[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:40

joostvangestel schreef:
Twyford Grenadier was een bijzonder goede hengst. Veel te vroeg doodgegaan, net als halfbroer Twyford Gurkha, die ook heel bijzonder is. Wel vreemd dat twee zo'n schitterende hengsten uit een rijpony als Twyford Gala kwamen. Hoewel die merrie wel heel veel ras is.

Deze opmerking toont toch wel aan dat het gebruik ver verwijderd is van de rasfokkerij.
Overigen kan ik nog best een paar opmerkingen plaatsen bij haar als rijpony...

Afbeelding

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:19

Ik moet toegeven dat veel pony's die wel beschikken over goede sporteigenschappen achteraan lopen op een keuring en lang niet alle pony's die meedoen in de voorste regionen ook geschikt zullen zijn als gebruikspony (en dan heb ik het over eigenschappen waardoor de pony geschikt is voor de sport en daar leuk mee kan komen, want bijna elke pony zal wel over een hindernis kunnen huppelen of voor de kar geknoopt kunnen worden...)

BD, we fokken natuurlijk wel een raspony die moet voldoen aan bepaalde raseigenschappen. Misschien staan sommige rastypische kenmerken inderdaad een goed sportgebruik in de weg ? (Al kan ik er op dit moment geen noemen...)

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:27

Joost wie is deze pony?
Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:46

keresa: ik weet het niet zeker, maar het zou zomaar de moeder van Pleunie kunnen zijn.

Blackdevils: Op deze foto vind ik haar persoonlijk wel mooi, maar komt ze ook voor een keuringsmerrie wel hier en daar te kort. Wat ik met rijpony bedoel is de typische leading rein pony die aan de overkant van het kanaal zo populair is. Dan heb je het over een wat ranker model met wat fijner beenwerk, met over het algemeen een mooi hoofd en een kleurtje..

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:19

Joost het is de moeder van Pleunie
Adelheide's Pretty Springflower

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:25

haha ff een testje?

erg knappe merrie,die twyford gala.
idd wat fijn beenwerk maar goed....ik ben van mening dat wanneer een hengst of merrie zelf wat minder scoort op punten dat dit nog niet betekent dat ze dan een slechte fokmerrie of hengst zijn.

elk dier heeft zijn mindere punten...maar daarop zijn de keuzes voor hengsten ook gebaseerd dan.

fijn beenwerk word dan vaak(hopen we natuurlijk) opgelost met een hengst die zwaarder beenwerk heeft.

een grof hoofd word opgelost met een hengst met een super mooi fijn hoofdje

en ga zo maar door....

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:56

Hallo,
Kent iemand de hengst Coelenhage's Dixie??
En heeft iemand er misschien foto's van?
Mvg

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:13

Hoi, ik heb Pretty Springflower maar één keer in mijn leven gezien, maar dan wel als keurmeester. Volgens mij is dit ook de eerste keer dat ik een foto van haar zie. Dit schreef ik trouwens over Springflower:

joostvangestel schreef:
Een mooie evenredig gebouwde merrie met voldoende massa, korrekte bewegingen, voldoende type en een voldoende hoofd. Geen uitblinkster op punten, maar rondom een korrekte pony waar weinig aan af te keuren viel. Ik denk dat haar kleur (ze was valk met weinig wit, als ik het me goed herinner) het haar ook niet gemakkelijk heeft gemaakt op de keuring.

joostvangestel schreef:
Overigens lijkt Lynn wel veel op Pretty Springflower qua kleur. Pretty Springflower was in mijn geheugen iets mooier in de achterhand en had ook iets meer kap, terwijl Lynn een mooier hoofd heeft.

Volgens mij bewijzen deze foto's mijn beweringen redelijk goed. van de foto's lijkt het verder ook dat het achterbeen van Pennylynn wat meer op dat van Pretty Springflower lijkt dan op dat van Pleunie

Overigens heb ik ook nog wel ergens een foto van Thrianta's Pinksterbloem (moeder van Pretty Springflower), die ik zelf eens gemaakt heb. Pinksterbloem doet me nog het meest denken aan Pennylynn, gek genoeg, hoewel Pinksterbloem een schimmel is, maar ze was ook van een Ceulan hengst (Ceulan Scamp). Als ik Craig Bach Perffaith (moeder van Pinskterbloem) ergens moet inschatten dan is het het dichtstbij Pleunie, met dien verstande dat Perffaith iets lichter van bouw was. Hendre Pwsi (moeder van Perffaith) was weer wat dichter bij Pleunie.

