[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:13

wij voeren hier ook met een iets wat ruimere schep, ik vind het allemaal nog wel mee vallen denk ik , als je kijk wat de richtlijnen zijn van het wpcs over de maat die een jaarling moet hebben , dan moet je wel veel voeren eerste winter en als ik heel eerlijk ben zie ik een welsh liever wat ronder als dat ze dun zijn.
en vind op de keuringen en vooral de shows dat er bijna niet meer op vet word gejureerd.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:48

Het klopt inszes

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:53

Het klopt inderdaad dat men in Wales voor de veulens heel ruim is in het voeren. Sommigen hebben zelfs het principe dat de voerbak voor een veulen heel de dag moet gevuld zijn. Nu kan men bij veulens in zulk geval weinig kwaad doen omdat zij volop in hun groei zijn en dat wel verwerken maar bij het ouder worden moet men dat wel afbouwen. Komt er ook nog bij dat het gras in Wales véél rijker is dan bij ons in België en ook veel plaatsen in Nederland. Zelf hou ik er ook van om de veulens in hun eerste 3 jaar ruim eten te geven omdat het tekort dat zij in hun jonge jaren hebben gehad zich vaak op latere leeftijd in gebreken zal uiten.
Het is net zoals bij mensen. Kinderen die in hun jeugd honger hebben geleden hebben als volwassenen ook problemen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:53

Ben ik niet volledig mee akkoord.
Er is een groot verschil tussen 'tekort' en 'overdaad'. Omdat we nu toch aan het vergelijken zijn met mensen... kinderen, die in hun jeugd overgewicht hebben, hebben het op latere leeftijd enorm moeilijk om dit kwijt te geraken (als het hun al lukt) en dan spreken we nog niet over de ziektes, die ze daar later door krijgen.
Dit zie je bij de ponies ook. Mijn 8-jarige merrie heeft toen ze jong was altijd (te) goed gevoerd geweest, met als gevolg dat ik nu constant op de rem moet duwen, omdat ze moddervet wordt.
Ook vind ik persoonlijk dat men tegenwoordig, vooral van de jaarlingen, veel verwacht.
Nu ben ik zelf bij de youngstock ook niet zuinig met de voerschep (maar overdrijf ook niet). Als ik dan zie hoe mijn jaarling er vorig jaar uitzag (foto hieronder) en haar vergelijk met de jaarling, die altijd won, dan verzonk de mijne gewoon in het niets.
Afbeelding
Mijne zag er niet uit als een jaarling, hoorde ik hier en daar. Tja, als het betekent dat je veulens moet volproppen met voer en ze niet meer uit hun stal mogen komen (omdat ze daardoor een paar kilo zouden verliezen) om maar een kansje te maken in de showring, dan is voor mij de keuze vlug gemaakt.
Ik heb dan ook mijn conclusies getrokken en show in de toekomst geen jaarlingen meer. Voor mij is de gezondheid (zowel lichamelijk, als psychologisch - een (jonge) pony moet kunnen rondcrossen) op lange termijn veel belangrijker.

Nog zo'n stokpaardje, dat ik heb i.v.m. showen van youngstock, zijn 'hoefijzers'.
Jaarlingen, die al met hoefijzers lopen (in Wales heel veel), vind ik gewoon niet kunnen. Als een pony kan bewegen, zal zij/hij dat ook wel doen zonder hoefijzers. Voor mijn part verbiedt men gewoon hoefijzers bij youngstock, dan kan iedereen met gelijke wapens strijden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:01

cuneracobs schreef:
als ik heel eerlijk ben zie ik een welsh liever wat ronder als dat ze dun zijn.
Misschien heb je dan toch het verkeerde type.. :P

Volgens mij krijg je veulens, jaarlingen en tweejarigen bijna niet te vet als ze gewoon in de wei lopen.
Met 3 jaar gaat de meeste groei er wel uit en dan moet je op gaan passen.
Maar ik denk dat het grootste probleem is dat dat spul op stal gezet word, dus niet kan bewegen en alles aan krachtvoer er in gedrukt wordt wat het opnemen wil.
Goed ruwvoer (vezelrijk) blijft voor mij de basis en dan is bijvoeren van krachtvoer niet noodzakelijk voor (op)fokpony's.
Zelfs mijn sportpony's die zeer frequent trainen hebben aan 1/4 kilo meer dan genoeg.

