[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:48

Dyonne schreef:
regtur schreef:
Experimenteren is wel leuk, maar krijg je een pony die net IN of net UIT de maat is , dan heb je er voor een keuring niets aan! Voor de sport trouwens ook niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer meningen hierover?
Is dat namelijk wel altijd zo? Is maat zo belangrijk? Kwaliteit is kwaliteit toch. En maat zegt nog niets over wat de pony fokt..
Overigens spreek ik het niet tegen, maar ben benieuwd wat anderen vinden?

En over welke sport spreek jij? In de sport hebben meesten niet zoveel moeite met een pony die net in of uit de maat is, als die maar kwaliteit heeft..

zo zijn er vorig jaar op chk A hengsten goedgekeurd die in vergelijk met andere jaren en andere hengsten erg klein waren. Toch waren dit zeer goede typische bruikbare hengsten voor de fokkerij. Denk dat het allemaal moet kloppen met de verhoudingen ten opzichte van het type en de rasbeschrijving. Denk dat een A van 1.22 net zo goed en mooi kan zijn als een A van 1.13 zolang de pony maar voldoet aan de rasbeschrijving .

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:27

Dyonne, op de keuringen spelen inderdaad maten een rol, maar voor de welshcobs sectie D begint de stokmaat bij een minimumstokmaat van 137 cm. en er is geen maximumlimiet, terwijl de sectie C een maximumstokmaat heeft van 137 cm en dan zou moeten automatisch geregistreerd worden in de sectie D. Er gebeurt echter géén controle op deze maten tijdens de keuringen en soms worden er wél dieren geshowd die deze eindstokmaat overschrijden zonder dat hier iets voor gebeurd.
In meerdere sporten echter worden er wél part-breds, nwr's en welshen gebruikt ongeacht de maat. Zo heeft de part-bred merrie CAPPELLS SHIRA (kruising tussen engels volbloedmoeder en de welshcob hengst EMMICKHOVENS VITESSE) met haar eigenaar Ann Meerts in het verleden niet alleen zo'n 138 belangrijke dressuurbekers in België bijeen gereden met haar stokmaat van ongev. 154 cm. tussen de grote rijpaarden, maar zij heeft eveneens de europese kampioenschappen dressuur young riders gewonnen in Hickstead (Gr.Brit.). Zij heeft dus nooit in haar loopbaan enig bezwaar ondervonden van haar stokmaat. Persoonlijk blijf ik denken dat, ondanks soms tegenstand, kwaliteit steeds komt boven drijven en men het dan toch niet kan negeren
Ook de sectie A's en sectie B's worden ongeacht hun stokmaat in de ponyclubs en de menverenigingen ingezet. De enige beperking die bij de menvereniging geldt is dat zij binnen de algemene eindstokmaat van de pony's moeten blijven of anders moeten overgaan naar de paardenreeks.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:59

In de rijsport zoekt men al gauw naar een pony boven in de maat, dus een Atje van 1,17 verkoop je gewoon makkelijker dan een van bijv.1,21m, want die valt weer in de B maat, maar moet het dan opnemen tegen ponies van 1,27. En dat verschil merk je gewoon , zeker in de springsport.Het gaat dan over ponies die zich nog niet bewezen hebben. Voor de mensport in de hogere klassen, mogen ponies niet meer onder de 1,20 zijn. Dit is een nieuwe regel. Misschien gaan de kleintjes helemaal kopje onder in de waterbak ofzo, ik weet dat niet. Enfin die regel is ingesteld, dus is het wel zaak dat fokkers daar op inspelen, als zal dat niet al te moeilijk zijn want de laatste jaren is er al veel boven in de maat gefokt.
Ik ben het overigens volledig eens met de stelling dat kwaliteit NIETS met de stokmaat van doen heeft. Maar de regels die gelden hebben we wel mee van doen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:00

regtur schreef:
Voor de mensport in de hogere klassen, mogen ponies niet meer onder de 1,20 zijn. Dit is een nieuwe regel. Misschien gaan de kleintjes helemaal kopje onder in de waterbak ofzo, ik weet dat niet. Enfin die regel is ingesteld, dus is het wel zaak dat fokkers daar op inspelen, als zal dat niet al te moeilijk zijn want de laatste jaren is er al veel boven in de maat gefokt.