Leuk om zo eens drie generaties na elkaar te zetten:

eerst Adelheide's Pretty Springflower:
Afbeelding[/

dan Vleuterweide's Pleunie:
Afbeelding

en dan Altingshof Pennylynn

Afbeelding

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:14

oempaloempa schreef:
Hallo,
Kent iemand de hengst Coelenhage's Dixie??
En heeft iemand er misschien foto's van?
Mvg

Hier de foto; stond dacht ik ooit op de site van IJsselvliedt:

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 15:22

@ Buster

Bedankt. Hij is inderdaad van Ysselvliedt geweest.
Persoonlijk vind ik het een bijzondere hengst.
Hij is de vader van mijn merrie.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:17

Nou ik denk dat ik hier in het geode topic zit.
Als verjaardagscadeau heb ik een cadeau gekregen dat ik mijn pony mag laten dekken.
Hier is goed over na gedacht. Dus hier het liefst geen commentaar over.
Maar nu wil ik graag jullie mening, eerst wilde ik een arabier op mijn pony zetten, maar na een tip van iemand om er een nwr pony op te zetten ben ik eens gaan zoeken naar wat hengsten.
Nou zou ik graag jullie mening willen.
Wat vinden jullie van mijn merrie en wat vinden jullie van het idee om er een NWR op te zetten.
En eventueel suggesties voor een leuke hengst.
Ik weet dat het niet de beste foto's zijn. en op een aantal foto's is ze nogal mager ze is namelijk een tijdje niet echt goed in haar hummie geweest.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U6FN3ZG3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ANZBWPFQ.jpg

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:27

Joost als je die foto van Pinksterbloem heb wil je die hier dan neer zetten
en heb jij ook een foto van Perfait misschien?

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:10

@ kyrkelover : vertel eens wat meer over je pony. Afstamming, hoogte, karakter.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:52

hmm ik had het e rneer gezet maar het is dus weg.
Nou hier wat meer info:
Kyra is een pony met welsh en arbisch bloed (waarschijnlijk)
Dit weten we niet zeker aangezien haar ouders onbekend zijn en de handelaar dit wel gezegd heeft, maar ja die zeggen wel vaker wat.
Verder is de pony 1,25 hoog.
In de omgang heeft ze een super karakter. het is echt een knuffelpony. maar zo gauw je er op gaat zitten is het een draakje. Ook heeft ze nou niet echt aanleg voor dressuur.
Wel heeft ze een vrij goede techniek bij het springen en is ze erg veelzijdig.
Wat ik aan het veulen hoop te verbeteren is een veuelen wat minder dominant is en heel veelzijdig is.
Eigenlijk meer een echte kinderpony die eigenlijk in bijna alle takken van de paardensport goed uit de voeten kan komen.
Ook wil ik het liefst een veulen die groter is als de moeder zelf.
Ik hoop zo genoeg info gegeven te hebben en als je nog wat wilt weten moet je het maar vragen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:23

Keresa: ik zal eens in wat oude schoendozen gaan zoeken. Als ik me niet vergis was Pinksterbloem toen nog een jaarling. Ik denk overigens dat de familie van Hattem (Double P) er wel een boel zal hebben. Die hebben indertijd nog de goedgekeurde dekhengst Double P's Personality uit haar gefokt.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:41

Er is wel al eens over gesproken. Eigenlijk zou er een vereniging moeten komen voor de jongere welshfokkers onder ons. Sinds zaterdag 10 januari is het dan zover. Jong Welsh Nederland is een feit. Er komt een website online waar de doelstellingen komen op te staan. Tevens vind je daar dan ook een inschrijfformulier. Dit wordt zeker een aanvulling voor Welsh minnend Nederland! Meer nieuws volgt snel!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:38

Hoezo wordt er nu ineens onderscheid gemaakt tussen jonge en oude fokkers? Wat is het nut van zo'n vereniging?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:05

Muzefee: ik denk dat daar binnenkort wel duidelijkheid over komt.