Om nog even terug te komen op de stokmaat; 1,20 mtr is de grens die gesteld gaat worden voor samengesteld mennen, enkelspannen en tandems in de klasse 4 (later misschien gevolgd door de klasse 3. Mijns inziens niet meer dan terrecht. Voor twee- en vierspannen zal de maat komen te liggen op 1.08 mtr. Hierbij vallen de meeste Shetten dus buiten de boot.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:03

YWC Uw jaarling zag er op de foto voor mij goed uit. Ik heb er geen probleem mee om zulke jaarling te kopen. Er is inderdaad een verschil tussen veulens "volproppen" of zorgen dat zij geen tekort hebben. Daar komt nog bij dat als men "vette" weiden heeft men nog extra moet opletten om de pony's niet moddervet te krijgen. De dieren die in Belgie op polderweiden lopen hebben meer kans op vervangenheid dan degenen die op armere gronden staan. In Wales heb ik inderdaad op zeer bekende stoeterijen gezien dat veulens van 1 jaar reeds vierkant "zwaar"beslagen zijn (dat "zwaar" beslagen wordt gedaan om het hoog heffen van de benen te bevorderen, ook bij de volwassen cobs) en bij een fokkerij zag ik de eigenaar dagelijks zijn veulen "bergop" longeren om het voor de show klaar te stomen. Ik stel mij de vraag bij het onderwerp "beengebreken". Je moet maar het ongeluk hebben om zulk een veulen te kopen. Ik denk dat wij beiden een gezonde kijk hebben op de fokkerij van welshcobs.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:22

Stefan, dat vind ik een prima ontwikkelde jaarling op zich.
Toevallig bij de beoordelingsmiddag in Heteren van het NWPCS werd er ook een opmerking geplaatst dat de 2-jarige meer op een jaarling leek. Ik heb geen foto zo bij de hand. Maar m.i. zag de 2-jarige er gewoon gezond uit, zoals een jonge pony hoort te zijn. Ze was niet volgestopt voor een show of keuring.
Als dat echt nodig moet wezen om vooraan te staan ben ik heel simpel en laat een jonge pony ten allen tijde thuis.
Gezondheid gaat bij mij voor een keuring/show.

Ik vind het een goede zaak dat het NWPCS hierop gaat letten, en hoop dat dit goed tot uitkomt komt/blijft komen.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:59

Dyonne, ik ben het volledig met je eens. Ik denk dat het grootste probleem voor de fokkers die deelnemen aan een keuring de toeschouwers zij n. Elke show is een geluksmoment volgens de keuze van dàt jurylid op dàt moment. Indien de toeschouwers het aldus zouden beschouwen en aan de "verliezers" eerder zeggen "pech gehad" inplaats van "hij/zij was niet goed genoeg" en zeggen "een volgende keer beter" dan zou het voor de deelnemers ook veel leuker worden en zouden er méér fokkers naar de keuringen komen.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:31

Als beginnend fokker, die deelneemt aan keuringen (of toch probeert ;) ), heb ik al vaak opmerkingen gehoord : dat m'n cobs niet zwaar genoeg zijn; dat ik ze moet opsluiten, opdat ze 'zich beter zouden tonen'; dat ook youngstock met hoefijzers moeten getoond worden ('k kreeg eens de opmerking "men doet toch ook niet mee aan een miss-verkiezing op blote voeten"), enz... terwijl je dan bv. nuttige toiletteertips van niemand krijgt

Nu heb ik wel al jaren ervaring met paarden/ponies en sta ik stevig genoeg in mijn schoenen om te weten wat (in mijn ogen) wel en wat niet gezond is voor youngstock en trek ik me weinig aan van dat (al-dan-niet goedbedoelde) advies...
maar misschien ligt hierbij wel een taak voor verenigingen zoals JWN om (beginnende) fokkers bewust te maken dat men het welzijn van de pony op de eerste plaats moeten stellen en niet mee moet draaien in de molen van vet/vetter/vetst enz... Als de 'oude garde' (en dan bedoel ik niet in leeftijd, maar de mensen met de 'diepgewortelde gedachten van vroeger') niet te veranderen is, jammer... maar we kunnen er wel iets aan doen dat er in de toekomst een mentaliteitsverandering komt, door de jeugd van nu bewust te maken.

