[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:35

Idd, ik had het ook niet verwacht, we wilden eerst niet eens gaan omdat we toch dachten dat ie niet zou lopen, want het is zo'n slome, maar toen hij daar al die pony's zag werd hij in 1 keer helemaal hengst.

T3mptati0n

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:39

Gefeliciteerd allemaal met de behaalde prestaties! Hoop dat volgend jaar ook te kunnen zeggen van mevrouw en haar veulen!

Planning is dat ze heengaat, maar planning kan altijd afwijken hé. Donderdag wordt het rijden weer opgepakt, kijken hoe ze het weer gaat doen, het is al even geleden weer.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:49

T3mptati0n schreef:
Gefeliciteerd allemaal met de behaalde prestaties! Hoop dat volgend jaar ook te kunnen zeggen van mevrouw en haar veulen!

Planning is dat ze heengaat, maar planning kan altijd afwijken hé. Donderdag wordt het rijden weer opgepakt, kijken hoe ze het weer gaat doen, het is al even geleden weer.

Geen zwangerschapsverlof voor Jolinda?
Trouwens , morgen wordt hier alles gechipt. Een heel gedoe altijd. Vroeger, met alleen schetsen was veel makkelijker!
Maar ja, krijgen ze gelijk weer een wormkuurtje, is dat ook mooi weer gedaan.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:52

Jolinda mag flink an die arbeid ~~}> veel meer als stappen en paar stukjes draven doen ze nu toch nog niet, dus dat kan ze mooi tot eind drachtigheid volhouden. Zal haar deze maand even laten scannen, dan hebben we allemaal zekerheid!

Merk trouwens wel dat ze 'kleine' pony's mist. Ze zit wel weer helemaal in de groep, gelukkig, maar trekt echt naar de kleinsten uit de groep toe. (pony's van 1.40 als ze niet groter zijn) :P

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:01

regtur schreef:
AniekR@ Marum, net iets onder Tolbert. K Heb geen grenspaal gezien...
Was een goed uur rijden, maar we moesten Thunder ook eerst nog ophalen bij de fokker die hem geleased had.

Dat is idd nog Groningen. Anders had je wel langs de douane gemoeten ;)

Melanie, knappe fokproducten! Voor de 3-jarige spreekt erg aan.
Darwin, daar mag je ook best trots op zijn zeg!

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:18

boeflover schreef:
gefeliciteerd met de resultaten!
voor ons viel het resultaat nogal tegen, merrie kreeg een 2e premie. had juist het idee dat ze er beter opstond als vorig jaar (en toen kreeg ze wel een 1e premie). blijft een moment opname natuurlijk, weet iig waar ik nog aan kan werken en dan zien we volgend jaar wel weer of we haar weer inschrijven.

Trek het je niet aan, ik vond Amber er ook beter op staan dan vorig jaar. De jury was natuurlijk niet echt des A's en nou weet ik wel dat iedereen roept dat een goede pony altijd een goede pony is, maar mijn veulen kreeg nu van dhr. Goemans ook een tweede premie en die heeft in België tweede gestaan als beste A veulen (tussen Cob's, NWR's en hengst- en merrieveulens door elkaar) op de Show en in Vrouwenpolder was ze zelfs Veulenkampioen bij de A's bij de heer Andrew Thomas van de Caederwen Stud.

Afbeelding

Wij zijn er superblij mee en die tweede premie poetsen we volgend jaar bij een A jurylid wel weer weg ;-)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:46

Wat jury betreft, ik sprak langs de lijn met Herman Valk (die uren te laat aankwam) en die zei dat de ingevallen jury niet anders keurde dan hem. Daar kan ik voor een groot gedeelte wel inkomen. Wel is het denk ik zo dat deze jury andere normen gewend is voor wat betreft beweging. Maar ik had wel de stellige indruk dat er strenger op beweging werd gekeken bij de ponies die iets buiten het A type stonden.

