[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:01

Meestal via via.

Soms als je iemand (fokker ofzo) benaderd of die wat weet en je verteld je eisen dan word er wel wat rondgevraagd en meestal weet iemand dan wel wat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:10

Via fokkers idd. Meestal weet ik wel wat ik wil en waar ik het moet vinden. Eigenlijk nooit via marktplaats.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:19

Ook word er veel via social media verkocht merk ik de laatste tijd, ook wij hebben daardoor een merrie en veulen verkocht. Met name facebook, maar dat is natuurlijk ook grotendeels via via.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:23

Hoi! Ik lees ook al langer mee. Vind het interessant allemaal. Ik wil later ook misschien wat gaan fokken, of naar keuringen. Ik heb een heel leuk Welsh merrieveulen gekocht, twee maanden terug. Duurt nog wel eventjes dus haha. Maar ik vind het leuk om er dingetjes over te lezen
Ik zit weer onder mijn steen :evaw:

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:12

Hielkebro; je bent al paar maanden op zoek zie ik aan je reacties in het topic?

Er staat zat te koop, maar veel via kanalen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:41

Wat zoek je voor pony? Er wordt niet veel aangeboden inderdaad. Je kan ook gewoon fokkers mailen of ze wat hebben staan voor verkoop.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:43

hielkebro schreef:
En hoe komen jullie dan aan de pony's buiten fokken om ? via keuringen of fokkers onder elkaar ? of via dit topic :Y) ?

Goeie vraag! Ik lift even mee op de antwoorden :D

Ik ben al een aantal weekjes aan het oriënteren op welshjes en merk ook dat ik niet zo goed weet waar te zoeken. Op mp en sporthorses staat wel wat, maar ik weet zeker dat er 'ergens anders' veel leukere en kwaliteitsvollere pony's zullen staan. Alleen ....hoe te beginnen met zoeken als je niet bekend bent in de welshwereld :?

Ik merk ook dat er best wat prijsverschil is, waardoor ik het lastig in te schatten vind wat een reële prijs is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:58

regtur schreef:
Ik zou er een voorstander van zijn dat ook de kleine maat hengsten een verrichtingsproef onder het zadel aflegt. En dan niet zeggen: daar zijn geen ruitertjes voor. Wil je een hengst met meerwaarde,laat hem dan ook uitbrengen.

Ik denk dat je dan nog weinig hengsten aangeboden krijgt.
Nu weegt de opbrengst al niet op tegen de meerwaarde van de pony als die goed wordt gekeurd.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:02

ukkiepuk schreef:
hielkebro schreef:
En hoe komen jullie dan aan de pony's buiten fokken om ? via keuringen of fokkers onder elkaar ? of via dit topic :Y) ?

Goeie vraag! Ik lift even mee op de antwoorden :D

Ik ben al een aantal weekjes aan het oriënteren op welshjes en merk ook dat ik niet zo goed weet waar te zoeken. Op mp en sporthorses staat wel wat, maar ik weet zeker dat er 'ergens anders' veel leukere en kwaliteitsvollere pony's zullen staan. Alleen ....hoe te beginnen met zoeken als je niet bekend bent in de welshwereld :?

Ik merk ook dat er best wat prijsverschil is, waardoor ik het lastig in te schatten vind wat een reële prijs is.

Wat zoek je?
Prijs hangt ook erg van predicaten etc af. Ook een stukje gunfactor.
Gaat de pony de sport in, is het recreatie of wordt er verder mee gefokt en blijft die naar keuringen gaan.
Voor de fokker best belangrijk en kan zeker voor de prijs van invloed zijn..
Bij ons moesten we aan de laatste houden.
Merries zijn veel duurder dan ruinen. Hengsten weet ik weinig van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:05

Je kunt hier natuurlijk ook even neerzetten wat je precies zoekt. Genoeg fokkers hier die mss wat weten staan of wat te koop hebben.
:)
Prijzen tjah jonge merrie, kwaliteit, sectie a, moet je beginnen denken vanaf 1000€, goed merrieveulen zit je algauw richting 600-700€. Hengstjes zijn wat goedkoper. Is maar net wat je ermee van plan bent. Ook de types variëren weer een beetje naargelang de bloedlijnen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:43

Ik ben even op het werk, als ik straks pauze heb zal ik eens neerzetten wat ik zoek :)

Wat fijn dat jullie mee willen denken! Dat is soms wel eens anders als je zo maar een topic binnen stapt :o

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:22

sneeuwpop schreef:
regtur schreef:
Ik zou er een voorstander van zijn dat ook de kleine maat hengsten een verrichtingsproef onder het zadel aflegt. En dan niet zeggen: daar zijn geen ruitertjes voor. Wil je een hengst met meerwaarde,laat hem dan ook uitbrengen.

Ik denk dat je dan nog weinig hengsten aangeboden krijgt.
Nu weegt de opbrengst al niet op tegen de meerwaarde van de pony als die goed wordt gekeurd.

Ik bedoel niet een meerwaarde in euro's......

