[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:46

Klopt Jenny. Willie van van Saul en de moeder van Fleur ook.
Wel mooi dat beide geen schimmel gen hebben. Ice kan nu echt voor het Palomino stamboek voor kwaliteit gaan zorgen.

Mijn kleine Rebel gaat vooruit. Hij loopt al iets beter en de koorts is helemaal weg. Hij is zo ontzettend braaf. Ik moet 2 keer per dag de wond spoelen en dan kan echt niet fijn zijn, maar hij blijft heel braaf staan. Veearts is nog even komen kijken vanmiddag en hij is erg tevreden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:08

Zonet nog even een sfeerplaatje gemaakt.
Afbeelding
en mijn grote knecht:
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:18

vivana schreef:
regtur schreef:
vivana@ Een jonge Mechelaar die zulk gedrag vertoont moet afgemaakt worden.Of laat ik het zo zeggen : als het mijn hond was gebeurde dat zonder pardon. Straks pakt-ie een kind.

:') Moet je eens in het belgisch herderforum plaatsen,Regtur dan maken ze je af...... :+

Wij hebben zelf een Mechelse Herder gehad, en die was heel lief. Maar die was niet vertrouwd dat-ie losliep. Voor zover ik weet heeft zij 1x een konijn doodgebeten, en ik heb toen voorgesteld dat er korte metten mee gemaakt moest worden.De konijneigenaar, zelf dierenarts wilde dat niet, maar daarna heeft zij altijd aan de ketting gelegen, totdat we een elektronisch "hek"kregen. Daar ging ze niet overheen. Ze is 16 geworden en ligt nu op een mooi plekje in de hoek van de hengstenwei.
Het ligt in de aard van het beest om te bijten, maar honden die echt aanvallen en verscheuren, moet je geen 2e kans geven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 07:49

Trouwens, met al die verdunningsgenen, ik vind het altijd wel interessant te zien waar de verdunning vandaan komt. Als ik het goed heb, komen bij de sektie A de verdunningsgenen altijd van een van de volgenden:

- Revel Spring Song
- Coed Coch Madog
- Criban Cockade
- Criban Winston
- Snowdon Arian II

Weet er iemand nog andere lijnen? Overigens is het niet altijd 100% duidelijk welke pony van waar heeft geërfd.

Zo heeft Rowfant Saul waarschijnlijk zijn gen geërfd van Revel Springtime via moeder Twyford Springtime. Maar ik zie net dat ook Coed Coch Barrog het verdunningsgen had, want bij de bruine merrie Coed Coch Eirian heeft hij de valk Coed Coch Eithaf gefokt. Bij Barrog komt de verdunning ongetwijfeld van Coed Coch Madog.

Bij Willie Wortel's moeder komt het verdunningsgen van Criban Cockade, dus van een verdunde pony van Willie Wortel zal je nooit weten of het veulen het gen van Cockade of van Spring Song of Madog heeft. Of dat op zichzelf interessant is, is de vraag. Het geeft misschien wel antwoorden in hoeverre een bepaalde voorouder nog invloed heeft op de pony.

Ik heb het ook wel eens bekeken bij roans. De meeste mensen denken dat alle roans zo'n beetje van Revolt afstammen, maar ik ben wel eens een roan tegengekomen waar helemaal geen Coed Coch Glyndwr in zit. Dan kan je teruggaan naar oudere tijden.

Wat grappig is bij het rijtje "verdunners" van hierboven, is dat het niet duidelijk is of ze één gemeenschappelijke voorouder hebben. Daarnaast is het bij een pony als Coed Coch Madog nog een groot mysterie waar hij het gen vandaan heeft. Dat heeft ook mee te maken dat kleuren verkeerd werden geregistreerd. Criban Socks (moeder van Criban Cockade) stond te boek als een vos, maar had waarschijnlijk toch een heel andere kleur. En Criban Blonde (moeder van Winston) was van een "bruine" hengst uit een "zwarte" merrie.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:17

Ik vind kleuren bij paarden altijd reuze interessant, heb me er ook enigszins in verdiept. En als zelfs tegenwoordig nog veel kleuren verkeerd geregistreerd worden (bij mijn eigen merrie zelfs het geval), met de huidige kennis, dan zal dat toen alleen maar erger zijn geweest. En de geboortekleur van een schimmel wordt/werd ook niet altijd geregistreerd. Van mij mogen ze dat verplicht stellen, maar denk dat dat niet mogelijk en voor veel mensen niet interessant is.
Ik verwacht nu (geheel toeval trouwens, heb beide niet op de kleur gekozen) een veulen uit een roan merrie en een valk hengst. Zou het stiekem wel heel leuk vinden als ze dit combineren, dat zie je niet vaak.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:20

Ik had nog een derde pony'tje laten onderzoeken, ééntje zonder papieren dat ik al jarenlang heb en waar ik samen met een vriendin al jaren een "discussie" over heb over welke kleur ze nu eigenlijk heeft. Zij zei altijd bay roan, ik zei altijd val roan met sooty en jaja, het onderzoek heeft aangetoond dat ze een valk is. Dus Diane, ik heb hier de combi lopen die jij zou willen, een valk roan :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:21

Even iets anders hierover; zag pas een advertentie van een voskleurige dekhengst, waarin werd gepromoot dat bij ook palomino vererft. Zal een palomino nbakomeling hebben gehad uit een merrie met verdunning. Zo zie je maar dat er óf weinig kennis is over kleuren, óf er misleidende info wordt gegeven, omdat er weinig kennis is onder de mensen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:27

@Balte, gaaf hoor, heb je een foto?