Ik durf gerust te stellen dat de ad-hoc a jury een enorme ervaring heeft. Peter Goumans is niet voor niks juryvoorzitter en heeft verschillende malen A's mogen jureren naast gerenommeerde Britse A juryleden (Ann Bale-Williams en John Russell, de tweede keurt dit jaar de Royal Welsh show) en nog wel een paar meer. Daarnaast keurt hij natuurlijk al jaren mee op de CHK en de CMK voor de sektie A. Jos van de Goor is keurt ook al vele decennia, hij ziet relatief wel minder sektie A's, maar ik stel zijn oordeel heel erg op prijs. Overigens zal het commentaar misschien iets anders geweest dan normaal, maar dat moet je in de juiste context zien.

En veulens met een tweede premie? Het is niet voor niks dat veulens niet meetellen voor het preferentschap van een merrie. Dat is altijd een momentopname en veulens veranderen zo veel en snel dat je in twee weken van top naar flop en omgekeerd kan gaan.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:40

abba schreef:
boeflover schreef:
voor ons viel het resultaat nogal tegen, merrie kreeg een 2e premie. had juist het idee dat ze er beter opstond als vorig jaar (en toen kreeg ze wel een 1e premie). blijft een moment opname natuurlijk, weet iig waar ik nog aan kan werken en dan zien we volgend jaar wel weer of we haar weer inschrijven.

Trek het je niet aan, ik vond Amber er ook beter op staan dan vorig jaar. De jury was natuurlijk niet echt des A's en nou weet ik wel dat iedereen roept dat een goede pony altijd een goede pony is, maar mijn veulen kreeg nu van dhr. Goemans ook een tweede premie en die heeft in België tweede gestaan als beste A veulen (tussen Cob's, NWR's en hengst- en merrieveulens door elkaar) op de Show en in Vrouwenpolder was ze zelfs Veulenkampioen bij de A's bij de heer Andrew Thomas van de Caederwen Stud.

Afbeelding

Wij zijn er superblij mee en die tweede premie poetsen we volgend jaar bij een A jurylid wel weer weg ;-)

Ik vind dit veulen in zijn/haar type toch best een knappe verschijning.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:45

joostvangestel schreef:
Overigens zal het commentaar misschien iets anders geweest dan normaal, maar dat moet je in de juiste context zien.
En veulens met een tweede premie? Het is niet voor niks dat veulens niet meetellen voor het preferentschap van een merrie. Dat is altijd een momentopname en veulens veranderen zo veel en snel dat je in twee weken van top naar flop en omgekeerd kan gaan.

Dit is ook wel zo en ik conformeer mij altijd naar de jury, want anders zou ik gewoon niet aan een jurysport mee moeten doen (en een sport is het :D, al dat gevlieg en geren). Ik ben ook blij als ik een 1e premie krijg en naar Kootwijk mag, dus moet ik mijn 'teleurstellingen' ook nemen. Zul je mij niet over horen zeuren.

Wat ik wél jammer vind is dat het 'jury-commentaar' soms erg negatief is, ik vind de Britse manier de beste. Zij halen zelfs bij de laatst geplaatste pony nog positieve kanten van zo'n pony naar boven, dat geeft de eigenaar wél moed om het jaar erop ook weer naar een Show te gaan. Waarschijnlijk met meer training, meer ervaring en dus zo-ie-zo een 'betere' presentatie.

Als je alleen de negatieve punten benadrukt dan ga je als liefhebber/beginner/eigenaar/gebruiker het jaar erop niet nog eens een paar uur rijden met de trailer om weer je pony over te leveren aan negativisme. Dat is een punt om toch eens over na te denken ivm met de steeds teruglopende aantallen pony's op de keuringen.

Daarnaast ben ik er echter van overtuigd dat er in de A ring, anders gekeurd is dan met de 'normale' jury en dat er zo nu en dan te lage premies gegeven werden.

Ik zeur ook niet over mijn veulen, daar ben ik helemaal gek mee en ik heb haar op Sevenum 3 x kunnen verkopen (= niet te koop dus.... maar wel leuk om te horen <3 ) Ik ben het met je eens dat een veulen het ene moment er beter op staat dan het andere, die van mij was een ietsie-pietsie aan de dikke kant (moeders heeft slagroom denk ik).

