[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:21

van Haeringen laboratorium heb ik de papieren van afgeprint. Wij hebben visa en ook paypal maar bij dat Engelse labo, animalgenetics, moet je het nummer van je visa + de veiligheidscode + je naam + tot wanneer je kaart geldig is op papier (!) invullen en dat blad wordt dan mee opgestuurd... Heb meer dan een week geleden een mail gestuurd om te vragen of het niet via overschrijving of paypal kon maar ze hebben nooit geantwoord :\

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:07

vivana schreef:
@Zitake; Gewoon snijden die manen als ze eenmaal door hebben dat dat geen pijn doet gaat dat vanzelf.
En ik zou er idd even een praampje bij gebruiken.

Ik snij eigelijk altijd bij de pony's, maar deze vind het ook niks. praampje is wel handig als je iemand erbij hebt, maar kleine sedatie is op dat vlak net iets makkelijker, en ook met een half uurtje/uurtje uitgewerkt.Het hoeft voorlopig weer even niet te gebeuren. Gelukkig maar.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:09

En als je zelf kan en mag sederen, waarom zou je het dan niet doen he, wij doen het altijd als ze bvb in de voelbox moeten, kwartiertje eventjes klein beetje weg, paardje happy, DA happy :D

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:13

met scannen zowiezo (mag niet denken aan zonder dan ;)). maar is paardafhankelijk, weet dat de ene merrie heel makkelijk zonder te doen is, deze dan weer niet.
en idd, is zo gebeurt ;) en kan en mag het zelf geven, scheelt ook weer.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:19

Mijn merries zijn allemaal braaf en gemakkelijk, maar durven de arm van de DA een beetje gaan platknijpen en waarom het onaangenaam maken als het ook aangenaam kan :D

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 11:14

@ Dyonne en Aniek: bedankt voor jullie reactie.
Ga het eens proberen bij de fokker.

@ Aniek: met Amadeus gaat het opzich goed, dank je!
Hij staat alleen stilmet een peesblessure. Dinsdag voor controle naar de DA.

Maar ik verlaat jullie topic weer! Bedankt nog!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:17

over manen trekken/snijden

trekken doe ik zowiezo nooit bij mijn eigen pony,s.
ik gebruik een mesje om te snijden maar het lukt me niet altijd supergoed,nu bijvoorbeeld ook weer....presca haar manen zijn veel te lang en moeten gesneden worden voor volgende week maar ik durf het gewoonweg niet aan.
ben veel te bang dat het scheef word.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:27

Daarom dat ik het altijd een paar weken ervoor doe, dat scheelt weer, trekt het wel wat bij in die paar weken en dan lijkt het niet zo 'vers'

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:56

ik doe het normaal gesproken ook een paar weken van te voren,heb het 2 weken geleden nog gedaan maar het is alweer aangegroeit

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:25

Liever geen sedatie....praam is stuk gezonder.Trouwens dat gebruik ik alleen als ik moet scheren en ze dus ook écht niet braaf zijn en geloof mij dan zijn het héle lastige...
En als je alleen bent bint je die aan het halster (als ik op de handelsstal ben moet ik het altijd alleen en daar krijg je van alles voor je)...
Gaanderweg leer je dat wel ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:03

Normaal gesproken snij ik ook maar bij onze schimmel moet ik trekken omdat ik er gewoonweg niet doorkom. Ook niet als ik ze helemaal uitgepluist heb. Die heeft zoon dikke bos met manen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:07

Wij trekken de manen altijd, dat staat natuurlijker. Het gaat heel goed als het voorjaars een warme dag is. En dan vinden de ponies het ook wel prettig, omdat ze dan toch al verharen. Dit jaar is er niet van gekomen, en sommige merries hebben er erg veel groei in. Geen gezicht.
Verder heb iknog een vraag. Omdat onze dochter onlangs bevallen is, wil ze haar sectie B pony kwijt.Wij mogen dat gaan proberen voor haar. Ze heeft haar als jaarling uit Engeland laten komen. Om er ooit recreatief mee te gaan rijden.Het is een goed bewegende pony, maar verder heb ik er geen verstand van.3 jaar nu.Kan er iemand wat zinnigs over zeggen?Bijv over wat ze waard is, of het slim is haar te laten dekken of juist leeg laten voor de sport.

Afbeelding

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:09

Op bovenstaand heb ik geen antwoord Jenny, maar ik wil je nog wel even feliciteren met kleinkind & veulen, en dat op 1 dag! Geweldig zeg !!

@ Peewij, dat ziet er niet mooi uit, Vught is wel heer zwaar getroffen hè...

