[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:33

Komt helemaal goed met Fleck! Knappe pony.

Ik heb trouwens nog niet in het topic mijn nieuwe aanwinst voorgesteld. In Hedel heb ik een 2.5 jarige merrie v. Henniarth Quinnell gekocht. Schimmel.

Mijn palomino jaarling is zo goed als zeker verkocht, maar die moet nog even blijven staan.

Plannen: ze zal gedekt worden door Dirion Dewi van Regtur, dan klaarmaken voor de keuring en beleren. En dan zien we wel verder Hoe ze het oppakt. Dit is Lowland Bee, we noemen haar maar Beegee:
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 07:55

Blijft een plaatje!

Hoeveel merries gaan er nu bij dewi?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:58

Nou, over vooruit kijken gesproken. Candy dek ik elk jaar vanwege haar leeftijd.

Cato en Hayley zijn beide ster en wil ik in 2017 op hebben voor vrl. keur.
Ervan uitgaande dat de nieuwe 2.5 jarige het sterpredicaat gaat halen in 2016, wil ik die in 2017 ook meteen voorbrengen voor vrl. keur als het even kan. Zou dus betekenen dat ik alles dit jaar met Dewi ga dekken om in 2017 met veulen aan de voet op de keuring te verschijnen.

Maar wellicht is dat te hoog gegrepen en laat ik de 2.5 jarige nog een jaartje leeg en gaan we daar mee rijden als Hayley en Cato met verlof zijn.

En 3 merries zelf klaarmaken voor de keuring... weet niet of dat haalbaar is.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:08

Ik vind Fleck echt fantastisch. :+:

En Lisan ik heb geen idee hoe ze beweegt maar je lijkt weer een fantastische merrie erbij te hebben! Ik ben heel benieuwd hoe ze het op de keuring gaat doen.

Ik moet zoals het ernaar uit ziet minderen met m'n Atjes.. Niet dat ik er zoveel heb.. Maar heb een andere kans gekregen die ik niet kan laten gaan.. Moet er nog goed over nadenken maar zoals het ernaar uit ziet moet er wat te koop.. ;(

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:22

Beide schimmels zijn heel mooi! Mooie koppen zitten er op

Keuzes maken is altijd moeilijk. Ik denk dat het over een van de rijpony's gaat Anouk? Niemand kan je helpen met keuzes maken, maar de a'tjes doen nu niets toch? Misschien wel leuker als ze ergens worden bereden of voor de kar, en kan jij lekker rijden!

Ik zit nog te dubben over het dekken. Doen voor of nadat ze de sport in gaat. Mijn voorkeur gaat misschien wel naar ervoor en kan ik lekker nog een jaar trainen zonder wedstrijdstress. Maar goed, dan welke hengst....
Aangezien ik het veulen echt voor mezelf wil fokken en springen echt mijn ding is een springhengst, paard is met 155 groot zat om een paard erop te zetten. Maar aan de andere kant past een dressuurpaard misschien weer beter en zit er ook over te denken om twee veulens na elkaar te fokken. Een spring en dressuur gericht veulen. Die twee lekker laten staan tot 3 a 4 jaar en ondertussen met mijn welsh nwr aan de slag.
Ach ja, eerst maar op naar een gezond en gelukkig nieuw jaar. (uitstellen kan ik heel goed ;))

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:28

Klopt. :j de merrie die oud genoeg is staat fokmerrie te spelen. De andere twee zijn nog veel te jong om voor de kar te zetten oid.

Hm lastig he keuzes maken wat betreft plannen. Wil je voor jezelf fokken of voor de verkoop?

(En ja heb de kans gekregen m'n eigen nwr te hebben, en niet zomaar een ;) dus dat wil ik echt niet laten schieten..)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:54

Oh ik dacht dat ik dat had vermeld. Wil echt voor mezelf fokken, het blijft dan ook maar bij een of eventueel twee veulens. En dan is het wel weer genoeg haha
Wil ook heel graag nog eens een welsh b voor de kar! Dat is in totaal dus al 3 a 4 paarden pony's.....

Wordt hard werken zodat ik een huis met veel grond kan kopen, scheelt weer stalgeld :+

(als ik voor verkoop fok zou ik het fokadvies opvolgen; een kleine rastypische nwr hengst) en er zijn al zoveel (goede) veulens waar ze niet/moeilijk vanaf komen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:41

Klopt Pien, het stond erbij hoor. Als je voor jezelf fokt kun je nog wel een gokje wagen qua hengstenkeus. Ik zou ook eens naar Duitse hengsten kijken. Dan kan soms ook best goed passen.