Heb bij mijn merrie ook heel lang getwijfeld wat ze was qua kleur. Op haar papier staat bruin roan. Maar heeft geen zwarte manen en staart. Ik dacht dus aan vosroan, maar ze is niet 'rood'. Ze had ook o.a. zilverkleurige manen en staart en blonde kroonrandjes. Inmiddels ben ik erachter dat zij dus idd vos met veel sooty, oftewel koffievos is, en dat haar manen en kroonrandjes kenmerken van een roan zijn.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:32

Ja, het blijft echter een grote toverbal, zal er twee posten, één van hoe ze er nu uitziet en dan één van hoe ze er pakweg tien jaar geleden in de zomer uitzag, moet ik wel even voor gaan "wroeten".

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:39

Leuk!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:45

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:49

En dat eerste veulen ...palomino...wat is dat dan voor iets?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:56

Bedoel je op mijn foto Vivana? In geval van ja, dat is haar veulen niet ;) , dat is Wolfje (zie mijn onderschrift) maar Fleur (de moeder) gebruikt de andere merries graag als babysit :D

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:38

Leuk Balte, op de foto in link zie je het nog het beste vind ik. Mocht mijn veulen valk of palomino worden, zou het ook wel eens zo donker kunnen worden, als het het sootygen van mijn merrie mee krijgt. Nog dik 9 maanden wachten. En Dan is het maar de vraag of het meteen duidelijk is welke kleur het is. Goh, ik word nu toch wel nieuwsgierig, haha.
Kan ook nog steeds gewoon een vos worden ofzo.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:39

vivana schreef:
En dat eerste veulen ...palomino...wat is dat dan voor iets?

Bedoel je wat voor combi kleuren? Dat is vos met verdunning. Of was dat niet je vraag?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:46

Diane_Basje schreef:
Even iets anders hierover; zag pas een advertentie van een voskleurige dekhengst, waarin werd gepromoot dat bij ook palomino vererft. Zal een palomino nbakomeling hebben gehad uit een merrie met verdunning. Zo zie je maar dat er óf weinig kennis is over kleuren, óf er misleidende info wordt gegeven, omdat er weinig kennis is onder de mensen.

Natuurlijk vererft hij palomino, als je er maar een palomino merrie bij zet :P Maar goed, dat zijn bekende vergissingen. Leuk dat Brierwood Rocket II en Criban Socks ook als vos op papier stonden.

Brierwood Rocket II is de opa van Synod Prophet en had dezelfde kleur. Eigenaar van Rocket zei ook: maar als je hem ziet heeft hij een echte kastanjekleur (=chestnut) Chestnut is de engelse benaming voor vos..

Criban Socks had waarschijnlijk de verdunningsfactor. Haar zoon Criban Cockade was een valk. Eigenaar Gwyn Price zei ooit eens dat iedereen hem voor gek verklaarde omdat hij een hengst met zo'n vieze kleur gebruikte. Zonder Cockade hadden we nu een stuk minder palominos gehad (Ceulan Cariadog, Vechtzicht's Hybinder, om maar eens een paar voorbeelden te noemen).

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:56

Ik heb ook ooit iemand horen zeggen dat men vroeger een (bijvoorbeeld) valk aan de straatstenen niet kwijt kon. Zelf vind ik al die kleurvariaties (en bijvoorbeeld genen die aparte aftekeningen geven) binnen het Welsh stamboek erg leuk. Je hebt zoveel verschillen, voor elk wat wils.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:30

Ik ben ook gek op kleurtjes en heb me heel lang verdiept in de genetica. Grootste probleem ligt bij het schetsen. De gemiddelde schetser kan de kleuren niet uit elkaar houden. Ik wil zelf altijd op het paspoort dus geboorte kleur. Ik heb vooral schimmels en ik zet er altijd de echte kleur bij.

Bij het NSPS en het NMPRS is het jaren een drama geweest met kleur registratie. Ik heb een NMPRS ruintje dit in zijn paspoort als grijs staat. Als veulen was hij idd donkergrijs achtig. Nu is hij donkerbruin. Zijn moeder was vosbont, zijn vader (Dent Painted Eagle) staat als zwart bont te boek, maar volgens mij is hij smokey bont. Heb mijn ruintje nooit laten testen, maar hij kan best een hele donkere valk zijn of een smokey ipv bruin.

Rowfant Saul was eerst toch ook geregistreerd als zwart? Criban Socks was waarschijnlijk een smokey, maar in die tijd was het natuurlijk nog moeilijker te bepalen. En Madog was valk toch?
Wat bertreft het roan, ik denk wel dat Revolt daar aan de basis stond. In elk geval wat betreft geregistreerde ponies.

