Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Melanie5 schreef:pietsie schreef:kijk nu bv het gelders ras , qua type is die best veel luxer geworden in de loop van de jaren maar karakter over het algemeen vrij nuchter.
Klopt, qua type zijn ze heel anders. Geldt denk ik ook voor de Groningers.
Je ziet heel veel rassen waar grote verschuivingen plaatsvinden. Kijk naar de Fjorden en Haflingers. Dat waren tot een jaar of 15 geleden echt krachtpatsers. Nu worden vooral de Haflingers zowat arabiertjes. Hoge ranke beentjes, veel minder diepte. Ik vind het oude type veel mooier.
Loeffen: 'Toppaarden hebben een hoge schoft' schreef:09/06/2011 14:10
Op een van de laatste grote wedstrijden voorafgaand aan de Olympische Spelen in Hongkong, Indoor Brabant 2008, kregen fokkerijdeskundigen Jacques Verkerk en Cor Loeffen de kans om 26 dressuurpaarden en 77 springpaarden lineair te scoren. Ze beoordeelden de bouw van de paarden aan de hand van het KWPN-scoringsformulier. Esther van der Velde, eigenaar van VCG Horses, maakte dat mogelijk. De aanleiding om er nu aandacht aan te besteden: voor het EK in Rotterdam is een vervolg aangekondigd.
Cor Loeffen: "De uniformiteit in de bouw van de dressuurpaarden zit vermoedelijk meer in het karakter dan in de bouw van de paarden.” De belangrijkste overeenkomst tussen de werelddtoppaarden is dat ze eerder rechthoekig dan vierkant gebouwd zijn. Loeffen: "Ze hebben voldoende lengte in schouder, schoft en middenstuk. Een van de meest opvallende feiten in de bouw van de dressuurpaarden is dat ze soms iets neerwaarts gebouwd waren.” Maar liefst 26 procent van de dressuurpaarden was zelfs kortbenig. Loeffen legt uit: ,"In de beweging zag je ze wel allemaal opwaarts gaan, en in balans.” Een van de opmerkelijkste conclusies betrof de schofthoogte. ,"Alle paarden hadden een opvallend hoge schoft.’’
De 77 springpaarden waren uniformer van bouw. Loeffen: "Bij de springpaarden liggen de halzen horizontaler.” Een tiende deel van de halzen was zelfs echt horizontaal, in de meest extreme categorie. Zo’n 60 procent van de halzen was lang, soms zelfs extreem lang. Loeffen: "De springpaarden hebben nogal eens een rechte croupe. Omdat het functioneert, vinden we rechtere kruizen tegenwoordig ook goed op keuringen. Een springpaard met een te hellende croupe is blijkbaar niet in staat om te openen in de achterhand boven de hindernis. Paardenhandelaar Arend Zoer, de vader van Albert, heeft altijd al gezegd dat je voor het springen paarden moet hebben met een wat vlak kruis.” Ook de springpaarden waren vooral rechthoekig gebouwd. Ook de springpaarden hadden allemaal, zonder uitzondering, een erg hoge schoft. Van der Velde: "Soms zelfs extreem hoog.”
Lees meer over de conclusies van het lineair scoren in Bit 186. Die ligt nu in de winkel.
amyz schreef:Ga ik toch eens kijken waar ik dat nou gelezen had dan...
Ach, no harm done, hij staat toch nog lekker hooi te knabbelenMaar wat voeren jullie dan om in showconditie te krijgen? Ruwvoer krijgt ie sowieso standaard onbeperkt, hij heeft nog nooit minder gehad dan dat... Daarnaast dus al een tijdje een kilo krachtvoer per dag, maar das kennelijk toch te weinig.. Zie veel mensen die er slobber bij voeren?
Zonde vind ik dat idd, als er zo ver van het ras gefokt wordt.. Dat bijv de Haflingers wat chiquer worden, ok, dat heeft met t gebruiksdoel te maken. Maar t moet idd nog wel herkenbaar zijn als zijnde dat ras