Dus voor de hogere klassen moeten we als mountainfokkers de rasomschrijving maar laten varen :? Zou de regelgeving voor de sport niet beter aangepast kunnen worden op de bestaande fokkerij? :x

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:12

De bepaling bij de sectie A is dat de eindmaat 122 cm is. Deze bepalingen bestaan al sedert het ontstaan van het welsh pony stamboek in Wales méér dan 125 jaar geleden. Waarom zouden zij hun stokmaten moeten aanpassen aan de sport die regelmatig
haar regelss wijzigt ?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:44

PeeWij schreef:
regtur schreef:
Voor de mensport in de hogere klassen, mogen ponies niet meer onder de 1,20 zijn. Dit is een nieuwe regel. Misschien gaan de kleintjes helemaal kopje onder in de waterbak ofzo, ik weet dat niet. Enfin die regel is ingesteld, dus is het wel zaak dat fokkers daar op inspelen, als zal dat niet al te moeilijk zijn want de laatste jaren is er al veel boven in de maat gefokt.

Dus voor de hogere klassen moeten we als mountainfokkers de rasomschrijving maar laten varen :? Zou de regelgeving voor de sport niet beter aangepast kunnen worden op de bestaande fokkerij? :x

Nee hoor, helemaal niet. Het is toch heel goed mogelijk een a pony te fokken van 1,22 of 1,21, MET alle raskenmerken.Mij hoor je ook niet beweren dat het stamboek nu opeens zijn regels moet aanpassen, integendeel.
Maar elke fokker heeft weleens een pony teveel, en dan is het wel zo prettig daar een goede bestemming voor te vinden.
Ik denk trouwens ook dat die nieuwe regel meer te maken heeft met dierenwelzijn, dan met het dwarsliggen van stamboekregels. Bovendien betreft deze regelgeving niet alleen de Welshpony, maar ook alle andere rassen.En daar hebben ze misschien wel weer een hele andere maatvoering.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:56

vvwc schreef:
De bepaling bij de sectie A is dat de eindmaat 122 cm is. Deze bepalingen bestaan al sedert het ontstaan van het welsh pony stamboek in Wales méér dan 125 jaar geleden. Waarom zouden zij hun stokmaten moeten aanpassen aan de sport die regelmatig
haar regelss wijzigt ?

Niet helemaal waar. Voor de eerste wereldoorlog was een sektie A nog gewoon tot 127cm. De Amerikanen hebben hun stamboek opgericht in 1911 en houden die maat nog steeds aan voor de sektie A. Tussen de twee wereldoorlogen kwamen de Welshmen echter tot de conclusie dat er te veel typeverlies was bij Welsh Mountain Ponies boven de 122cm, dus is de maat verlaagd (in stappen overigens, er is een tijd sprake geweest van AII. Pas na de tweede wereldoorlog werd de sektie A ook gesloten voor te kleine sektie B's en sektie C's.

Het NWPCS mag de maat niet ongestraft aanpassen. Dan verliezen we namelijk de status van dochterstamboek van het WPCS. het WPCSA (Amerika) is dus geen dochterstamboek van het WPCS, omdat ze de maat niet aangepast hebben en omdat ze nog nooit een veterinaire keuring voor dekhengsten verplicht gesteld hebben (jawel, in Amerika mag je dus gewoon dekken met een klophengst en je kan de veulens ook "volgeregistreerd" hebben. Helaas is dat WPCSA papier dus helemaal niks waard in Europa en technisch gesproken zijn dat niet eens meer Welsh ponies.

Persoonlijk denk ik dat de mensport een beetje op zijn achterhoofd is gevallen om de minimum maat op een arbitraire hoogte van 120cm te zetten. 117cm zou ik al wat logischer vinden, omdat dat bij de andere sportmaten aansluit.

