PeeWij schreef:Er is in Nederland ooit 1 hengst afgekeurd op erfelijke gebreken aan het hoofd, maar toch lopen er zeer mooie nakommelingen van hem rond met zeer nette hoofden. Maar maak je de foute combinatie en je hebt inderdaad de problemen die Patrick aangeeft.
Melanie: Ik wil niet zeggen dat je problemen hebt, maar de dieren waar je mee fokt, geven procentueel een hoger kans op deze aandoeningen. Misschien niet eens in je eigen fokkerij, maar in de toekomst bij andere die weer met de nafok verder gaan!
De stamboekdierenarts maakt het zo erg dat hij iedere vorm van een deuk (hoe klein ook) in het hoofd als erfelijk niet acceptabel zou willen aanmerken!
En voor de gebruikers onder ons. Wat te denken van de kleine hoofden met de daarbij behorende problemen van ruimte voor een bit en het niet blijven zitten van het kopstuk achter de oren!
Welke hengst was dat Peter?
Daarom is het inderdaad ook heel belangrijk om te controleren hoe het zit met de voorouders. Natuurlijk krijg je nooit alle informatie, omdat er nog al eens wat wordt weg gemoffeld.
Ik heb dit jaar 3 hengstveulens van mij schimmel, allen met een heel typisch hoofd. Vooralsnog geen problemen aan te zien, maar goed ze zijn nog heel erg jong. 1 van de veulens zal ik opfokken als opvolger van mijn schimmel. Maar daarnaast heb ik een extra hengstje aangeschaft, om toch weer vers bloed te krijgen. Alle merries zijn een redelijke outcross in combinatie met mijn hengst. Dit jaar heeft hij 1 merrie gedekt die qua lijnen dichterbij zit.
Ook heb ik nog mijn cremello hengst. Hij zal in de toekomst de nakomelingen van mijn schimmel dekken. Vooral om de beweging er in te houden.
Wat betreft kleine oortjes, ja dat is wel eens lastig inderdaad. Bitjes heb ik geen problemen mee, maar met de oortjes wel. Wat ik doe, is een extra bandje achter de oren naar de kaak. Dat werkt perfect.
Groter probleem vind ik ponies met een dusdanig moeilijke rug dat er geen zadel op past. Dat komt denk ik veel vaker voor. Daar let ik ook erg op de lengte van de rug.