[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:51

Gevonden ;)

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:33

ben benieuwd hoe dat zal gaan.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:46

:wave: ! Ik ben Lindy, ben 19 jaar en sinds een tijdje verlieft op het welsh-ras.
Woon in Erica (Drenthe) en werk in de PLUS supermarkt.

Heb dan ook vorige maand een welsh a merrieveulen gekocht.

Naam; Vinkenhof's Jolinda
Geboortedatum; 26-04-'08
Sectie; A
V. Synod Prophet
Mv. Lange Voren Napkin

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
http://i43.tinypic.com/2vnq9o9.jpg

Ben van plan haar voor een karretje te (laten) beleren en er veulens mee te fokken.
Als ze 3 is ga ik met haar naar de keuring en zoek voor dan ook een mooie hengst voor haar.

Ben benieuwd :)

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-01-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, overige in link gezet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:13

Mooi merrietje. Ben benieuwd hoe ze is als ze groter is.

Even een vraagje aan de experts:
Als je een ranke A merrie dekt met een grote B hengst, komt het veulen dan in de sectie B? (veulen wordt dan +/- 1.27m)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:25

niemand iets over mijn merrie.
Verder had ik nog een vraagje.
De moeder heeft onbekende ouders,en het ras is dus eigenlijk ook onbekend.
Wel kun je zien dat er welshbloed in zit.
Als de pony dan door een NWR gedekt wordt, is er dan de kans dat hij/zij(het veulen) In het welshstamboek opgenomen wordt.
Dus in een hulpstamboek of zo, ik weet niet hoe dit zit.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:20

melanie@ AxB=B altijd ,heb er ook 1 lopen AxB gaat denk ik ook zo'n 1,28 worden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:22

Ok, dank je. Zit er een nadeel aan als de B wat kleiner blijft? Heb je dan een nadeel op een keuring? Ik heb een vrij ranke merrie, die qua type meer B is dan A. Vandaar dat ik dacht om er een B op te zetten, kijken wat er uit komt.

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:37

Het schijnt dat ze er minder waardering voor hebben hier in nederland ,een AxB van horen zeggen die van mij heeft al veulen wel een eerste premie gekregen .

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:36

Hoi, wat A x B betreft, ik denk dat de zaken juist omgekeerd zijn. Men heeft hier in Nederland altijd meer waardering gehad voor A x B dan bijvoorbeeld in het moederland. Zeker toen er in Nederland keihard gekozen werd voor type vóór maat. Ik kan me nog een nationaal kampioene herinneren van 1,25m, hoewel dat toch wel 20 jaar geleden is.

Maat laat zich niet altijd dirigeren overigens. Zo ken ik een B hengst met een A vader en B moeder die toch maar eens 1,32m is geworden. En nog het heel erg beruchte geval van de B merrie van 1,38m die gedekt werd door een A van 1,25 (weet ik, beiden over de maat) en waaruit toen een K van 1,40m kwam. Daar was iets meer aan de hand, maar toch gebeurt het dat het product qua maat veel groter uit komt dan gepland. Dat kan ook deels door een heterosiseffect komen. De sektie A en sektie B zijn op zichzelf flink doorgefokt en een kruising van die twee kunnen volledig bloedvreemd zijn, waardoor de maat omhoog schiet. Let wel dat je kiest uit een A moeder te fokken, dat is altijd wat kleiner dat een B moeder met een A vader. Het is overigens ook goed mogelijk dat het product onder de 1,22m blijft. Houdt daar dus rekening mee.

Maar goed, wat je jezelf moet afvragen is dat mits je A bloed in de B wil inbrengen (praktisch gesproken doe je dat als je de A merrie bij een B hengst houdt), wat is de doelstelling? In hoeverre past de A merrie in de B populatie en heeft ze kwaliteiten die men mist in de sektie B?