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:28

Ik vind het een erg mooie pony, en nu kijk ik er dan ook naar als sporter. Ik weet niet hoe groot ze is? Misschien kan je haar anders zadelmak laten maken? Verkoopt meestal weer iets makkelijker.. Zou er best interesse in hebben maar ze is denk ik net te klein voor het mooi :o haha

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:02

Ik zou haar idd zadelmak verkopen, lijkt me zo op het eerste zicht een erg leuke merrie. hoe groot is ze? Kent ze nog wat anders, verkeersmak bv, sprongetje?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:02

regtur , als je haar voor de sport wil verkopen zou ik haar leeg laten .
het is wel een hele mooie pony.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:20

regtur, mooie pony! kan idd goed lopen! wat kent ze verder?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:23

zitake schreef:
Zo peter, met een springende pony kom je er wel door ;), wat een weer op sommige plekken. Hier viel het gelukkig al bij al mee.
Komen weer mooie pony's voorbij!

Even een vraagje over mijn 3 jarige, wat denken jullie over conditie voor de keuring over 2 weken (persoonlijk zie ik liever iets minder, maar vorig jaar was dat iets te weinig), voer wordt nu wel weer gereduceerd, moet niet te gek worden.
http://i240.photobucket.com/albums/ff16 ... 193920.jpg

Manen is trouwens de laatste keer dat ik deze doe (en anders niet meer zonder lichte sedatie), wat een drama weer, het wordt met de keer erger, en dan draait het uit op complete mislukking, maar goed ze hebben nog 2 weken om bij te trekken.

Wat is het probleem dan precies? Raakt ze er zo van in paniek? Een praam zou ik eerder kiezen dan echt sedatie, maar je zou zeggen dat het zonder zou moeten kunnen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:30

Of het paniek ik weet ik niet zo, is nooit wat engs gebeurt met manen doen ofzo, ze vindt het volgens mij gewoon niet leuk. ze gaat om precies te zijn de lucht in, slaat haar hoofd (deze keer weer een flinke dreun op haar oog) alle kanten uit en gooit zich tegen de muur aan, met gemiddeld elke keer mij ertussen. ;) Ik doe haar manen niet standaard elke paar maanden ofzo, maar mss een hooguit 2x per jaar (keuring bv), dus voor een keer kan die sedatie wel denk ik dan, dan krijgt ze er zelf niet zoveel van mee, praam maakt het er volgens mij niet beter op. maar ben niet van plan jaarlijks te showen met haar, dus kans zit er in dat ze nu gewoon lang kunnen blijven.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:33

Bedankt voor alle reacties.
De pony is wel gelongeerd, erg braaf, maar nog geen zadel erop gehad. Ik denk dat ze ongeveer 1,27m is. Misschien te klein voor de serieuze fokker? Dochter wou er mee gaan rijden, maar ziet het niet gebeuren nu ze een kindje heeft. En bovendien thuis geen plek voor de pony, en, nog meer bovendien, een man die er niet van houdt...Ermee fokken wil ik zelf eigenlijk niet, omdat ik er niet van houdt om verschillende groottes en secties in de wei te hebben. :(:)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:04

jenny gefeliciteerd met je kleinkind en veulen! wat een toeval op 1 dag!
over die B merrie, ik denk dat er best fokkers zijn die 1.27 een hele mooie maat vinden maar als je haar idd als rijpony wilt verkopen zou ik wel zorgen dat ze ook daadwerkelijk is ingereden.

ook pietsie gefeliciteerd met het veulen, ben benieuwd naar een foto. zwart met witte voeten en een kolletje, zal wel een echte eyecatcher zijn!

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:26

boeflover , nu is het nog een wiebelig ding dat zich geen raad weet met haar lange stelten

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:40

Ben heel benieuwd naar foto's pietsie!

Nog gefeliciteerd Jenny! Zou ook niet echt wat voor je weten. Best lastig, want de één wil een onbeleerde pony en de ander juist beleerd. Waarom probeer je niet eerst onbeleerd een aantal weekjes? En dan als dat niet verkoopt, als nog beleren?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:42

ja kan ik me voorstellen.

even mn frustratie kwijt; wil graag mn e-rijbewijs halen dus ben aan het meekijken en bieden op vakantieveilingen, gaat mn cursus er vandoor voor precies hetzelfde bedrag wat ik aan het bevestigen was (en toen ik er nog gauw een euro bij wilde doen was hij al gesloten) arrgghhhh!

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:51

Heb je je rijbewijs echt nodig? Want met sommige combinaties mag je zonder E rijden.
Ik heb dan wel mijn E (al weer 14 jaar), maar in principe hoef ik met mijn combinatie geen rijbewijs te hebben.
Trailer is 1,5 paards en max 1500kg. Auto mag dat trekken en is zwaarder dan trailer max. (en alles is dan onder de 3500kg)