[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:53

Balte schreef:
Was een grapje he Regtur, ik ga nu al moeten nadenken en zoeken om alles door de winter te kunnen houden, aangezien Ice nu hengst moet blijven ;)

Snap ik ook wel, ik zie ook vaak iets wat ik mooi vind, en dan spontaan wel zou willen in onze wei.
De merrie en veulen van de laatste foto is trouwens al lang geleden hoor. Die zijn samen naar Duitsland gegaan.
Melanie heeft toen nog een halfzus van deze merrie gehad, een valk- of palomino roan. We hebben heel lang getwijfeld over de kleur, daar ze wel koffievos-roan leek en zilverachtige manen had, maar ze kreeg een cremello veulen van damon, dus had ze wel een verdunningskleur.Die was ook van Baledon Hy-Society. Je ziet dus dat onze ponies allemaal wel ergens aan elkaar verwant zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:33

Melanie5 schreef:
Honeys: ik vind de pony vrij lang met een erg hoge staart aanzet.

Hoi Melanie, kan je dat even toelichten?

Hoe rijm je die uitspraak met dit?

www.wpcs.uk.com schreef:
The tail set high and gaily carried.

overigens is Studbook LXVII iets minder duidelijk:

Studbook LXVII schreef:
Tail set well on and carried gaily.

Dit is voor mij de eerste keer dat ik hoor dat een staart te hoog is aangezet, maar goed, ik ben nooit te oud om iets te leren.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:48

Als ik wat meer zekerheid heb over de toekomst wat betreft het al of niet kunnen aanhouden van bepaalde weides die ik nu huur, dan ga ik zeker nog een mooie veulentje met Fleur fokken.Heb al een hengst in gedachten, twee zelfs :D maar probeer ondertussen in dit topic te studeren natuurlijk ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:55

Balte schreef:
Als ik wat meer zekerheid heb over de toekomst wat betreft het al of niet kunnen aanhouden van bepaalde weides die ik nu huur, dan ga ik zeker nog een mooie veulentje met Fleur fokken.Heb al een hengst in gedachten, twee zelfs :D maar probeer ondertussen in dit topic te studeren natuurlijk ;)

Hoe meer je weet, hoe moeilijker het wordt.
En leuker.... :j

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:00

Diane_Basje

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:03

Melanie, hoe is het met Bink gegaan vandaag?

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:07

@ Balte, die valk van stal Tervake is gaaf he? Daar hebben de huidige eigenaren van mijn veulen van vorig jaar me ook al op gewezen toen ze hoorden dat ik Rosa door een valkhengst liet dekken. Zij zijn goed bevriend met stal TerVake, vandaar dat ze daar op wezen denk ik.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:19

balte@ Gold had al 2 kampioensveulens in Nederland dit seizoen. Zou wel mooi zijn op je cremellomerrie. Maar kost je wel een dag rijden..en een dag terug om weer op te halen.
De valk had ook bijna boven in Nederland gestaan. Maar is nu voor jou beter in de buurt gestationeerd. Mooie hengst, uit dezelfde vader staat er een perlinohengst in de UK ter dekking. Kun je wel een dubbele verdunning mee fokken. Onze ervaring is dat je niet al te uiteenlopende types moet kruisen. Alhoewel de resultaten uit je eigen merrie goed zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:19

joostvangestel schreef:
Melanie5 schreef:
Honeys: ik vind de pony vrij lang met een erg hoge staart aanzet.

Hoi Melanie, kan je dat even toelichten?

Hoe rijm je die uitspraak met dit?

www.wpcs.uk.com schreef:
The tail set high and gaily carried.

Een hoge staart aanzet gaat vaak gepaard met een lange, weke rug. Ponies met een hoge staart aanzet zijn vaak wat tuig typischer, wat je soms ook terug ziet in de beweging.
Ik vind de omschrijving uit jouw eerste quote vrij ouderwets. Het kan stammen uit de tijd dat de Welsh nog meer tuig typisch gefokt werd.

@Diana_Basje
Dat ging niet zoals gepland. Hij is niet vertrokken, omdat de keuring meneer eiste dat de pony ge-ent moest zijn tegen Rhinopneumonie. Ik heb daar nog nooit voor ge-ent, maar schijnt dus wel van belang te zijn. Een enting voor Rhino bestaat uit meerdere boosters en is dus niet zo 1,2,3 geregeld.
Vertrek is dus tot nader order uitgesteld.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:52

Fleur is perlino he :D (weet ik ook nog maar een weekje hoor). Vandaar dat mijn oog op die valk gevallen was :-) en die staat inderdaad een pakje dichterbij dan de vos. Heb gisteren eens in hun bloedlijnen zitten kijken en daar zitten heel veel dezelfde hengsten in.

Ah Melanie das wel balen dat het vertrek uitgesteld is. Maar volgens mij moet hij na een eerste enting kunnen vertrekken. Als ik me goed herinner is de ideale entmanier voor Rhino gewoon om de zes maanden. En zijn volgende boost kunnen ze hem dan ginder toch geven?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:01

Balte schreef:
Fleur is perlino he :D (weet ik ook nog maar een weekje hoor). Vandaar dat mijn oog op die valk gevallen was :-) en die staat inderdaad een pakje dichterbij dan de vos. Heb gisteren eens in hun bloedlijnen zitten kijken en daar zitten heel veel dezelfde hengsten in.

