[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:46

elfje72 schreef:
Wie heeft dat bedacht, voorlopig keur of keur met een veulen aan de voet? Ik vind het in de meeste gevallen onmogelijk om een merrie er dan net zo uit te laten zien als dat ze voor ster ging zonder veulen. Alleen de betere stermerries worden voorlopig keur/keur maar dat lijkt me vrij lastig om te beoordelen met een veulen aan de voet.

Klopt.
Helaas bleef onze 3jarige gust, dus mag ze ook niet voor voorlopig keur volgend jaar...
Wel heeft iedereen hetzelfde "probleem" door zo'n veulen die zijn of haar moeder leeg drinkt. Dat is ook wel handig.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 18-12-15 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:51

Chantalll schreef:
Ik zeg niet dat ze kijken of het een kinderpony is ... ik zeg dat ik het ermee eens ben dat ze een proef moeten afleggen voor geschiktheid WANT het zijn tenslotte kinderpony's ... VK moeten ze gewoon weer een tijdelijk predicaat van maken voor 2 jaar idd ... het is niet voor niks voorlopig ... daarmee wordt gewoon de stimulans naar Keur groter en anders blijf je maar STER of degradeer je naar STER. Het is nu gewoon te makkelijk .. die predixaten behalen vergeleken met b.v. andere stamboeken... die paarden en pony's moeten zich blijven bewijzen dus waarom bij het nwpcs niet ? Anders gaat het een compleet eigen leven leiden. Ieder zijn meug en mening maar dit is gewoon hoe ik het zie ... en blijf zien ...

Sneeuwpop : Ster is idd aan de hand, mag met of zonder veulen.
Voorlopig Keur en Keur is ook aan de hand en is verplicht op de regionale MET veulen aan de voet ... met de centrale mag het veulen afgespeend zijn ... met KEUR moeten ze als extra wel de Ibop afleggen of een sportpredicaat behaalt hebben. Laat b.v. Vanety mijn volgend jaar 3 jarige de ibop al lopen .. dat betekent dat mocht het zover komen zij nooit voor het VK hoeft mits ze met de IBOP een B haalt maar het jaar nadat ze ster is geworden en weer netjes haar predicaat behaalt direct definitief keur is.

Preferent en het Eliteschap is idd voor de nakomelingen

Door er een tijdelijk predicaat van te maken, denk ik dat je het aantal pony's op de keuring behoorlijk zal laten dalen.
Is dat goed voor het stamboek?
Maar goed, wij kunnen het toch niet veranderen en is het zoals het is :')

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:08

inowa schreef:
Ik geloof dat ze wel wat toleranter zijn kwa conditie van zogende merries.

Ze moeten niet heel schraal zijn maar wat minder in conditie wel

Mijn merries zijn ook niet schraal maar vaak wel uit model (soort melkkoe). Wat aan de onderkant zit zou ik liever aan de zijkant (flank)/bovenkant zien zeg maar.

Chantalll

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:23

Dat hangt ervanaf Sneeuwpop, je daadwerkelijke kwaliteit pony's gaat er wel op vooruit ... Ik vind dat je er wel meer moeite voor mag doen, het zijn geen predicaten bij een pakkie smeerboter en zodra het moeilijk wordt gauw mee stoppen ...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:53

Ik snap de opmerking van Sneeuwpop wel. Daarnaast; zou er daadwerkelijk een waarde toevoeging voortkomen uit een keur merrie vs stermerrie wat het voor fokkers interessant maakt om weg te brengen? Beleren kost al gauw wat en zal dat wat opleveren?

Maar ben wel met Chantal eens dat de inrichting anders zou moeten kunnen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:27

Als fokkers er zo over gaan denken Caesar kun je net zo goed helemaal stoppen met de predicaten en gewoon op los fokken ... alias broodfokken. Ik vind een keurmerrie op papier meer aanspreken dan een stermerrie. Daar werk je ook voor om dat zo te krijgen.

