel. Dit geldt uiteraard niet voor het veulen, daar doe ik weinig mee. Komt wel in de hand, dus ze is mak zat wat dat betreft. Bereiden jullie veulens nog verder voor voor de keuring?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:34

Nou ook de laatste merrie drachtig van cassanova. Dat betekend als alles goed gaat vier kleine cassanovaatjes volgend jaar.

Ik wil me wat meer gaan verdiepen in het Welsh (sectie b nwr en part bred). Info die hier voorbij komt is dus welkom voor mij.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:44

Ik train ook aan de dubbele lijnen ... werkt fijner als bijzet ... dan heb ik het gevoel dat je ze vastzet ... tot dusver werkt het heel prima en aangezien ik 1.82 ben zie ik mezelf niet gauw op een pony van 1.32 stappen

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:12

Met mijn welsh nwr ga ik niet meer naar de keuring. Ben twee keer geweest en ze mist welsh opdruk. Ze heeft nu een 1c premie dus vind het wel prima, meer zal er niet uit te halen zijn.
Als alles goed gaat ga ik volgend jaar wel met het veulen naar Heteren en evt ook met de welsh b als die er komt. Als dat wel het geval is dan is dat nog afwachten of dat te halen is voor mij qua tijd. Fulltime werken en een huishouden runnen is veel, en misschien in september ook nog erbij studeren.

@chantal, kan makkelijk! Kijk maar naar die ponypletters van een aantal jaar geleden 8)7

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:05

Ook iemand naar Sevenum? Heb er nog geen voorbij zien komen ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:19

Hahahaha ponypletters ja dat weet ik nog jah maar ik die het maar niet. Hou graag mijn pony's rug heel ...

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 18:33

Weten jullie toevallig een goedkoop tussenzadel of een oplossing? Ik heb voor de beleerponys altijd een zadel (knight rider) gehad met verwisselbare boom, ook deze ligt nu op mijn pony. Alleen is huidige ponylief een blijver en groeit ze er nu uit, wat vrij logisch is en hier had ik ook al rekening mee gehouden. Alleen nu ze drachtig is en ik niet weet of ze straks in een klap verder breed wordt. Om deze reden durf ik nu geen zadel aan te meten.
Ze krijgt alleen aan de linkerkant een singelplekje, deze heeft ze nooit eerder gehad. Ik denk dat ze wat breder is geworden en aangezien je links meestal opstapt ze daar wat meer spieren heeft en om die reden alleen links een schuurplek heeft. In het huidige zadel zit de meest brede boom dus daar kan ik niet meer aan aanpassen. Ook heb ik al verschillende singels geprobeerd. Neopreen, anatomisch gevormd en met nep bont.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:27

Ik ga naar sevenum Kim

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:17

Zadels en drachtige ponys zucht...

Is jou zadel en de vulling recht? Ik ben erg te spreken over de ruiz diaz jessica pro. Maar heb ik wel laten aanmeten. Heeft ook wisselbare boom. Seabis heeft een zelfde zadel alleen daar heet hij carina geloof ik. Verder ook goede ervaringen met tekna en thorrowgood. ik laat ook deze zadels altijd aanmeten. Zadelpasser heeft er voor geleerd en voor een klein beetje extra is het gewoon goed (tenminste dat hoop je dan).

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:43

lailapri schreef:
Zadels en drachtige ponys zucht...

Is jou zadel en de vulling recht? Ik ben erg te spreken over de ruiz diaz jessica pro. Maar heb ik wel laten aanmeten. Heeft ook wisselbare boom. Seabis heeft een zelfde zadel alleen daar heet hij carina geloof ik. Verder ook goede ervaringen met tekna en thorrowgood. ik laat ook deze zadels altijd aanmeten. Zadelpasser heeft er voor geleerd en voor een klein beetje extra is het gewoon goed (tenminste dat hoop je dan).

