[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:55

Hoe bepaal je eigenlijk dat het dat gen is?
Mijn merrie noemen ze Light bay, ik vraag me nog steeds af of dat genetisch is of niet.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:29

Silver gen kun je op testen. Op basis van afstamming kun je het vermoeden, het is niet erg wijd verspreid. De bekendste is Fronbach Hello Charlie.
Op vos toont het niet, maar vossen kunnen het wel dragen en dus doorgeven. De zilvergrijze manen die vossen of palomino's kunnen hebben zijn doorgaan gerelateerd aan sabino. Ik vind het wel prachtig!
De enige mij bekende silverbay's in Nederland zijn Special Gift van Regtur, en onze Manwee Porsche, beiden sectie A en het zilvergen komt bij beiden via Cennen Cadi / Sinton Solomon. Het kan zijn dat er meer zijn hier hoor, maar die ken ik dan niet.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:36

Lastig te zien op palomino, omdat natuurlijk ook weer een beetje vos is. Om dat zeker te weten zou ik dat even testen!

Om zeker te weten dat het paard zilver draagt kan je het inderdaad het beste testen. Maar op veel bruine of zwarte paarden toont het duidelijk. Je kan het herkennen aan de lichte manen en staart, maar ook bij bruine paarden aan de kleur, een bruin paard die zilver draagt zal nooit zwarte benen hebben!

Op de onderstaande foto zie je heel mooi dat het paard geen zwarte benen heeft, maar donkerbruin.
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 27-10-15 01:41, in het totaal 2 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:40

Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:36

Caesar schreef:
KellyDV schreef:
Heel gaaf, heb je foto Caesar?

Naar de staart moet je even niet kijken. Maar in haar manen kun je die grijze gloed zien. Het wisselt qua opslag want op andere foto's heeft ze gewoon de behoren palomino kleur. Maar dan zal het wel niet hoor, zal wel met de roan factor te maken hebben.
[ [url=m/OrGp4f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Drummer Boy heeft dat ook, maar wij hebben er veel meer gehad, palomino's met grijze manen. Persoonlijk vind ik dat erg mooi, maar hele spierwitte manen heeft mijn voorkeur.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:19

Do foto's van het welsh vind ik ook niet veel soeps. Heel het blad heb ik voor volgend jaar opgezegd, is niets aan vind ik persoonlijk. De fotos op vorige pagina vind ik stukken beter maar moet ook eerlijk zeggen dat ik de ruiter op gin power de foto ook niet goed vind doen.
Ik zie heel veel ruiters niet mooi (in balans) op het paard zitten. Waar ik mij persoonlijk ook aan kan ergeren zijn de ruiters die erg achterover hangen, dan stel ik mij voor dat zo'n paard zo hard gaat dat ze achterover worden geblazen. Maar dat kan nooit het geval zijn.
Ik weet dat ik moet oppassen met mijn mening geven want veel paardenmensen zijn daar niet van gediend, zeker aangezien ik zelf echt geen topruiter ben.

Maar goed, blad opgezegd en dan kijk ik lekker foto's hier! :D Die zien er beter uit *\o/*

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:08

AniekR schreef:
Hilde, gefeliciteerd met het sportpredikaat van Vienna! Mooi dat het allemaal nog gelukt is! Nog lekker dit jaar uit rijden dus en dan met zwangerschapsverlof?

Tja en het Welsh Magazine, slordig, meer zal ik er maar niet over zeggen... :o
Na dit jaar gaat Vienna inderdaad met zwangerschapsverlof.

Vivian, het kan natuurlijk een kwestie van smaak zijn of een foto mooi is of niet maar deze foto is schuin genomen. Ik denk niet dat jij deze foto gemaakt hebt want jij had betere foto's maar daarom is het juist zo jammer dat niet de mooiste foto's geplaatst worden.
Afbeelding

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:04

Het is altijd een moeilijke tak van fotografie. Ik heb ook sommige pony's waar het net niet lukt. Of ze springen in galop, zijn niet vooruit te krijgen of ze lopen zo met het hoofd naar buiten dat het net lijkt alsof ze geen hoofd hebben.