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:59

wat betreft de uitlatingen van een jury. Ik ben het ermee eens dat ze niet alleen de negatieve dingen moeten vertellen maar.....
Als een jury alleen de goede punte noemt weet je als "beginnend" fokker niet welke punten je moet zien te verbeteren in je fokkerij. De engelse juryleden zal het een worst wezen hoe jij verder gaat fokken en die zullen dan ook altijd ( zoals het een engelsman/vrouw betaamt ) beleefd blijven en niks negatiefs zeggen. Als fotograaf hoor ik echter vaak genoeg wat een jurylid er echt van vindt.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:06

@Yorick

Je hebt gelijk, er is altijd wel iets of het nou bij een Brits of NL jurylid is, maar ik denk dat idd het jurycommentaar zou moeten zijn om ervan te leren. Je hebt kritiek én je hebt opbouwende kritiek! Dat nuance verschil kan voor een hoop mensen die trots op hun pony zijn het verschil zijn tussen wel of geen keuringen en/of shows meer bezoeken!

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:14

abba schreef:
@Yorick

Je hebt gelijk, er is altijd wel iets of het nou bij een Brits of NL jurylid is, maar ik denk dat idd het jurycommentaar zou moeten zijn om ervan te leren. Je hebt kritiek én je hebt opbouwende kritiek! Dat nuance verschil kan voor een hoop mensen die trots op hun pony zijn het verschil zijn tussen wel of geen keuringen en/of shows meer bezoeken!

Persoonlijk luister ik altijd goed naar het commentaar van de jury maar blijf toch mijn gevoel volgen. Wat voor de 1 opbouwende kritiek is kan voor een ander negatief overkomen. Het is voor de jury ook niet makkelijk om dat altijd aan te voelen. Ik weet wel dat tijdens de jurycursus geleerd wordt om zo veel mogelijk opbouwende kritiek te geven. Maar zolas ik al zei, volg je gevoel en luister daarnaast na het oordeel van juryleden en medefokkers.

Danny_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:12

Joost, het is niet omdat je "naast" een gerenommeerde jury hebt gestaan dat je het zelf wel kent!!!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:24

abba schreef:
boeflover schreef:

Afbeelding

dat je blij bent met zo'n veulen snap ik. Met dit soort zou onze wei ook gevuld mogen zijn. Ik weet geen afstamming, maar dat doet er ook niet zo toe. Wat was de opmerking van de jury over dit veulen?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:07

Tja uiteindelijk blijft iedereen zijn eigen pony's het mooist vinden.

Dat was het punt bij mijn sectie C vorig jaar qua beweging is het precies wat ze zoeken maar qua bouw mag hij meer 'gevult' zijn. Maar die komt er wel. Ik geef hem de tijd.
Met mijn A schimmel ga ik niet meer naar keuring aan de hand. Zij blijft te iel tegenover de rest. Zij is overduidelijk een sportpony. Tis alleen erg jammer dat ze alles te snel oppikt.
Heb haar nu 5x gelongeerd denk ik. Nou die loopt alsof ze het al jaren doet en ze wil zo graag aan het werk.

Ook vrjiheidsdressuur vind ze redelijk leuk.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:26

Afbeelding
regtur schreef:
dat je blij bent met zo'n veulen snap ik. Met dit soort zou onze wei ook gevuld mogen zijn. Ik weet geen afstamming, maar dat doet er ook niet zo toe. Wat was de opmerking van de jury over dit veulen?

Ik wilde het eigenlijk niet op mijn eigen pony's betrekken omdat ik daar zelf erg tevreden over ben, maar volgens de heer Goumans had ze niet voldoende bot, haar hals was niet naar zijn zin en was ze niet langgelijnd genoeg en het type kon mooier. Tja, da's duidelijk smaak denk ik.

V.w.b. de afstamming (Twisthoeve's (G) Rhydaman x Glyncoch Peter Pan)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:25

Hmm bij de sektie B en C stond Elbert Koelewijn bij niet?? (en Cobs)..

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:10

Ik heb met 3 pony's meegedaan met de Sectie B en daar stond Aart Zoet en Elbert Koelewijn, bij de sectie A (waar ik met 2 pony's mee zou doen, maar mijn merrie verstapte zich helaas met het trailer laden na de veulenrubriek dus slechts één A-tje meegedaan) had jurylid Herman Valk én volgens mij ook Ben Platzer moeten staan, maar die hadden pech met de auto.