Dat men bij volwassenen liever een 'bodybuilder' dan een 'atleet' ziet, is kwestie van smaak en stoort mij minder... maar je kan nu eenmaal niet van youngstock verwachten dat ze al 'mini-bodybuilders' zijn.

p.s. bedankt Cappelstud & Dyonne voor de reactie ivm mijn jaarling.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:26

Ik denk dat we allen op de goede golflengte zitten en laat ons allen sportief tegen elkaar zijn, dàt zal het veel aangenamer maken.
Ik weet dat er in het verleden mensen waren die in Engeland allerlei "truukjes" bij de Engelsen wilden afzien en toepassen. Maar of dàt nu de goeie manier is, daar heb ik mijn twijfels aan.
Laat ons dus maar elk onze eigen visie toepassen. Per slot van rekening is die nog zo slecht niet. Als extra-info kan ik jullie meegeven dat Emmickhoven Vitesse (een hengst die in België en Nederland vele jaren een begrip is geweest) in zijn jonge jaren ook achteraan stond omdat hij volgens de "vetmesters" niet genoeg body zou gehad hebben. Eens volwassen heeft Vitesse zijn eerste show gewonnen in Lillois (B) en is daarna de schitterende loopbaan van een kampioen begonnen. Vitesse is bij ons nooit "vetgemest op stal" maar kreeg meer dan voldoende voeding, maar werkte op het land wat hem nèt die extra-bespiering én body heeft gegeven waarvan de engelsen zo gek zijn.
Ik hoop jullie allemaal dit jaar op onze jaarlijkse internationale welshpony & cobshow (de grenswedstrijd) in Wechelderzande te zien waarvoor ik weer een goedgekeurd jurylid van het Engelse stamboek heb uitgenodigd. Ditmaal een Ier (Brendon Laffon - Barrera stud) die nog maar juist op de panellijst van de juryleden van de wpcs in Wales staat en dus als "onbekende" een frisse onbevoordeelde wind kan laten waaien in onze show.
Hij heeft zijn beginloopbaan doorgebracht in al de top volbloed stoeterijen, waaronder 6 jaar in de Kildangan stud van de heerser van Dubai, zijne HH Sheik Mohammed Al Maktoum, maar de welsh ponies bleven altijd in zijn gedachten.
Hij is een erkend jurylid voor de WPCS in Wales, de National Pony Society in Groot-Brittanië en de Irish Society in Ierland.
Ik zou dus alle mensen (die het een beetje gezien hadden op de keuringen) willen uitnodigen om met hun pony's deel te nemen.
Meestal geven wij de deelnemers nà de show de gelegenheid om een praatje te slaan met het jurylid (iets wat Brendon zelf ook héél fijn zal vinden)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:07

Wie heeft hier een goed adres voor mij waar Welsh B ponies te koop zijn? Of wie weet iets te koop?
Dit zoek ik:
Donkerbruine of zwarte merrie van 2008. Liefst aparte bloedlijnen. Mooi type, luxe, veel beweging.
(heb er bij Zoet al wat gezien, maar hij is vaak wat aan de dure kant, vandaar mijn vraag hier)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:51

In België heb je 2 goeie B fokkers, namelijk André Mesure (Silly stud) en Patrick Charlotiau (arabesque stud) beiden met een website

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:53

PeeWij schreef:
regtur schreef:
Voor de mensport in de hogere klassen, mogen ponies niet meer onder de 1,20 zijn. Dit is een nieuwe regel. Misschien gaan de kleintjes helemaal kopje onder in de waterbak ofzo, ik weet dat niet. Enfin die regel is ingesteld, dus is het wel zaak dat fokkers daar op inspelen, als zal dat niet al te moeilijk zijn want de laatste jaren is er al veel boven in de maat gefokt.