Ik ben er apetrots op dat mijn Nakomelingen vanaf dit jaar uit een Keur merrie i.p.v een vk merrie of ster merrie ... Het hoogst haalbare halen is toch wat je als fokker graag wil ? Zo niet waar zijn we dan in vredesnaam mee bezig ?

Gewoon merries aanschaffen, er een hengst op knallen en voor 200 euro verkopen ?? En zo de markt volledig naar zijn knoppen brengen voor fokkers die zuinig zijn maar wel kwaliteit willen fokken en daar ook de bijbehorende prijs voor willen hebben ? Dat kan toch niet de bedoeling wezen ? Sorry overigens voor mijn hardheid ...

Ik hou er ook over op ... ieder zijn meug en mening zoals ik al zei ... de 1 denkt zo de ander zo ...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:38

Chantal, ik hoop niet dat je me verkeerd begrijpt. Ik ga mee in je denkwijze. Probeer zelf ook het maximale eruit te halen, alleen dit is gewoon niet voor iedereen haalbaar.

Wij hebben een aantal ponies waar we dat wel mee kunnen en zeker als je daar paar nakomelingen van hebt. Maar er zijn er ook genoeg die vrl. Keur genoeg vinden, en dus met ster zouden stoppen als dat idd een beperking zou zijn qua periode om keur te krijgen. Vandaar mijn opmerking.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:50

Nee hoor, begrijp jou ook wel :-) Maar de fokkers vinden VK genoeg JUIST omdat het een vast predicaat is geworden ... maar maakt ook verder niks uit :-D ... Ik snap jou ... Jij snapt mij :-D we begrijpen elkaar ... maar maar het ging me niet zozeer om jou hoor :-P ieder zijn of haar mening :-D Koffie ? :-D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:11

Caesar schreef:
Chantal, ik hoop niet dat je me verkeerd begrijpt. Ik ga mee in je denkwijze. Probeer zelf ook het maximale eruit te halen, alleen dit is gewoon niet voor iedereen haalbaar.

Wij hebben een aantal ponies waar we dat wel mee kunnen en zeker als je daar paar nakomelingen van hebt. Maar er zijn er ook genoeg die vrl. Keur genoeg vinden, en dus met ster zouden stoppen als dat idd een beperking zou zijn qua periode om keur te krijgen. Vandaar mijn opmerking.

Jij snapt me idd :-)
ik wil het liefste ook alles. Maar de pony blijft hetzelfde waar ik mee fok. Of die nu ster is of keur (wat ze zeker kan halen)
en de nakomelingen doen het allemaal goed op de keuring.
Broodfok vind ik niks, dat moet je ook zien te voorkomen als stamboek vind ik.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:33

inowa schreef:
Tot M1 of M2?

Stel nou dat je een welsh A merrie hebt die 1.16 / 1.17m is die mag niet eens in de M starten omdat die nog als A pony gezien word voor de sport.

Die regel is teruggedraaid, met een A-pony kun je ook weer promoveren naar M2 :)

KNHS schreef:
REGLEMENTSWIJZIGINGEN PER 1 APRIL 2015

Promotie pony’s cat. A en B gelijk
In het kader van de vereenvoudiging van de regels is besloten dat de mogelijkheden voor promotie voor zowel pony’s cat. A als cat. B gelijk getrokken worden. Zij mogen promoveren t/m de klasse M2.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:22

Wat bedoelen jullie eigenlijk nu echt met een Welsh A ? Alle welshjes onder de maximum stokmaat van het stamboek of om de bouw van de welshjes ? (Welsh A met knikje in de neus ed.)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:36

Bij welke sectie je welsh hoort gaat via de stokmaatregelementen van het nwpcs stamboek

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:47

hielkebro schreef:
Wat bedoelen jullie eigenlijk nu echt met een Welsh A ? Alle welshjes onder de maximum stokmaat van het stamboek of om de bouw van de welshjes ? (Welsh A met knikje in de neus ed.)

