[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:29

Mijn 3jarige vind ik op dit vlak een mooi voorbeeld, mooi maatje, niet gauw onder de indruk, in het werk rustig, maar wil wel werken, maakt rustige overgangen, beetje vlak in de galop, rustige, niet hoog-opgooiende draf. los in het land gaat ze heel anders showen. daar heb je een mooie pony aan, geen kind die er met de bibbers op moet gaan zitten en toch een pony die erg mooi is om te zien. de basis leren ze niet op een bloedkikker.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:30

Een pony die (zijn rug) los kan laten is niet loperig en galoppeerd makkelijk.

De reden waarom een Fries vaak niet galopperen kan ligt ook bij zijn rug.

En ook bloedkikkers zijn terug te rijden mits ze het lichamelijk verwerken kunnen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:37

Maar ook niet alle friezen zijn zo. Ik rijd er 2 de 1 vind het idd moeilijk om te galloperen toch loopt ze netjes over de rug in draf en de ander doet niets liever.

Zo loopt onze C jaarling wel heel erg los door zijn lijf, dit heeft hij van zijn vader. Onze 2jarige A kan het wel maar vind het leuker om te crossen :+

_Tien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:24

Hallo allemaal!

Hier ook even een berichtje met een update en om iedereen te bedanken voor het medeleven, het meedenken en de aanbiedingen voor mijn moederloze veulen. Veulen staat nu inderdaad bij de Fjordenmerrie. Gister zag het er nog niet zo rooskleurig uit, maar door de inzet van de mensen daar is het vandaag dan toch gelukt. De merrie accepteert het veulen nu en ze staan nu lekker samen op het land.
De afgelopen dagen zijn echt een complete nachtmerrie geweest. Dominique was al te ver heen en dus heb ik de enorm moeilijke beslissing genomen om haar in te laten slapen. Vreselijkste wat ik ooit heb moeten doen geloof ik, maar ben er van overtuigd dat het voor de merrie het beste was.
Melanie, bedankt nog voor je belletje en je aanbod. Ik wilde je nog bellen, maar had je nummer nog niet opgeslagen en ik ben door zoveel mensen gebeld dat ik niet meer wist welk nummer van jou was :o
Marouschka, superbedankt voor al je moeite, oproepjes, smsjes, belletjes, ideeën en tips. Echt super +:)+
En iedereen die gereageerd heeft: Bedankt! Alle lieve reacties hebben me enorm veel goed gedaan. Het is heel mooi om te merken dat als er iets ergs gebeurt er zoveel mensen willen helpen +:)+

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:21

Fijn dat het goed gaat met het veulen en fjordje mama wil zijn!

Als ik mijn Atje ga laten dekken volgend jaar, zal ik ook zeker tips en advies aan haar fokker vragen.
Maar even goed vind ik het leuk wat ook een ander er van vindt!

Wat een verhalen hier allemaal zeg! Had veel bij te lezen.
Ik snap ieder zijn punt wel. En ook vind ik dat je bij het ras moet blijven.
Wat is er nu echt zoveel anders als je de richtlijnen per sectie bekijkt tov een aantal jaren geleden en nu.
De richtlijnen staan er, maar niet elke pony voldoet daar aan. Dus denk niet dat daar aan bij gesleuteld moet worden, gezien we veel meer willen (dan denk ik metname aan de bruikbaarheid in de sport, hoogbenigheid, meer beweging,etc). De meeste stellingen staan er eigenlijk al goed in.

Ik koos ook doel bewust voor een rustige merrie. Mijn kleine is pas 2 jaar en ik schiet er niets mee op, dat de pony hem over hoop loopt, of op dringt. Spelenderwijs alles leren.
Een ouder kind maakt dan toch wel weer de overstap naar D-pony.
Zoals Willy Wortel en Romy, die vind je maar weinig. Maar gelukkig is deze combinatie bij elkaar gekomen.
Geloof ook heilig dat dit altijd zo zal blijven gaan. Amazone met potentie, daar komt altijd wel wat voor op het pad. En zo ook voor een pony met veel potentie.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:09

_tien_ ben heel blij dat het gelukt is met de Fjord. Hopelijk wordt Bloem een mooie grote meid.

Wat betreft de discussie over beweging, NWR etc. Ik ben zelf geen fan van de NWR. Ik vind ze veel te paard achtig. Ik heb meer met de partbred. Komt ook omdat ik bij het WPCV zit en we daar helemaal geen NWR kennen. Ik vind het NWR ook wel weer zo'n typische Nederlandse uitvinding. Ik weet niet veel van de partbreds die in de UK gefokt worden, maar ik weet wel dat ze daar alles als partbred inschrijven. Dat komt het ras niet ten goede. Als ik zelf buiten de A zou dekken, wordt het of een D of een arabier. De A is ontstaan door inmenging van de arabier, dus daar kan je zeker op terug grijpen.
In de sport zie je volgens mij nog steeds overwegend New Forest ponies. Ik heb zelf een oude kruising NF x Welsh Cob. Super gebruiks pony, snel, wendbaar. Ik denk wel dat de NF een boost kan geven aan de PB en NWR in Nederland, mits het exterieur goed in de gaten gehouden wordt. Maar dat geldt voor elke kruising uiteraard.
Ik vind het schimmeltje van Black Devils erg mooi, maar zelf zou ik kiezen voor het vosje. Zij is toch meer compleet, al heeft ze minder Welsh uitstraling. Ze heeft de juiste bouw voor de sport.
En dan het rijden met kinderen. Veel Welshjes zijn ongeschikt als kinderpony, omdat ze veel te heet zijn. Dit zie je ook heel erg in de KWPN fokkerij. Er wordt daar veel bloed ingefokt, waar uiteindelijk de gemiddelde ruiter niet mee overweg kan. Er stond pas een artikel in de Bit over bouw in relatie tot sport prestaties. Blijkt dat vooral bij de springpaarden, de beste niet per se voldoen aan de standaard qua exterieur.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:17

Klopt, bloed moet bij die KWPNers hoog zitten. Als ik mijn KWPNer ooit zal dekken, dan wil ik daar een wat ruiger paard op, met minder bloed. Gelukkig is mijn paard erg fijn te rijden.
Maar karakter is ook zo belangrijk. Ze zeggen wel dat ze een goed karakter willen fokken, met beweging, maar die vind je maar zelden.

