[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:05

Wat wil je zelf voor type Cynthia? Ongeveer hetzelfde als fiore of juist een stuk luxer? Wil je echt een welsh pony fokken waarmee je naar shows kan ed of juist een stoere pony om zelf mee te gaan rijden? In het eerste geval zou ik inderdaad een nwr of partbred nemen die heel luxe is en een mooi luxe hoofd, en zeker juist niet te groot, een d-maat is nou eenmaal het meest interessant voor een pony. Ik zit niet in deze secties maar denk dan zelf aan Carway of iets met veel Orchard bloed.
Maar omdat je zelf eerder een cob noemde zul je misschien juist niet de bedoeling hebben om een keuringspony te fokken maar juist voor jezelf? Dan lijkt gin power me juist een hele fijne combi, hengst met een heel fijn karakter en inderdaad net ietsje grover als de meeste nwr's, maar toch een mooi hoofd en een goede beweging.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:33

elfje72 schreef:
Caesar schreef:
Ja die bedoelde ik. Omdat je meer een robuuste hengst zocht. Ik vind Carway een pony met een hoop kwaliteit, maar ik denk niet dat hij je kan geven wat je zoekt.

Is een Veenstra hengst niet wat voor je? Zijn veelal grootramige ponies, wederom anders qua type.

Ik moet zeggen dat de hengsten die je genoemd hebt mij niet overtuigen.
Ik zou ook eens wachten op de reactie van o.a. Elfje, zij heeft een fijne kijk op pony's.

Daar ben ik al. :)
Ik heb de hengst Goldwinshoeve Valerion, 4 jarige Welsh NWR hengst, van Valerio, 1.48m. Moeder is de prestatie, elitemerrie Maya's Martine o.a. de moeder van de FEI dressuurpony's Goldwin's Hoeve Valentina en Goldwin's Hoeve Movie Star.
Goldwinshoeve Valerion: [ Afbeelding ]
[ Afbeelding ][ Afbeelding ]
Maya's Martine, hier 21 jaar, afgelopen zomer in Tolbert op de keuring.
http://myalbum.com/photo/zBoVVVS5MgVl/360.jpg

Ik vind hem zo fijn onder zadel op het HK <3 <3 echt super knap!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:34

Die vos hengst heet trouwens Good Looking haha

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:14

boeflover, ik wil gewoon een leuke, stoere boscrosspony voor mezelf fokken inderdaad :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:06

Dit type?

Afbeelding

Afbeelding
Stoer stevig en leuk koppie?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:09

Cynthia82 schreef:
Bedoelen jullie deze:
https://www.google.nl/search?q=hengst+l ... Lg&dpr=0.9

Dan valt Carway me meer in de smaak :)

Wat vinden jullie van Cassanova en Gin Power?

Ik gebruik Cassanova dit jaar. :) Cassanova is veel sterker in bewegen en meer rijtypisch gebouwd dan Gin Power.
& Ben bang dat Gin Power verder niet onder een goede ruiter komt en je daar niet veel van zal horen.

Ik wil je adviseren om gewoon eens een x langs te gaan om Goldstar, Cassanova en Don Cremello te gaan bekijken.
Dan kan je ze alle 3 zien en vergelijken. Weet zo niet of Goldstar nog groter is geworden dan 1.43 m.

Blijf het jammer vinden dat Cassanova niet heeft laten zien wat ie kan qua beweging, wel is duidelijk dat ie sterk beweegt en daar kunnen veel niet tegen op!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:38

@cynthia, ik kan je niet quoten dus vandaar even zo. Laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben van kruisingen van verschillende rassen met elkaar. De sectie C en D zijn een hele andere tak van sport binnen het Welsh en deze fokken ook heel anders door. Zou om die reden geen Cob op een pony met Haflinger achtergrond zetten. Ik zou zelf kiezen voor een hengst die je merrie echt verbeterd. Vandaar dat ik ook aangaf dat jouw merrie met de robuuste achtergrond ook wel een wat luxer type kan hebben.

Anders zou mijn advies zijn om niet te fokken en gewoon een fijne en goed gefokte Cob te kopen en daarmee lekker aan de slag te gaan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:58

Don Cremello zou ik juist echt niet adviseren als je meer richting het welsh type wilt fokken....