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:48

Ik zoek een Welsh B merrie of ruin met sportpotentie (ohz). Liefst een grote B of kleine C maat. Tussen 3 en 8 jr oud en niveau naar leeftijd. In heb in principe geen fokambitie, maar keuring met een kwaliteitsvolle merrie zou ik wel leuk vinden.
Een leuk kleurtje is altijd welkom (palomino of valk) maar sta uiteraard ook open voor 'een goede pony heeft geen kleur' . Ons budget is 1500-2000 euro.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:03

Cemlys heeft een leuke welsh B merrie te koop

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:56

Ik ben zelf niet echt opzoek, er mag toch geen 3e pony bij van mijn ouders, maar daarom ben ik wel eens stiekem aan het rondstruinen op internet. :o

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:25

ukkiepuk schreef:
Ik zoek een Welsh B merrie of ruin met sportpotentie (ohz). Liefst een grote B of kleine C maat. Tussen 3 en 8 jr oud en niveau naar leeftijd. In heb in principe geen fokambitie, maar keuring met een kwaliteitsvolle merrie zou ik wel leuk vinden.
Een leuk kleurtje is altijd welkom (palomino of valk) maar sta uiteraard ook open voor 'een goede pony heeft geen kleur' . Ons budget is 1500-2000 euro.

Cemlys heeft inderdaad een bereden B pony te koop!

Verder zou je eens bij een aantal Welsh B fokkers kunnen gaan kijken.
Op Facebook kun je eens contact opnemen met Kees Morren (Woldberg), Jan Flier of bijvoorbeeld Eric van Lente. Zijn dan wel geen ponys ohz maar die zijn best wel bekend in de B wereld.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:36

ukkiepuk schreef:

Voor je budget kom je zonder dat hij bereden uit op relatief genoeg keuze in goede pony's. Echter dat de pony bereden moet zijn, wordt het lastiger..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:08

Waarom niet ouder eigenlijk?
Die pony's rijden zo tot hun 25-30 ste.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:14

Caesar schreef:
Verder zou je eens bij een aantal Welsh B fokkers kunnen gaan kijken.
Op Facebook kun je eens contact opnemen met Kees Morren (Woldberg), Jan Flier of bijvoorbeeld Eric van Lente. Zijn dan wel geen ponys ohz maar die zijn best wel bekend in de B wereld.

Dank je wel voor de tip!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:19

sneeuwpop schreef:
Voor je budget kom je zonder dat hij bereden uit op relatief genoeg keuze in goede pony's. Echter dat de pony bereden moet zijn, wordt het lastiger

zadelmak en aangereden is in principe genoeg. Doorrijden kan ik zelf doen.

sneeuwpop schreef:
Waarom niet ouder eigenlijk?
Die pony's rijden zo tot hun 25-30 ste.

Ik wil de pony zelf ook ohz starten en dit zal dan tussen de paarden zijn. Een oudere pony zal wrs hoger geklasseerd zijn en daar is de prijs dan (uiteraard) ook naar.

Het budget wat ik nu gesteld heb is op basis van de prijzen die ik op mp en sporthorses zie staan. Ik heb zelf niet echt een idee of dit budget reëel is voor wat ik zoek.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:22

Ik zie net dat een B fokker uit ons dorp een 3 jr merrie, onbeleerd, te koop heeft,vrpr 900,00 euro. Staat op MP.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:41

ukkiepuk schreef:
Ik wil de pony zelf ook ohz starten en dit zal dan tussen de paarden zijn. Een oudere pony zal wrs hoger geklasseerd zijn en daar is de prijs dan (uiteraard) ook naar.

Het budget wat ik nu gesteld heb is op basis van de prijzen die ik op mp en sporthorses zie staan. Ik heb zelf niet echt een idee of dit budget reëel is voor wat ik zoek.

Wij hebben een oudere pony die zadelmak is gemaakt. Buurmeisje heeft haar een beetje gereden, maar was niet echt een match. Komt van de manege en onze pony heeft iemand nodig met duidelijke hulpen. Merk dat ook aan de hand. Volgens mij is het een fijne sportpony maar moeilijker een goede ruiter voor te vinden.
Pony is geen boefje maar meer sensibel te noemen - al is dat niet in de mate van menig heet gefokt paard ofzo.
Zullen er vast meer zijn die nooit gestart zijn, omdat er weinig goede kleine ruiters zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:43

Ik vind overigens dat budget voor een pony echt prima. Daarmee moet je genoeg kunnen vinden via de kanalen. En dan heb je volgens mij een prima pony en niet eens de onderkant van de markt.

Maar goed, dat is mijn beeld. Wellicht dat Sneeuwpop een andere mening heeft uit haar ervaringen natuurlijk.

Succes met je zoektocht!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:32

Poosje terug had j.acueline ke.ver (facebook) nog zoiets moois te koop staan. Valk, goede predicaatrijke lijn, de juiste jonge leeftijd en onder het zadel. Zij ging verder met alleen nog de A-tjes.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:00

sneeuwpop schreef:
Poosje terug had j.acueline ke.ver (facebook) nog zoiets moois te koop staan. Valk, goede predicaatrijke lijn, de juiste jonge leeftijd en onder het zadel. Zij ging verder met alleen nog de A-tjes.

Die heb ik idd gezien! Maar valt zo'n merrie in ons budget, nee toch? Ik lees overigens dat ze een andere oplossing heft gevonden voor de merrie.