Volgens mij? het staat op internet en in een paardenboek! En ik dacht het ook al, vandaar dat ik het ben op gaan zoeken. Ik weet ook niet waarom hij is goedgekeurd als B i.p.v C, maar voor mij staat vast dat het een C-pony is
Hieronder een klein stukje van de omschrijving van de verschillende sectie's binnen het Welshras. De maatvoering bij de Welshpony's is anders als in de sport. Het kan dus voorkomen dat je een Welsh sectie B hebt, maar in de sport ingedeelt is in de C catagorie!
De Welsh pony vindt zijn oorsprong in de bergen van Wales, het gebied in het westen van Groot-Brittannië. De Welsh pony staat van oudsher bekend als de edelste van de ponyrassen die Nederland kent. Dit komt door de invloed van o.a. oosterse paardenrassen op de zuivere mountainpony, die van nature sterk, behendig, gehard, intelligent en sober is. De inmenging van de oosterse paardenrassen gaven de pony, die aangepast was om te overleven in de heuvels, een edeler uiterlijk en lichtvoetiger gangwerk.
De Welsh pony kent verschillende secties, die variëren in type en formaat. Hierdoor is de pony bij uitstek geschikt voor groot en klein. De verschillende secties zijn:
Sectie A (de Welsh mountain pony) met een hoogte tot 121,9 cm. Sectie B ( de Welsh pony) met een hoogte tot 137,2 cm. Sectie C (de Welsh pony Cobtype) met een hoogte tot 137,2 cm. Sectie D (de Welsh Cob) met een hoogte vanaf 137,2 cm. Sportregister, pony’s met minimaal 12.5 % Welsh bloed.
het is een sectie B, maar met schofthoogte voor de ''normale'' pony's is het een C-pony je kan hierboven het verschil zien met pony en cob hier zit het in
De pony is tot vorig jaar hengst geweest. Hij is nu 9 jaar oud. Goed betuigd en bereden. zeer braaf en aanhankelijk karakter. Kan wel flink eigenwijs zijn.
Helena welsh merrie, goede papieren (zal nog even checken naar de stam waar ze uit komt) weet wel dat ouders en opa en oma allemaal schimmels waren. 7 jaar stokmaat 1,25 zeer goede gangen, kan leuk dressuur lopen (onderlinge wedstrijden gereden) kan ook zeer goed springen en vind dit ook erg leuk (1,00m springt ze makkelijk) nou ben benieuwd foto´s: