[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:40

een Flydon merrie staat hier altijd nog op het verlanglijstje. Kasten van merries met front, body, mooie achterhanden en beweging. Hoofden met rasuitstraling al zijn ze niet klein of freaky achtig.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:43

amyz schreef:
Vind Valmet sowieso een enorm imposante hengst :j

Edit; Hafdre ponies dus? Ben rustig aan het snuffelen voor een geschikte merrie maar dan is het prettig een beetje gericht te kunnen zoeken :)

Dat wil niet zeggen dat je gelijk mr Davies op moet bellen en een wagen vol merries moet gaan uitzoeken... :D Misschien vind je ze wel helemaal niet mooi, of ga je toch voor ander type. Maar het is wel goed je te orienteren, wat je echt zou willen.De Hafdre ponies hebben doorgaans wel een eerlijk karakter, maar er wordt niet veel mee gedaan. Logisch dat ze het niet prettig vinden, als je aan ze zit. maar koop je een jonge pony, die kun je heel veel leren. Naar je hand zetten.
Zou je een wat oudere pony nemen, dan heb je er gelijk een uit hele oude bloedlijnen, wat best interessant kan zijn voor de bloedverversing binnen de Nederlandse ponyfokkerij. De laatste jaren wordt er een Friarshengst gebruikt. Past wel bij hun ponies, maar is niet mijn ding.
BD@ de roan die jij gegoogled hebt komt waarschijnlijk uit een oud Rowfantlijntje.
Verder is er niet zo makkelijk wat te vinden over de Hafdre ponies. Ik heb een mooie documantaire op video. Dit gaat echter meer om het behoud van het fenomeen "hillpony", dan om de fokkerij in kwestie.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:45

patrick76 schreef:
een Flydon merrie staat hier altijd nog op het verlanglijstje. Kasten van merries met front, body, mooie achterhanden en beweging. Hoofden met rasuitstraling al zijn ze niet klein of freaky achtig.

Zie dat er net een leuke te koop staat. :D

patrick76

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:48

Als je dokter W. Davies belt en hem vraagt om een Hill pony te zoeken gooit hij direct de telefoon erop. Grotere tegenstander van Hill pony's moet er nog geboren worden. Heeft al eens uitspraken gedaan in het openbaar die hem niet in dank zijn afgenomen. Is hem zelfs vriendelijk doch dringend verzocht om niet meer op een bepaalde show te verschijnen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:49

Ach, waarom ook niet.. Ze passen vast wel allemaal hier op t balkon :D

Hihi nee, t is gewoon prettig om een beetje gericht te kunnen gaan kijken. Marktplaatzen en lukraak linkjes klikken word je ook niks wijzer van qua lijnen en ik ben natuurlijk ook nog eens ontzettend in een beginstadium qua voorkeur voor een bepaald type. Die voorkeur héb ik wel, maar kan ik nog niet echt benoemen. Laat staan ontdekken of er bij t soort pony dat mijn voorkeur heeft ook kwaliteit rondloopt of dat ik compleet in de verkeerde hoek zit.. Dus dan is het best handig om bij wat ''grote'' namen te snuffelen :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:50

Jenny, wie is dat schimmel hengstje?
Hier wat filmpjes van mijn babies van Rivendell's Hy Fidelity. Kwaliteit is vrij slecht, had teveel ingezoomd.

Rivendell's Cadan:

Rivendell's Little Rebel

En hele groep aan de kletter:

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:53

BlackDevils schreef:
patrick76 schreef:

Zie dat er net een leuke te koop staat. :D

geldboompje is verdroogd en overleden . . . ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:56

Leuke filmpjes Melanie, die oude Dyfed merrie kan best wel stappen...
Dat jaarlinghengstje is Criccieth Malwyn. Die al 11 keer opgehaald zou worden,woensdag a.s. nog eens...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:57

Gut dat gebeurt nou ook elke keer met mijn geldboompje.. Zal aan het klimaat liggen denk ik :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:00

regtur schreef:
Leuke filmpjes Melanie, die oude Dyfed merrie kan best wel stappen...
Dat jaarlinghengstje is Criccieth Malwyn. Die al 11 keer opgehaald zou worden,woensdag a.s. nog eens...

Ja die Curtsey doet het nog goed voor haar 22 jaar. Ga haar denk ik dit jaar toch nog eens dekken met Bink, aangezien ik hem dit jaar kwijt wil. Volgend jaar heb ik waarschijnlijk Gerrit van Patries, omdat Seven verkocht is.
Hopen dat die Duitser nou wel eens komt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:03

Op de Flydon hebben ze hele beste ponies. Maar de tijd dat ze 4000 pond ofzo opbrachten is wel geweest.
Dus misschien is een geldstruikje voldoende..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:04

Mijn struikje begint weer kleine knopjes te krijgen. Met dank aan een nieuwe goede baan:D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:12

patrick76 schreef:
Kasten van merries met front, body, mooie achterhanden en beweging. Hoofden met rasuitstraling al zijn ze niet klein of freaky achtig.

geldboompje is verdroogd en overleden . . . ;)
Wat zou zo'n merrie moeten kosten?

Klinkt alsof je mijn merrie wel leuk vind... :Y)
Afbeelding
Toch niet verkeerd met haar 18 jaar...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:22

Melanie@ Als hij niet weggaat vind ik niet eens zo erg. Van scharminkel is hij nu in een paar weken al zo opgeknapt. En we hebben anders voor volgend jaar geeneens een schouwhengst, omdat verder alles verkocht is.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:26

Melanie5 schreef:
Mijn struikje begint weer kleine knopjes te krijgen. Met dank aan een nieuwe goede baan:D

Onze struik is 2 jaar geleden afgezaagd en telkens als er een uitloper aankomt, is er iets of iemand die dat rigoureus de grond instampt.
Maar we houden moed. We houden in ieder geval nog ponies.

BD@ die merrie van jou zo maar zo van de Hafdre stud kunnen komen.Nu lijkt het alsof ik die fokker zit te promoten, maar zo is het niet bedoelt hoor. Er zijn legio goede fokkers in Wales.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:37

Biscuit eet mijn boom steeds op :')

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:00

Nou mijn ponies hebben wel heel hadr aan de struik gegeten deze winter met vee arts kosten. Daarnaast had ik toen ook geen baan, dus dat hakt er goed in. Nu met mijnnieuwe baan begint alles weer op eenrijtje te komen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:20

Hebben jullie een geldboom dan?? Geef mij daar eens iets voor dan kan ik hem ook planten :D

Ik vind Little Rebel de leukste Melanie

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:30

Ik zal eens kijken of hij al zaadjes heeft Rienne :D
Rebel is nu ook mijn favoriet. Hij heeft erg veel attitude en hij kan heel aardig bewegen. Ben ook wel heel benieuwd hoe Cadan het gaat doen.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:28

Mooi, als je dan toch zaadjeS vindt, dan hou ik me ook aanbevolen ;-)
Leuke filmpjes Melanie!

Is nu aardig duidelijk, het verschil tussen de soorten pony's. Leuk om ook ieder zijn verhaal te lezen!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:59

regtur schreef:
Welshmountainponies is een benaming voor zowel sectie a als b

<<) ? Nog nooit gehoord! B is nog altijd een Mountain pony gekruist zodat je een rijtypische pony krijgt!

regtur schreef:
Ook deze benaming wil niet zeggen dat het alleen het zgn Revel-type betreft.

Dan heb je het toch over de Revel types van het laatste decenium van deze fokkerij. Toen ze met de mode mee gingen fokken! De laatste 5 jaar op een levenlang Revel fokkerij zijn niet de maatstaaf om een hele fokkerij aan op te hangen!

Om de worden van de vetenair van het stamboek te gebruiken, hoe meer deuk hoe groter de erfelijke afwijking wordt, en als het aan hem ligt zou hij deze bij stamboekopname uitsluiten!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:44

Peewij@ Juist wat er op de Revel de laatste tijd gefokt is is beeldbepalend voor die stoeterij geworden. Iedereeen die enigszins thuis is in de fokkerij weet dat het daarvoor anders was.Maar in de volksmond wordt er met een Revelpony doorgaans een wat gedrongen type met een expressief hoofd bedoeld.Om aan te geven dat er tussen de hillbreeders onderling ook typeverschil voorkomt, noem ik de bekende Revel als voorbeeld.Met daarnaast een heel afwijkend type. Voor een jaar of 5 terug hadden wij ook zo'n Hafdre merrie, en een bekend Nederlands fokker zei toen, niet wetend dat de pony van ons was: Zo zagen de oude Revel ponies er vroeger uit!
Er is dus duidelijk veel veranderd.
Met extreme hoofdjes moet je inderdaad oppassen. Voor je het weet fok je er 1. Want soms slaat het een generatie over....
Ik had nog een foto van het Valmet veulen.
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:09

Jenny je hebt de smaak goed te pakken met fotos plaatsen *\o/*
Mooi veulen op de foto.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:10

PeeWij schreef:
Om de woorden van de vetenair van het stamboek te gebruiken, hoe meer deuk hoe groter de erfelijke afwijking wordt, en als het aan hem ligt zou hij deze bij stamboekopname uitsluiten!

Leg dit eens uit? Welke erfelijke afwijking?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:18

regtur schreef:
temptation@ hij begint nu echt te groeien. Gewoon. Op de wei en niet eens zo'n bar beste wei.
Van zijn moeder heb ik ook nog een plaatje, vroeg in het voorjaar. Die kwam ook slecht de winter door. Maar nu...Afbeelding

Zelfs toen was ik al verliefd op dr <3