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:52

Ik kan het helemaal fout hebben (zit helemaal niet in de B's), maar ik dacht dat er de laatste jaren weer meer voorkeur ging naar ranke bouw.
Ik weet ook nog wel dat daarvoor een tijd was dat 'het stamboek' (voor zover ik toen geinformeerd ben) meer mountain type in de B wilde hebben.
Dit omdat de stalhouder waar ik toen stage liep een paar uit de kluiten gewassen A's had, die hij wel als B op de keuring wilde hebben.
Toen eenmaal die plannen serieuzer werden, had het stamboek de richtlijnen bijgesteld, zo is mij verteld...
Weten jullie hier meer van?
Dan zou het toch zo zijn dat A x B erg gewaardeerd moet worden vanwege dat meer mountain type.
Persoonlijk zou ik dat wel mooier vinden, nu zie ik vaak op de keuring zulke smalle B's dat ik ze niet meer zo mooi vind...
(maar goed, dat is smaak)
En dan langzaam over naar een andere vraag; in welke sectie komt een B x C dan?
Daarmee kom je ook al in de richting van een 'zware B' of 'lichte C', hoe je het ook noemen wil...

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:14

Theoretisch zou ik dus mijn B wel naar de hengsten keuring kunnen doen ,waarbij ik toch denk dat ze hem afstraffen qua AxB , en dan is er de vraag of er iemand hem zou willen gebruiken om te fokken . Het is wel een typische B ,maar iets kleiner nog op dit moment .(uit een B moeder)

Dan is er bij mij een volgende vraag ,bestaat er voor de welsh net als bij het kwpn ook een groeischema ?
Zou wel eens willen bereken hoe groot alles ongeveer word.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:56

joostvangestel schreef:
Let wel dat je kiest uit een A moeder te fokken, dat is altijd wat kleiner dat een B moeder met een A vader.

Is hier een wetenschappelijke onderbouwing voor dat de maat meer bepaald wordt door de moeder?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:35

BlackDevils schreef:
joostvangestel schreef:
Let wel dat je kiest uit een A moeder te fokken, dat is altijd wat kleiner dat een B moeder met een A vader.

Is hier een wetenschappelijke onderbouwing voor dat de maat meer bepaald wordt door de moeder?

geloof niet dat hier een wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar dat het meer iets is wat uit de praktijk komt. Vandaar denk ik ook dat de Engelse als zij een C willen fokken vaak teruggrijpen op een A moeder x D vader, om meer in de maat blijven en niet het risico te lopen op een ontypische C wat eigenlijk een tekleine Cob is.

En CxB wordt een C. Is sprake van geweest dat nakomelingen uit deze combinaties niet meer werden geregistreerd als sectie C pony, zowel in Engeland als Nederland, maar volgens mij is dit weer teruggedraaid. Denk dat je uit wat zwaardere B merries met een goede C wel mooie rastypische pony's kunt fokken. Mits de moeder niet te fijn is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:32

Joost, ik ben ook wel benieuwd naar hoe het met die maat zit idd.

Ik heb een kleine merrie uit een kleine moeder en een grote vader. Op zich kan ik hier het nog wel begrijpen.
Maar ken ook merrie die uit twee ouders van 1.47m. komt, en merrie gaat daar heel ver overheen. Sectie D trouwens.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:49

Het heeft meer met praktijk te maken. Heb geen wetenschappelijke onderbouwing gezien. Maar denk maar eens aan het volgende: Het Nederlandse volk is in de laatste 200 jaar steeds langer geworden. Zijn we genetisch nou veel anders dan onze voorouders? Waarschijnlijk niet. Maar door betere voeding en minder kinderarbeid en algemene betere verzorging zijn de kinderen steeds groter geworden.

Sumrin Bluebell is overigens een mooi voorbeeld van een pony die in werkelijkheid kleiner was dan wat haar genetisch toegeschreven was (vermoed ik). Ze was maar 1.14, al haar direkte familieleden waren 4 tot 8 centimeter groter. We hebben haar moeder verkocht toen ze 10 dagen was en haalden haar pas na 3 maanden op. We hadden wel bij de moeder verteld om op te passen dat ze niet te vet mocht worden. Toen we Bluebell op kwamen halen, was moeder vel over been (tja, goed opgevolgd, dat advies) en het veulen was nog steeds mooi maar had het blijkbaar toch wel moeilijk gehad. Ik denk dat dat haar centimeters in ontwikkeling heeft gekost.