Joost, op pagina 19/20 van het groene boek van Wynn Davies, staat ook een roan, voor de tijd van Revolt. Hij is van rond 1890 en heeft op Dinarth Hall gestaan. Mogelijk heeft deze pony ook invloed ghad op de kleur. En Revolts vader Llwyn Tyrant en diens moeder Florence waren ook roan. Dus die kleur zat wel al stevig verankerd in de Welsh.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:08

Kleuren. Wij hebben eens een valk-roan gehad uit een dochter van Moorcock Echo, Zomerdijks Eleonora. Van deze 2 merries wisten wij niet of ze palomino of palomino-roan waren, totdat ze roanveulentjes kregen uit een niet-roan hengst.
Ik heb vast nog ergens een foto, maar niet digitaal. Ik zoek wel even.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:26

Zo een hoop kleurinformatie. Naar mijn weten hebben al mijn merries schimmelgen, dus weinig kleur hier, ik moet wel toegeven dat ik schimmel wel erg mooi vind, al wil ik in de toekomst wel een kleurtje erbij, wat weet ik nog niet, hoeft niet zozeer een verdunning te zijn, hoewel ze wel mooi zijn, je ziet ze nu erg vaak, hoewel het een beetje aan de 'mode' onderhevig is, kan met 5jaar alweer anders zijn. Kijk ook nooit echt naar kleur (moet alleen toegeven dat ik heel af en toe een zwak heb voor vos en wit ;)).
Mijn jaarlinghengstje is vos met het splash gen, nog niet laten testen, mss als ik er met 3 iets mee wil doen dat ik hem dan even op kleur laat testen, maar nu nog niet zoveel haast bij.

Vandaag trouwens een super keuringsdag gehad. Veulen kreeg een 1ste premie, 3 jarige merrie 1ste premie, 2de plek en doorverwijzing naar kootwijk en ook 8 jarige deed het tegen alle verwachting in (hier had ik echt te weinig voorbereidingstijd voor gehad), 3de plek, 1ste premie en ook een doorverwijzing naar kootwijk.
Het lijkt erop dat het knetterdruk wordt de komende tijd.
Maar wel erg tevreden en ze stonden er mooi op. Dan is zo'n dagje wel genieten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:36

Melanie: natuurlijk waren er al roans voor Revolt er was. Simpel, het moet toch ergens vandaan komen en als het ergens vandaan komt, moeten er ook andere nazaten zijn. Roan is echter nooit een populaire kleur geweest, hoewel ik Rhyd-y-Felin Sean en Lange Voren Norman toch echt wel plaatjes van hengsten vond. Mooi roan is niet lelijk (behalve dan het gezegde dat een goed paard altijd de goede kleur heeft).

Door Coed Coch Glyndwr en Coed Coch Serliw en Gaerstone Beacon is de roan kleur vooral verder verspreid. Vergeet niet dat de jaren 20 t/m 40 een heel scherpe genetische bottleneck geweest zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:05

Balte;Ja die van jouw bedoelde ik :D Vind ik super mooi kwa kleur en die grijze manen (heb vroeger ooit zo'n sektie A hengstje gereden...
Diane-basje;Ik weet dat palomino "onder" vos valt ;)
Valk =bruin...

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:55

vivana schreef:
Diane-basje;Ik weet dat palomino "onder" vos valt ;)
Valk =bruin...

Oke dan had ik idd je vraag verkeerd begrepen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:18

zitake schreef:
Zo een hoop kleurinformatie. Naar mijn weten hebben al mijn merries schimmelgen, dus weinig kleur hier, ik moet wel toegeven dat ik schimmel wel erg mooi vind, al wil ik in de toekomst wel een kleurtje erbij, wat weet ik nog niet, hoeft niet zozeer een verdunning te zijn, hoewel ze wel mooi zijn, je ziet ze nu erg vaak, hoewel het een beetje aan de 'mode' onderhevig is, kan met 5jaar alweer anders zijn. Kijk ook nooit echt naar kleur (moet alleen toegeven dat ik heel af en toe een zwak heb voor vos en wit ;)).
Mijn jaarlinghengstje is vos met het splash gen, nog niet laten testen, mss als ik er met 3 iets mee wil doen dat ik hem dan even op kleur laat testen, maar nu nog niet zoveel haast bij.

Vandaag trouwens een super keuringsdag gehad. Veulen kreeg een 1ste premie, 3 jarige merrie 1ste premie, 2de plek en doorverwijzing naar kootwijk en ook 8 jarige deed het tegen alle verwachting in (hier had ik echt te weinig voorbereidingstijd voor gehad), 3de plek, 1ste premie en ook een doorverwijzing naar kootwijk.
Het lijkt erop dat het knetterdruk wordt de komende tijd.
Maar wel erg tevreden en ze stonden er mooi op. Dan is zo'n dagje wel genieten.

geweldig hoor! De bokkers doen het goed!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:41

Gefeliciteerd zitake!! Op naar Kootwijk! Volgens mij trof de keuring het wel met het weer, of niet? Hier begon het pas eind van de middag te regenen.