Het nadeel van een keuring is dat je maar een klein moment hebt om de perfecte foto te maken en soms lukt dat net niet.

En als het niet aan het paard of fotograaf ligt, heb je ook nog last van aanjagers, juryleden en ringmeesters die in de weg staan :P

Gelukkig vind ik het gewoon onwijs leuk om te doen!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:05

of ze lopen altijd met hun oren in hun nek he vivian :')

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:20

Ja, bijvoorbeeld :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:21

hahaha,volgend jaar nog voor voorlopig keur en dan show ik pepper niet meer.
ze vind het duidelijk niet zo geweldig.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:30

Het lijkt me ook erg lastig om elke pony goed op de foto te krijgen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:53

pien26 schreef:
Do foto's van het welsh vind ik ook niet veel soeps. Heel het blad heb ik voor volgend jaar opgezegd, is niets aan vind ik persoonlijk. De fotos op vorige pagina vind ik stukken beter maar moet ook eerlijk zeggen dat ik de ruiter op gin power de foto ook niet goed vind doen.
Ik zie heel veel ruiters niet mooi (in balans) op het paard zitten. Waar ik mij persoonlijk ook aan kan ergeren zijn de ruiters die erg achterover hangen, dan stel ik mij voor dat zo'n paard zo hard gaat dat ze achterover worden geblazen. Maar dat kan nooit het geval zijn.
Ik weet dat ik moet oppassen met mijn mening geven want veel paardenmensen zijn daar niet van gediend, zeker aangezien ik zelf echt geen topruiter ben.

Maar goed, blad opgezegd en dan kijk ik lekker foto's hier! :D Die zien er beter uit *\o/*

Daar ben ik het ook mee eens, en heb ik ook tegen de eigenaar van Gin Power gezegt.
Maar dan nog heb ik toch nog een betere foto dan in het blad staat :+

@elfje72
Deze foto had wel wat gekanteld kunnen worden, dan was het al beter!
Maar persoonlijk vind ik de foto iets eerder geklikt net mooier, net als de foto's op de pagina hier voor.

Bekend probleem Vivian :D

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:19

pien26 schreef:

Het zijn pony's die meestal gereden worden door kinderen. Deze kinderen moeten soms nog veel leren en de één heeft nu eenmaal maar talent dan de ander.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:57

Alweer uit de oude doos, maar hier een voorbeeld van een kind met (veel) talent.
Afbeelding

Afbeelding

Daar kon je altijd met genoegen naar kijken, en ook makkelijk foto's van maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:59

Dat was wel een heel fijn duo Jenny!

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:39

KellyDV schreef:
Ja dat is inderdaad lastig, iedereen heeft een andere smaak!
Alhoewel wij natuurlijk niet voor niets fotograaf zijn, zo'n foto had ik verwijderd en had het Welsh nooit van me gekregen :')
Maar deze foto van Gin Power denken we volgensmij allemaal het zelfde over gelukkig :+ Hahaha!!

@Spritz
Ik heb niets online, van welke wil je zien? :D

Dan had ik nog een vraagje.......
Silver gén...
Zijn er Welsh pony's, waar bekend van is dat ze Zilver dragen?
Ik heb wel wat A pony's gevonden, maar nog geen NWR!

Deze NWR heeft het wel volgens mij
Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:47

Die heeft wel weer echte zwarte benen of lijkt dat zo?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:08

Ik heb een Welsh Cob, dus verwacht geen silvergen. ;)
Maar wel een lichte staart en weinig zwart te vinden.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:50

elfje72 schreef:
pien26 schreef:

Het zijn pony's die meestal gereden worden door kinderen. Deze kinderen moeten soms nog veel leren en de één heeft nu eenmaal maar talent dan de ander.

