[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rienne

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:59

Ik geef de A tjes een halve kilo muesli per dag en soms een schep slobber van de aveve. Dit is namelijk ook een goede 'dik'maker. Verder hebben ze onbeperkt hooi. En een pluk kuil per dag.

4kg wow Die van mij zouden spontaan allemaal hoefbevangen staan vrees ik

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:59

Melanie5 schreef:
pietsie schreef:
kijk nu bv het gelders ras , qua type is die best veel luxer geworden in de loop van de jaren maar karakter over het algemeen vrij nuchter.

Klopt, qua type zijn ze heel anders. Geldt denk ik ook voor de Groningers.
Je ziet heel veel rassen waar grote verschuivingen plaatsvinden. Kijk naar de Fjorden en Haflingers. Dat waren tot een jaar of 15 geleden echt krachtpatsers. Nu worden vooral de Haflingers zowat arabiertjes. Hoge ranke beentjes, veel minder diepte. Ik vind het oude type veel mooier.

Die zijn er idd bij. Maar die zie je bij ons in de wei niet hoor. Er is zeker wel een eigen visie en we hebben nou ook weer geen tanks, maar je mag wel blijven zien dat het een Haflinger is. En zo geld dat voor ons ook bij de Welsh Mountain pony. Geen pony's voor ons met kippenpootjes voor ons.

@Patrick, proficiat met jullie veulen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:11

4kg is veel idd, teveel krachtvoer moet je mee oppassen.
Hier krijgt merrie en veulen 1kg suregrow, en daarnaast zo goed als onbeperkt ruwvoer en 1 à 2 scheppen slobber per dag, gras is bijna niks op dit moment.
3jarige krijgt matig gras, matig ruwvoer en wat brok (build up conditioning cubes, omdat ze na de winter altijd heel erg terugvalt in conditie).
jaarling krijgt gewoon onbeperkt gras.
maar 4kg heb ik nog nooit bij een gewone jonge pony erin gekregen.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:13

ik moet zeggen toen ik enkele jaren geleden op een hengstenshow was ,kwam er een palomino in de baan waarvan ik dacht .....mooie pony........toen riep de omroeper , deze haflingerhengst... :o :o :o
Nou ik schrok wel even en dacht gelijk , dit is geen haflinger meer maar gewoon een chique rijpony , Nou DAT hoeft voor mij niet , wel bij je raskenmerk blijven , maar hier kon ik buiten de kleur weinig haflinger in ontdekken

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:18

Ga ik toch eens kijken waar ik dat nou gelezen had dan... :=

Ach, no harm done, hij staat toch nog lekker hooi te knabbelen :D Maar wat voeren jullie dan om in showconditie te krijgen? Ruwvoer krijgt ie sowieso standaard onbeperkt, hij heeft nog nooit minder gehad dan dat... Daarnaast dus al een tijdje een kilo krachtvoer per dag, maar das kennelijk toch te weinig.. Zie veel mensen die er slobber bij voeren?

Zonde vind ik dat idd, als er zo ver van het ras gefokt wordt.. Dat bijv de Haflingers wat chiquer worden, ok, dat heeft met t gebruiksdoel te maken. Maar t moet idd nog wel herkenbaar zijn als zijnde dat ras :=

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:22

Patrick, gefeliciteerd! Ben wel benieuwd wat er uitgekomen is. Zal wel een hele luxe zijn.

4 Kg voor een tweejarige is idd wel erg veel. Mijn sportpony's doen t met een halve tot 3/4 kg. Mijn tweejarige in de wei staan flink op ransoen want anders moet ik ze zo de wei uit rollen...

Ik las net op Horses.nl een interessant bericht:
Loeffen: 'Toppaarden hebben een hoge schoft' schreef:
09/06/2011 14:10
Op een van de laatste grote wedstrijden voorafgaand aan de Olympische Spelen in Hongkong, Indoor Brabant 2008, kregen fokkerijdeskundigen Jacques Verkerk en Cor Loeffen de kans om 26 dressuurpaarden en 77 springpaarden lineair te scoren. Ze beoordeelden de bouw van de paarden aan de hand van het KWPN-scoringsformulier. Esther van der Velde, eigenaar van VCG Horses, maakte dat mogelijk. De aanleiding om er nu aandacht aan te besteden: voor het EK in Rotterdam is een vervolg aangekondigd.

Cor Loeffen: "De uniformiteit in de bouw van de dressuurpaarden zit vermoedelijk meer in het karakter dan in de bouw van de paarden.” De belangrijkste overeenkomst tussen de werelddtoppaarden is dat ze eerder rechthoekig dan vierkant gebouwd zijn. Loeffen: "Ze hebben voldoende lengte in schouder, schoft en middenstuk. Een van de meest opvallende feiten in de bouw van de dressuurpaarden is dat ze soms iets neerwaarts gebouwd waren.” Maar liefst 26 procent van de dressuurpaarden was zelfs kortbenig. Loeffen legt uit: ,"In de beweging zag je ze wel allemaal opwaarts gaan, en in balans.” Een van de opmerkelijkste conclusies betrof de schofthoogte. ,"Alle paarden hadden een opvallend hoge schoft.’’