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:04

Caesar schreef:
@cynthia, ik kan je niet quoten dus vandaar even zo. Laat ik voorop stellen dat ik geen voorstander ben van kruisingen van verschillende rassen met elkaar. De sectie C en D zijn een hele andere tak van sport binnen het Welsh en deze fokken ook heel anders door. Zou om die reden geen Cob op een pony met Haflinger achtergrond zetten. Ik zou zelf kiezen voor een hengst die je merrie echt verbeterd. Vandaar dat ik ook aangaf dat jouw merrie met de robuuste achtergrond ook wel een wat luxer type kan hebben.

Anders zou mijn advies zijn om niet te fokken en gewoon een fijne en goed gefokte Cob te kopen en daarmee lekker aan de slag te gaan.

Fiore is een kruising Cob x Haflinger :), dus er zit al 50% Cob in.
Je bedoelt dat ze een wat luxer type kan hebben, zonder dat het veulen zelf ook erg luxe wordt?

Ik ga geen paard kopen. Ik wil juist af en toe een veulentje fokken uit mijn eigen merrie(s) en ben daarvoor op zoek naar de juiste combinatie :)

absque_dubio, en wat nou als ik heel erg out of the box ga denken en alle opties open laat, zou je DC dan wel adviseren? :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:10

absque_dubio schreef:
Don Cremello zou ik juist echt niet adviseren als je meer richting het welsh type wilt fokken....

Mwah.. Hangt van je merrie af.
Ik heb 'm om die reden ook niet op mijn merrie gebruikt, maar ik heb wel een tank :+
Claudia heeft hem gebruikt op Rietheim's Ires (v. Hagelkruis Valentijn)
En daar is naar mijn mening toch echt een verschrikkelijk gaaf Welsh type veulen uit gekomen!

Merrie:
Afbeelding

Veulen:
Afbeelding
Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:14

Ik vind goldstar en Cassanova persoonlijk veel beter bij jouw merrie passen dan DC. DC vind ik veel te veel paard en totaal geen mooi hoofd hebben. Neemt niet af dat het een prima hengst is hoor, maar dat is mijn smaak. Goldstar en Cassanova zijn veel meer pony achtig en vullen jouw merrie denk ik goed aan kwa bouw. Wat je ook kan doen is meer Duitse hengsten bekijken mocht het voor jou geen probleem zijn om die kant op te gaan. Ik vind dat ze in Duitsland veel pony's hebben in het type zoals goldstar en Cassanova; net iets meer body en minder teer dan de nwr's in Nederland. Beweging vind ik bij veel Duitse wel een puntje, dat mag van mij bij de Duitsers wel beter. Maar aangezien jij niet de nieuwe dressuurkampioen wilt fokken lijkt mij dat geen probleem.

Passion is ook drachtig van goldstar, ben benieuwd wat eruit komt rollen. Maar is pippin's Pride niet evt wat voor jouw merrie? Net een slagje groter dan valerion.

Oh en elfje ik vind jouw poown echt afdoen op deze foto's, in het echt is hij veel knapper! Echt een ruig dier onder het zadel!
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 21-02-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:17

absque_dubio schreef:
Ik vind goldstar en Cassanova persoonlijk veel beter bij jouw merrie passen dan DC. DC vind ik veel te veel paard en totaal geen mooi hoofd hebben. Neemt niet af dat het een prima hengst is hoor, maar dat is mijn smaak. Goldstar en Cassanova zijn veel meer pony achtig en vullen jouw merrie denk ik goed aan kwa bouw. Wat je ook kan doen is meer Duitse hengsten bekijken mocht het voor jou geen probleem zijn om die kant op te gaan. Ik vind dat ze in Duitsland veel pony's hebben in het type zoals goldstar en Cassanova; net iets meer body en minder teer dan de nwr's in Nederland. Beweging vind ik bij veel Duitse wel een puntje, dat mag van mij bij de Duitsers wel beter. Maar aangezien jij niet de nieuwe dressuurkampioen wilt fokken lijkt mij dat geen probleem.

Oh en elfje ik vind jouw poown echt afdoen op deze foto's, in het echt is hij veel knapper! Echt een ruig dier onder het zadel!