Dat klopt, maar de ruiter die er op zit lijkt niet de jongste ruiter die er is. Daarnaast zijn er kinderen die ik persoonlijk beter vind zitten. Zelf ben ik echt geen sterruiter, ben ik heel eerlijk in, maar voor het plaatje zou het er al heel anders uitzien als ik er een rondje op zou rondrijden.
Ook ben ik van mening (en die mag van anderen verschillen uiteraard) dat als je een hengst hebt je die ook een soort van moet promoten (voor eventuele dekkingen), en daar hoort dan ook bij een goede ruiter zoeken, goede trainer etc.

Als er ooit een nwr komt met zilvergen, doe mij dan maar een zilverappelzwarte!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:52

Mijn reactie is op dat je heel veel ruiters niet mooi (in balans) op het paard vindt zitten. Niet specifiek op één ruiter.
Het valt nog niet mee om als eigenaar goede ruiters voor je pony's te vinden en al helemaal niet voor een dekhengst. Dat kan vrij prijzig zijn of je kunt de helft van je pony inleveren. Verder is het niet alleen een goede ruiter maar als die ruiter niet naast de deur woont en je pony moet hierdoor verhuizen zit je ook nog met de verzorging die niet overal het zelfde is. Je hebt er dan geen dagelijks zicht op en dat gaat nog wel eens fout. Gelukkig staan mijn pony's er allemaal goed bij en worden ze goed gereden. :)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:41

Interressante discussie :D De juiste balans is niet altijd netjes rechtop. Als een pony nog niet in constant tempo loopt/zijn eigen balans heeft gevonden, moet een ruiter zich daaraan aanpassen, dus soms niet netjes rechtop zitten.. Dat dat op een competitie eigenlijk niet thuis hoort is een ander verhaal :o

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:23

Oh sorry elfje, dat begreep ik verkeerd. Hoe het verder in elkaar zit (prijzen voor ruiter of verdeling hengst/paard) heb ik echt geen verstand van. Dus dat laat ik ook met mijn mening erbuiten. Misschien dat die aanpast als ik dat nu zo lees.
Ikzelf heb veel paarden voor anderen (in)gereden en dat heb ik altijd gratis gedaan. Misschien is daar ook wel misbruik van gemaakt...

Ldj, je moet je zeker aanpassen aan een jong paard dat nog zoekende is. Maar nu zit de ruiter een soort van krom rechtop. Weet niet hoe ik het moet zeggen.

Hoop niet dat ik sommige voor het hoofd heb gestoten, dat is niet de bedoeling geweest.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:03

@regtur
Blijft echt zo'n mooie pony!! <3

@creabea
Jammer dat de foto's klein zijn, kan de benen niet echt goed bekijken.
In het Welsh komt wel heel vaak Gulastra Plume tail voor, bijvoorbeeld Vlagberg’s Carway, heeft dat ook!
Ik denk dat je bij Zilver gén ook snel lichte manen ziet.
/@Dyonne
Zelfde als hier boven :D

Hier wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding

@pien26
100% mee eens, zelfde als met Gin Power, vind deze ruiter echt geen gezicht en reclame voor de hengst.
En dan niet alleen het feit dat ie niet netjes er op zit, maar gewoon dat ie 'm veel te strak rijd.
En het jasje zal ik niet over beginnen, heeft niet met pony te maken maar vind ik niet kunnen :')
Met de testruiter bij de Divoza Cup zag het er al veel beter uit :)

Ik vind persoonlijk Kimberly Pap erg netjes rijden!

Als ik een GGK Hengst fok of koop of wat dan ook zal ik er zelf niet op gaan zitten, vind mezelf niet goed genoeg. :)
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 28-10-15 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:14

Kelly, ik heb even op die term gezocht, maar vond niets. Is dat hetzelfde als een coontail?
Mijn merrie heeft ook lichte kleuren in de manen, maar minder opvallend.