[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:48

Ik kan uit het verhaal niet helemaal opmaken of de hond nu van jezelf is of van de staleigenaar.
Maar als het mijn hond was liet ik hem inslapen, als ie van een ander is kun je alleen maar zeggen dat je hem niet meer in de buurt van je paarden wil zien, dus dan moeten ze hem maar opgeloten houden.

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:18

vivana@ Een jonge Mechelaar die zulk gedrag vertoont moet afgemaakt worden.Of laat ik het zo zeggen : als het mijn hond was gebeurde dat zonder pardon. Straks pakt-ie een kind.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:52

ik zou ook klaar zijn net deze hond. Of dat beest moet aan de ketting met een muilkorf of idd inslapen. Ik hoop dat je veulen er goed door komt. Mijn veulen gaat trouwens goed. Koorts is weg en hij loopt alweer veel beter.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:17

Melanie, fijn dat het al een stuk beter gaat, je zal wel zijn geschrokken.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:58

Heftige verhalen weer hier!

Een 1,5-jarig onopgevoed teefje...Ik heb een zwak voor mechelaars, maar in de verkeerde handen / met de verkeerde opvoeding, zijn het slopers. Direct afmaken vind ik overdreven, maar de eigenaar moet er wel rekening mee houden dat de hond niet bij paarden kan en moet eventueel de hond muilkorven. Niet meer op het erf met die hond dus!

Kan de eigenaar de hond verder wel goed de baas?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:34

tja vivana,deze keer was het een veulen,volgende keer misschien een kind.....ik neem het risico niet.

maar misschien een idee om haar weg te doen naar de politie?

wij hadden eens een rottweiler teefje van 2 jaar die de katten begon te grijpen en 1 x naar mij had gehapt zonder reden.
die ging dus ook meteen weg,niet ingeslapen maar de politie wilde haar graag hebben als politiehond.
misschien is dat wel een idee voor deze mechelaar,ze is nog jong genoeg om te leren en mechelaars zijn toch wel vaak gebruikt als politiehond.
en zo word ze ook aan het werk gehouden en wellicht verdwijnt haar slechte gedrag vanzelf als ze eenmaal hele dagen politiehond is en bezig gehouden word

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:55

Melanie; Dat is enorm veel pus uit zo'n klein beentje..

Hier is Jolinda aan de zieke kant, het heerste al op stal. Of het is droes, maar dan een HELE lichte vorm, of het is influenza. Ze zijn snotterig, hoesten en hebben koorts. De pony's die het al gehad hebben, hebben nu een open abses. Dierenarts van stalhoudster had gezegd dat het misschien droes was, maar dan een hele lichte vorm, en de dierenarts van vriendin die er ook staat wist niet wat het was.

Even afwachten dus, zij is op het moment de enige die ziekig is. Vanmiddag even thermometer opgehaald (had ik nog niet :o ) vanavond maar even temperaturen. Ze loopt 24/7 buiten bij 2 vriendjes, en overdag komt de rest van de kudde er weer bij.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:01

is ze al drachtig??

dan zou ik namelijk toch kijken of je haar voor de zekerheid niet alleen ergens neer kan zetten.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:05

Ze is niet weer hengstig geweest sinds ze van haar date weer is gekomen. Alleen is voor mevrouw geen optie, dan gaat ze door het lint, letterlijk en figuurlijk :+ en ziek is ze nu toch al, dus scheiden heeft geen zin meer.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:29

Vervelend allemaal voor jullie veulens.

Wbt de hond als hij al naar paarden hapt waarom laten/zorgen jullie er dan niet voor dat hij helemaal niet in de buurt van paarden komt? Onze Border Collie is ook zo alles wat groter dan hem is valt hij aan. Wij zorgen er dus voor dat hij niet bij de paarden kan.

Hij blijft dus in de tuin met hek. En hij MAG/MOET waken. Hier is de ene inbraak achter de andere, bij de buren hebben ze al diverse keren ingebroken terwijl die 7 honden hebben (die zitten 24/7 in een kennel en kunnen er niet uit) bij ons loopt hij los en er is nog nooit een poging gedaan. Ook voor het bedrijf niet. Wij hebben dan ook bewust op de poort verboden toegang geplakt en aan het hek bij de honden hangen ook nog 3 borden, tja als er dan nog iemand gebeten word is het eigen schuld dikke bult ze worden wel geteld 6x gewaarschuwd. Maarja met kinderen zou ik ook niet kiezen er zijn leuke honden genoeg.

Is het niet zo bij droes dat jijzelf ook niet zomaar op andere stallen mag komen? Ik hoop voor je dat ze het niet krijgt en drachtig is!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:52

Wat een nare verhalen hier.
Melanie, fijn dat het veulen nu toch weer beter lijkt! Hopelijk is het gewricht niet beschadigd.
Vivana ook veel sterkte met het veulen. En moeilijk met zo'n hond.
T3mptati0n maar even in de gaten houden dus.