Is het dan geen welsh pony meer als ze geen knikje in de neus hebben?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:04

hielkebro schreef:

Wij praten hier inderdaad in de verschillende secties.

De sport categorieen liggen anders. Daar kan een Welsh sectie A gerust in de B categorie pony vallen in de sport omdat de grens daar anders ligt.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:13

absque_dubio schreef:
hielkebro schreef:

Is het dan geen welsh pony meer als ze geen knikje in de neus hebben?

_O- sorry

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:56

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zou gister bij 2 gaan kijken... Helaas net appje... Ze zijn verkocht..

Ben best wel teleurgesteld en vind het niet echt netjes van ze... Had gewoon een afspraak!
Hele week al druk contact... Filmpjes etc...

Dus als iemand wat braafs weet... Hoor ik het graag

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:01

Ja jammer is dat altijd.. Mensen moeten het er gewoon bij zeggen vind ik, als er iemand eerder kan komen dat ie dan verkocht is.
Dat heb ik wel altijd gedaan!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:07

melanie20 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zou gister bij 2 gaan kijken... Helaas net appje... Ze zijn verkocht..

Ben best wel teleurgesteld en vind het niet echt netjes van ze... Had gewoon een afspraak!
Hele week al druk contact... Filmpjes etc...

Dus als iemand wat braafs weet... Hoor ik het graag

Viviana van lierop heeft een gave merrie te koop.
Is alleen wel een schimmel maar super braaf en bereden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:27

Ik bedoelde meer dat alles onder de 1.22 een welsh A is en of ze dan letten op de bouw of op de stokmaat.

Maar goed, dan hebben wij dus een Welsh A van 1.21m, weer wat geleerd. ;)

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:10

Weet iemand wat deze stempel betekend in een Engels Welsh paspoort?

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:19

Tja Melanie, ik zie het zo. Degene die het eerst komt en betaald heeft gewoon geluk. Wat ik dan ook voor afspraken, mailtjes etc heb verstuurd. Heb het 2x gehad dat ik vast wilde houden en 2x deksel op de neus. De laatste jaarling heb ik vastgehouden tot bezichtiging na aanbetaling. Helaas voor degene die eerder was wezen kijken maar nog twijfelde. Overigens heb ik haar wel 1e keus gegeven maar ze had nog geen stalling. Helaas. Dus ik snap het wel dat die ponies dan verkocht zijn als er iemand eerder is... helaas voor jou dit keer.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 17:38

Caesar schreef:
Tja Melanie, ik zie het zo. Degene die het eerst komt en betaald heeft gewoon geluk. Wat ik dan ook voor afspraken, mailtjes etc heb verstuurd. Heb het 2x gehad dat ik vast wilde houden en 2x deksel op de neus. De laatste jaarling heb ik vastgehouden tot bezichtiging na aanbetaling. Helaas voor degene die eerder was wezen kijken maar nog twijfelde. Overigens heb ik haar wel 1e keus gegeven maar ze had nog geen stalling. Helaas. Dus ik snap het wel dat die ponies dan verkocht zijn als er iemand eerder is... helaas voor jou dit keer.

Idd. Gebeurd helaas vaak dat afspraken niet worden nagekomen en dan snap ik de verkopers goed door te verkopen aan de eerste die komt en betaald.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:15

Edit: Weet waarom de site het niet doet :+

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:40

Afbeelding

Fijne feestdagen iedereen!

( op de kaart, onze huidige pony's en in het klein aan de rechterkant de ponys welke wij in 2015 in bezit gehad hebben. )

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:11

Leuk gedaan Kim! Zag meer van deze collages uit jouw hand voorbij komen!

De meeste heb ik op fb natuurlijk al gehad maar ook nog hier: fijne dagen!!