Een ander geval was onze Revel Comfrey, een merrie van 1.18m, die ze gemiddeld gewoon 3-5 centimeter kleiner fokte dan ze zelf was.

Weer een ander geval was Dyrin Tina, een merrie van 1.16m, die nooit een pony van haar eigen maat heeft gegeven en bij een foute hengst van 1.22m zelfs een uitschieter van 1.26m durfde te geven. Maar dan heb je het over een merrie die melk gaf als een koe en waaruit veulens kwamen die na een week al drie weken oud leken. Haar dochter Sumrin Tessa was als jaarling 1.19m en hield toen gelukkig op en groeide maar tot 1.21m. Bij een merrie met een mindere melkgift was (denk ik) de marge wat groter geweest (dus Tessa was dan kleiner geweest).

Dus: genetisch bepalen natuurlijk beide ouders de grootte. Achter iedere Welsh Mountain pony zitten overigens Cobs en Arabieren van 1.50m of meer, dus in theorie is bijna alles mogelijk. Maar een kleine merrie zal altijd een veulen met een kleiner geboortegewicht hebben, omdat er minder plaats is in de merrie en het hele interne mechanisme erop is gebouwd op een kleiner veulen op de wereld te zetten. De eerste 11 maanden van de groei van eicel tot veulen wordt als merrie bepaald. Dan volgen er nog 6 - 12 weken van afhankelijkheid van de melkproduktie van moeder en pas dan gaat het (op)voeden van het veulen meespelen. En mijns inziens kan je gewoon niet inhalen wat je in dat dik eerste jaar "tekort" komt. Mijn gevoel zegt dus al dat een veulen uit een kleinere moeder met kleiner blijft dan een veulen met dezelfde "genetische" lengte, dat uit een grotere moeder komt. En let wel, we hebben het over centimeters, niet over decimeters.

PS: ik ben geen wetenschapper op dit gebied, dus als er bewijs is van het tegendeel, zie ik dat graag ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:33

heyhey mensen

kan weer eventjes op internet.

net de hensgtenlijst van de a tjes gezien.
komen wel een paar hengsten waar ik benieuwd naar ben...
heb ze ooit als veulen gezien maar daarna nooit meer

ik ben er trouwens beide dagen om foto,s te maken

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:44

Mijn ervaring: door een ongelukje veulende 1 van mijn merries op 1 jaar een 11 maanden. Klein veulentje, maar niet piepklein.
Veulen is nu bijna 4 jaar en is 2 cm groter dan de moeder. Ook is ze breder dan de moeder. Vader Damon is 1.19m, moeder is 1.17m en dochter is 1.19m.
Ik denk dat in mijn geval de merrie meer te lijden heeft gehad dan het veulen.

Nog even over de A x B:
Ik heb nog niets besloten, maar het kwam in mij op, omdat de merrie zelf meer type B is dan A. Hoewel haar veulens wel heel A typisch zijn.
Moet eerlijk zeggen dat het gewoon eigenlijk een experiment zal zijn. Wel wil ik, als ik het doe, een goede partner keuze maken.
Dat wordt nog even zoeken, want ik weet niet veel van B ponies, dus ik kan wel een advies gebruiken, al is het maar voor het idee.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:46

monica1978 schreef:
Dan is er bij mij een volgende vraag ,bestaat er voor de welsh net als bij het kwpn ook een groeischema ?
Zou wel eens willen bereken hoe groot alles ongeveer word.

Echte groeischema's heb ik niet gevonden, maar ik heb wel het volgende gevonden in the “Judging & showing handbook” van de WPCS

Heights recommended for “on the day of the show”

Section A
yearling 114.3 cm (11.1 h)
2 year old 116.8 cm (11.2 h)
3 year old 119.4 cm (11.3 h)
Maturity 121.9 cm (12 h)

Section B & C
yearling 129.5 cm (12.3 h)
2 year old 132.1 cm (13 h)
3 year old 134.6 cm (13.1 h)
Maturity 137.2 cm (13.22 h)

Dit geeft (veronderstel ik) toch een zekere richtlijn of een pony/cob de gemiddelde hoogte volgt.

