[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelszz_

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:05

Wat leuk! Onze A is bruin wat iedereen al lichtelijk verbaasde haha.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:39

Ik wil me hier ook graag melden.

Voor mijn WPBR merrie ben ik op zoek naar een passende hengst. Het liefst een Welsh. Ik ben op bezoek geweest bij Picasso en Fiasco en 19 maart ga ik nog kijken bij Firefighter.
Picasso had ik wel voor willen kiezen, aangezien hij ook een heel fijn karakter heeft en mooi aan de maat is. Maar een paar weken na ons bezoek, kregen we bericht dat ze alleen met goede Welsh merries wil dekken, dus dat gaat niet meer door.
Fiasco vind ik een knappe hengst, maar iets te klein voor wat ik graag zou willen (hij is 1.45m) en ik twijfel of zijn karakter wel goed bij dat van Fiore past.
Fiore is namelijk behoorlijk dominant, eigenwijs en wat lomp. Ze is wel heel erg lief en is dol op aandacht, maar ze heeft een sterke eigen mening. Dus een hengst met net zo'n sterke wil, lijkt me niet zo'n beste combi :)

Ik heb de CHK vorige week via de livestream gevolgd en de hengsten Carway, Gin Power en Cassanova spreken mij zeker aan. Alleen zijn ze allen vrij luxe gebouwd, terwijl ik graag het wat robuustere type zie. Daarnaast zijn Gin Power en Cassanova 1.45m.

Dus.. mocht iemand nog een leuke hengst weten, let me know!

Dit is Fiore: Valk merrie. Moeder Haflinger, vader Welsh Cob Sublime Sponté.
Op deze foto is ze net 2 jaar:
Afbeelding

en deze foto's zijn van vorige maand:
Afbeelding

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:43

Ik denk dat je merrie robuust genoeg is om dit type te gebruiken. Ze mag wel wat veredeling gebruiken in haar hoofdje. Het valt me wel op dat je naar de 3 hengsten hebt gekeken die o.a. op de keuring zijn geweest. Dit zijn prima formaat hengsten waarvan GP wel de meest robuuste is. Kijk, als je van robuuster type houdt zit je bij de Welsh wat minder op je plek. Dat zijn gewoon hele edele ponys. Wat is de reden dat je er geen luxe Haflinger op zet eigenlijk? Dan hou je toch het robuuste en de Haflingers van nu kunnen wel op je merrie denk ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:53

Firefighter en Fiasco zijn niet op de keuring geweest :)
Op de keuring vielen Cassanova, Gin Power en Carway me op. Je hebt inderdaad wel gelijk dat Fiore zelf al wat robuuster is, dus dat een iets edelere hengst prima kan, zonder dat er een heel edel paardje uit komt. Ik vind die 3 alleen iets aan de kleine kant. Hoewel Cassanova pas 3 is, dus nog wel wat zou groeien.

NWR en veel WPBR paarden zijn inderdaad wat edeler, maar de Welsh Cobs zijn wel weer wat robuuster, maar daar zijnniet veel goedgekeurde hengsten van te vinden.

Ik wilde er juist weer meer Welsh in fokken in plaats van meer Haflinger. Ik snap wat je zegt over haar hoofd, hoewel ik denk dat dat ook komt, omdat ze haar winterjas aan heeft.
Even een foto van haar zomerhoofd zoeken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 16:57

Zoek je meer iets richting het welsh cob type of meer richting het rijtypische?
Wat is voor jou wel de juiste stokmaat voor een hengst?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:40

Meer iets richting het Cob type, maar een hele gave rijtypische hengst die perfect bij Fiore past en haar op meerdere punten aan kan vullen, sla ik zeker niet af :)
Minimáál 1.45m, maar liever richting de 1.50 a 1.55m.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:58

Cynthia; doelde ook meer op de 3 die je daarna opnoemde. Persoonlijk zou ik er geen directe Cob op zetten, denk als je richting de Welsh en wat robuuster wilt je bij hengsten zoals Good Looking uitkomt. Heel ander type maar heb je toch dat stukje veredeling.

Maar gelukkig zitten hier ook Nwr/wpbr fokkers die wellicht nog hengsten voor je merrie weten die passen in je lijstje.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:04

De cob hengst emrys maddox was misschien wel wat geweest. Een vrij chique cob hengst en aan de maat.
Je kan hem nog vinden in topics.
Ik weet dat hij weer is verkocht maar aan wie en of hij nog hengst is???
Geen idee

Hij past bij je wensen. Of hij bij je merrie past weet ik niet. Ben geen ervaren fokker

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 04:42

Ik ben ook niet heel bekend in de cobs maar ik had ook looking good in m'n hoofd.. Daar al naar gekeken? En anders ga ik voor carway! Niet te iel en voldoende maat en body maar ook meer welsh opdruk..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:52

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:03

Ja die bedoelde ik. Omdat je meer een robuuste hengst zocht. Ik vind Carway een pony met een hoop kwaliteit, maar ik denk niet dat hij je kan geven wat je zoekt.

Is een Veenstra hengst niet wat voor je? Zijn veelal grootramige ponies, wederom anders qua type.

Ik moet zeggen dat de hengsten die je genoemd hebt mij niet overtuigen.
Ik zou ook eens wachten op de reactie van o.a. Elfje, zij heeft een fijne kijk op pony's.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:06

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:22

@nicole, voor het welsh papier mag je toch niet dekken met niet goedgekeurde hengsten behalve sectie a en b?
Of heb ik dat mis

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:26

Caesar, Veenstra pony's.. heb je een link voor me?

