[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caesar
Berichten: 9318
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:39

KellyDV schreef:
Het stamboek zou heel wat dingen anders moeten doen.. Maar ja, denk niet dat ze zullen luisteren.
Om heel eerlijk te zijn is mijn mening dat hoe het nu gaat ze het hele stamboek om zeep helpen.


En dat zou oprecht zonde zijn!

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:01

Ik weet niet of ik met een pony naar de keuring ga van de zomer, nog geen plannen in elk geval. Ik zal niet snel meer een hengst voor de NWR hengstenkeuring doen. Bij het WPB (zonder verrichting) of met een deklincentie lijkt me een stuk voordeliger en gunstiger voor de pony. Ik heb nog wel een 4 en 5 jarige hengst maar weet niet of dat het type is wat ze zoeken.

absque_dubio

Berichten: 7882
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:13

Cemlys schreef:
Heb je weer een nieuw a-tje?

Nee, nwr merrie :)

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:44

elfje72 schreef:
Ik weet niet of ik met een pony naar de keuring ga van de zomer, nog geen plannen in elk geval. Ik zal niet snel meer een hengst voor de NWR hengstenkeuring doen. Bij het WPB (zonder verrichting) of met een deklincentie lijkt me een stuk voordeliger en gunstiger voor de pony. Ik heb nog wel een 4 en 5 jarige hengst maar weet niet of dat het type is wat ze zoeken.

Ik heb iets gehoord dat ze bij de NWR het verrichtingsonderzoek ook vrijwillig willen doen net als bij de WPBR?
Weet niet of dit voor aankomende HK al is?

Caesar
Berichten: 9318
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:52

KellyDV schreef:
elfje72 schreef:
Ik weet niet of ik met een pony naar de keuring ga van de zomer, nog geen plannen in elk geval. Ik zal niet snel meer een hengst voor de NWR hengstenkeuring doen. Bij het WPB (zonder verrichting) of met een deklincentie lijkt me een stuk voordeliger en gunstiger voor de pony. Ik heb nog wel een 4 en 5 jarige hengst maar weet niet of dat het type is wat ze zoeken.

Ik heb iets gehoord dat ze bij de NWR het verrichtingsonderzoek ook vrijwillig willen doen net als bij de WPBR?
Weet niet of dit voor aankomende HK al is?


Dat zou ik een slechte zaak vinden... We fokken toch ponys voor in de sport, voor kinderen?
Mag het wat meer zijn dan alleen maar wat opstellen en over de top draven.
Van mij mogen ze alles een verrichtingsproef laten afleggen. Van klein tot groot. Karakter is wellicht niet altijd het belangrijkste maar bij Kwpn krijgen ze ook stal beoordeling hoor...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:16

Wij gaan wel een sectie b hengst aanbieden op de HK. Hoop dat hij nu wel stopt met groeien. We zijn dus al een poosje bezig met de voorbereidingen.

Van de zomer iig 1 merrie van 3 naar de keuring. Kijken hoe de 2 jarige zich ontwikkelt, of ze ook gaat.

2 merries drachtig. Na het veulen mogen ze weg. Zijn beide bereden.(ster en voorlopig keur) We krijgen er teveel en gaan verder fokken met de nakomelingen. Moeilijk, maar rijden doen we zelf niet, dus nu ze nog een mooie leeftijd hebben kunnen we die beter verkopen.

Bellarose
Berichten: 2320
Geregistreerd: 06-02-07
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:32

Breek me de bek niet open over de medewerkers bij het NWPCS. Ja mevrouw we bellen u vanmiddag op, ja mevrouw we mailen het direct! Inschrijvingen waarbij ik specifiek vraag om een reactie zodat ik zeker weet dat het is ontvangen? Nee hoor, echt niet. En dan als je belt om het toch zeker te weten nog half geïrriteerd antwoord krijgen.
Ach, genoeg ruimte voor verbetering, zou ik zeggen. ;) Bij de WPCV wordt je altijd keurig en snel geholpen, super.

Leuk leuk allemaal al weer bezig met de keuringen komend jaar! Ik wil in ieder geval met mijn 3 jarige merrie(s?) gaan.
Iedereen ook al uit de hengstenkeuzes voor komend seizoen?
Succes voor degenen die een hengst aan het klaarstomen zijn!

Ik heb een jaaroverzichtje gemaakt, voor degene die t leuk vinden, dit is de link:
[EJL-ITP] 2015 met de welshjes

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:20

Idd zeer vervelend Bellarose ;-( ... En ja voor het seizoen 2016 ben ik alweer voorzien van een nieuwe partner voor Schimp :-D

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:46

Caesar schreef:
KellyDV schreef:
Ik weet niet of ik met een pony naar de keuring ga van de zomer, nog geen plannen in elk geval. Ik zal niet snel meer een hengst voor de NWR hengstenkeuring doen. Bij het WPB (zonder verrichting) of met een deklincentie lijkt me een stuk voordeliger en gunstiger voor de pony. Ik heb nog wel een 4 en 5 jarige hengst maar weet niet of dat het type is wat ze zoeken.

Ik heb iets gehoord dat ze bij de NWR het verrichtingsonderzoek ook vrijwillig willen doen net als bij de WPBR?
Weet niet of dit voor aankomende HK al is?

Citaat:
Dat zou ik een slechte zaak vinden... We fokken toch ponys voor in de sport, voor kinderen?
Mag het wat meer zijn dan alleen maar wat opstellen en over de top draven.
Van mij mogen ze alles een verrichtingsproef laten afleggen. Van klein tot groot. Karakter is wellicht niet altijd het belangrijkste maar bij Kwpn krijgen ze ook stal beoordeling hoor...