---

Ik denk (zoals joost reeds zei) de groei wordt bepaald door verschillende factoren.
Zo is mijn sectie D merrie amper 1m41. Haar vader wis 1m46 en haar moeder was rond de 1m50. Nu is het wel zo dat haar moeder reeds 26 was toen mijn merrie geboren werd en niet zo heel veel melk meer gaf. Alhoewel mijn merrie zelf dus vrij klein te noemen is, zijn haar 2 oudste veulens (ondertussen 4 en 3 jaar) uit hengsten van +/- 1m45/7 rond de 1m50. Ergens moet ze dit dus toch via haar moeder meegeven.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:08

Wij hebben ooit een rijpony van 1,40m gehad die diverse veulens van Arabische hengsten kreeg, o.a. Baccarat, Sjapoer en Bora. Van eerstgenoemde hengsten kregen de veulens een mooie D maat, maar die van Bora werden maar amper C ponies.Ra ra, want Bora was toch zeker zelf ook rond de 1,50m.
Experimenteren is wel leuk, maar krijg je een pony die net IN of net UIT de maat is , dan heb je er voor een keuring niets aan! Voor de sport trouwens ook niet.
We hebben net een jaarling B merrie uit Engeland gehaald, die we over een paar jaar eenmalig bij onze eigen A hengst willen dekken, gewoon voor de fun. Maar daarna niet meer. Soort bij soort is denk ik wel het beste!Naar mijn mening denkt de jury daar ook wel zo over, of zie ik dat niet goed?

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:01

Naar mijn mening praat men binnen bijvoorbeeld de Mountain fokkerij niet voor niks over een gesloten fokkerij!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:40

Mijn naam is F.E. Vandercappellen-Verbeek sedert 1976 fokken wij raszuiver. Onze fokkerij heeft de naam CAPPELSTUD en wij hebben het geluk gehad om indertijd met een prachtige jonge hengst EMMICKHOVENS VITESSE te starten die ons later vele kampioenschappen heeft opgeleverd. Hij werd erkend in Belgie, Nederland en Wales. Al onze fokdieren hebben trouwens een Engelse afstamming en registratie bij het moederstamboek en zijn tevens met microchip geregistreerd in de Belgische databank.
Ik ben niet zo'n kampioen in het zetten van foto's op dit forum (alhoewel ik dat wel graag zou willen kunnen doen) maar men kan alle foto's en afstammingen zien (die website wordt regelmatig bijgewerkt) op onze website : http://www.welshcobs-cappelstud.be
Wij willen vooral werkzame dieren fokken waar de bezitter veel genoegen aan kan beleven.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:42

VLAAMSE VERENIGING VOOR HET GEBRUIK
VAN WELSHPONYS & COBS VZW
(afgekort V V W C)
Email : vvwc@skynet.be
Bankrekeningnr : 800/2229053/71
Ibannr BE49800222905371 Biccode AXA BBE22

Nacht van de bijzondere rassen
Zaterdag 28 maart 2009 vanaf 20 u.
Manege breugelhoeve, Weyerstraat 1 Peer 3990(België)

Om de hengsten van de bijzondere rassen zoals welshpony’s en –cobs, tinkers/irish cobs, friezen, haflingers, shetlanders, mini-paarden, enz… onder de aandacht te brengen van de fokkers/merriehouders organiseren wij voor de 9e keer deze hengstenshow van allerlei speciale rassen. Onze vorige shows werden met veel succes georganiseerd in Oud-Turnhout en Zoersel, doch wij willen voor de hengstenhouders een nieuw publiek in een andere regio aanspreken. Daarom hebben wij onze activiteit verplaatst.

De hengstenhouder kan zijn hengst(en) naar keuze voorstellen in de piste aan de hand, in vrijheid, bereden, springen, aangespannen of aan de lange tuigteugel. De voorstelling vangt aan om 20 u.

Ter gelegenheid van dit initiatief maken wij een hengstenboekje met informatie en foto’s van de dekhengsten die aan deze voorstelling deelnemen. Dit boekje kan door iedereen aangekocht worden. Het vormt dus een dubbele publiciteit. De VVWC-challengecup 2008 zal worden overhandigd aan de pony die in 2008 het best op de Welsh shows gepresteerd heeft.
Maaltijden en drank kunnen in de gezellige verwarmde cafetaria besteld worden. Er kunnen boxen besteld worden bij het secretariaat van de Breugelhoeve tel;: 011/631331 aan 15 E.per box en per dag (strobedekking). Voor de bezoekers is er ook de mogelijkheid tot overnachting voorzien (eveneens met het secretariaat te regelen van Breugelhoeve).