Nicole.. vertel :D

Ik vind het trouwens superleuk dat jullie me zo helpen! En ik heb sowieso tot 19 maart de tijd om een keus te maken, omdat ik dan bij Firefighter ga kijken en hem eerst gezien wil hebben voordat ik een keus maak, dus ik ben heel benieuwd naar andere reacties!

Looking Good is niet echt mijn type..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:27

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:35

Cynthia82 schreef:
Meer iets richting het Cob type, maar een hele gave rijtypische hengst die perfect bij Fiore past en haar op meerdere punten aan kan vullen, sla ik zeker niet af :)
Minimáál 1.45m, maar liever richting de 1.50 a 1.55m.

Djamaï geeft ook mooie types vind ik:
Afbeelding
Nakomelingen van mij:

Afbeelding
Uit nrps moeder, als jaarling op de nk (als jaarling en twenter jeugdkampioen provinciaal)

Afbeelding
uit een redelijk arabische moeder jeugdkampioen als jaarling op provinciale keuring.

Afbeelding
veulentje op enkele weken leeftijd uit luxere nrps moeder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:41

Veenstra heeft oa Veenstra's graspjas, le matsjo, jonkers Jayden, en dat valkje van op de hengstenkeuring ter dekking. Ik zou niet zozeer naar maat kijken cynthia, je wil wel nog steeds een pony fokken denk ik, dan is er niets mis met 1.45, daarbij heeft fiora genoeg breedte om het groter te doen lijken. tja grote cobs zijn er niet zoveel van en kan me ook niet direct nog iets anders bedenken. good looking is een leuke pony, maar lijkt me niks voor fiore, gin power zou ik ook niet doen. Wil je perse kleur fokken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:42

Even een ander vraagje. Staat colne Tana bij Ysselvliedt ter dekking?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:42

Caesar schreef:
Ja die bedoelde ik. Omdat je meer een robuuste hengst zocht. Ik vind Carway een pony met een hoop kwaliteit, maar ik denk niet dat hij je kan geven wat je zoekt.

Is een Veenstra hengst niet wat voor je? Zijn veelal grootramige ponies, wederom anders qua type.

Ik moet zeggen dat de hengsten die je genoemd hebt mij niet overtuigen.
Ik zou ook eens wachten op de reactie van o.a. Elfje, zij heeft een fijne kijk op pony's.

Daar ben ik al. :)
Ik heb de hengst Goldwinshoeve Valerion, 4 jarige Welsh NWR hengst, van Valerio, 1.48m. Moeder is de prestatie, elitemerrie Maya's Martine o.a. de moeder van de FEI dressuurpony's Goldwin's Hoeve Valentina en Goldwin's Hoeve Movie Star.
Goldwinshoeve Valerion: Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Maya's Martine, hier 21 jaar, afgelopen zomer in Tolbert op de keuring.
http://myalbum.com/photo/zBoVVVS5MgVl/360.jpg

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:00

Even kort, vanavond reageer ik uitgebreider.
Ik ben niet speciaal op zoek naar een hengst met kleur, aangezien Fiore dat zelf al heeft.
Waarom zou je Gin Power niet doen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:34

Cemlys schreef:

Volgens mij wel!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:37

Caesar schreef:
Cemlys schreef:

Volgens mij wel!

ok. Ik kon nl nog geen 2016 lijst zien.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:39

Cynthia82 schreef:
Caesar, Veenstra pony's.. heb je een link voor me?

Nicole.. vertel :D

Ik vind het trouwens superleuk dat jullie me zo helpen! En ik heb sowieso tot 19 maart de tijd om een keus te maken, omdat ik dan bij Firefighter ga kijken en hem eerst gezien wil hebben voordat ik een keus maak, dus ik ben heel benieuwd naar andere reacties!

Looking Good is niet echt mijn type..

Looking Good, gin power etc zijn ook absoluut niet mijn type ponies. Ik vind bijvoorbeeld de hengst Valerion van Elfje een prachtig dier. Maar je kunt ook eens kijken naar de wat oudere hengsten binnen de Welsh, die hebben nog wel wat robuuste bouw maar missen wellicht wat maat.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:47

Ik vind Gin Power wel een mooie hengst maar vond hem onder het zadel tegenvallen en leek achter wat wijd te gaan. Good looking is wel erg uitgezwaard. Daar moet je van houden. Kan wel goed bewegen, ook onder het zadel.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:56

Bedankt allemaal voor de reacties, zowel hier als via pb! :)

Caesar, waarom zou jij niet voor een Cob kiezen?

lailapri, ik ben wel gecharmeerd van Cassanova inderdaad :) Mede ook omdat hij wat zwaarder oogt dan DC en Goldstar (die ik sowieso te klein vind met 1.43m).
Jouw nakomelingen van Djamaï zijn inderdaad mooi!

Cemlys schreef:
Veenstra heeft oa Veenstra's graspjas, le matsjo, jonkers Jayden, en dat valkje van op de hengstenkeuring ter dekking. Ik zou niet zozeer naar maat kijken cynthia, je wil wel nog steeds een pony fokken denk ik, dan is er niets mis met 1.45, daarbij heeft fiora genoeg breedte om het groter te doen lijken. tja grote cobs zijn er niet zoveel van en kan me ook niet direct nog iets anders bedenken. good looking is een leuke pony, maar lijkt me niks voor fiore, gin power zou ik ook niet doen. Wil je perse kleur fokken?

Ik ga eens kijken naar de pony's van Veenstra.
Je hebt wel gelijk over de maat inderdaad, misschien moet ik dat loslaten :)
Qua Cob is Black Marvel er ook nog. Die spreekt me van zo op de foto's wel aan, maar ik heb hem niet in het echt gezien.

elfje72, mooie hengst! Die is zeker heel gaaf zeg! Ook niet te luxe :)