Ik zal eens naar de genoemde zadels kijken.
Het zadel dat ik heb is al een jaar of 12 oud. Twee jaar geleden nog eens aangepast en weet vrijwel zeker dat zadel zelf oke is. Ik bewaar die dan ook. Ik wist van tevoren dat ze er eens uit zou groeien omdat het echt ponyzadels zijn. Ze is nu 6 jaar en sinds een jaar weer onder het zadel, we hebben veel heuvels hier en doe geregeld klim en daal oefeningen....
Ze is dan ook lichamelijk enorm veranderd

Bedankt voor het delen van je ervaringen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:50

Graag gedaan. Ik heb bij mijn vijf jarige (nu zes) een Ruiz Diaz laten aanmeten omdat die een wisselbare boom hebben en de pasvorm van het zadel zo mooi is dat het op diverse andere ponys past.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 03:29

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

Drachtige pony's en zadels, hou asjeblieft op. Januari is de zadelmaker nog langs geweest om te kijken of hij het zadel beter aan haar nieuwe vorm kon aanpassen, dit was niet mogelijk. In februari dan ook gestopt met rijden toen ik merkte dat hij niet meer fijn lag. Hoop dat hij oke ligt als ik weer begin met rijden. Zadelmaker adviseerde mij in ieder geval geen ander zadel aan te schaffen zolang ze kwa dracht nog zo veranderde. Als ze weer enige tijd actief gereden wordt en ze blijft zo in spieren ontwikkelen als ze deed, dan zal ik op een gegeven moment wel naar een ander zadel moeten kijken. Zie er nu al tegenop. Zo moeilijk om iets te vinden wat voor beide fijn zit. (Pony geen standaard rug, mijn heupen zijn versleten en daar krijg ik bij 9 van de 10 zadels veel pijn van).

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:24

Ik heb nu ook een zadel met verwisselbare boom. Ideaal voor alle jonge ponys die nog zo ontwinkelen. Vorm van zadel past eigenlijk op iedere d/e pony.
maar goed,ze groeit teveel. En ze gaat natuurlijk nog veel meer groeien. Ik wil haar zo goed als mogelijk in conditie houden en als ik nu al moet stoppen met rijden... dat zie ik niet zitten.

Omdat ik graag spring en boscross moet ik meteen maar de keuze maken of het wel een dressuurzadel moet worden. Een veelzijdigheidszadel/springzadel zou dan eigenlijk beter bij mij passen. Zucht...

Anouk, ik zou ook zeker wachten. Als ze straks weer in vorm is past het zadel misschien wel weer

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:29

En dan idd nog de keus van een zadel dat beide bevalt. Ik wil graag zadels zonder diepe zit en dikke kniewrongen. Merk dat mijn zit veel beter en onafhankelijker is dan mensen die in een positie gedwongen worden. Wil dat graag zo houden, maar ja, pony moet er ook mee lopen. Moet passen van twee kanten

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:39

Hier de 2 veulens. De valk is een hengst, de palomino een merrie. Deze zullen verkocht moeten worden aangezien er volgend jaar weer 2 bijkomen! Zelf ben ik er wel zeer blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:18

ahh wat lief.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:50

Mooie veulens!

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 12:58

Mooi, chique merrietje!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 15:31

KittyDylan schreef:
Niemand dus die ik kan spotten in Sevenum over een maand? O:)

Ik ga ook met merrie en veulen,veulen ook maar opgegeven,ach ben d'r toch O:)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:59

Dirk Jan Leeuwis brengt mijn merrie voor in Tolbert.
Hij had nog plek voor meer om voor te brengen.
Kost €25 per pony.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:02

Ik ga dit jaar met een of twee pony s naar Tolbert, mss wel nog een fokmerrie met veulen. Eentje staat al in training maar niet heel heftig, af en toe eens longeren en verder uur per dag Stap molen. Afhankelijk van de pony longeer ik met dubbele lijnen, bijzet, pessoa,...
Voor de show was ik de eerste keer een week van tevoren, en dan de dag van te voor, en soms nog wel een dag ervoor. Afhankelijk weer van de pony. Avond voor de show blijven ze op stal.