[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:28

pietsie schreef:
BlackDevils schreef:
De groom is voor mijn ondersteuning. Het voelt zekerder en terwijl hij praat hoor ik ook waar hij is en of hij de goede kant mee denkt.

bedoel je of je groom nog achter je staat of dat ie eraf gevallen is

haha ik klets je de oren van je kop af maar of je de goede kant op gaat !

Whaha, ik vind het wel leuk al die lessen hier. :j Groom moet aan de juiste kant staan, anders kan de kar op zijn kant gaan.
Groomen is heel leuk (al sta ik ook best graag met camera gewoon langs de kant :P ).

Rivendell

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:06

mijn kleine sukkel heeft eindelijk zelf gedronken. Ze lopen nu even buiten tussen de regen buien door.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:08

@ Melanie: Kleine sukkel... arm dier! Alsof hij er wat aan kan doen. ;-)
Wel blij voor je dat het gelukkig nu de goede kant op gaat!
Bizar dat je eigenlijk alleen maar hengstjes hebt gekregen dit jaar! Had je even met patries moeten ruilen...
Nog een andere vraag, jij had het over Hill pony's , zo van: Echte Hill ponies zijn Eppynt, Dyfed, Revel, Criccieth. Nu is Magnolia van v.Criccieth Aladdin. Moet ik dan opvatten dat zij een Hill pony is? Dacht gewoon een moutain pony namelijk.

Verders heb ik ook geen verstand van mennen. Lijkt me wel erg leuk om eens te doen. Collega op mijn werk ment elke week en dat doet ze op een vaste manege en daar gaat ze al jaren heen. Ze reist er ruim een uur voor. Ze heeft ook mendiploma, maar ziet wedstrijden niet zitten.
Je hebt vaardigheid en dressuur, toch? Je kan allebei appart doen?
Hoe zit dat precies qua klasses (weet wel gewoon B t/m Z bij mennendressuur, maar hoe zit zoiets met die waterbakken etc?)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:27

sunnymay, hier is meer te vinden Mensport

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:32

Melanie5 schreef:
mijn kleine sukkel heeft eindelijk zelf gedronken. Ze lopen nu even buiten tussen de regen buien door.

Wat goed! Is altijd een grote zorg minder. Moet nu toch wel goed komen met hem.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:41

Thx dyonne! Eigenlijk nog niet aan gedacht om te bokt wikkieen.
Dus als ik het goed begrijp kunnen dressuur en vaardigheid appart gereden worden.
Maar als je echt samengesteld doet (net als bij onder het zadel), moet je alle drie de disciplines doen.
Dan nog één vraag, daar kwam ik niet uit via de tekst, kan je appart dressuren en appart vaardigheid doen? Of hoort dat wel echt als combi?

Bij ons in de buurt rijden ze alleen dressuur en vaardigheid. Wij hebben hier niet echt een mogelijkeheid voor marathon parcours. Maar dat vind ik wel erg leuk om te zien!
Zijn er ook veel jeugdige menners? Ik ken hier alleen maar volwassenen...
De manege bij ons in het dorp heeft ook menlessen, maar daar zijn alleen volwassenen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:46

wat betreft de hill ponies. Het is echt meer een benaming voor de wilde ponies die in de heuvels leven. Helemaal precies kan ik het niet uitleggen. Ik zal joost eens vragen voor de juiste uitleg.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:54

Samengesteld men je idd dressuur, vaardigheid en marathon.

Er zijn ook wedstrijden met alleen dressuur of vaardigheid, of een combi. Je kunt zelf weten of je dan beiden wilt, of één van beiden. De meesten doen wel dressuur en vaardigheid dan.

'Hier' in regio west heb je niet zoveel SGMW wedstrijden inderdaad.
Officieel heb je Vlietland, Maasdijk, Vrouwenpolder en Tull en 't Waal als ik het goed heb.
Wat noem je jeugdige menners? Op zich zijn er genoeg jongeren in de sport te vinden. Echt jong niet heel veel. Alleen bij indoortjes etc weleens jeugdrubrieken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:56

Welshmountainponies is een benaming voor zowel sectie a als b en omvat alle typen. Hillponies zijn eigenlijk altijd sectie A ponies, en dan ponies die inderdaad in de heuvels lopen, semi wild.Ook deze benaming wil niet zeggen dat het alleen het zgn Revel-type betreft. En daarmee bedoel ik in dit verband te zeggen de wat meer gedrongen types, met vaak extreme hoofdjes. de Hafdre stud , bijv. heeft ook hillponies, maar die zijn heel duidelijk anders, langgelijnd, kleur, hoger op de benen, gewoner in het hoofd. Op deze stoeterij zie je zelfs A ponies van rond de 1,30. Er wordt dan ook gekruisd met sectie C en D, iets wat je je niet voor kunt stellen met, laten we zeggen een Revel of Criccieth pony, die heel vaak blijven steken op 1,16m.
Er zijn grote verschillen en ook grote voor- en tegenstanders van de hillponyfokkerij.Ik denk dat ze veel meer natuurlijke hardheid hebben en de zwakkeren er vanzelf uitgeselekteerd worden.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:12

T3mptati0n schreef:
pietsie schreef:
bedoel je of je groom nog achter je staat of dat ie eraf gevallen is

haha ik klets je de oren van je kop af maar of je de goede kant op gaat !

