[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:49

vivana schreef:
Als ik dat hier lees over het scheren van de veulens....sorry maar dan ben je toch niet helemaal wijs......dat doe je toch niet?
Wie scheerd er nu een veulen |o
Ik zie het probleem niet helemaal.
Wanneer een vroeg geboren diertje een behoorlijk dikke vacht heeft gekregen en nu (volop in de groei en dus veel warmte producerend) er last van heet waarom dan niet? Verder vind ik zo ver het te zien is een mooi model veulen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:56

regtur schreef:
Vwb ramshoofden. Het zal niet toegstaan zijn, maar als je oude foto's bekijkt zie je ze nog al eens. En ook nu worden ze nog wel geboren.

Bij mij komt er wel een voorbeeld in gedachten, maar eerst controleren of we het over hetzelfde hebben. Bij een ramshoofd is de "deuk" de verkeerde kant uit volgens mij. Die gevallen ken ik toch wel heel erg weinig..

Ik ken wel wat "S-vormige" hoofden waarbij er vlak onder de ogen een deuk naar binnen is en dichter bij de neusgaten er een deuk naar de buitenkant lijkt te zijn. Maar dat is iets anders (hoewel ik het ook niet mooi vind)...

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:18

Vivana, niet wijs? En bedankt. ;)
Volgens mij heeft ze toch uitgelegd waarom ze haar veulen ging scheren.

Wij scheren onze Haflinger veulens ook als ze mee gaan naar de keuring. Dan zien ze er vaak net wat mooier en luxer uit dan met een pak wol erop.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:42

Girlgamer schreef:
Vivana, niet wijs? En bedankt.

Wij scheren onze Haflinger veulens ook als ze mee gaan naar de keuring. Dan zien ze er vaak net wat mooier en luxer uit dan met een pak wol erop.

Ja ik zie het probleem ook niet... Maar anyway doe je die veulens dan ook een dekje op tijdens de regen? Of haal je ze dan naar binnen?

Mijn veulen begint nu op de neus en rond de ogen te verharen, maar ik betwijffel of hij op de dag van de keuring helemaal klaar is met verharen. Vind het toch wel mooier als hij een strak glad vachtje heeft.

joostvangestel

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:48

We hebben wel eens een veulen gehad dat half verhaard (bruin/grijs) toch veulenkampioene werd. Echt kwaliteit krijg je er met een scheerapparaat niet aan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:48

Honeys schreef:
Ja ik zie het probleem ook niet... Maar anyway doe je die veulens dan ook een dekje op tijdens de regen? Of haal je ze dan naar binnen?

Oh nee hoor, zo ver gaan we niet. Ze worden geschoren met mooi weer, een week of 6 voor de keuring (Haflinger keuring is meestal wat later dan de Welsh keuringen) en ze staan gewoon bloot buiten. We scheren ook niet tot op de huid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:54

vivana schreef:
Als ik dat hier lees over het scheren van de veulens....sorry maar dan ben je toch niet helemaal wijs......dat doe je toch niet?
Wie scheerd er nu een veulen |o
Geef ze dan een vitamine spuit dat de natuur de rest doet.

Dan mag ik niet wijs zijn, maakt mij niet uit, belangrijkste is dat het veulen zich prettiger voelt.
Nee rond laten lopen elke dag weer nat van het zweten, waarbij ze zich overal op kapotschuurt, ja dat is mooi voor een veulen, maakt mij niet uit, maar dan gaan de vacht er gewoon af, zo'n drama is dat niet. Denk niet dat een vitaminespuit dit oplost. Veulen is een stuk prettiger nu en dat is toch wat telt.
Laatst bijgewerkt door Cemlys op 14-06-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:55

joostvangestel schreef:
We hebben wel eens een veulen gehad dat half verhaard (bruin/grijs) toch veulenkampioene werd. Echt kwaliteit krijg je er met een scheerapparaat niet aan.

Absoluut niet. Kwaliteit moet je ook kunnen zien door een wintervacht heen.
Maar een Welsh A is ook niet te vergelijken met een Haflinger, daar komt trouwens ook geen andere kleur onder vandaan. Hier wordt ervoor gekozen om ze te scheren als ze mee moeten. En ik ben met met mijn partner eens dat alles dan net even wat mooier uitkomt.
De Welsh veulens gaan wij niet scheren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:56

Honeys schreef:
Girlgamer schreef:
Vivana, niet wijs? En bedankt.

Mijn veulen begint nu op de neus en rond de ogen te verharen, maar ik betwijffel of hij op de dag van de keuring helemaal klaar is met verharen. Vind het toch wel mooier als hij een strak glad vachtje heeft.

