[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:19

Die is idd wel heeeel erg lief ja!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:22

regtur schreef:
Jonge dieren veranderen nergens zo ten goede van , dan in de wei. Volop gras!Mischien bouw je geen showconditie op, maar je geeft ze daarmee wel een goede basis voor de rest van hunleven.Persoonlijk ben ik geen voorstander van het vetmesten, dat is ontzettend slecht voor de botten en gewrichten. Jonge dieren horen gewoon in een groep in de wei. Bovendien zet het bij de ene ook sneller aan dan bij de andere, en soms moet je gewoon accepteren dat het wat langer duurt.

Helemaal mee eens. :) Als je verder niks met ze doet vind ik brok ook overbodig. Die van mij is dan wel 4, maar die krijgt momenteel behalve af en toe een handje brok niks aan krachtvoer. Als je goed ruwvoer hebt en ze dus niet veel arbeid verrichten zou het zonder moeten kunnen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:24

Nou.. Als ik die jonge hengsten zie tijdens t speelkwartier durf ik dat haast af te doen als veel arbeid :=

Ach, t verschilt ook per pony natuurlijk.. Denk als ik Bis niet zou bijvoeren in de winter dat ie er errug schraal bij zou hebben gestaan.. Misschien heeft hij nu na de zomer ook wel weer minder nodig omdat er minder in de groei gaat zitten. Als jaarling kreeg hij dus minder bijgevoerd aan krachtvoer en was t echt een scharminkel, ondanks onbeperkt hooi..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:27

Het is bij elke pony zeker verschillend, maar ook de kwaliteit van het voer speelt een rol en zoveel meer factoren. :) Moeten hier juist oppassen dat ze niet te dik worden dan andersom. :P

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:38

Ik voer in de winter onbeperkt droge kuil. De 2 oude merries krijgen Subli senior priores erbij ( 2 kg per pony). Dit omdat ze anders gewoon teveel afvallen als ze dragend en zogend zijn.
In de zomer krijgen ze 24/7 weidegang en nul brok oid. Anders ploffen ze echt.
De hengsten staan overdag op het land en 's nachts op stal. Zij krijgen hooi bij en een handje muesli. Meer dan genoeg. De merries doen hier niets en 1 van de hengsten loopt hooguit 2 keer week in de les.
Ik ben fel tegenstander van vetmesten. Misschien leuk voor 1 show seizoen, maar de gevolgen dragen ze een leven lang mee.

BD: dat artikel had ik in de Bit gelezen. Heel interessant om te lezen. Bewijst weer eens dat mooi niet altijd functioneel is.

Patrick: ik ben benieuwd naar foto's van je veulentje. Denk je dat ze schimmel wordt?

Fokfanaat: geweldige foto's! Houd je het veulen aan?

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:42

Vergeet patrick te feliciteren!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:51

nee het veulen is al verkocht, ben heel blij dat ik daar al zo'n leuk adres voor heb gevonden, ze is echt heel lief en nieuwsgierig.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:58

Kan me goed voorstellen dat er voor zo;n dropperig veulen, veel liefhebbers zijn! Maar helaas... aan ons voorbij gegaan ;-)

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:24

bedankt voor de felicitaties iedereen. Zoals het nu lijkt blijft ze (licht) palomino. En stiekum had ik haar luxer verwacht.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:24

regtur schreef:
Jonge dieren veranderen nergens zo ten goede van , dan in de wei. Volop gras!Mischien bouw je geen showconditie op, maar je geeft ze daarmee wel een goede basis voor de rest van hunleven.Persoonlijk ben ik geen voorstander van het vetmesten, dat is ontzettend slecht voor de botten en gewrichten. Jonge dieren horen gewoon in een groep in de wei. Bovendien zet het bij de ene ook sneller aan dan bij de andere, en soms moet je gewoon accepteren dat het wat langer duurt.

Nee precies, helemaal mee eens. Wij kiezen ook voor wat wij denken dat het beste is voor onze pony's. En als ze tijd nodig hebben dan krijgen ze die.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:59

Hier ons meisje, nu ruim 5 weken oud.