Dus voor de hogere klassen moeten we als mountainfokkers de rasomschrijving maar laten varen :? Zou de regelgeving voor de sport niet beter aangepast kunnen worden op de bestaande fokkerij? :x

Ik denk dat dat nogal een grote concessie is van de sport tov fokkerij van 1 stamboek.
Ik denk dat het maar net een kwestie is wat je wil fokken, de Welsh zoals het boekje? Of de Welsh voor in de sport? Beide zijn een uitdaging, beide hebben betekenis en beide hebben een doel.
Ik denk dat er genoeg ruimte is voor beide, en noch het 1, noch het ander vloeken in de kerk is. :)
Als ze dan toch iets aan banden zouden moeten leggen is het voor mijn part dat "wild fokken". ;)

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:46

Wat bedoel je eigenlijk met "wild fokken" ?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:51

Ik ben hier al een tijdje niet meer aanwezig geweest, had daar ook weinig reden toe omdat ik niet in het bezit ben van een welsh pony, en ze ook niet fok. Helaas pindakaas.
Maar zoals sommigen van jullie al wisten vind ik ze geweldig en als het aan mij ligt heb ik over een aantal jaren een boerderij met een hoop eigen gefokte welshies.

Nu kom ik hier natuurlijk niet voor niets, want ik heb prachtig nieuws wat ik graag met jullie wilde delen!
Deze zomer heb ik een prachtige aanbieding gekregen. 6 weken mag ik op een welsh stoeterij in Wales (!!!) werken. Alhoewel, werken.. Bij nader inzien viel er eigenlijk niet al te veel werk (lees: geen stallen uitmesten ed.) te doen, maar ze wilde me toch graag uitnodigen. Ik mag 5 welsh pony hengsten van een vriendin van haar rijden, helpen met het uitzoeken van nieuwe pony's voor op de stoeterij, een pony voorbrengen op de keuring. Verder gaat ze me naar allerlei stoeterijen brengen om kennis te maken met de fokkers, oa. Twyford stud. Ook gaan we uiteraard naar de Royal welsh, en we gaan naar een heel grote welsh veiling toe, die word eens per jaar gehouden (als ik me niet vergis).

Ik fladder ver boven mijn roze wolkjes, ik ga zoveel leren deze zomer!

Dat wilde ik even delen ;)

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:12

M.b.t. het "rond" voeren van youngstock; het is juist beter om een jong paard wat aan de schrale kant te hebben dan te rond. Een (te) snelle groei kan namelijk ook OCD in de hand werken. En dat het bij pony's minder vaak voorkomt dan bij de warmbloedpaarden, wil niet zeggen dat ze het niet kunnen krijgen natuurlijk. ;)

Bovendien is het te dik hebben van je pony sowieso al niet goed voor de gewrichten. Te dik is feitelijk net zo slecht als te dun voor het paard; alleen omdat wij als mens het minder erg (of zelfs mooi) vinden, valt men er minder snel over. Leuk stukje ethiek eigenlijk! :+

Gefeliciteerd Jaimyliefje! Dat klinkt als een hele leerzame zomer ! Bij welke stoeterij mag je "stage" lopen ?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:39

@Jaimyliefje: gefeliciteerd!

Ik heb weer heel interessant bijgelezen.
T.z.t. zal ik eens foto's plaatsen van onze twee Welshkes, lijkt me heel interessant om te horen wat de kenners van ze vinden.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:21

Als welsh cob fokkers wil ik jullie ook eens mijn foto's laten zien, maar ik ben geen computerkampioen en begrijp dus niet hoe ik mijn foto's op dit forum kan zetten en voor mijn persoonlijke website hang ik ook weer van iemand anders af.
Mààààààààààr ik heb een oplossing gevonden via een blog op skynet : http://cappelstud.skynetblogs.be/
waar ik zelf foto's kan opzetten en elke keer wat tekst bij vermelden en iedereen kan er zijn opmerkingen bij zetten of vragen stellen. Ik bmlijf echter wél steeds op dit forum kijken en berichten.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:22

Melanie5 schreef:
Wie heeft hier een goed adres voor mij waar Welsh B ponies te koop zijn? Of wie weet iets te koop?
Dit zoek ik:
Donkerbruine of zwarte merrie van 2008. Liefst aparte bloedlijnen. Mooi type, luxe, veel beweging.
(heb er bij Zoet al wat gezien, maar hij is vaak wat aan de dure kant, vandaar mijn vraag hier)

voor aparte bloedlijnen, mooi kleurtje, luxe en veel beweging zul je toch wat dieper in je buidel moeten tasten dan voor een gewone schimmel met standaard bloedlijnen die niet bewegen kunnen!!!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:26

patrick76 schreef:
Melanie5 schreef:
Dit zoek ik:

voor aparte bloedlijnen, mooi kleurtje, luxe en veel beweging zul je toch wat dieper in je buidel moeten tasten dan voor een gewone schimmel met standaard bloedlijnen die niet bewegen kunnen!!!