En dan de menner dit tshirt aan Afbeelding :')

Whaha _O-

Oh en Hillponies waar wij vorig jaar zijn geweest:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze pony's lopen dus op de 'hill', wat een soort van natuurgebied is van de gemeente. Alle omwonende mensen mogen daar gewoon gratis hun pony's op gooien en daar lopen dus zeg maar verschillende kuddes van verschillende mensen. Deze pony's komen inderdaad ook praktisch nooit in handen en je kan er ook amper in de buurt komen.
Hillponies zijn wel vaak idd het gedrongen type die je er terug ziet, maar zitten dus niet echt aan een bepaald type vast. Maar het is meer de benaming voor hoe ze zijn opgegroeit. En daarna blijft dat vaak hangen omdat Hillponies in de omgang dus ook minder gewend zijn.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:29

regtur schreef:
de Hafdre stud , bijv. heeft ook hillponies, maar die zijn heel duidelijk anders, langgelijnd, kleur, hoger op de benen, gewoner in het hoofd.
Heb snel even gegoogled en het zijn idd leuke pony's...
Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:37

Volgens mij heeft Freedom ook 2 Hill ponies lopen toch als ik het goed begrijp? Die hebben Eppynt Valmet en Eppynt Valencia, voor zover ik begreep kwamen die ook uit de heuvels :) Valencia was trouwens wel gelijk heel nieuwsgierig, die was er nog maar net toen ik destijds bij Bis ging kijken maar dat was een nieuwsgierig ding hoor, om de dooie dood niet bang :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:42

@Sunnymay: hier zijn wel meerdere jeugdige menners, ook veel "echte kleintjes". Zo ment onze dochter zes jaar (o nee, zeven sinds deze week :D ) met haar Welsh pony.
Ik kan helaas momenteel geen foto's plaatsen, maar is leuk om te zien, met rijden heeft ze nog wel moeite om te sturen, maar aangespannen ment ze gewoon met het tweespan tussen de bomen in het bos door (dan zit ik als moeder er met klotsende oksels naast :') ).

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:43

BD @ Hafdre ponies zijn uitstekend uitgangsmateriaal om een fokkerij mee op te zetten. En voor kleurfanaten: veel bruin, zwart en vos. Veel massa, veel bot, mooie achterhanden, lengte over het hele lijf, ook nog bewegen kunnen. Best veel voordelen aan deze ponies, als je tenminste veel geduld hebt en niet er tegen op ziet om af en toe te vangen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:47

Er loopt nu een gastmerrie bij ons met een super mooi veulen van Eppynt Valmet. Ik heb er nog geen foto van gemaakt, maar zal dat snel doen.
Ik heb nog wel een foto van een hillponyhengstje. Jaarling nu. Niet zo groot.Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:48

Vangen ligt aan de reden: omdat ze echt niet wat kennen of omdat het draken zijn.
Ik heb wel eens een jonge Springbourne-hengst gezien en er zelf een nakomeling van gehad die ook een draak was...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:50

Vind Valmet sowieso een enorm imposante hengst :j

Edit; Hafdre ponies dus? Ben rustig aan het snuffelen voor een geschikte merrie maar dan is het prettig een beetje gericht te kunnen zoeken :)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:54

regtur schreef:
Er loopt nu een gastmerrie bij ons met een super mooi veulen van Eppynt Valmet. Ik heb er nog geen foto van gemaakt, maar zal dat snel doen.
Ik heb nog wel een foto van een hillponyhengstje. Jaarling nu. Niet zo groot.Afbeelding

Daar is mijn kleine vriend :+:

Als het beleren straks goed gaat met mijn kleine dame voor de kar, hoop ik dat verzorgmeisje paar keer meegaat op de kar, en dát straks ook nog te pakken krijgt :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:55

amyz schreef:
Edit; Hafdre ponies dus? Ben rustig aan het snuffelen voor een geschikte merrie maar dan is het prettig een beetje gericht te kunnen zoeken :)
Kijk ook maar eens bij Flydon.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:18

Update foto van Rivendell's Cadan:
Afbeelding

regtur, bedankt voor de uitleg over Hill ponies, ik wist niet goe dhoe ik het moest uitleggen.

BD ik ben zelf niet zo weg van de Flydon ponies. Ze zijn goed voor de sport, maar het is niet mijn type.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:24

melanie@ succes met het grootkrijgen van je hengstveulen. Vorig jaar was er bij ons ook een die wel de reflex had, maar gewoon te dom was om de speen in zijn bekje te doen.Ook dat is goedgekomen, maar idd als ze er maar eenmaal door zijn, heb je het ergste gehad.Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:26

Heb even gespiekt op de site van Flydon maar mijn type is het inderdaad ook niet.. Zie ook veel relatief grovere hoofdjes, kan dat kloppen of zie ik dat verkeerd? :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:28

temptation@ hij begint nu echt te groeien. Gewoon. Op de wei en niet eens zo'n bar beste wei.
Van zijn moeder heb ik ook nog een plaatje, vroeg in het voorjaar. Die kwam ook slecht de winter door. Maar nu...Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:29

regtur schreef:
temptation@ hij begint nu echt te groeien. Gewoon. Op de wei en niet eens zo'n bar beste wei.
Van zijn moeder heb ik ook nog een plaatje, vroeg in het voorjaar. Die kwam ook slecht de winter door. Maar nu...Afbeelding

Afbeelding

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:34

Je zei al dat het zo'n mooie pony is geworden, maar idd, wát een koppie :~