De inschrijving voor deze voorstelling én publiciteit bedraagt 15 Euro per hengst.
Hierin is uw deelneming van uw hengst aan de hengstenvoorstelling begrepen én een publiciteit (halve bladzijde) in het hengstenboekje met 1 kleurenfoto (uw eigen foto - mag géén copy-right zijn).
 u mag vooraf een kleurenfoto (géén copy-right-foto) van uw hengst opsturen en op een halve bladzijde wordt deze foto afgedrukt samen met de door u geleverde (afstamming) informatie (binnen het formaat blijven a.u.b)
Gelieve uw E-mailadres of uw faxnr.op te geven om u een exemplaar ter correctie te sturen.
 wij maken nà de show publiciteit gedurende enkele maanden in verschillende paardenmagazines in binnen- én buitenland voor het hengstenboekje dat bij ons kan aangevraagd worden.

Indien u hiervan gebruik wenst te maken, dient u ons onderstaand formulier terug te zenden (met foto en gegevens voor elke hengst) en uw betaling op onze rekening 800/2229053/71 met vermelding “nacht van de bijzondere rassen”, de ponynaam en het ras. De Nederlandse deelnemers kunnen hun betaling via het Ibannr BE49800222905371 Biccode AXA BBE22 .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inschrijving hengstenvoorstelling zaterdag

Eigenaar……………………..………………wonende:……….……………………..……….….……………………………

Tel.nr : ………….……………………. Fax.nr:…………………..E-mailadres : ……………………………………………

Hengst:…..…………………………………………………………nr:………………ras:……………….……………………

geboren ……………..…….sect.:……dekvergunning nr : ……………uitgereikt door :………………………………….

Voorstelling :
In vrijheid (*) bereden (*)
aan de hand (*) aangespannen (*)
springen (*) met mentuig aan de lange teugels (*)
wenst gebruik te maken van uw publiciteitsaanbod (*)

Bijgaand vindt u de beschrijving van mijn hengst inclusief afstamming én tekst voor het hengstenboek.
Mijn betaling gebeurd per overschrijving op het rekeningnr. 800/2229053/71 met vermelding “Nacht van de bijzondere rassen” en van de ponynaam
Datum……………………Handtekening……………………………
(*) schrappen wat niet past

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:40

regtur schreef:
Experimenteren is wel leuk, maar krijg je een pony die net IN of net UIT de maat is , dan heb je er voor een keuring niets aan! Voor de sport trouwens ook niet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar meer meningen hierover?
Is dat namelijk wel altijd zo? Is maat zo belangrijk? Kwaliteit is kwaliteit toch. En maat zegt nog niets over wat de pony fokt..
Overigens spreek ik het niet tegen, maar ben benieuwd wat anderen vinden?

En over welke sport spreek jij? In de sport hebben meesten niet zoveel moeite met een pony die net in of uit de maat is, als die maar kwaliteit heeft..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:27

Zo hebben wij eens een NWR veulen gehad uit mijn eigen NWR merrie (1.43m). Veulen was van Vita Novas Hanassie, die is als ik het goed heb zelf zon 1.48m
Toen het veulen geboren werd was ze al aardig aan de maat, toen ze 6 jaar was is ze gemeten op 1.56m
Het is een prachtige pony om te zien en ze wordt nu door een meisje van 12 uitgebracht op wedstrijden. Maar door haar maat hoef je al niet met haar naar de keuring want ze is gewoon te groot en verkopen naar het buitenland is ook al niet makkelijk, omdat ze daar niet op wedstrijd uitgebracht kan worden.
Dus buiten de maat geeft soms wel problemen; alhoewel ze de sport wel in kan, zal ze toch in nederland uitgebracht moeten worden...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:30

Maar is idd ook wat over buiten de maat wordt gezegd.
In de mensport is 1.49m. al buiten de maat.