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:30

Girlgamer, ze is echt stoer. Lekker bekkie en behoorlijkl bot. Weet niet of ik het al gevraagd had, maar houd je haar?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:31

fokfanaat & girlgamer: leuke veulens! Zat me vandaag serieus af te vragen of ik geen c pony gefokt heb, haha, ze is met haar 5 weken flink aan de maat. Morgen foto's nemen, is weer een end geleden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 00:36

Melanie5 schreef:
BD: dat artikel had ik in de Bit gelezen. Heel interessant om te lezen. Bewijst weer eens dat mooi niet altijd functioneel is.

Functioneel wil niet zeggen dat het lelijk is. Naar mijn smaak mooier. ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:56

curtsey heeft net een prachtig hengst veulen gekregen. Ging super vlot. Fotos komen Nog, moet nu rennen naar mijn werk.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:16

Gefeliciteerd Melanie! En de andere natuurlijk ook met de nieuwe veulens ;) .. K blijf aan het feliciteren hahaha..

Even voor de fotograven in ons topic. Ik wil eigenlijk eens super mooie foto's van m'n pony's := ... Thuis, maar t liefst ook zeker op de keuring. Wie van jullie zijn er in Zuidlaren? Heb het vorig jaar al eens gevraagd voor de keuring, maar k vind het altijd moeilijk om op een van de fotograven af te stappen omdat ik ze niet zo goed ken of omdat ik denk dat ze druk / bezig zijn.

Harold vind de conditie van Sunshine zo goed, mag wel ietsje meer. Dus ik ga van het weekend even kijken wat ik bij ga voeren of niet.. In ieder geval geen kilo's voer. K zit te denken aan een beetje Lucerne ofzo, anders gaat het bij Sunshine veel te snel.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:02

Sunshine: Ik kom waarschijnlijk wel ff kijken in Zuidlaren, ben alleen geen fotograaf :+ . Is een klein beetje brood geen optie? Is ook een lekkere dikmaker, gaat ook niet te snel.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:10

Theo ten brinke is meestal aanwezig. En misschien Yorick

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:57

Melanie5 schreef:
Girlgamer, ze is echt stoer. Lekker bekkie en behoorlijkl bot. Weet niet of ik het al gevraagd had, maar houd je haar?

Zolang ze me aanstaat blijft ze.

Gefeliciteerd met je hengstveulen. Nog 1 erbij voor de hengstenweide ;)
Ben benieuwd naar de foto's.

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:21

Ik ben wel aanwezig in Zuidlaren. En ik ben lang niet zo eng als dat ik er uit zie, dus kom gerust naar me toe en dan zullen we zorgen dat je een paar schitteren'de foto"s van je pony krijgt. *-:) +:)+ _O-

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:33

yorick schreef:
Ik ben wel aanwezig in Zuidlaren. En ik ben lang niet zo eng als dat ik er uit zie, dus kom gerust naar me toe en dan zullen we zorgen dat je een paar schitteren'de foto"s van je pony krijgt. *-:) +:)+ _O-

Ah nou dan ga ik een poging doen. Top +:)+ ! Kan ik ze zowel digitaal als fysiek bij je bestellen?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:35

patrick76 schreef:
bedankt voor de felicitaties iedereen. Zoals het nu lijkt blijft ze (licht) palomino. En stiekum had ik haar luxer verwacht.

Ook gefeliciteerd, en een mooi kleurtje is nooit weg!
Waarom had je haar luxer verwacht?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:36

Melanie5 schreef:
curtsey heeft net een prachtig hengst veulen gekregen. Ging super vlot. Fotos komen Nog, moet nu rennen naar mijn werk.

Dat was aardig wat sneller/vroeger dan verwacht. Ook een aanhoudertje? Foto zal wel spoedig komen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:03

ja jenny ze was pas de 25ste aan de tijd. Foto staat op face book. Rest komt vanavond. Dit is zeker een blijvertje.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:31

zowel patrick als melanie gefeliciteerd!!

over het voeren..
mijn jaarling krijgt op het moment 3,5 schep bietenpulp,1 schep brok en 1 schep meusli per dag en dan ook nog hooi zoveel ze op kan.
gras heb ik helaas niet...

daar doet ze het gelukkig nu ook beter op,ze begint wat aan te komen en een mooiere showconditie te krijgen.