Ah Melanie das wel balen dat het vertrek uitgesteld is. Maar volgens mij moet hij na een eerste enting kunnen vertrekken. Als ik me goed herinner is de ideale entmanier voor Rhino gewoon om de zes maanden. En zijn volgende boost kunnen ze hem dan ginder toch geven?

Heb je Fleur daarvoor laten testen dan?
En dat veel ponies familie van elkaar zijn, zie je maar weer.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:12

goeiemorgen allemaal!

sorry dat ik zo binnen kom vallen. ,maar weten jullie het adres waar de keuring in houten word gegeven?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:30

regtur schreef:

Ja ik ben dat hier toch heel blij komen vertellen? Fleur is perlino en heeft geen schimmelgen, Ice (haar zoon van vorig jaar) is cremello en heeft ook geen schimmelgen :-). Heb ze dus recent DNA laten testen.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:32

Weer heel wat bij te lezen na een weekje weg zeg! :o haha. Weer fijn thuis, alleen jammer van het weer hier, gister was het gelukkig wel aardig weer in Houten :)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:45

Laura, gefeliciteerd met jullie resultaat!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:43

Balte schreef:
regtur schreef:

Ja ik ben dat hier toch heel blij komen vertellen? Fleur is perlino en heeft geen schimmelgen, Ice (haar zoon van vorig jaar) is cremello en heeft ook geen schimmelgen :-). Heb ze dus recent DNA laten testen.

Waar laat je dat doen?
want het verschil kun je van de buitenkant niet zien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:45

In engeland kan het volgens mij toch? of kan het tegenwoordig al dichterbij?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:50

Heb dat bij een labo in Nederland laten doen. Moest dan een 30-tal haren uit manen of staart bezorgen, met wortel en al eraan. Zal de site eens zoeken.
http://www.vhlgenetics.com/vhl/

Heb dan een prijslijst aangevraagd, een enkelvoudig kleuronderzoek is duur => 75 euro per test. Maar als je kiest voor het Q-pack alle vachtkleuren, dan is het "maar" 77.5 euro. Dus dat heb ik dan genomen omdat ik meerder factoren wilde testen (al dan niet schimmel, al dan niet perlino/cremello).

Engeland kan ook maar die vragen om je nummer van je visa kaart op papier te zetten, + de veiligheidscode van de drie cijfers, + tot wanneer de kaart geldig is...met andere woorden, diegene die dat papier vindt, kan je kaart plunderen. Heb daarnaar gemaild om te vragen of er geen andere betalingsmogelijkheid was maar heb daar nooit antwoord op gekregen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:24

Balte@ dank je voor de info. Op dit moment hebben we geen ponies waar de kleur onduidelijk van is, maar mogelijk volgend jaar, We hebben 2 merries, schimmel maar met verdunningskleur laten dekken door een palomino, dan wel perlino en er is ook nog een gastmerrie, waarvan ik denk dat ze valk geboren is. ( van Waxwing Hillbilly)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:22

Die Hilbilly is de paps van Damon ( de paps van Ice) en vermits Damon cremello is, zou die Hilbilly ook "iets" moeten zijn aangezien de moeder van Damon een palomino is :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:19

Weet iemand iets meer over de merrie Kielshoop nashley of rose? Ben benieuwd naar de afstamming.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:28

Balte schreef:
Die Hilbilly is de paps van Damon ( de paps van Ice) en vermits Damon cremello is, zou die Hilbilly ook "iets" moeten zijn aangezien de moeder van Damon een palomino is :D

Hillbilly was een valk geboren schimmel.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 21:40

De vader van Hillbilly was een palomino
Diens vader Cui Milord was een palomino
Diens moeder Cui My Fair Lady was een palomino
Diens vader Cusop Chancellor staat te boek als vos, maar had wel een verdunningsfactor (fokte vaker verdunning)
Diens vader Dyrin Double Diamond (schimmel) voerde aan moederskant terug op Criban Winston-Criban Blonde.. Maar De Cui Milord-Cantref Glory lijn is wel redelijk uniek qua palominos.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:39

joostvangestel schreef:
Diens vader Cusop Chancellor staat te boek als vos, maar had wel een verdunningsfactor (fokte vaker verdunning)
Diens vader Dyrin Double Diamond (schimmel) voerde aan moederskant terug op Criban Winston-Criban Blonde.. Maar De Cui Milord-Cantref Glory lijn is wel redelijk uniek qua palominos.

Het veulen uit die genoemde merrie leek wel valk, en bij Schut zijn ook meer ponies met een verdunningskleur geboren.Krijgt ze volgend jaar een cremello of perlino, dan weten we het zeker.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:01

joostvangestel schreef:

Komt mijn merrie ook uit de Duitsland milord cantref glory lijn.

Vandaag merrieveulen voor het eerst zien draven. Prachtige draf erop. Jammer dat ze.nog te snel aangebrand is, wil ze alleen maar snel