Nog eens persoonlijk zou ik het fout vinden om voor een maat van 120cm tot 122cm te fokken. Dat leidt hooguit tot een hele hoop teleurstellingen van ponies die 123cm tot 125cm zijn die dan alleen maar voor de mensport op het hoogste niveau gebruikt kunnen worden. Die markt is gewoon té klein om als een doelgroep te zien. Bij de huidige fokkerij komen ponies in die maat vanzelf, daar hoeven we niks voor te doen.

vvwc

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:58

VOLLEDIG akkoord

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:13

regtur schreef:
Ik denk trouwens ook dat die nieuwe regel meer te maken heeft met dierenwelzijn, dan met het dwarsliggen van stamboekregels.

Ik las hier even overheen en dat is dus extra zuur. Dan wordt er voorbijgegaan aan de vele a'tjes die op topniveau in de mensport hebben meegedaan en gemakkelijker van de groteren wonnen. Het welzijnsprobleeem zie ik alleen maar als het ponies met gebreken zijn, maar die spelen niks klaar op topniveau. Dan kan er beter iemand langs de zijlijn van de premiekeuring gaan staan om ponies met overgewicht eruit te halen.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:24

Persoonlijk ben ik ook ervan overtuigd dat kwaliteit meer te maken heeft met succes en overwinningen dan een stokmaat.
In vele takken van de paardensport is in het verleden reeds bewezen dat kleinere pony's het zeker niet hoefden af te leggen tegen hun grotere broers. Wat joostvangestel schreef over de ponies met overgewicht op de keuringen is een punt dat ik alleen maar kan bijtreden.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:30

Oei, dan moet je de boel gaan omgooien, 'vette Welshjes' uit de keuringsring halen...
Ik krijg nog steeds vaak het idee 'hoe vetter hoe beter'...
Wie heeft dat eigenlijk bedacht, en hoe denkt de rest hier in het topic daarover?

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:45

Vanuit het WPCS in Wales werd verleden jaar reeds aan hun juryleden gemeld dat zij niet meer mochten keuren op de "vetste" pony, maar wel op kwaliteit.
Nochtans zien wij hiervan niets op de keuringen en haalt een "dikkere" pony het nog altijd boven een slankere

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:41

Wat zal ik blij zijn als het werkelijk zo is dat de vetste pony's niet meer vooraan staan. :j
Ik heb meermalen gezien dat ik me afvroeg wat de pony's aan kop deden..

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:47

een pony is in mijn ogen pas te vet als het het bewegen van het dier tegenwerkt, dan zit het het beestje in de weg, persoonlijk vind ik veel van de cobs (even alleen over de cobs) in nederland waar mee gewerkt word te dun, kijk naar de rijrubrieken in wales , dan heb je een pony in conditie.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:25

Als ik de welsh cobs in de marathons aan het werk zie, zowel in België, Nederland of Engeland dan vind ik die altijd véél magerder dan de showcobs, maar dan wordt er altijd geopperd dat dit is omdat zij in topconditie zijn.
Ik houd mij echter altijd een oud spreekwoord voor ogen , namelijk "het oog van de meester maakt het paard vet" en dan vind ik dat een dier dat hard moet sporten ook hard moet gevoed worden om zijn struise vorm te kunnen behouden en dààr schort het nogal eens aan, want die mensen blijven die pony's op datzelfde voer houden als wanneer zij geen zware prestaties moeten doen.
Ik vind echter dat voor de shows er een onderscheid moet gemaakt worden tussen "dik/vet" en "hééél dik/vet".
Een pony kan mooi in zijn vlees zitten met zelfs een voortje op de middenrug, maar als je op de rug van het dier een kleine autoband kunt leggen, dan mag men wel van tevéél spreken.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:17

Ik vind dat een pony best een laagje spek mag hebben, maar inderdaad zie ik vaak dat het té is...
Bij de cobs valt mij inderdaad ook op dat de meeste gebruiks-cobs iets aan de smalle kant zijn, dat vind ik persoonlijk ook niet meer mooi; dan is het stoere eraf!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:09

