[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:35

Melanie5 schreef:
PeeWij schreef:
Om de woorden van de vetenair van het stamboek te gebruiken, hoe meer deuk hoe groter de erfelijke afwijking wordt, en als het aan hem ligt zou hij deze bij stamboekopname uitsluiten!

Leg dit eens uit? Welke erfelijke afwijking?

problemen met het gebit? Niet alleen de voortanden maar ook zeker achterin bij de kiezen.Problemen met de luchtwegen? Problemen met de te grote ogen waardoor oogleden niet goed sluiten en pony's vaak ontstoken of vieze ogen hebben. Zou zo maar kunnen dat Peewij deze problemen bedoelt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:47

Iedereen weet dat inteelt erfelijke afwijkingen kan geven. Je ziet dit ook in de Friezenwereld waar ze het heel lang ontkend hebben.
Veulens met een waterhoofd, dwerggroei, merries die niet drachtig willen worden of aan de nageboorte blijven staan.
Nu zijn die abnormale hoofdjes bij sommige welshjes misschien niet direct dodelijk en vinden sommige ze mooi maar het geeft idd wel problemen.

Ik ben zelf nog wel fan van Ferdinant Hempfling. In één van de boeken (Paardenpersoonlijkheden) stelt hij dat een paard met een klein hoofd snel een minderwaardigheidscompex hebben en onzeker zijn.
In praktijk klopt dit ook. De leiders in de kudde zijn meestal dieren die goed naar verhouding in elkaar zitten en een evenwichtig karakter hebben.

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:45

Ok, dat is ook de reden dat ik heel erg let op het gebit. De tandarts komt eens per jaar alles controleren en gelukkig heb ik tot nu toe geen rare dingen gevonden. Alles heeft nette tanden. Voor ik ergens mee ga fokken (merrie of hengst), worden ze eerst gecheckt door de vee arts en de tand arts.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:50

Melanie5 schreef:
Ok, dat is ook de reden dat ik heel erg let op het gebit. De tandarts komt eens per jaar alles controleren en gelukkig heb ik tot nu toe geen rare dingen gevonden. Alles heeft nette tanden. Voor ik ergens mee ga fokken (merrie of hengst), worden ze eerst gecheckt door de vee arts en de tand arts.

Er is in Nederland ooit 1 hengst afgekeurd op erfelijke gebreken aan het hoofd, maar toch lopen er zeer mooie nakommelingen van hem rond met zeer nette hoofden. Maar maak je de foute combinatie en je hebt inderdaad de problemen die Patrick aangeeft.

Melanie: Ik wil niet zeggen dat je problemen hebt, maar de dieren waar je mee fokt, geven procentueel een hoger kans op deze aandoeningen. Misschien niet eens in je eigen fokkerij, maar in de toekomst bij andere die weer met de nafok verder gaan!

De stamboekdierenarts maakt het zo erg dat hij iedere vorm van een deuk (hoe klein ook) in het hoofd als erfelijk niet acceptabel zou willen aanmerken!

En voor de gebruikers onder ons. Wat te denken van de kleine hoofden met de daarbij behorende problemen van ruimte voor een bit en het niet blijven zitten van het kopstuk achter de oren!
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 12-06-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:52

vroeger( lees 25 jaar) geleden ging er geen paard naar de tandarts, maar was het paard onhandelbaar ging het gewoon naar de slacht.
Met de kennis die er nu is en daar bedoel ik vooral de tandarts worden er veel problemen opgelost die eigenlijk makkelijk te verhelpen zijn.
Het is alleen jammer dat het een vrij beroep is en dat er ook wel wat "kwakzalvers" rondlopen die in het belang van het dier werken.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:54

Ik heb het niet eens over tandproblemen, maar over open gehemelte, lucht tekort foutief geplaatste tanden, dus niet kunnen malen met de kiezen. Inderdaad problemen aan de ogen door uitdroging (niet sluiten) te korte traanbuizen ed.
En ze komen echt voor in de Welsh populatie, heb ze zelf gezien!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:01

PeeWij schreef:
Er is in Nederland ooit 1 hengst afgekeurd op erfelijke gebreken aan het hoofd, maar toch lopen er zeer mooie nakommelingen van hem rond met zeer nette hoofden. Maar maak je de foute combinatie en je hebt inderdaad de problemen die Patrick aangeeft.

Melanie: Ik wil niet zeggen dat je problemen hebt, maar de dieren waar je mee fokt, geven procentueel een hoger kans op deze aandoeningen. Misschien niet eens in je eigen fokkerij, maar in de toekomst bij andere die weer met de nafok verder gaan!

De stamboekdierenarts maakt het zo erg dat hij iedere vorm van een deuk (hoe klein ook) in het hoofd als erfelijk niet acceptabel zou willen aanmerken!

En voor de gebruikers onder ons. Wat te denken van de kleine hoofden met de daarbij behorende problemen van ruimte voor een bit en het niet blijven zitten van het kopstuk achter de oren!