Ben daarom zo blij met mijn Atje, als je het over geschiktheid/ongeschiktheid kinderpony hebt. Tuurlijk moet ze het straks nog gaan bewijzen, maar het drukke opdringerige heeft ze totaal niet.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:18

Wat vind je van deze pony Melanie5?

Afbeelding

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:25

maar de KWPN komt daar toch weer een beetje van terug , want idd te veel bloed en niet te rijden voor de gemiddelde ruiter betekend vaak ...geen afzet.
De splitsing van dressuur en springgefokt gaat bij sommige fokkers al weer naar een allround paard.

over het rijden van de welsh ben ik het met je eens ,veelal geen kinderpony , ik denk dat daarom juist degene die forest erin fokken dat doen omdat het karakter .(mits het past op de merrie)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:26

sunnymay: dat is helemaal mijn smaak! In elk geval qua hoofd en hals. Hij/zij lijkt een goed rug gebruik te hebben met een sterk achterbeen. Heb je een mooie standfoto? Dit is een D maat denk ik? Wat voor afstamming?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:27

kijk nu bv het gelders ras , qua type is die best veel luxer geworden in de loop van de jaren maar karakter over het algemeen vrij nuchter.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:29

pietsie schreef:
kijk nu bv het gelders ras , qua type is die best veel luxer geworden in de loop van de jaren maar karakter over het algemeen vrij nuchter.

Klopt, qua type zijn ze heel anders. Geldt denk ik ook voor de Groningers.
Je ziet heel veel rassen waar grote verschuivingen plaatsvinden. Kijk naar de Fjorden en Haflingers. Dat waren tot een jaar of 15 geleden echt krachtpatsers. Nu worden vooral de Haflingers zowat arabiertjes. Hoge ranke beentjes, veel minder diepte. Ik vind het oude type veel mooier.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:40

Melanie5 schreef:
sunnymay: dat is helemaal mijn smaak! In elk geval qua hoofd en hals. Hij/zij lijkt een goed rug gebruik te hebben met een sterk achterbeen. Heb je een mooie standfoto? Dit is een D maat denk ik? Wat voor afstamming?

Wil je weten wat het is?? :D Een NWR!!
Mooie D maat. Afstamming Leuns veld Lord'
Ben ook echt mega trots op hem geweest!
Mijn eerste eigen pony die ik zelf gekocht had, zonder uberhaubt iemand advies te vragen!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:42

Geweldig! Nooit gedacht dat het een NWR was haha. Zo zie je dat er uitzonderingen zijn. Ik vind bv Heidehofs Don Diego een enorme bewegings topper, maar qua type niet mijn smaak.

En een berichtje voor ZITAKE:
kom ff op Horse Saga, ik moet als taak met een veulen van een vriend spelen, maar jouw veulen is al helemaal happy:)
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 08-06-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:48

Wat je volgens mij ook niet van de foto afziet, is dat het een nog maar net 2 jarige is.
Hij had ook een super mooie welsh uitstraling voor een NWR!
Na jou opmerking, dacht ik meteen aan hem, hihi. Moest je even van je standpunt afhalen.
Ze zijn er dus wel degelijk! Mooie NWR's met Welsh/Ras uitstraling!
Don Diego is een bewegingswonder, maar ik mis wat bij hem.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:28

Er zijn nog wel meer NWR's met ras uitstraling hoor!!! *D
Afbeelding

Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:45

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:49

BD wat een onwijs braaf veulen zeg! Volgende week tuigje erop? Haha :D

edit:typo

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:51

Moet ik toch ff op zoek naar een hondentuigje... _O-

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:54

wat een pienter koppie !

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:58

BlackDevils schreef:
Moet ik toch ff op zoek naar een hondentuigje... _O-

Ik heb er nog wel 1 in maatje middelgrote hond haha.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:35

Ik kan het niet laten om toch nog even te illustreren dat er wel welsh a ponies zijn, die cool, werkwillig en superbraaf zijn.Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:37

...of na een lange dag van hard werken, toch nog vol verve de ereronde lopen. En dan duozit!Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:43

Uitzonderingen bevestigen de regel. :j
Maar dit is qua bouw ook wel iets afwijkend van wat er vooraan op de keuring staat. De hengst heeft een goed gehoekt achterbeen, correcte croupe met sterke rug en is zo te zien niet overbouwd, mooie hals en een passend hoofd met uitstraling.

In het kader van onze discussie is misschien onze nieuwe voorzitter wel toepasselijk. Iemand die van het KWPN komt en in zijn voorwoord het al over de bewegingen van de pony's begon... :=

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:09

Heb ook een welsh a pony die werkwillig, cool en superbraaf is. Gelukkig moet ik er ook bij zeggen. Had het anders ook niet vertrouwd gevonden dat het verzorgmeidje er op ging rijden. Pony heeft nu in totaal keer of 25 onder het zadel gelopen. Waarvan de eerste paar keer met mij erop, daarna met romy nog langs de weg geweest en oefen parcours gesprongen en daarna pas verzorgmeidje erop. Pony vind veel eng, maar onder het zadel vind ze alles prima.
Afbeelding