In 2008 hebben we zowat alle prmiekeuringen bezocht en het is ons opgevallen dat er goed meegedacht en meegewerkt is om geen al te vette dieren meer te showen.Ook heeft de jury meerdere malen een "slankere"pony, mn in de jeugdrubrieken voor een vollere geplaatst, en dat is een goede ontwikkeling.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:24

Ik vind zelf de meeste keurings ponies te vet. Het vet drilt zowat als ze draven.
Ik voer ze zelf niet vet. In de ogen van sport mensen zijn mijn ponies te zwaar, maar voor de keuring zijn ze goed. Ik zal nooit een pony vet mesten om vooraan te komen op een show. Ik show alleen bij Engelse jury's, dus ik weet niet in hoeverre zij anders zijn dan de Nederlandse jury's.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:45

Naar mijn bescheiden mening kunnen ze er in Engeland ook wel wat van. Vooral in de jeugdrubrieken.
Toch kan ik me er wel wat bij voorstellen. Als er 1 mee begint en heeft (mede daardoor) succes, tja dan gaan anderen dat imiteren, om ook maar bij de kopgroep te horen.Letterlijk en figuurlijk een ongezonde zaak. Veel ponies zijn zodoende verknalt voor het leven.Daarom is het wel goed dat het NWPCS aan die uitwassen een halt toegeroepen heeft. Het zal moeilijk zijn voor de jury hier altijd correct mee om te gaan. Maar, mits goed toegepast, zullen de luxere types en niet correcte ponies door de mand gaan vallen, en komt echte kwaliteit op kop.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:49

Volgens mij zijn de eerste opdrachten om anders te gaan keuren vanuit het moederstamboek in Wales gekomen en is de rest later gevolgd of zouden moeten volgen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:50

Wat ik vaak zo opvallend vind, is dat als je die vette ponies die op kop staan, eens zonder al dat vet ziet, er dus niets van over blijft. Naar mijn mening is het vaak een truukje om foutjes te verbloemen.
VVWC, ik dacht dat ze er in de UK inderdaad al langer mee bezig zijn, maar of het ook al echt doorgedrongen is, betwijfel ik. Maar dat geldt ook voor de Nederlandse jury's.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:05

Wat je daar zegt melanie5, is precies waarom mensen een pony vet maken. Ik ben ook heel benieuwd hoe de hengsten op de CHK er starks voor zullen staan.Een goed voorbeeld hoe het NIET moet was wel DT Kadance P. Een hengst die in de jeugd van alles gewonnen had , en mi een van de kanshebbers een paar jaar geleden.Vanwege overgewicht ging hij eruit, waarna hij in veel mooiere conditie als ruin alle 3 jr. merries in Kootwijk versloeg de zomer daarop. Leerzaam.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:10

Dan is het spijtig dat men als enige oplossing casterren ziet inplaats van het gewicht aan te passen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 06:55

vet voeren en vetzucht is iets van alle tijden. Daar heb ik goenoeg anekdotes over van 30-40 jaar oud. Overigens, in het moederland wordt vaak iets ruimer met de voerschep omgegaan dan in Nederland, met name in de jeugdrubrieken. Ik schrik me iedere keer wild als ik de jaarlingen zie op shows in Wales. Overigens is er een deel van de ponies dat last heeft van vetzucht, ponies die zich gewoon de hele dag ongans eten. Die hebben we ook eens gehad. Dat soort ponies eet zich simpelweg bevangen in de kortste tijd en die moet je heel hard remmen. Ik zou zeggen dat die uitermate ongeschikt zijn voor de meeste Nederlandse weiden. Weer andere ponies kan je onmogelijk vet voeren omdat ze in aanleg anders zijn en weer andere worden wel vet, maar niet bevangen. Maar goed, middels het fokplan staat de rem er al op bij het NWPCS en dat was in 2008 al goed te zien op de premiekeuring.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:11

joostvangestel schreef:
in het moederland wordt vaak iets ruimer met de voerschep omgegaan dan in Nederland

Ik moet hier even om lachen; we staan niet voor niks bekend als zuinig... ;)
En volgens mij zijn over het algemeen de pony's in Nederland inderdaad snel dik door de vette weilanden, niet door een schepje te veel voer.