[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pietsie

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:12

gatver T3mtation WEER die vreselijke foto, ik schrik van me zelf zonder hoofd !!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:18

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:24

DAT hoeft nou ook weer niet ,zoek eens een andere foto

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:27

Ik heb hem al even opgeslagen. :Y)

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:37

Dion heeft tegenwoordig ook een nieuwe hobby der bij met haar brave Anouk(Noukie)!!
Afbeelding
Springen zonder zadel en hoofdstel!!

En haar andere nieuwe troef is ook net zo braaf!
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:24

Mooi hoofdstel trouwens, waar heb je die vandaan?

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:55

Ik word er altijd zo week van he, die kindertjes met hun Welsh Atje <3 .. Schitterend gezicht ! Soms zou ik willen dat ik nog zo klein was en eens lekker op een van mijn Atjes kon stappen. Nu zit ik er aan te denken om met dubbele lijn te gaan werken met m'n welshjes, maar dan moet ik eerst maar eens een paar lesjes gaan volgen om dat goed te kunnen doen.

Ik vind NWR en partbred wel leuk ( al schaf ik ze niet snel aan ), als het om Welshjes gaat ben ik meer van de Atjes en de grote maat Cobs. Ooit komt er wel een Cob, maar dan moet ik eerst wat minderen met de Atjes..

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:56

De sectie C en D spreekt mij ook meer aan. De A vind ik ook leuk hoor maar wij als volwassenen kunnen er vrij weinig mee. De NWR vind ik op zoch ook mooi en er zitten een paar toppers tussen maar ik zie liever het grove type dus C en D.

Ik zei ook altijd we hebben geen plek voor grotere dan A maar we hebben nu toch een aantal grote staan.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:03

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:07

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:27

Toch interessante discussie hier.. (en heeeeel erg schattige en leuke foto's en filmpjes, geweldig!)
Had er nooit bij stil gestaan dat zoveel A-tjes van die heethoofden zijn eigenlijk, gaat een wereld voor me open hihi. Biscuit valt dan denk ik toch ook onder die categorie uitzonderingen, want heb werkelijk nog nooit zo'n brave, makkelijke jonge pony meegemaakt..

Denk dat er bij de kwpn-ers veel te veel is gefokt op uitstraling, zal wel weer zo'n hype geweest zijn. Op een gegeven moment fok je te ver door in dat ''hengstentemperament'' en krijg je dus paarden die niet te rijden zijn en hengsten die met een plank bewerkt moeten worden (kennisje liep stage op een hengstenstation, werd gewoon naar van de verhalen die zij vertelde). Doodzonde eigenlijk. Fokkers zouden imo te allen tijde hun doel voor ogen moeten houden, en ik denk toch dat geen enkele fokker (ongeacht welk ras zij fokken) een paard of pony op de wereld wil zetten die onhandelbaar is of zo ver doorgefokt op bepaalde kenmerken dat het ongezond wordt (wat je een tijd had bij de av's, zo ver doorgefokt op extreme dish dat ze ademhalingsproblemen kregen). Foutje kan er natuurlijk altijd tussen zitten, daar doe je weinig aan.. Maar het lijkt mij toch juist de kunst (en uitdaging) om een paard/pony te fokken die werkwillig is, koel in t koppie maar ook lekker kan lopen en veel uitstraling heeft? En dan natuurlijk ook nog eens mooi voldoet aan alle raskenmerken ;) Of roep ik nu weer iets heel raars?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:45

Tja onze 2jarige kan er ook wat van met momenten hihi dan is het echt een draak. Ik heb dat juist met onze C jaarling, dat is eigenlijk net een grote hond. Heeft nog nooit gebeten of geslagen oid.

Ik vind niet dat he iets raars roept hoor. Lijkt me alleen moeilijk omdat als je het zo zou gaan bekijken geen 1 paard voldoet aan alle eisen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:49

Haha nee, dat zou natuurlijk de droom van elke fokker zijn :D Maar bedoel meer dat je er zo goed mogelijk naartoe moet werken als je kan en je niet blind moet staren op een paar eigenschappen.. Je zal altijd ergens consessies moeten doen natuurlijk :j

Hihi en ach, Bis is intussen ook 2 en bij tijd en wijle wil ik m ook t liefst achter het behang plakken hoor := Maar over all issie lief, betrouwbaar en enorm rustig, die pubermomentjes vergeef ik m dan maar..

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:05

BlackDevils schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel. :j
Maar dit is qua bouw ook wel iets afwijkend van wat er vooraan op de keuring staat. De hengst heeft een goed gehoekt achterbeen, correcte croupe met sterke rug en is zo te zien niet overbouwd, mooie hals en een passend hoofd met uitstraling.