Welke hengst was dat Peter?
Daarom is het inderdaad ook heel belangrijk om te controleren hoe het zit met de voorouders. Natuurlijk krijg je nooit alle informatie, omdat er nog al eens wat wordt weg gemoffeld.
Ik heb dit jaar 3 hengstveulens van mij schimmel, allen met een heel typisch hoofd. Vooralsnog geen problemen aan te zien, maar goed ze zijn nog heel erg jong. 1 van de veulens zal ik opfokken als opvolger van mijn schimmel. Maar daarnaast heb ik een extra hengstje aangeschaft, om toch weer vers bloed te krijgen. Alle merries zijn een redelijke outcross in combinatie met mijn hengst. Dit jaar heeft hij 1 merrie gedekt die qua lijnen dichterbij zit.
Ook heb ik nog mijn cremello hengst. Hij zal in de toekomst de nakomelingen van mijn schimmel dekken. Vooral om de beweging er in te houden.
Wat betreft kleine oortjes, ja dat is wel eens lastig inderdaad. Bitjes heb ik geen problemen mee, maar met de oortjes wel. Wat ik doe, is een extra bandje achter de oren naar de kaak. Dat werkt perfect.
Groter probleem vind ik ponies met een dusdanig moeilijke rug dat er geen zadel op past. Dat komt denk ik veel vaker voor. Daar let ik ook erg op de lengte van de rug.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:39

PeeWij schreef:

Luchttekort wilde ik ook net noemen. Ik ken ook een pony (met overigens een goede afstamming in de Welsh wereld) die waardeloos voor de wagen was wegens tekort lucht.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:05

Jullie hebben het over extreme hoofdjes.

Valt dit daar ook onder?
Afbeelding

Zelfde pony, zit alleen een paar jaar tussen de bovenste foto en de 2 onderste foto's
Afbeelding

Afbeelding

De eerste keer moest de tandarts er wel wat aan doen, maar dat kwam niet door erfelijke gebreken, daarna was het goed.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:11

Dit is wel een hoofdvorm waar je al mee moet gaan opletten! Ook een gebrek wat je hier al ziet is de blauwe ogen (al wordt dit natuurlijk veel waargenomen bij Welshpony's ongeacht type)

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:14

Ze heeft één blauw oog, de ander is bruin. Wel apart, aangezien ze (behalve de 3 witte haren op d'r voorhoofd) geen aftekeningen heeft.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:14

Hebben jullie ook foto's van extreme hoofdjes zoals waar jullie het over hebben?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:19

Ik denk dat ieders idee over extreme hoofdjes anders is. Ik vind Rosa haar hoofd niet extreem, wel typisch, net als de mijne. Waar het om gaat is dat je in je fok keuze goed kijkt naar wat je ponies vererven.
Ik zal mijn schimmel zelf nooit op een merrie met een heel klein hoofd zetten, puur om te voorkomen dat het te ver gaat.

ps hier nog een foto van Rebel vandaag:
Afbeelding

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:30

Ik zeg ook niet dat dit een extreem hoofd is. Ik heb het er over wat de DA van het stamboek zegt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:37

Diane, die heeft we een ander koppie als de pony die ik kende. Wat heeft ze de kaak dik?
Ik ga geen foto neerzetten, want dat doet er niet toe. En wil zeker geen herkenning.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:38

Vinden jullie dit ook een klein hoofdje? Deze foto is 1 jaar geleden genomen.

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:39

Die laatste vind ik geen klein koppie, maar mooi in verhouding.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:42

Oke, want ik heb een hoofdstel minishet en zelfs die is nog te groot. En voor mijn andere A zit het hoofdstel ruim maar paast nog wel

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:56

Ik heb voor al mijn ponies maat shetland hoofdstel. Halster wel maat pony, maar hoofdstellen vallen altijd groter. Ook mentuig heb ik maat shet.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:57

Ik heb voor mijn Welsh Cob ponymaat halsters en hoofdstellen. :o :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:31

Ik vind extreem een té erg snoekken hoofd......té grote knik erin.... klein maakt niet uit als alles in verhouding staat.
Onze Fellow heeft een ponymt hoofdstel met een cob frontriem......
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PYXLIEW8.jpgalles past zo perfect...
Laatst bijgewerkt door vivana op 12-06-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:35

Hier heeft mevrouw alles maat shet, variërend van halsters tot hoofdstellen tot peesjes en haar tuig :P

Melanie; spam nog maar meer foto's, ik ben verlieft :~

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:38

Alles hier ponymaat. Heaven heeft een klein hoofd, maar gelukkig geen extreem gefokt hoofdje. ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:56

T3mptati0n schreef:
Melanie; spam nog maar meer foto's, ik ben verlieft :~

Ik ook :D. Alleen zo jammer dat hij schimmel gaat worden. Hij begint bij zijn staart en ogen al grijs te worden. Maar hij heeft een enorme uitstraling. Is op de foto slecht te zien, maar hij kan onwijs showen. Staart in de lucht en gaan. En de hele tijd hinniken, net als papa.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:47

Ja halster is ook maat pony maar hoofdstel is minishet :D

En ik wil ook meer foto's melanie :)