Hoe het nu gaat is ook niet alles. Ben je wel eens bij een verrichtingsexamen geweest?
In België is een stamboek waar je de paarden aan de longeerlijn bijgezet moet presenteren. Hier kun je veel beter zien of ze aanleg hebben dan aan de hand. Dat zou ik wel wat vinden voor de 2de bezichtiging.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:20

Ik ben voor de kooi, en inderdaad ook voor aan de longeerlijn.
Verrichtingsonderzoek als 4 jarige ben ik wel voor :) Beesten zijn nog maar 3!! Nog niet eens de meeste..

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:26

Wij hebben voor 1 merrie al een hengst in gedachten. De andere 2 nog geen idee.
welke hengst wordt het volgend jaar Chantal?

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:32

KellyDV schreef:
Ik ben voor de kooi, en inderdaad ook voor aan de longeerlijn.
Verrichtingsonderzoek als 4 jarige ben ik wel voor :) Beesten zijn nog maar 3!! Nog niet eens de meeste..


Hier ben ik ook mee eens.. Ik vind dat ze ook in de kooi moeten (net zoals 99% van alle andere stamboeken, nee welsh moet weer anders :+ ) en longeerlijn vind ik ook een goed idee.. Ik vind verrichtingen van de welsh veeel te vroeg komen voor de meeste hengsten.. ze worden binnen een maand zadelmak geschopt want veel langer de tijd heb je niet echt..

1 a 2 rondjes aan de hand vind ik niet dat ze zoiets kunnen beoordelen maarja blijft de oude garde..

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:33

Kimm4 : Schimp gaat op bezoek bij Geert en Marit .. bij hun hengst Stougjeshoeve Escudo. . Is Jeugdkampioen bij het RWAS geweest en de weinige nakomelingen die h8j heeft gebracht ben ik zeer content over en het Dai Bloed matcht goed met Schimp

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:04

Nicole schreef:
KellyDV schreef:
Ik ben voor de kooi, en inderdaad ook voor aan de longeerlijn.
Verrichtingsonderzoek als 4 jarige ben ik wel voor :) Beesten zijn nog maar 3!! Nog niet eens de meeste..


Hier ben ik ook mee eens.. Ik vind dat ze ook in de kooi moeten (net zoals 99% van alle andere stamboeken, nee welsh moet weer anders :+ ) en longeerlijn vind ik ook een goed idee.. Ik vind verrichtingen van de welsh veeel te vroeg komen voor de meeste hengsten.. ze worden binnen een maand zadelmak geschopt want veel langer de tijd heb je niet echt..

1 a 2 rondjes aan de hand vind ik niet dat ze zoiets kunnen beoordelen maarja blijft de oude garde..

Dat is het denk ik vooral, ze gaan niet mee met de tijd.

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:27

Ik heb me al een hele tijd geleden afgemeld voor het lidmaatschap. Vind dat blad ook niets toevoegen qua (leuke/interessante) informatie.
Daarnaast altijd een drama qua contact met het nwpcs hoofdkantoor.

Soms zou ik er zelf wel eens aan de slag willen om het te verbeteren.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:29

Oh hij is echt heel gaaf Chantal!
moet een mooie combinatie worden ;)

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:00

Misschien moeten we klacht indienen :=

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:08

Klagen ze nog harder terug ;)

Idd ik vraag me al jaren af waarom ze niet in vrijheid getoond worden. Dat getrek aan de hand soms. Nu zijn er een hoop flink opgefokt, toon deze in vrijheid en ze rennen in de rondte ipv zich te tonen denk ik. Andere zullen zich juist weer beter tonen. Zeker voor de beweging is het mooi. En wat een nwr betreft wil ik eigenlijk ook zien hoe ze een vrijsprongetje maken (dat mis ik bij de rest trouwens ook wel).

Als de Nafok van mijn hengst bevalt gaat die nog een rondje ;)

StalMelyn

Berichten: 2075
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:04

Waarom niet beide, de hengsten los en aan de hand tonen. Gebeurt in Duitsland ook volgens mij. Zo heeft iedere hengst de kans zich goed te tonen

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:58

Ik zou er een voorstander van zijn dat ook de kleine maat hengsten een verrichtingsproef onder het zadel aflegt. En dan niet zeggen: daar zijn geen ruitertjes voor. Wil je een hengst met meerwaarde,laat hem dan ook uitbrengen.

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:59

regtur schreef:
Ik zou er een voorstander van zijn dat ook de kleine maat hengsten een verrichtingsproef onder het zadel aflegt. En dan niet zeggen: daar zijn geen ruitertjes voor. Wil je een hengst met meerwaarde,laat hem dan ook uitbrengen.


Ik ben ook van mening dat de kleinste ook wat moeten laten zien maar misschien een optie mennen of onder het zadel? Daar kan toch ook naar karakter en werkbaar heid gekeken worden

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 23:23

Inderdaad. Zegt toch veel over het karakter ook.
Ik zou ze ook wel graag onder zadel/voor de wagen zien

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:52

Zo af en toe lees ik hier eens mee, vind het wel interessant de Welsh (A) wereld.
Maar ligt het aan mij of zijn er maar 1 of 2 pagina's op marktplaats met welsh A pony's ?
Of zoek ik in de verkeerde rubrieken? Dat vind ik wat vreemd want er zijn best veel mensen die een welsh A hebben.

Cemlys

Berichten: 14972
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:55

Er zal nu niet veel te koop staan. Ik heb ook wel het een en ander maar dat zet ik er nu niet op. Bij fokkers staat wel meer te koop maar vaak wordt weinig geadverteerd merk ik

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:56

En hoe komen jullie dan aan de pony's buiten fokken om ? via keuringen of fokkers onder elkaar ? of via dit topic :Y) ?