[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:47

rienne schreef:
Volgens mij is dat een quarter. Die hebben daar al weer meer aanleg voor.

Klopt het is een Quarter. Maar waar Joost denk ik op doelt is de verhouding van het hoofd ten opzichte van het lichaam en de verhouding van het hoofd tov de neus.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:21

Melanie5 schreef:
pitjebell schreef:
Peewij komt zelf met een opmerking over een afgekeurde hengst, dan is het toch wel zo netjes dat hij een fatsoenlijke vraag daarover gewoon beantwoord. Hier hoeft toch niet geheimzinnig over gedaan te worden, zeker niet nu er hier over effelijke gebreken word geschreven.

Ik had het antwoord van Peewij al gehad via pb. Snap dat je zoiets niet openlijk op het forum zet.

Oké bedankt, wist ik niet.
Blijf de geheimzinnigheid raar vinden

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:35

Doofpot, net als jaren lang bij de friezen...
Hoe zit het met veulens die met zulke kromme benen geboren worden dat ze niet kunnen staan?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:40

Heeft niets met doofpot te maken. Stuur Peewij een pb als je het wil weten.

BD dat ligt eraan of het blijvend is en hoe erg krom ze zijn. Enige kromming is volstrekt normaal bij een nuchter veulen. Dat trekt binnen 2 tot 3 dagen weg, tenminste dat is mijn ervaring. Mijn jongste veulen was ook een beetje X benig bij geboorte, maar nu is hij weer recht.

edit: nog ff spammen met Dylan:
Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:27

Nee hoor, kromme beentjes is niet normaal. Het word geaccepteerd en in extreme mate trekt het niet meer recht en dat gebeurt ook. Afmaken is dan het devies.
De veulens van mijn A-merrie x een D-hengst komen met lange kaarsrechte stelten op de wereld.
Kromme benen is een teken van zwakte. Deze kom je ook tegen bij runderen. Bij Dikbillen en andere doorgefokte vleesrassen (ook een erfelijke afwijking) komt dit regelmatig voor.

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:04

Het komt ook voor bij te vroeg geboren dieren, puur omdat de pezen niet sterk genoeg zijn. Ook bij hele jonge of hele oude merries zie je het wel eens. En er zijn behhorlijk wat gradaties in "krom".

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:08

Sorry als het cru overkomt van dat "dan ben je niet wijs" maar in mijn ogen scheer je hoe dan ook geen veulen. en als je ze kan scheren kunj e ze ook wel elke dag goed "borstelen" in mijn ogen...
En snap zowieso niet dat je er dan ook nog mee op de keuring wil komen. (vroeger weet ik dat de hengsten hierdoor al flink benadeeld werden en kon je dan beter thuis blijven.
En goed ontwormen kan nl ook héél veel doen ;)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:27

Veulen wordt er niet veel anders van of je ze nou scheert of niet. Ze nog langer laat 'lijden' met die dikke pluisvacht is ook niet goed. Daar kan geen wormenkuurtje of borstel tegenop. Al helemaal niet als ze nog geen haartje loslaten

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:34

Vivana, dat hoef je ook niet te snappen. Ik laat graag iedereen in zijn waarde. Bedankt voor de tip over het ontwormen :)
Dat zullen we eens gaan proberen +:)+

@pitjebell: mee eens. Zeg, heb jij je al bekend gemaakt ondertussen?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:39

Voor de CHK is het volgens mij vooral uit diervriendelijke overwegingen. Een hengst scheren in Januari vind ik nog steeds niet helemaal jofel.

Ik heb verder niet zoveel verstand van scheren, maar er is natuurlijk een essentieel verschil tussen scheren en gewone rui. Bij gewone rui vallen de haren er letterlijk uit. Bij scheren laat je die haartjes allemaal zitten en volgens mij moeten die er echt nog uit. Weet niet hoe het scheren dat uitval proces beïnvloedt.

Ook heb ik geen idee hoe ik dat voor me moet zien. Veulen te lijf gaan met een tondeuze? Volgens mij kan je een veulen daar zelfs mee traumatizeren als je niet weet wat je doet.

Maar goed, vrijheid blijheid. Iedereen moet zien hoe zij/hij hun eigen dier behandelt. Zolang niemand mij maar dwingt hetzelfde te doen. Ik ken mensen die arsenicum aan hun ponies voerden om de vacht wat sneller uit te laten vallen, dan is scheren een graad diervriendelijker, denk ik ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:34

vivana schreef:
Sorry als het cru overkomt van dat "dan ben je niet wijs" maar in mijn ogen scheer je hoe dan ook geen veulen. en als je ze kan scheren kunj e ze ook wel elke dag goed "borstelen" in mijn ogen...
En snap zowieso niet dat je er dan ook nog mee op de keuring wil komen. (vroeger weet ik dat de hengsten hierdoor al flink benadeeld werden en kon je dan beter thuis blijven.
En goed ontwormen kan nl ook héél veel doen ;)

Ik weet prima wat kan en wat niet kan, ontwormen gebeurt heel netjes, altijd volgens schema, ik denk dat ik op dat vlak genoeg kennis heb. Waarom gaan borstelen als de vacht muurvast zit? Heeft weinig zin lijkt me zo. Keuring komt ze alleen als ze volledig uit de veulenvacht is. Het is mij helemaal niet om de keuring te doen. Maar zoals girlgamer zegt, je hoeft het ook niet te snappen of wijs te vinden. Zo heeft elk zn ding.