Dus daarom was er een andere jury. Super dat je dat wilt doen op je vrije dag, het begon in de sectie A dus allemaal wat later en met een andere jury, maar goed, ook dat hoort erbij.

Ik heb op dit topic gereageerd omdat ik nog steeds van mening ben, dat als je opbouwende kritiek geeft aan de liefhebbers (en dat zijn we tenslotte allemaal, helaas is niet iedereen topfokker, dat is het 'hogere doel' voor ons gewone stervelingen) je meer mensen bindt aan de Regionale Keuringen dan als je gewoon ongezouten je kritiek geeft.

Ik ben zelf zéér tevreden naar huis gegaan, ik had natuurlijk ook liever een 1ste premie voor mijn A-veulen gehad, maar haar kwaliteiten worden volgend jaar hopelijk wél gezien :j

En de B's hebben het tenslotte meer dan goed gedaan!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:01

Abba: de rubriek waar je veulen in stond was een beetje mission impossible om te keuren. Er stond een veulen uit dat er helemaal voorstond, maar nogal buiten de toon viel qua type. De Britse jury die naast mij stond, had nummer 1 en 2 omgeruild.

Ik herken het veulen dat ik in Sevenum op de derde plaats zag helemaal niet in de foto die je hier neerzet. Ik neem aan dat die foto van Vrouwenpolder was? Dat veulen ziet er bij mij op die foto uit als een gemakkelijke eerste premie. Veulens veranderen snel. Mooie voorbeelden: een lange tijd geleden werd er in Kootwijk nog een prijs gegeven voor beste merrie met veulen (voordat er veulenkampioenen gemaakt werden in Kootwijk). Het laatste veulen dat die prijs met haar moeder won, had een tweede premie op de regionale. Ander leuk voorbeeld: wij hadden ooit een veulen dat op de laatste plaats stond van 12 merrieveulens op de premiekeuring (vanzelfsprekend een tweede premie). Een maand later kwam een gerenommeerd Schots jurylid vertellen dat dat veulen het beste was dat hij in Nederland heeft gezien (hij had toen al twee keuringen in Nederland gedaan..). Soms is het smaak, soms is het de groeifase, soms is het gewoon conditie.

Maak je geen zorgen, dat veulen wordt wel weer mooi.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:08

Citaat:
Elbert Koelewijn
Ik ben een goede vriendin van zijn zus(je)...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:42

abba@ Ik zou hooguit wat over de ruglijn kunnen zeggen, vanaf de foto. Uiteraard kun je een pony heel voordelig uit laten komen op een foto, maar weinig bot lijkt ze niet te hebben. En een mooi hoofdje heeft ze ook. Verder een goede schouder en achterhand. Benen correct, tja. Kan ze bewegen? In een groep kunnen ze tegenvallen, dat misschien.
Onze stammoeder kreeg als 2 jr een tweede premie en werd een jaar of wat later sectiekampioene op de WPCVzomer show.
Gewoon moed houden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:58

even aan melanie; waarom heb je die 2 verkocht? vind het allebei zeer mooie pony,s,zie ze graag.
ik stond nog met presca te wachten op het jeugdkampioenschap en zei toen nog dat die 2 jarige van mijn part wel op kop mocht...heb alleen niet helemaal opgelet naar de bewegingen..

presca is gisteren naar iemand anders vertrokken om haar verder klaar te maken voor kootwijk,heb zondag zelf nog wel haar manen gesneden en dat ziet veel beter uit.

Afbeelding

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:22

@Regtur, ik maak me zelfs géén zorgen, ze komt volgend jaar ook gewoon weer naar de R.K.

Ik vind het nl. erg leuk om te showen en naar de keuringen te gaan. Het geoefen en getutter ervoor alleen al. Helaas zijn bijna alle shows en keuringen in ver-weg-ie-stan, maar ja, ook dat hoort erbij en is ook een deel van de charme.. lekker om half 5 opstaan, pony's voeren, eten inpakken, koffie zetten en om half 6 vertrekken.... 8-) Wat een hobby!!

Ik ga denk ik toch maar postzegels verzamelen..... _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:34

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:52

De meeste fokkers zullen je vertellen dat ponies pas op hun top zijn met 7. Emrys Griffiths van de Revel deed daar nog een schepje bovenop, die had het over 11 jaar ;)