Maar denk dat jij Rhino bedoelt, Rienne.
Droes is alleen het uitvloeisel besmettelijk. Dus als je hygiënisch te werk gaat en zorgt voor andere kleren, gaat dat wel goed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:55

Jeetje wat een hoop ponies in de lappenmand zeg..
Hoop dat alles snel weer opknapt!

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:58

droes is een ziekte die gewoon alle paarden krijgen , het is voor het dier vaak beter als ze het in hun jeugd krijgen , dan hebben ze er vaak minder last van.
en wat betrefd de besmetting , temptation is net nog bij mij op stal geweest :D het is besmettelijk in de voorperiode dus als je nog niet weet dat het heerst !

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:22

Laatste keer dat ik bij haar ben geweest is eergister en heb andere kleren aan gehad en heb gedouched :+ dus dan mag het wel heel hardnekkig zijn wil het bij jullie op stal komen piets :P

Net nog bij haar geweest, mevrouw staat buiten te trillen in de regen. Laat zich weer niet pakken :roll: ben een halfuur/3 kwatier bezig geweest om haar proberen te pakken. wilde haar regendeken om doen,maar als ze zich niet laat pakken wordt dat moeilijk. Stalhoudster net berichtje gestuurd of zij haar te pakken krijgt, dan gaat ze nog maar weer nachtje naar binnen. Stom beest :x

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:55

Bedankt voor het medeleven, Brenda is gelijk meegegaan naar Someren (die vond inslapen de beste optie en mijn schoonfamilie ook)en ingeslapen,kan ze van bovenaf bekijken welke schade ze heeft aangericht.....(wilde dit niet meteen plaatsen ivm komende reakties)..
Nu,de merrie met veulen stonden op stal in hun box! Voerluikje is zo groot en hoog als 2voerscheppen langs elkaar en 1 erboven..... Wat exact de reden is van de aanval op het veulen???We zullen het nooit weten en ze heeft er enige moeite voor moeten doen om erin te klimmen.
Als politie was zij niet geschikt vandaar ze bij mijn schoonouders terecht kwam,voor bewaking van het erf!
Wij konden de hond (schoonvader/moeder/mijn man-ik) goed aan zeer lief maar fel op het terrein naar vreemde en in haar ren. Daar lag ze ook voor....
Als wij de paarden buiten zette of gingen rijden lag Brenda altijd opgesloten en kon er dus ook niet bij....

Dierenarts is vandaag weer geweest en goed nieuws,ze waren tevreden en het zag er goed genoeg uit naar alle verwachtingen. Ga er dadelijk weer naartoe maar moet eerst m'n oogappeltje binnen gaan halen ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:57

tja ziektes komen en gaan. In onze hengsten wei zagen we vrijdag 1 met droes, beste bult onder de kaak. Zondag was het al door en het beestje heeft nergens last van gehad, geen kuchje , geen snot , niets. Ook de andere 11 hebben geen tekenen van ziekte. Maar het kan ook anders. Ook weleens een gehad die dagen met zijn hoofd naar beneden stond en allemaal groen slijm uit zijn neus en vreselijk benauwd. Die viel zienderogen terug. En dat duurde ruim een week. Maar ook in die groep verder geen ernstige gevallen. Als het niet doorbreekt, dan kunnen ze er dood aan gaan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:18

We gaan wel allemaal lekker hier he met al die zieke kneusjes.
Mijn veulen had vandaag weer een normale temperatuur. Hij is nog wel kreupel, maar minder dan gisteren. Hij is ook wat alerter en drinkt goed. Hij heeft vandaag even een uurtje buiten gelopen, maar het was zulk slecht weer dat hij nu weer binnen staat.

Vivana: juiste keuze wbt de hond. Dit zou alleen maar erger worden. Ik hoop dat je veulen weer snel opknapt. Had de merrie niets? Mijn merries hebben een bloedhekel aan honden. Ik denk als zoiets bij mijn merries was gebeurt, de hond geen dierenarts meer nodig zou hebben om in te slapen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:22

Idd juiste keuze, de hond lijdt er niets van ,en je hoeft je in ieder geval geen zorgen meer te maken dat dit nog eens gebeurt.
Ik vind het idd wonderbaarlijk dat de merrie de hond niks aangedaaan heeft om haar veulen te beschermen.