Ze kunnen altijd naar binnen, stal staat permanent open en snachts staan ze zowiezo binnen. ze is ook niet helemaal kaal, vachtje is alleen een stuk korter nu.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:59

Stel je eens voor dat jij zoon vacht hebt met dit weer :j

Nee dan zou ik er ook voor kiezen om te scheren.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:04

regtur schreef:
Dat houdt dan in dat de oren van een pony ongeveer gelijk zijn aan zijn pijpbeen, want dat mag ook ongeveer de lengte hebben van de breedte van een mannenhand.
Jij wilt geloof ik Teckels fokken... :D

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:20

BlackDevils schreef:
regtur schreef:
Dat houdt dan in dat de oren van een pony ongeveer gelijk zijn aan zijn pijpbeen, want dat mag ook ongeveer de lengte hebben van de breedte van een mannenhand.
Jij wilt geloof ik Teckels fokken... :D

Daar kunnen er een boel van in de wei.... :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:21

haha, ik mag er ook niet over nadenken hoe die van mij erbij lopen met pijplengte=oorlengte, zou iets heel aparts zijn.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:23

pijplengte = oorlengte???? Zijn het dan geen ezels ipv Welsh pony's :D

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:29

Nooit van die handbreedte regel gehouden. Maar is dat dan alleen van het rechte stuk tussen de gewrichten of juist het hele pijpbeen? Erg groot verschil, hoewel ik denk dat een pijpbeen van 10 cm toch wel erg kort is

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:17

joostvangestel schreef:
Nooit van die handbreedte regel gehouden. Maar is dat dan alleen van het rechte stuk tussen de gewrichten of juist het hele pijpbeen? Erg groot verschil, hoewel ik denk dat een pijpbeen van 10 cm toch wel erg kort is

Er zijn natuurlijk mannen met kolenschoppen en smalle kantoorhandjes.
Over ramshoofden. Er zijn extreme ramshoofden en een beetje ramshoofden. Ik weet niet of je de nieuwste uitgave van de hillponies ( magazine) al hebt, maar daar staat op pag 26 een foto van Dyrin Don Pedro. Vind ik wel lijken op een ramshoofdje. Maar een foto
zegt niet alles en bovendien is hij vanuit een rare hoek genomen.Als je verder de journals doorbladert kom je er echt wel wat tegen en ik zou nu op pad kunnen gaan en een foto van zo'n welsh pony maken. Maar dat vind de fokker vast niet leuk...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:22

Ik heb nog een voorbeeld van beweging zoals die in mijn ogen hoort te zijn. Het gaat dan over tweejarigen, beide welsh a en zo uiteenlopend van type dat het wel verschilende rassen lijken.
Zoek de verschillen.
AfbeeldingAfbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:02

regtur schreef:
joostvangestel schreef:
Er zijn natuurlijk mannen met kolenschoppen en smalle kantoorhandjes.
Maar verwissel je het kootbeen nu niet met het pijpbeen?

De pony op de eerste foto gaat mooi over de rug en buigt in het achterbeen maar zou daarbij meer afzet omhoog vanuit het achtbeen moeten creëeren zodat je een beter zweefmoment krijgt. Het achterbeen verlaat nu op een heel laat moment de grond.
De pony op de tweede foto loopt compleet in twee delen.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:14

patrick76 schreef:
als je beetje huis bent in de fokkerij Melanie dan hoeft Peewij de hengst niet bij naam en toenaam te noemen. "Toevallig" wel een hengst van jouw type . . . . . . .

Peewij komt zelf met een opmerking over een afgekeurde hengst, dan is het toch wel zo netjes dat hij een fatsoenlijke vraag daarover gewoon beantwoord. Hier hoeft toch niet geheimzinnig over gedaan te worden, zeker niet nu er hier over effelijke gebreken word geschreven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:36

pitjebell schreef:
patrick76 schreef:
als je beetje huis bent in de fokkerij Melanie dan hoeft Peewij de hengst niet bij naam en toenaam te noemen. "Toevallig" wel een hengst van jouw type . . . . . . .

Peewij komt zelf met een opmerking over een afgekeurde hengst, dan is het toch wel zo netjes dat hij een fatsoenlijke vraag daarover gewoon beantwoord. Hier hoeft toch niet geheimzinnig over gedaan te worden, zeker niet nu er hier over effelijke gebreken word geschreven.

Men wil erfelijke gebreken uit de fokkerij en durft niet eens de hengst bij naam te noemen... tsja.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:43

joostvangestel schreef:
Nooit van die handbreedte regel gehouden.

Zo, dat kwam er even stom uit. Ik bedoelde te zeggen, ik heb nooit van die handbreedte regel gehoord. In de context van pijpbenen dus.

Op wikipedia staat een heel mooi voorbeeld van een hoofd wat absoluut niet meer bij het dier past:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Quarter_Horse(REFON)-cleaned.jpg
Gaat niet om een Welsh, maar dan nog. Er zijn overigens wel meer redenen waarom dat dier qua hoofd buiten de rasbeschrijving van de Welsh valt.

[edit- link gecorrigeerd]
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 14-06-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:47

Wat een kaakspieren heeft dat dier...

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:48

Jeeeetje wat een kaken

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:11

Volgens mij is dat een quarter. Die hebben daar al weer meer aanleg voor.

Toen ik nog de opleiding paardenhouderij volgde stonden er op die stal meerdere quarters die ook van die grote kaken hadden. En dat was ook niet echt in verhouding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:45

pitjebell schreef:

Ik had het antwoord van Peewij al gehad via pb. Snap dat je zoiets niet openlijk op het forum zet.