@Joost: Ik heb jaren ervaring met scheren en doe het enkel en alleen als het nodig is, heb ik ook altijd bij de sportpaarden en pony's zo gehad. Ik weet waarvoor het dient en dat is het belangrijkste, het wordt nooit onnodig gedaan. Veulenvachtje zit er nog hoofdzakelijk in, al is ze nou ten opzichte van het weekend een stuk lichter geworden, dus heb de indruk dat dat een stuk vlotter gaat en ze is gewoon een stuk vrolijker nu.

Ik denk dat veulens scheren makkelijker gaat dan een paard van 3 wat in zn leven nog geen scheerapparaat gezien heeft. Maar dat gaat meestal wel erg vlot. gewoon even rustig apparaat aanzetten, merrie erbij. en dan langszaam aan, eerst achter beginnen en tegen dat je bij de voorkant komt kan het ze weinig schelen. Ging gewoon heel vlotjes en ze heeft er allerminst een trauma aan overgehouden. Moet je alleen niet zonder ervaring aan beginnen denk ik, en ook niet alleen.

arsenicum lijkt me niet zo'n strak plan om even te gaan geven :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:39

joostvangestel schreef:
Voor de CHK is het volgens mij vooral uit diervriendelijke overwegingen. Een hengst scheren in Januari vind ik nog steeds niet helemaal jofel.

De kunst is op tijd met dekens te beginnen en op tijd een deken extra op te gooien, goed geisoleerde stal, dan hou je een mooie korte vacht. En dan is scheren ook helemaal niet nodig. en het lijkt mooier, want je zit natuurlijk met het behang, ook aan de benen, dus stal je voor dat de benen lekker lang blijven en de rest kort, niet echt een gezicht dus.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:47

Ik laat het vachtje lekker zo, maar ik geef hem wel een vitamineshotje. Als het zonnetje nou eens flink gaat schijnen helpt dat ook misschien nog. Ik heb nog een maand de tijd ..

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:47

vitaminesput helpt idd ook erg goed.

De pony's die hier in de sport lopen zijn ook allemaal kort in het haar , de ene word geschoren en de andere hoeft niet en heeft van nature een dun vachtje , dat verschilt per pony.
Ik heb een pony die 9 jaar is en nog nooit geschoren en bv. eentje die ik in het winter en voorjaar wel 3 keer moet doen.
De truc is idd op tijd met dekens beginnen en licht. als ze in een vrij donkere stal staan maken ze ook eerder haar aan in het najaar.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:19

ik had hier ook last van een jaarling die een deel van het haar niet kwijtraakte,door de tip van vivana om 2 dagen achter elkaar te ontwormen is ze in 3 weken tijd alle winterhaar kwijt en ook nog eens goed in gewicht aangekomen.

scheren ben ik normaal ook geen fan van maar als het moet dan moet het...dus begrijp wel waarom het soms gedaan word.veel fijner voor het dier.

vanavond kan pepper eindelijk weer naar simba!!!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:00

Dan halveer je de normale dosis? Tis jammer da ze hier pas ontwormt zijn anders had ik het ook geprobeerd

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:02

nee niet halveren..

ik heb presca op donderdag voor 150 kilo gegeven en op vrijdag weer voor 150 kilo dus in totaal 300.
werkte echt goed want de haren vlogen eruit en de kilo's eraan..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:03

Hier is ze met 10 dagen gelijk ontwormd, samen met de merrie. daarna maand later nog een keer.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:05

Ow echt... is dat niet wat veel? Maargoed ze zijn een maand geleden gedaan hier dusja dan heeft dat geen zin meer

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:10

presca loopt nog steeds,geen diarree gehad of verder ziek geweest en ze doet het alleen maar beter.
kan geen kwaad dus...heb zelf nog bij een veearts gevraagd of het kon maar het was geen probleem.

ik heb ontwormd met panacur,ben ik heel blij mee want die bestrijden ook horzeleieren

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:13

oke iets voor volgend jaar dan voor de keuringen :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:14

Het kan écht geen kwaad,je geeft gewoon wat ze normaal ook krijgen maar dan 2x achter elkaar....
(onze wynnetou leek toch nog wormen te hebben terwijl hij netjes ontwormt werdt en zelfs nog 4wk voor ik hem op ging halen afgelopen jaar.
Hem 2dg achter elkaar gepakt en ja hoor hij had dus wormen en in no time ging hij door zijn wintervacht (hij heeft ook nog een vitamine shotje erbij gehad ;) ).
En hij staat dag en nacht buiten zonder schuilhok...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:16

hier werd ook gewoon goed ontwormd maar presca bleek toch wormen te hebben..regelmatig ontwormen helpt dus niet altijd.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:18

Ze moeten in juli weer gedaan worden (in april ontwormd ipv vorige maand) dus dan zal ik dat ook eens proberen

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:18

regelmatig ontwormen helpt juist niet meer tegen wormen , ze worden resistent, afwisselen van merk is belangrijk en desnoods mestonderzoek