Sluit ik me helemaal bij aan haha.
Alhoewel de beweging.. Welsh gaat op show af, en met show kan je helemaal niets in de sport.
Als je kijkt naar de FEI lijst staan er bijna geen Welsh pony's in, en ik vind dat wel een beetje logisch eigenlijks.
Ik denk dat mijn merrie wel wat show geeft, en dan hoop ik op een goede sportpony en kinderpony.
We gaan het zien :')

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:19

absque_dubio schreef:

Wie zegt dat ik die niet wil fokken :+
O, ikzelf hè?

Ik heb van iemand anders ook al de tip voor Duitse hengsten gekeken, dus daar ga ik ook even naar gluren, hoewel ik de taalbarriere best lastig vind en dan dus liever naar Belgïe ga :)

Kunnen jullie trouwens van de foto's die ik heb geplaatst aangeven waarop jullie vinden dat Fiore te verbeteren is? Ik vind sowieso dat ze een wat korte rug heeft, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Pippin's Pride kreeg ik ook door via PB. Dat vind ik dus een hengst met een mooie bouw! Daar ga ik me ook even in verdiepen. Is jouw merrie van Pippin's Pride?

Ik ben echt heel blij met jullie adviezen en ook dat er niet afkeurend wordt gereageerd op mijn 'kruisingfokideeën'. Bedankt daarvoor!
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 21-02-16 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:23

Als ik hier idd hoor en zie dat er nwr hengsten goedgekeurd zijn die werkelijk monsters zijn ohz.. En dat stamboek heeft als doel kinderponys fokken. :+ van wat ik heb gezien zijn duitsers wat nuchterder en relaxter.. Ze missen dan misschien wel wat show maar was karakter ook niet heel belangrijk? :D
Andere richting dan, leuns veld winston. Volgens mij een slagje groter, fokt volgens mij ook iets groter, en heb er ontzettend knappe nakomelingen van gezien (en een beleerd, deze was ontzettend nuchter en braaf met meer dan voldoende body EN beweging).

Ik was een stiekeme fan van TiSento.. :o dat was echt mijn droompony.. Ik dacht trouwens dat je haflinger weer drachtig was, maar niet gelukt dus?

Mijne is de 2 jaar oudere halfzus van Pride, ze hebben dezelfde moeder genaamd Pippin. Vandaar ook het 'pippin's' ervoor!
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 21-02-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:29

Pippin's Pride is 1.52 toch?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:30

O, ik zie het al in je profiel, ze is van Heitrak's Marvin, familie van Carway!

Ik was (niet stiekem) ook fan van TiSento Y;(
Hij was echt mijn droompony. Lekkere stevige, schattige, rustige knuffelpony! <3

Jawel, is wel gelukt. 9 mei is ze uitgerekend, wederom van Sublime. Vol broertje of zusje van TiSento en Fiore :D
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 21-02-16 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:30

KellyDV schreef:
Pippin's Pride is 1.52 toch?

Op 3 jarige leeftijd op 1,52 gemeten en tussen de D's op wedstrijd. Ik zou zeggen ga er eens naast staan als je hem tegen komt.. ;)

Klopt mijne is een marvin, daar ben ik groot fan van! Carway vind ik ook echt fantastisch maar kan ik dus helaas niet gebruiken op mijn merrie.. Net zoals Dickens, ook zo'n leuke maar ook een marvin. Ik vind dat marvins helaas wel vaak slechte ruggen hebben.

Oh toch wel drachtig, gelukkig maar! Ik ben heeeel benieuwd wat er dit jaar uit komt rollen!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:35

Dan zal ie nu zo'n 1.54 zijn? :+ Net als mijn merrie.. Haha. Veel te groot :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:38

KellyDV schreef:

Passie is ook 1.53-1.54, voor mij een perfecte maat. :D
Vandaag op een paard van 1,73 gereden.. Dat was 2 jaar terug voor het laatst. Man wat zit dat raar, en die paarden hebben lange nekken joh! Ik blijf een ponyruiter..