Ik ben overigens benieuwd wat de doelstellingen precies zijn. Ik herinner me een soortgelijk idee uit 1993. Toen was ik met 27 jaar nog een relatief jonge fokker, maar voelde wel dat ik behoorlijk snel uit de doelgroep zou groeien. Tja, met 42 nu denk ik dat ik maar eens een vereniging van fokkers op middelbare leeftijd die te weinig tijd hebben om er ook een stal op na te houden en te weinig geld heeft om daar iemand voor in te huren Knipoog

Maar goed, het lijkt mij sterk dat er gediscrimineerd gaat worden op leeftijd en/of ervaring. De doelstelling zal het een en ander wel duidelijk gaan maken, denk ik zo.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:59

Enerzijds is het natuurlijk goed de jeugd te stimuleren in de fokkerij maar het is toch weer de zoveelste club binnen de welsh-fokkerij. Toch jammer dat men niet gewoon op één lijn kan komen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:01

BlackDevils schreef:
Enerzijds is het natuurlijk goed de jeugd te stimuleren in de fokkerij maar het is toch weer de zoveelste club binnen de welsh-fokkerij. Toch jammer dat men niet gewoon op één lijn kan komen.

Precies... Zonde dat dat zo moet.

Maar goed, ik wacht de doelstellingen af en ben benieuwd of ik me daarin vinden kan ja/nee. Knipoog

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:31

Even een kleine omschrijving van de JWN, alleen om aan te geven waar we voor staan:

Jong Welsh Nederland is opgericht op 10-01-2009 te Wezep. De vereniging heeft tot doel de bevordering en educatie van de jeugdige Welsh fokkers. De JWN is een zeer transparante vereniging waarbij een ieder zich thuis voelt en bestaande regels en gewoontes van de beide stamboeken respecteerd. De leden zijn woonachtig in Nederland, maar mogen ook uit andere landen van de Europese Unie en daarbuiten komen. De doelgroep is mensen tussen de 12 en 40 jaar, ouderen zijn natuurlijk ook welkom want de jeugd heeft ook de broodnodige begeleiding nodig die wij als JWN willen bieden. De vereniging heeft geen winstoogmerk en gebruikt de inkomsten om de kosten van haar activiteiten te betalen.
De Welsh pony wordt onderverdeeld in Welsh mountain pony's sectie A, Welsh pony's sectie B, Welsh pony's van cob type sectie C, Welsh cobs sectie D en Welsh-partbred sectie PB.
JWN organiseert verschillende activiteiten, geeft voorlichting en informatie aan leden, onderhoudt en bevordert contacten in de breedste zin van het woord.

In mijn ogen vullen we hiermee een bestaande behoefte in die op dit moment nog bijna niet wordt ingevuld door de stamboeken!
Maar je moet ook denken aan, bijvoorbeeld stud bezoeken in binnen en buitenland. Discussie avonden en cursusdagen over alles wat met fokkerij en showen te maken heeft.
Educatie en voorlichting daar gaat het om!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:14

Ik vind het zeker een goed initiatief. Hoop dat er ook een beetje aanmeldingen voor komen!

Wel vraag ik me af waarom alleen de 'Part-bred' genoemd wordt en het niet NWR/Part-bred is, aangezien je eerder al noemt dat het beide stamboeken respecteerd.

Maar zelf ben ik ook lid van de KWPN-variant, maar zeker zeer goede ervaringen mee. Zowel leerzaam als gezellig ;)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:28

Er wordt PB vernoemd omdat vanuit JWN ook contacten met het moederstamboek en andere zusterstamboeken worden gelegd. Daar kennen ze geen NWR. Maar voor de NWR mensen onder ons. Er zit een zeer gerespecteerde NWR fokker in het bestuur.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:25

Oke, dan is het goed, dat het niet toch eenzijdig wordt ;)
Ik ben erg benieuwd of het allemaal een beetje van de grond wil komen! Het lijkt mij erg leuk ;)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:48