PATRICK wat is duur en wat is goedkoop ! ! ! Je kan duur zijn voor rommel, maar je kan goedkoop zijn voor KWALITEIT
De twee B-fokkerijen in België die ik reeds eerder heb vermeld, hebben héél veel engelse bloedlijnen ingevoerd (vooral Silly stud wordt door de Nederlandse juryleden bezocht) en arabesque stud heeft ook al aangekocht bij Zoet.
Ik denk dat Melanie best eerst zelf gaat kijken en zich een gedacht vormt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:33

Zelfde vraag als Melanie, exact, maar dan voor een welsh A?

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:45

In Nederland heb je toch nogal wat goeie fokkers en in België heb je de Familie Bellefroid (horses farm en ook No limits als stalnaam) met een 20-tal pony's en de familie W. Kint (pauwhofs stalnaam).
Beiden fokken hele goeie A's. Ook Carine Daelemans van de Driesjeshoeve fokt goeie A's. Info over deze fokkers vind je op de website van de Vlaamse Vereniging voor het Gebruik van Welshponys & cobs Vzw onder : http://www.welshponycob.eu/ onder de knop "hengsten".

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:59

Jaimyliefje schreef:

Wat voor Welsh zoek je precies?

@Patrick: de prijs moet wel in verhouding zijn met de kwaliteit. Wil best een goede prijs geven, maar dan wel redelijk. Ik vind Zoet vaak gewoon aan de dure kant.
Ik heb ooit een jaarling gekocht voor 1000 euro. Sja, duur, maar wel kwaliteit.
@Cappelstud: ik ga even kijken naar alle fokkers die ik nu te horen heb gehad, bedankt

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:21

ik ben nou bezich voor een Jonge A hengst , heb hele hoge eisen kwa type en beweging en ook nog is de kleur ik weet heel goed dat je dan wat hoger uitkomt maar je wil wat of je wilt het niet , kijk 1000,- voor een A jaarling van 2008 vind ik echt te gek maar kwaliteit moet betaald worden dat is makelijk zat.
er mag rustig verschil in een echt goed hengstje wat een toekomst te gemoed kan gaan of een beestje wat nooit wat zal gaan worden.
ben bij zoet geweest prijs/kwaliteit verhouding vond ik heel goed!!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:39

Melanie5 schreef:
Jaimyliefje schreef:

Wat voor Welsh zoek je precies?

@Patrick: de prijs moet wel in verhouding zijn met de kwaliteit. Wil best een goede prijs geven, maar dan wel redelijk. Ik vind Zoet vaak gewoon aan de dure kant.
Ik heb ooit een jaarling gekocht voor 1000 euro. Sja, duur, maar wel kwaliteit.
@Cappelstud: ik ga even kijken naar alle fokkers die ik nu te horen heb gehad, bedankt

Ik ben niet druk op zoek, maar zo nu en dan kijk ik eens wat rond voor een eventueel pony'tje voor erbij. Als ik echt iets heel leuks tegenkom zou ik dat er misschien bij kunnen/mogen nemen.

Maargoed, wat ik zoek:
- merrie
- leeftijd 3 t/m ong. 7 jaar
- 'grote' maat, dus ong. 1.20 meter.
- breed, rond model. Wel luxe (beetje type Ysselvliedt's Golden Boy/Uiterwaarden's Mystery Man)
- voldoende beweging
- apart bloed, zo min mogelijk lijn-/inteelt
- kleuren: bruin/donkerbruin/valk het liefst, daar kun je de meeste kanten mee op qua kleurslag.

prijsklasse uiteraard zo laag mogelijk