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:46

absque_dubio schreef:
KellyDV schreef:

Passie is ook 1.53-1.54, voor mij een perfecte maat. :D
Vandaag op een paard van 1,73 gereden.. Dat was 2 jaar terug voor het laatst. Man wat zit dat raar, en die paarden hebben lange nekken joh! Ik blijf een ponyruiter..

Ja voor mij is het ook prima hoor haha. Maar pas ook wel op 1.48, gewoon ff afvallen.. :')

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:32

absque_dubio schreef:
Ik moet inderdaad echt goede foto's laten maken van hem. *-:)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:52

Beweging is natuurlijk maar net wat je zoekt. Ik vind juist de beweging van veel nwr hengsten niet fijn. Als je fokt voor kinderen is het fijn als de beweging ook door kinderen uit te zitten is. En veel show betekend niet automatisch geschikt voor de hoge sport of een goede Bospony. Denk juist dat het voor een Bospony juist wel fijner is als die toch energie zuiniger loopt en wat fijner uit te zitten is, maar wel de lenigheid en ruimte in de gangen heeft voor een leuke Dressuurproef.

Wat betreft dc. Wat hij wel bijna altijd (of misschien wel altijd) meegeeft is een mooie hals van vorm en lengte en een mooie verbinding naar de rug. Vaak ook nog een mooie bovenlijn. En bij hem heb je bijna karakter garantie. Maat volgt hij vaak de moeder en beweging verbetert hij wel maar moet toch ook wel deels van moeder komen.

Van gs en cassanova weten we dat nog niet. Van de nwr hengsten weet ik veel minder maar dat weten andere vast.

Kortom genoeg keuze, wat wil je en wat heb je ervoor over. Aan de hand van je doel kun je eissen stellen voor gangen, exterieur en karakter en dan blijven er vanzelf een paar hengsten over die je dan kan gaan bekijken en de beste optie uitzoeken.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:55

KellyDV schreef:
absque_dubio schreef:

Mwah.. Hangt van je merrie af.
Ik heb 'm om die reden ook niet op mijn merrie gebruikt, maar ik heb wel een tank :+
Claudia heeft hem gebruikt op Rietheim's Ires (v. Hagelkruis Valentijn)
En daar is naar mijn mening toch echt een verschrikkelijk gaaf Welsh type veulen uit gekomen!

Merrie:
[ [url=m/RLpq68.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veulen:
[ [url=m/gLRC4r.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/06h9Xc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daioni´s Dreamcatcher (v.Don cremello du Bois) met Rietheim´s Ires (Hagelkruis Valentijn)
Afbeelding

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:49

Kelszz_ schreef:
Wat leuk! Onze A is bruin wat iedereen al lichtelijk verbaasde haha.

Bruin komt bij de Vechtzicht Stoeterij wel meer voor. Is dus niet toeval.
Volgens mij lopen er bij jullie in Zuid Drente wel 15 merreis die nauw aan je pony verwant zijn.
op de hengstenkeuring was ook nog een bruine uit een Vechtzicht merrie. Waarschijnlijk ook familie van je merrie

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 09:13

Cynthia ik zou nooit een NWR/WPBR op Fiore zetten.
Niet allen missen ze imho het typisch 'Welshe' (vaak hebben ze amper 25% of minder Welsh-bloed en lijken ze meer op mini volbloedjes of mini-kwpn'ers), maar ze verschillen gewoon ook te veel van type met Fiore. Met te verschillende types kan je bvb het hoofd en lijf van fiore krijgen met een iel halsje en beentjes van die nwr'tjes.
Dan zou ik er nog eerder een tinker op zetten dan een nwr/Wpbr/nrps/...

Jammer dat je toch wel groter wil fokken. Anders staat er dit jaar bij de broertjes Wormgoor een mooie sectie C hengst Dycott Touch of Class, maar die is maar 13 hh (= 1m32).

Ik zou echt eens gaan kijken bij stal Gerstloo. Zij hebben mooie hengsten.
http://stal-gerstloo.nl/

In Duitsland staat ook nog de mooie Welsh cob-hengst Menai Firelight (beetje edeler, maar toch typish) http://www.ig-welsh.de/menai-firelight/

De volledige hengstenlijst in Duitsland vind je hier :
https://www.ig-welsh.de/hengstliste/dec ... sektion-d/