Ik ben zelf niet zo bekend in de NWR maar vind het jammer dat sommige hengsten de diepte gaan missen. Meiden van nu zijn al vrij lang en als die pony's geen body hebben dan groeien ze er zo uit. En daarnaast vind ik het net paarden en ook dat vind ik jammer. Maar goed, ik hou van pony's met body en daarbij toch hun luxe niet kwijtraken. Als je al een forsere merrie hebt kun je al veel breder kijken bijvoorbeeld.

Morgen moet mijn Atje op voor de ibop proef. We gaan vandaag al aanrijden zodat we morgen lekker rustig kunnen opstarten. Ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:17

Je nieuwe aanwinst is leuk Lisan! Ben benieuwd hoe Cato het doet morgen, succes!

Ik heb mijn nieuwe aanwinst ook nog niet geshowd! Een SCHIMMEL haha. Heb Rivendell's Sulien gekocht van Melanie! Rivendell's Hy-Fidelity x Bolster Sikyra(v. Bolster Goldleaf). Aka Sullie :D

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:42

Jeetje wat een manen zeg! Daar ben je wel zoet mee denk ik zo.
Ook hier een heel mooi koppie zo te zien. Gefeliciteerd iedereen met de aanwinsten.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:56

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:46

Misschien een rare vraag maar goed.

Als je dekt met een hengst moet je dekgeld betalen uiteraard. Nu weet ik dat je met dekken een vast bedrag moet betalen en de rest terug krijgt als je merrie gust blijft.
Maar wat krijg je dan voor dat vaste bedrag? Wat doen ze daar voor? Lijkt me niet dat dat alleen de administratieve kosten zijn...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:00

Sperma afnemen bij de hengst? :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:08

Vaak is het de helft vast en de helft bij dracht (overigens nog nooit bij een welsh pony gehad, dat is gewoon een bedrag). Er moet natuurlijk gedekt worden, of hengst op de bok. Dekbon zal er ook bij inzitten

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:54

Maar voor dat vaste bedrag kan je je merrie daar neerzetten en dan wordt ze geinsimineerd?
Ik bedoel wat krijg je er precies voor? Want bij sommige betaald je een vast bedrag maar moet je ook stallingskosten, insiminatie etc betalen.
Het is zo verschillend.
Er is ook een nrps hengst waar je dekgeld voor betaald en dat is incl stalling tot aan de 18 dagen scan, hier snap ik dus waar dat 'vaste' bedrag vandaan komt. Maar als je dat ook nog los moet bijbetalen weet ik niet wat ze doen voor dat 'vaste' bedrag.

Ik denk dat ik het heel helder uitleg maar waarschijnlijk niet :+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:20

Bij de A is het in elk geval zo dat je gemiddeld 150 euro betaald.
Dan kun je dekken tot ze drachtig zijn of tot je opgeeft.
Meestal krijg je ook niks terug of bij gust ook geen korting.
Maar dat is afhankelijk van de hengstenhouder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:48

Stalling heb ik er altijd bovenop betaald. Zat er nooit bij in.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:00

Dat idd ook ja,stalling kwam er nog bij.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:51

Ach, het maakt me ook niet zoveel uit. Betalen moet je toch!
Vond het gewoon apart, zeker omdat er dus verschil in zit hij de ene hengstenhouder en de ander.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:35

Jeeeeuuujjj Lakeway's Glorious Hazel alias onze Schimp is vandaag geslaagd voor haar IBOP Proef ... daarmaa is ze definitief KEUR !!!! Zo blij !

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:00

Gefeliciteerd Chantal!
en Elise ook ! :)

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:09

Gefeliciteerd!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:24

Gefeliciteerd Chantal en Elise!! Fijn dat we de IBOP alle 3 hebben gehaald. Hopelijk komt de ibop nu wat meer in een opwaartse spiraal. Bij elkaar (met de extra dag) toch 13 ponies!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:58

Hoeveel punten hebben jullie gehaald? Aa of a?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:05

De AA was alleen voor thea dit jaar. De A voor iemand anders, kom f niet op haar naam met een Kastanjehof pony. De rest allemaal B dit jaar. Mijn ervaring is dat je gewoon B scoort als je op gaat. A of AA is uitzonderlijk.