De 77 springpaarden waren uniformer van bouw. Loeffen: "Bij de springpaarden liggen de halzen horizontaler.” Een tiende deel van de halzen was zelfs echt horizontaal, in de meest extreme categorie. Zo’n 60 procent van de halzen was lang, soms zelfs extreem lang. Loeffen: "De springpaarden hebben nogal eens een rechte croupe. Omdat het functioneert, vinden we rechtere kruizen tegenwoordig ook goed op keuringen. Een springpaard met een te hellende croupe is blijkbaar niet in staat om te openen in de achterhand boven de hindernis. Paardenhandelaar Arend Zoer, de vader van Albert, heeft altijd al gezegd dat je voor het springen paarden moet hebben met een wat vlak kruis.” Ook de springpaarden waren vooral rechthoekig gebouwd. Ook de springpaarden hadden allemaal, zonder uitzondering, een erg hoge schoft. Van der Velde: "Soms zelfs extreem hoog.”

Lees meer over de conclusies van het lineair scoren in Bit 186. Die ligt nu in de winkel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:22

Slobber komen ze idd mooi van bij, dat kun je eventueel erbij voeren. Ik geef build up conditioning cubes als opbouw in combi met training. Maar het ene krachtvoer is het andere niet. Je wil iets waarvan ie spieren gaat opbouwen, zo min mogelijk vet, en niet als een bommetje ronddendert. Dus daarop moet je je voer gaan baseren. De build up is ideaal voor conditieopbouw, spieropbouw en showconditie. daarbij blijven ze er wel mooi rustig op, dus niet teveel energie waardoor ze te aangebrand raken. Slobber heb ik gewoon van havens.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:31

Ga ik dat maar eens proberen :) Van welk merk is dat Build Up? Of van meerdere merken te krijgen?

Thnx iig :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:32

Dodson & horrell

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:32

Mijn 3 jarige lust geen slobber :+, zij doet het goed op gras, kuil en basisbrok (handjevol) maar dat is natuurlijk ook ponygebonden!

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:02

de schoft wat een doornuitstekelige wervel is moet als ik het goed lees in alle gevallen royaal ontwikkeld zijn,interessant al geeft een royaal ontwikkelde schoft nog wel eens problemen met zadels.
Het rechthoekmodel is ideaal , wat ik altijd al vond ,paard moet genoeg "lengte" hebben anders kan het de lengtebuiging die in de hogere oefeningen gevraagd worden moeilijker maken.
(Al kan dit ook wel een nieren probleem zijn, dus geef ik ze bier !)
In de dressuur zie je vaak dat de koudbloeden (haflinger ,fjord ,fries enz) dit heel moeilijk vinden en dat heeft met lengte te maken ,ze zijn vaak vierkanter gebouwd.
Ook de welsh zie ik wel eens kort in de rug en ik denk als ze wat langer zijn dat je meer een "sporttype"
hebt

is Jaques Verkerk niet uit de fokraad van de kwpn gegooit

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:38

Hihi vermoed dat Bis wel wat extra kan hebben, t is er tot dusver nou niet bepaald eentje die makkelijk aanzet :=

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:42

Zal eens kijken of de fouragehandel dat heeft (of kan bestellen). Thnx!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:42

Sommige moet je gewoon de tijd geven. Als ze normaal gevoerd worden tot zelfs iets meer dan hebben ze gewoon tijd nodig, overvoeren kom je niks verder mee, soms kunnen een paar jaartjes geduld hebben ook al een groot verschil maken. Het land op met andere en verder met rust laten en hier en daar wat erbij. mijn jaarling komt de hele zomer het land niet af.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:49

Wil t idd niet overdrijven nee. Die kilo per dag heeft ie van de winter echt wel nodig gehad, heb m nog nooit gezien met echt spekkies. Moet zeggen dat ie nu, ondanks weinig gras en vooral hooi, toch lekker begint uit te zwaren hoor, dus flink voeren lijkt me ook weer niet nodig.
Zal gewoon even zoeken worden wat het beste werkt voor m :j

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:56

amyz schreef:
Ga ik toch eens kijken waar ik dat nou gelezen had dan... :=

Ach, no harm done, hij staat toch nog lekker hooi te knabbelen :D Maar wat voeren jullie dan om in showconditie te krijgen? Ruwvoer krijgt ie sowieso standaard onbeperkt, hij heeft nog nooit minder gehad dan dat... Daarnaast dus al een tijdje een kilo krachtvoer per dag, maar das kennelijk toch te weinig.. Zie veel mensen die er slobber bij voeren?