Hier kreeg mijn hengst 3 weken voor sevenum een klap van 1 van de ruinen (die helaas ijzers onder had) tegen zijn voorbeen, dat resulteerde ook in 5 hechtingen.
Het leek op het eerste gezicht maar een klein sneetje van hooguit 2 cm , maar de tak van ijzer had het bot geraakt, zo diep was het.
Gelukkig is hij niet kreupel geweest en is het netjes genezen.....op naar Kootwijk :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:04

@Melanie5;Nee merrie heeft niks gedaan en de hond haar ook niks,Wellicht heeft de merrie niets durven doen,bang om haar veulen te raken (gedachtegang van ons en dierenarts).Zo zie je maar dat de hond de zwakste heeft gepakt.
@Darwin; Oei dan heb jij ook geluk gehad..
@Regtur;Wat betreft die droes,het is idd beter dat het eruit komt vriendin van me heeft er zo ooit bijna 1 af moeten geven dat was naar binnen gelagen. Bij mij op de pensionstal heb ik er vroeger 1-tje gereden daar kwam het bij de oren,keel,schoft ,rug en boven op de kont uit!!
Dát had ik nog nooit gezien en je begrijpt wel die was graadmager geworden,de pus kon je zo overal uitdrukken. Het heeft 2mnd geduurt voor ze weer in conditie was en het begon met een verkoudheidje.(ik was haar zadelmak aan het maken en staleigenaar zei,laat haar maar eens even staan want ik denk dat ze droes krijgt en zo was het).
Ik heb ook zelf eens een mini gekocht gehad met 7wk (moeder aan droes overleden toen hij 5wk was) hij zelf had het ookal gehad en je kon nog zien dat het bij hem er bij de oren uit was gekomen.
Hij heeft er niks van geleden,zo vroeg gespeent....en al ziek geweest,hier foto toen hij 2jr was
Afbeelding

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:21

Ja ik wist niet precies bij welke ziekte het was maar dacht ook bij droes.

@darwin gelukkig dat er niks aan de hand is met je hengst. succes in Kootwijk

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:54

Ik kom hier ook even blij nieuws melden! Vorig jaar kocht ik Steenzwaanshofs Bellefleur en Rivendell's Vanilla Ice van Melanie, uiterlijk allebei cremello's maar genetisch gezien kon het ook een andere kant op gaan. Zowel de vader van Fleur als die van Ice zijn immers schimmels. Recent had ik dan toch maar een keer DNA onderzoek laten doen, uit nieuwsgierigheid en gisteren kwamen de resultaten binnen en die maakten mij super blij.
Fleur is een perlino en draagt geen schimmelgen, Ice is een cremello en draagt ook geen schimmelgen. Nu hoop ik van Ice hengst te kunnen laten tot volgend jaar begin juli en hem dan mee te nemen naar de nationale show van het palominostamboek. Ik hoop dat hij daar dan gekocht wordt door iemand die hem als hengst wil houden en die hem het jaar erna kan voorbrengen als dekhengst voor het stamboek. In de kleinere maat zou hij met zijn uiterlijk en zijn gangen een absolute aanwinst zijn voor het stamboek, voor mijn gevoel toch :D .

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:18

vervelend zeg al die zieke pony's, hopelijk knappen ze allemaal snel weer op.
denk idd dat het inslapen van de hond ook de beste keuze is geweest, maar de keuze zal niet gemakkelijk geweest zijn..

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:19

Net bericht gehad van stalhoudster, Jolinda begint weer een beetje te eten *\o/*

nou mag ik niet te vroeg juichen, maar na een paar dagen weinig tot niets eten vind ik dit al een goede vooruitgang! Ik ga straks zelf even bij haar kijken en als ze zich laat pakken even temperaturen!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:58

Balte schreef:
Ik kom hier ook even blij nieuws melden! Vorig jaar kocht ik Steenzwaanshofs Bellefleur en Rivendell's Vanilla Ice van Melanie, uiterlijk allebei cremello's maar genetisch gezien kon het ook een andere kant op gaan. Zowel de vader van Fleur als die van Ice zijn immers schimmels. Recent had ik dan toch maar een keer DNA onderzoek laten doen, uit nieuwsgierigheid en gisteren kwamen de resultaten binnen en die maakten mij super blij.
Fleur is een perlino en draagt geen schimmelgen, Ice is een cremello en draagt ook geen schimmelgen. Nu hoop ik van Ice hengst te kunnen laten tot volgend jaar begin juli en hem dan mee te nemen naar de nationale show van het palominostamboek. Ik hoop dat hij daar dan gekocht wordt door iemand die hem als hengst wil houden en die hem het jaar erna kan voorbrengen als dekhengst voor het stamboek. In de kleinere maat zou hij met zijn uiterlijk en zijn gangen een absolute aanwinst zijn voor het stamboek, voor mijn gevoel toch :D .

t Is een achterneefje ofzo van Willie Wortel.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:45

regtur schreef:
vivana@ Een jonge Mechelaar die zulk gedrag vertoont moet afgemaakt worden.Of laat ik het zo zeggen : als het mijn hond was gebeurde dat zonder pardon. Straks pakt-ie een kind.

:') Moet je eens in het belgisch herderforum plaatsen,Regtur dan maken ze je af...... :+