In het kader van onze discussie is misschien onze nieuwe voorzitter wel toepasselijk. Iemand die van het KWPN komt en in zijn voorwoord het al over de bewegingen van de pony's begon... :=

Het klinkt alsof je positief gestemd bent over onze hengst, maar het kan toch niet zo zijn dat hij een uitzondering vormt binnen het welshpony bestand. Zijn moeder is van Boreas Ubbo, daar zijn vele, vele nakomelingen van, en van Rowfant Saul lopen ook meerdere kinderen goed in de sport. Sla de uitslagen van de Welsh sportdag er maar op na. Als we kenners mogen geloven is bijv een lijntje met CC Barrog erg gewenst, kijk maar eens wat voor bloedvoering de Nerwyn ponies doorgaans voeren.
Ik geloof niet dat WW de enige pony is met sportkwaliteiten, ik denk alleen dat het er bij de meeste ponies niet zo uitkomt.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:27

Er zijn wel degelijk andere A tjes met sportkwaliteiten ,een heleboel zelfs.
Maar ik vind het karakter van WW toch wel vrij uitzonderlijk in de A welsh , tuurlijk er zijn meer brave pony's maar hij heeft winnaarsmentaliteit , wil altijd werken , ik koel in het hoofd en gaat voor zijn ruiter door het vuur .
Tel daar zijn fantastisch gangwerk bij op (de meeste pony's kunnen als ze los aardige gangen laten zien maar onder het zadel word dat moeilijker) en dan heb je in mijn ogen een superpony.
En nu niet denken dat ik bevooroordeelt ben maar dit is wel wat ik bij de meeste A mis.
Ik wil er wel bij zeggen dat ik vanuit sportoogpunt kijk en niet vanuit keurings ogpunt , want daar heb ik weinig verstand van met de A welsh.

Jullie zullen de foto's van WW onderhand wel kennen,maar vertel eens hebben jullie wel eens een A welsh zo onder het zadel zien lopen !
WW is vanachter zo sterk , dat komt er zoals BD al zei van voren uit !

Afbeelding

En dan hadden we het over galop
Idd het binnenachter been onder brengen is juist de kunst, dan heb je een galop die kan verzamelen.
En geloof me dat zit als een luie stoel ,en iedereen die dat op ww heeft geprobeert kan dat beamen.

Afbeelding

En dan de stap , ik ben het met Cunacobs eens dat dat op de keuring/show/wedstrijd nog wel eens een hekel punt is, een pony moet goed kunnen stappen , dat is de belangrijkste gang omdat je die weinig kunt bewerken en dus van nature heel goed moet zijn, maar dan willen de hormonen van een hengst nog wel eens boven komen en maken ze zich wat druk en dat komt de stap niet ten goede.
thuis laat dat vaak een ander beeld zien.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:36

Heb je een jaartje of 1,5? Dan heb ik er nog eentje voor je die zo loopt onder het zadel, alle vertrouwen in :D

Maar eerlijk is eerlijk, WW is een schitterende pony! Dat kleurtje maakt het helemaal af, een gouden hengst is het met recht :j

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:43

Amyz , ik hoop het voor je , laat hem over ander half jaar nog maar eens zien

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:44

regtur schreef:
Het klinkt alsof je positief gestemd bent over onze hengst, maar het kan toch niet zo zijn dat hij een uitzondering vormt binnen het welshpony bestand.
Natuurlijk ben ik positief over WW. Altijd geweest.
Maar als ik kijk wat de tendens is op de keuring (stijle overbouwde achterhanden) en zie hoe ze lopen dan krijg ik vaak toch een ander gevoel.
Er zijn zeker wel goede bloedlijnen waar sportpony's uit te fokken zijn. Wanneer ik een Atje zou willen fokken dan staat een hengst als WW ook wel bovenaan mijn lijstje (hoewel een wat luxere Captain-nazaat misschien beter past).

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:13

hier is de veulen eindstand 4-2 geworden in het voordeel van de heren. De B cremello heeft vannacht een licht palomino kleurig merrieveulen op de wereld gezet met een bles en 4 wit. Voor een eerste veulen knap aan de maat en we zijn er zeer content mee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:52

Vraagje trouwens; als Bis van t land komt ga ik weer krachtvoer geven, nou heb ik intussen vernomen dat ie een pietsie te weinig kreeg om m in showconditie te krijgen.. :=
Maar om m nou op 4kg (of meer??) per dag te zetten op voer van 16 euro per zak vind ik ook weer zowat, hoe doen jullie dat? Muesli oid aanvullen? Voer is heel compleet, zit echt van alles in (Fyto Gold) en hij doet het er heel goed op dus wil dat niet helemaal eruit gooien, maar er iets minder prijzigs bij vind ik toch wel een fijne optie zeg maar..

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:15

4 kilo voor een 2 jarige !! Als hij nou zware arbeid moet verrichten ! maar dan nog....
Showconditie krijgen ze imo niet alleen van overvoeren.
Zorg dat je goed ruwvoer hebt , dat is heel belangrijk

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:19

Nou weet ik er helemaal geen end meer aan, in t ene topic lees ik 4 kilo of meer en nu krijg ik weer op mn kop :=

Goed ruwvoer heb ik hoor, en daarnaast kreeg ie dan een kilo per dag krachtvoer :)

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:22

ik geef niemand op zijn kop , iedereen doet het op zijn manier en als dat voor jouw betekent dat het 4 kilo krachtvoer is per dag moet je dat zelf weten.
De krachtvoer is de energie die je er instopt .

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:23

Hihi was ook bij wijze van hoor :+

4 kilo leek mij ook veel maar omdat ik veel zag dat dat een vrij gemiddelde hoeveelheid is.. Van die ene kilo komt ie iig niet op gewicht dus dat ga ik sowieso opvoeren, ook omdat ik zo rond de herfst langzaam wil gaan beginnen met voorbereiden op t werk..

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:24

Patrick gefeliciteerd met je veulens , laat je nog foto´s zien van de jonge aanwas