Zonde vind ik dat idd, als er zo ver van het ras gefokt wordt.. Dat bijv de Haflingers wat chiquer worden, ok, dat heeft met t gebruiksdoel te maken. Maar t moet idd nog wel herkenbaar zijn als zijnde dat ras :=

zou je dan niet eens verder kijken in plaats van steeds meer voeren ,als ik het goed begrijp loopt hij in het land , krijgt onbeperkt ruwvoer EN een kilo biks per dag en hij komt niet aan !

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:06

Oh dat valt mee hoor! Komt idd een beetje zo over :)

Onbeperkt hooi krijgt ie al zo lang als ik m heb, t eerste jaar stond ie dag en nacht op t land (heeeeel schraal land moet ik erbij zeggen) maar ging alles denk ik in de groei zitten. Toen kreeg ie als ik er was (zo'n 4x per week) ongeveer een derde kilo biks. Sinds feb heeft ie een eigen box dus 2x per dag iets minder dan een halve kilo + onbeperkt hooi, overdag in een zandpaddock dus geen gras. Nu op t land dag en nacht, weer heel schraal land dus bijgevoerd met hooi (zo goed als onbeperkt maar staat geen baal dus sjouwen met zakken, niet écht onbeperkt maar t komt in de buurt, doen ons best :) ) en heb voor ie naar t land ging krachtvoer helemaal afgebouwd.

Als jaarling is ie echt heel schraal geweest, maar heeft ook eigenlijk te lang geduurd voor hij naar een goed stuk land ging (ondanks steeds aandringen bij pensionhouder) en alles ging gewoon in de groei zitten, leek elke dag wel groter geworden :+

Maar snap dat t zo overkomt idd, valt in de praktijk gelukkig mee, anders was ik er idd achteraan gegaan!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:09

die van mij krijgen echt alleen gras en klein beetje hooi, af en toe een handje brok, merrie is moddervet, maar je kan ook niet zeggen dat het veulen er bekaait afkomt

hier ruim 5 weken oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:41

Maar ik kan je toch ook met zekerheid vertellen dat je aan 1 kilo voer per dag niet voldoende hebt om een heel keuringsseizoen mee te draaien!
Laatst bijgewerkt door PeeWij op 09-06-11 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:43

fokfanaat , die moeten aan de wand ?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:44

PeeWij; hoeveel krijgen ze bij jou?
In principe laat ik Bis even uitzwaren tot volgend jaar maar de bedoeling is dan wel om er meerdere mee te pakken als alles zo gaat lopen als ik het hoop..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:08

Jonge dieren veranderen nergens zo ten goede van , dan in de wei. Volop gras!Mischien bouw je geen showconditie op, maar je geeft ze daarmee wel een goede basis voor de rest van hunleven.Persoonlijk ben ik geen voorstander van het vetmesten, dat is ontzettend slecht voor de botten en gewrichten. Jonge dieren horen gewoon in een groep in de wei. Bovendien zet het bij de ene ook sneller aan dan bij de andere, en soms moet je gewoon accepteren dat het wat langer duurt.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:10

@ fokfanaat: Wat een stoer veulen zeg! Echt droppig om te zien die twee!
PS. Met Doekoe gaat alles goed. Weet niet of je daar zelf nog iets van vernomen hebt ;-)

@ Amyz: Zal ik er achteraan komen als spuit elf, met 4 kilo?!!?!?! hihi. Lijkt me inderdaad wat overdreven als je geen hoefbevangen pony zou willen. Maar ik snap goed dat je dat lastig vind. Ben ook helemaal geen ervaren voorbrenger en ik ging eigenlijk altijd maar een beetje mijn gevoel achterna. De ene had meer nodig dan de ander. Maar moet zeggen, dat ik ze zelf te mat heb gehad voor de keuring. Ze waren totaal niet heet. Had misschien wat meer gekund, maar ja, zo zijn ze in het dagelijks leven.

Mijn 2 jarig Atje is ook aardig rond! Ze krijgt onbeperkt gras met mijn WPBR 2 jarige. Best lastig om dan gras te beperken, aangezien de ander het wel kan gebruiken.

Ennuh... dit blijven zulke mooie foto's van WW!!!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:14

Even snel een recente foto van Bis, vind hem er zelf eigenlijk heel netjes uitzien.. Niet in showconditie natuurlijk, maar vind m wel iets taais hebben zo, hou daar wel van :j Dit is overigens dus alleen op hooi en de paar plukkies gras die er staan..

Afbeelding

Ben verder sowieso meer van het langzaam opvoeren (letterlijk hihi) dan van hoog beginnen en afbouwen hoor, t is idd even zoeken maar we komen er wel :)

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:17

fokfanaat schreef:
Afbeelding

<3 deze vraagt er om, om op posterformaat aan de muur te hangen :+: