[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:32

pietsie@ de welsh a is een gesloten stamboek en een rasfokkerij. Uiteraard ooit , in een grijsverleden ook opgebouwd uit verschillende rassen, maar sinds de oprichting van het studbook in Wales, gewoon taboe voor wat dan ook. Naar mijn mening moet je daarin ook niet willen sleutelen. Er is een grote diversiteit in types, en voor elk wat wils.
Uiteraard staat het ieder vrij om te experimenteren en zou het ook helemaal niet af te raden zijn om eens een goede A hengst op een rijpony te zetten , om zodoende een mooie C pony te fokken. Maar ik hou er zelf niet van. Koop gewoon een merrie in de C maat, als je ook zoiets wilt fokken. In onze kudde A ponies loopt 1 sectie B merrie, van onze dochter, en ik vind het gewoon niet leuk. Vroeger had ze een rijpony, verschillende zelfs, en ik stopte ze het liefst in een andere wei.
Vandaag ben ik nog bij een NWR fokker geweest. Ik kan best zien dat ze leuke ponies heeft en hele beste veulens, maar aub niet tussen de Atjes. Ach ik ben gewoon raar.....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:43

regtur schreef:
Koop gewoon een merrie in de C maat, als je ook zoiets wilt fokken.
Nou, ik ben er nog geen tegen gekomen die geheel beantwoord aan wat mij voor ogen staat. In de tijd dat ik de HK bezoek staan me 2 hengsten bij die het deden, dat waren Henshof Rafael en die donker bruine van afgelopen winter (die het in type toch niet best was).
Bij de A-hengsten is er bijna niet één die fatsoenlijk stappen kan. Allemaal van die stresskikkers die niet kunnen al zouden ze willen.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:48

maar dat is juist de vraag , verbetering van je ras , dus niet buiten je raskenmerken fokken , de welsh moet een welsh blijven en de forester een forester, maar daar kun je wel in verbeteren en dat proberen we tenslotte allemaal.
maar ik denk dat je als stamboek ook met de tijd mee moet .

En als je fokdoel is om een mooie sportpony te fokken dan is een uitstapje naar iets ander gewoon jouw doel, niks mis mee maar of je daar op een keuring mee kan komen is denk weer iets wat niet gewenst is, want dan heb je toch weer een ander doel.

ps , romy was erg blij na je telefoontje vanavond, en bedankt jouw en ruth

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:54

dion1anouk schreef:
@ AniekR hihi dan heb je een goede reden om bij ons te komen overnachten!!!! Zit je al bijna op plaats van bestemming!!!!

Hihi en dan mag ik foto's maken van Ires zeker ;)
Maar ik zal het in m'n achterhoofd houden als ik nog eens daar in de buurt moet zijn :P

BlackDevils schreef:
pietsie schreef:
ik zit nog steeds te denken aan Black devils idee , om kleine maat te fokken met partbred, moet zeggen dat ik dit een hele goede optie vind , en dan uitkomen rond de 136 cm, kan wel eens heel leuk zijn ( en ik denk dat daar ook veel vraag naar is)
Volgend jaar heb ik 2 merries die voor stamboekopname moeten. De één is van een luxe goedbewegende Forest hengst (Barclay) en de andere is een Don Diego beide uit A-merries. Heel verschillend qua type maar hele bruikbare pony's.
Ik ben wel benieuwd of het stamboek open staat voor vernieuwing.

Net als wat Patrick al zegt. Ze hebben voor de WPBR hetzelfde fokdoel voor ogen als voor de NWR en willen dus bovenin de D-pony maat zien.
Vind trouwens het schimmeltje ook erg leuk, had alleen idd een wat langere hals mogen hebben.
kwam deze nou toevallig uit Mimihopps?

patrick76 schreef:
In Wales en Engeland zie je schitterende kleine WPBR al zijn daar de bewegingen misschien wel wat minder. In Nederland willen ze een grote WPBR zien met veel beweging. Wordt langzaam aan bijna een prestatie fokkerij zoals het KWPN. Natuurlijk is beweging en aanleg voor de sport van belang maar het moet niet ten kosten gaan van alles. Vind dat een NWR of WPBR toch wel pony uitstraling moet hebben en moet worden kunnen herkend als een Welsh pony.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Heb vorig jaar op de Royal Welsh eigenlijk een beetje met verbazing zitten kijken naar de part-bred rubrieken. Wat vielen die tegen...
De kleine maat PB waren imo gewoon mislukte B's :oo
De grote maat PB waren werkelijke gekruist met alles wat maar vruchtbaar was, had ik het idee, en liep als een stel stijve harken...
Daarnaast is het gebruiksdoel in Engeland totaal anders. Daar zijn de rijrubrieken volgens mij een beetje de dressuur/springwedstrijden van hier. Het gaat erom dat je een mooie ponytje onder je hebt en dat het kindje er stil op zit. Maar de pony hoeft niet te kunnen bewegen en het kindje hoeft niet te kunnen rijden.
Dat is in Nederland toch iets anders. Met die stijve harkjes hoef je hier in de baan niet te kunnen verschijnen. Ook denk ik dat het gemiddelde rijniveau hier dan ook iets hoger ligt en de eissen aan een rijpony dus ook een stukje hoger zijn. Nederland heeft wat sport betreft natuurlijk wel een dressuur/spring cultuur, dus ja ook niet verwonderlijk dat het meer een prestatie fokkerij is (en ik ontken ook niet dat dat het is ;))

Persoonlijk zou ik dan zeggen -en nu zal ik wel wat B fokkers voor het hoofd stoten, maar daarom fok ik ook geen B's O:) - dat ze beter bij de sectie B wat strenger kunnen gaan selecteren op de beweging en proberen ze net een paar cm groter te fokken. Dan heb je toch ook de ideale sportpony in de C-maat.
En dan denk ik dat de gemiddelde B in Nederland al een beter sportpony is als de gemiddelde kleine PB in Engeland, voor Nederlands gebruik tenminste want soms lijken we nog wel eens te vergeten dat we in Nederland wonen ;)

Ten slotte nog iets over de grote hengst op de kleine maat pony, zou bij mij ook niet snel in me opkomen. Nou heb ik ook geen kleine maat pony ;) Maar om bij de huidige NWR's te komen zijn heel wat generaties overheen gegaan voor ze zo dicht bij het ideaalbeeld zijn gekomen als dat ze nu zijn. Door 'terug' te kruisen doe je toch gauw weer een aantal stappen terug.
Ookal zou het me nog wel eens een uitdaging te lijken om uit een goed bewegende grote B met een wat grote NWR hengst een veulen te fokken, puur om er weer wat meer Welsh bloed in te fokken. Want ik hou in principe wel van NWR's met een nog wat hoger percentage Welshbloed. Maar dan moet je wel in acht nemen dat je zo weer een aantal stappen terug kan doen en dat er een paar generaties overheen gaan voor je er profijt van hebt beetje hetzelfde als wat ze bij het KWPN ook hebben, dat ze weer vers Engels volbloed willen inbrengen, maar dat weinig fokkers bereid zijn die stap terug eerst te nemen ;)

joostvangestel schreef:
En om het echt leuk te maken, in onze merriestam zit van oudsher nog Skowronek in, een erg invloedrijke Arabier die je ook in sommige NWR stammen vindt (bijvoorbeeld die van Kooihuster-Atje, maar ook in de moeder van Aester El Nino. Maar dat zit echt heel vel weg en ik zou onze ponies ook niet willen vergelijken met de huidige NWR.

Haha, moest wel een beetje lachen om je slotzinnetje. Ook niet als je heel goed kijkt? :P :P

sunnymay schreef:
Jij hebt me in heteren gezien, dat klopt, maar ook in Houten Jij weet dat niet meer, maar je hebt genoeg foto's van haar gemaakt en heb ook nog bij je besteld.

Ja nu je het zegt zie ik de foto's ook weer voor me ja :j Maar heb je die keer in Heteren gesproken geloof ik.
Jammer dat de verzorgertjes geen tijd meer hadden, maar dan is verkopen idd het beste voor een talentvolle pony.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:57

De sport is toch ook wel afhankelijk van de fokkerij. Zonder goed uitgangsmateriaal ben je nergens.
Ik zie zo links en rechts ook nog wel behoorlijk wat rotzooi er tussen lopen.
Het gaat er om dat een dier zich presenteren kan, zowel op de keuring als in de sport, al ligt die eis in de sport wel veel hoger. :P

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:07

De sport is zeker afhankelijk van de fokkerij , daar begint het !

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:10

Ik blijf een sportmens en dat wil ik ook in de (mijn) fokkerij terug zien.
Nwr, part bred, het zegt me niet zoveel, geef mij maar een mooie duitse rijpony dan.
En dan over het feit dt je in engeland vaak pony's ziet met weinig beweging waar enkel een kind op moet blijven zitten/kunnen zitten. Tja een pony met veel beweging is ook niet altijd iets voor een kind, toch niet voor het gemiddelde kind die wat plezier wil hebben. liever een pony die zich rustig houdt onder het zadel met een kleine erop en knalt wanneer hij moet knallen ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:13

Ja, daarom denk ik dat bij een groot aantal fokkers de eerste plek op de keuring belangrijker is dan hetgeen waarmee ze het behalen.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:21

@zitake, dat is natuurlijk weer persoonlijke smaak. Zelf hou ik niet zo van de Duitse rijpony. Behalve vaak het trage achterbeen, vind ik ze te geblokt. Voor onder het zadel hou ik wel wat meer van dat chique dat de NWR heeft.
En natuurlijk moet het kind er op kunnen blijven zitten, maar de pony hoeft ook weer niet te lopen alsof het aan 4 benen artrose heeft. En zo lang je geen hackneys fokt, denk ik dat de meeste kinderen er wel op blijven zitten hoor, dat er af hobbelen vind ik vaak een beetje overdreven. Het belangrijkste is dat ze braaf zijn.
Daarnaast zijn er in NL aardig wat jonge amazones met een hoop meer talent, o.a. het dochtertje van Pietsie, maar zo ken ik er nog een aantal, die ook in een kleine pony meer willen dan eentje waar ze alleen op kunnen blijven zitten. Ook kleine pony's moeten tegenwoordig 'wat kunnen'.

En helemaal mee eens dat de sport afhankelijk is van de fokkerij. Maar het moet ook andersom zijn, want goede sportpony's leveren vaak meer op. Natuurlijk moet de raspony niet vergeten worden, maar waarom kan het niet allebei?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:31

AniekR schreef:
En natuurlijk moet het kind er op kunnen blijven zitten, maar de pony hoeft ook weer niet te lopen alsof het aan 4 benen artrose heeft.
_O- _O- +:)+

Kijk, een leuke discussie roept toch de goeie dingen in mensen naar boven. :=

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:33

waarom kan het niet allebei ....
Dat vind ik een goede vraag , in mijn ogen moet dat idd kunnen.
Alleen het probleem is dat er tegenwoordig veel meer van een sportpony word gevraagd dan vroeger.
en dan bedoel ik niet de oefeningen of parcoursen maar qua type , beweging en uitstraling.
.
En dan komt de vraag , moet je als stamboek (welk stamboek dan ook )met je tijd mee gaan?
ik denk van welk , maar wel binnen je ras normen en standaard.

"vroeger" liepen er standaard simpele pony's in de sport ,als de buurman een pony in het land had staan , werd die zaterdag s'morgen door het buurmeisje uit het land getrokken en reden ze een wedstrijdje
Als je tegenwoordig op concours komt kijk je soms je ogen uit, wat een geweldige dieren lopen er rond.
En niet te vergeten ...wat een geld gaat er in om...
de markt voor de sport is gewoon een paar niveau's omhoog gegaan.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:05

pietsie schreef:
En dan komt de vraag , moet je als stamboek (welk stamboek dan ook )met je tijd mee gaan?

Nee dat kun je niet. Rasstamboeken zoals welsh en forrester zijn dochterstamboeken van een moederstamboek en die bepalen de regels. En een rasfokkerij is heel iets anders als een kruisingsfokkerij zoals KWPN, Duitse rijpony maar ook NWR en PB

pietsie schreef:
Als je tegenwoordig op concours komt kijk je soms je ogen uit, wat een geweldige dieren lopen er rond.

En daar zie je dus wel de vooruitgang in de fokkerij!

DB hoop dat je niet te telleurgesteld wordt op de keuring met je PB :(:) Hebben ooit 5 eigenaren van een PB ook iets geprobeerd op de RK in Heteren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:17

PeeWij schreef:
pietsie schreef:

Nee dat kun je niet. Rasstamboeken zoals welsh en forrester zijn dochterstamboeken van een moederstamboek en die bepalen de regels. En een rasfokkerij is heel iets anders als een kruisingsfokkerij zoals KWPN, Duitse rijpony maar ook NWR en PB

Maar in een rasstamboek zie je toch ook trends en meegaan met de tijd, hoe dan ook, dat kan ook zonder kruisingen. Als je de forester of de welsh van pakweg 30 jaar vergelijkt met de van nu dan krijg je ook heel wat anders te zien. Uiteraard worden raskenmerken wel behouden. het gevaar van een ras is dat er vaak naar extremen wordt gefokt (op den duur), dat is bij paarden zo, maar net zo bij de honden. Mag hopen dat het welshras niet die richting uitgaat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:25

AniekR schreef:
@zitake, dat is natuurlijk weer persoonlijke smaak. Zelf hou ik niet zo van de Duitse rijpony. Behalve vaak het trage achterbeen, vind ik ze te geblokt. Voor onder het zadel hou ik wel wat meer van dat chique dat de NWR heeft.
En natuurlijk moet het kind er op kunnen blijven zitten, maar de pony hoeft ook weer niet te lopen alsof het aan 4 benen artrose heeft. En zo lang je geen hackneys fokt, denk ik dat de meeste kinderen er wel op blijven zitten hoor, dat er af hobbelen vind ik vaak een beetje overdreven. Het belangrijkste is dat ze braaf zijn.
Daarnaast zijn er in NL aardig wat jonge amazones met een hoop meer talent, o.a. het dochtertje van Pietsie, maar zo ken ik er nog een aantal, die ook in een kleine pony meer willen dan eentje waar ze alleen op kunnen blijven zitten. Ook kleine pony's moeten tegenwoordig 'wat kunnen'.

En helemaal mee eens dat de sport afhankelijk is van de fokkerij. Maar het moet ook andersom zijn, want goede sportpony's leveren vaak meer op. Natuurlijk moet de raspony niet vergeten worden, maar waarom kan het niet allebei?

Dat is idd persoonlijke smaak, ik hou meer van een pony die iets meer geblokt is.
Met minder beweging bedoel ik helemaal geen pony wat lijkt te lopen alsof hij op 4 benen arthrose heeft, dan bedoel ik meer dat hij makkelijker uit te zitten is en mss iets vlakker in de beweging, dat betekent niet dat er geen buiging in de gewrichten moet zitten. En braaf zijn is ook al wat, maar pony's die extreem bewegen zijn vaak een stuk sneller aangebrand, en in combi met een kind (gemiddeld kind dus, die er voor zn plezier opzit een paar keer in de week), even de paar uitzonderingen buiten beschouwing gelaten (want goede jonge ruitertjes zijn er wel van, maar de overgrote meerderheid is toch wat anders ;)), dus die betere pony's moeten er wel zijn, maar van een ander soort moeten er ook zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:34

Het moederstamboek van de Welsh is zo opgezet dat er feitelijk niet met de tijd hoeft meegegaan te worden, althans het stamboek dicteert niks. Ook is het zo dat er een hele grote variatie is aan keurmeesters, waarbij feitelijk iedereen om de beurt keurt en er dus geen echt streven is naar homogeniteit van het ras.

De rasbeschrijving is een beschrijving die door compromissen is neergezet. Ten eerste staat die vol met subjectieve normen, waardoor de interpretatie breed gehouden wordt. Dat is dus de direkte aanleiding voor de grote diversiteit aan types binnen het stamboek.

De feitelijke drijfveer voor verandering bij het moederstamboek is de markt. Als er geen kopers zijn, is het ook zinloos om te fokken. Dus die fokkers die duidelijk om een martksegment zijn gericht zullen uiteindelijk wel bovendrijven. Als er geen markt is (zoals in de jaren 20 t/m 40 van de vorige eeuw), dan houd je maar een handvol fokkers over die het ras instandhouden en daarmee de richting van het ras bepalen. Daar zijn we nog ver van verwijderd. Als ik de studbooks bekijk, dan werden in de jaren 90 jaarlijks maar liefst 30 x zo veel veulens geregistreerd als in de crisisjaren van de vorige eeuw. En dan is het ook nog zo dat het ras nu verspreid is over vele landen, terwijl toen de populatie voor meer dan 90% in het verenigd koninkrijk stond (en die andere 10% in de verenigde staten en australie).

En met de markt hebben we het vooral over de kundigheid van de kopers. Zijn de kopers vooral andere fokkers of zijn de kopers vooral gebruikers of mensen die graag naar een show gaan? Die eisen bepalen uiteindelijk waar dat die ponies heengaan. Op een aantal potentieel rijke mensen na, die het zich kunnen veroorloven om heel veel geld te pompen in de hobby zonder daar enige inkomsten tegenover te zien. Maar ook die hele rijke mensen willen ook geen duizenden ponies willen hebben (we heten niet allemaal Lady Creswick), dus ook voor hun moet er een afzet zijn, tenzij ze geen problemen hebben met het feit dan de "afzet" naar de slager gaat.

Dus ook fokkers in het moederland gaan met hun tijd mee, maar het stamboek heeft daar part nog deel aan. Feitelijk is et wel zo dat voor de ene fokker "met de tijd meegaan" wat anders betekent dan voor de andere fokker.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:20

Citaat:
AniekR
Daarnaast is het gebruiksdoel in Engeland totaal anders. Daar zijn de rijrubrieken volgens mij een beetje de dressuur/springwedstrijden van hier. Het gaat erom dat je een mooie ponytje onder je hebt en dat het kindje er stil op zit. Maar de pony hoeft niet te kunnen bewegen en het kindje hoeft niet te kunnen rijden.
Dat is in Nederland toch iets anders. Met die stijve harkjes hoef je hier in de baan niet te kunnen verschijnen. Ook denk ik dat het gemiddelde rijniveau hier dan ook iets hoger ligt en de eissen aan een rijpony dus ook een stukje hoger zijn. Nederland heeft wat sport betreft natuurlijk wel een dressuur/spring cultuur, dus ja ook niet verwonderlijk dat het meer een prestatie fokkerij is (en ik ontken ook niet dat dat het is )

Ik zal het eerlijk zeggen ,het is toch ook zeer prettig dat elk kind op een simpele gangen-pony kan rijden,als ze spectaculair zijn zijn ze ook niet commercieel. Het is zéker zo belangrijk dat die galop goed is aan een draf kun je nog iets doen maar een galop niet.
Die moet rollen en je kind moet gemakkelijk kunnen zitten als een huis!
(dat geldt nl voor elk rijpaard/pony).
Maar iedereen is hier maar voor die knieaktie in dat voorbeen weet je als ze dat doen dat ze een slechte galop hebben!
(heb zelf Watton Cupper Beech gereden de welsh sektie B hengst, geweldig draven maar galoperen....verschrikkelijk)!
En idd keuren is alleen aan de hand en dan is galop niet van belang mar wel als ze als gebruikers-pony's worden gefokt en het is jammer dat er dat toch veel vergeten.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:05

Het is mij ook meerdere keren opgevallen , dat , wanneer een rijrubriek door een engsels jurylid beoordeeld werd, hij de voorkeur gaf aan een "hobbelpaard", t.o.v een goedbewegende en goedgereden pony. Met name wanneer het jurylid zelf een B fokker bleek te zijn.
Ik ben nu blij dat er meer mensen dit opvalt en ik niet alleen sta in mijn gedachte daarover.
Ik ben ook van mening dat een werkwillige pony veel fijner te rijden is voor een(klein) kind dan 1 die loopt "alsof het artrose heeft". En er zijn legio fijne kinderponies, maar ik denk dat de opvoeding van de pony en de aanpak van ouders daarbij meer doorslaggevend is, dan de pony zelf.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:07

vivana schreef:
Ik zal het eerlijk zeggen ,het is toch ook zeer prettig dat elk kind op een simpele gangen-pony kan rijden,als ze spectaculair zijn zijn ze ook niet commercieel. Het is zéker zo belangrijk dat die galop goed is aan een draf kun je nog iets doen maar een galop niet.
Die moet rollen en je kind moet gemakkelijk kunnen zitten als een huis!
(dat geldt nl voor elk rijpaard/pony).
Maar iedereen is hier maar voor die knieaktie in dat voorbeen weet je als ze dat doen dat ze een slechte galop hebben!

Juist de galop kun je makkelijk bewerken omdat het paard het binnenachterbeen naar voren brengt en de impuls te behouden is.
De moeilijkste gang om wat aan te veranderen is de stap. Daar draait het om ontspanning en losgelatenheid.

En wie zegt dat we knieactie willen zien? Dat zijn die keurmeesters die in de A-ring staan die nog denken dat we allemaal met tuigpony's rijden met een weggedrukte rug. Wat dat betreft vind ik het positief dat met de HK de heer Goumans er bij alle secties bij is.
Echte beweging begint vanuit het achterbeen en wordt doorgelaten door de rug en hierdoor krijgt een paard/pony zijn tact, regelmaat, schoudervrijheid en presentatie.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:57

BlackDevils schreef:
regtur schreef:
Koop gewoon een merrie in de C maat, als je ook zoiets wilt fokken.
Nou, ik ben er nog geen tegen gekomen die geheel beantwoord aan wat mij voor ogen staat. In de tijd dat ik de HK bezoek staan me 2 hengsten bij die het deden, dat waren Henshof Rafael en die donker bruine van afgelopen winter (die het in type toch niet best was).
Bij de A-hengsten is er bijna niet één die fatsoenlijk stappen kan. Allemaal van die stresskikkers die niet kunnen al zouden ze willen.

ik denk dat je een verkeerd moment zoekt om a hengsten te zien stappen...ofja om daar zo'n mening op te drukken. vraag me een beetje af of je wel bij het goede ras zit als je een pony wil hebben die blijkbaar niet te vinden is binnen een ras?? daarbuiten gelaten hoeveel waarde je aan het ras hecht want daarbij vind ik dat nederland compleet de plank mis slaat binnen de part bred fokkerij en ook bij de nwr word het een kleine sportpaarden fokkerij .
de part bred hoort bloedje mooi , knap , sierlijk te zijn .. laatste jaren gezien in nederland??

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:02

AniekR schreef:
patrick76 schreef:
In Wales en Engeland zie je schitterende kleine WPBR al zijn daar de bewegingen misschien wel wat minder. In Nederland willen ze een grote WPBR zien met veel beweging. Wordt langzaam aan bijna een prestatie fokkerij zoals het KWPN. Natuurlijk is beweging en aanleg voor de sport van belang maar het moet niet ten kosten gaan van alles. Vind dat een NWR of WPBR toch wel pony uitstraling moet hebben en moet worden kunnen herkend als een Welsh pony.

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Heb vorig jaar op de Royal Welsh eigenlijk een beetje met verbazing zitten kijken naar de part-bred rubrieken. Wat vielen die tegen...
De kleine maat PB waren imo gewoon mislukte B's :oo
De grote maat PB waren werkelijke gekruist met alles wat maar vruchtbaar was, had ik het idee, en liep als een stel stijve harken...
Dat is in Nederland toch iets anders. Met die stijve harkjes hoef je hier in de baan niet te kunnen verschijnen. Ook denk ik dat het gemiddelde rijniveau hier dan ook iets hoger ligt en de eissen aan een rijpony dus ook een stukje hoger zijn. Nederland heeft wat sport betreft natuurlijk wel een dressuur/spring cultuur, dus ja ook niet verwonderlijk dat het meer een prestatie fokkerij is (en ik ontken ook niet dat dat het is ;))
.

iedereen heeft zo zijn mening en kijk er op maar , maar waarom is het voor veel nederlanders met name de nwr fokkers zo moeilijk om naar wales te kijken en is te zeggen van o dus zo hoort een part bred te zijn?? men moet niet vergeten dat het een welsh fokkerij is ook de partbred en zo zou de nwr ook moeten zijn want we fokken een welsh pony het grote verschil met de nrps is dat dat een prestatie fokkerij is , super helemaal goed alles wat presteerd is goed maar de welsh zou van uit een andere hoek bekeken moeten worden wat dat betreft, we hebben een welsh pony, die moet presteren in de sport en niet we hebben een vraag uit de sport we fokken een goed presteren de pony erbij en kijken maar niet meer om naar hoe de sectie hoort te zijn en nog steeds is in wales. daarbij gaan de meeste van het padje af en verliezen zo het gehele ras
dat in nederland de sport vraagt om meer beweging op een partbred dan kun je daarin verbeteren , want rijtechnishe is de nederlandse jeugd ook verder, maar zodra ej ze in het land niet meer kan onderscheiden tussen een klein paard of nrpser ga je wat mij betreft te ver , en dat is wat gebeurd

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:14

BlackDevils schreef:
En wie zegt dat we knieactie willen zien? Dat zijn die keurmeesters die in de A-ring staan die nog denken dat we allemaal met tuigpony's rijden met een weggedrukte rug.

voor deze vraag hebben we een ras beschrijving, daarin word vermeld hoe een voorbeen weg gezet dient te worden

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:26

mijn conclusie uit deze leuke en zeer interessante discussie is dat het fokdoel van de verschillende fokkers heel sterk afhangt van het verschil tussen fokkers die alleen naar keuringen gaan en fokkers die de pony's ook als gebruik/sportpony gebruiken.

Het is erg leerzaam om dit te horen en ik hoop dat zulke discussie eens wat vaker voorbij komen.
En we moeten niet vergeten dat iedereen die met deze hobby of zelfs bedrijfvoering bezig is ,dit doet uit liefde voor de pony

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:55

cuneracobs schreef:
waarom is het voor veel nederlanders met name de nwr fokkers zo moeilijk om naar wales te kijken en is te zeggen van o dus zo hoort een part bred te zijn??

naar fokkers in het moederland kijken lijkt me vrij moeilijk. Het Part-Bred is een register, een bijproduct van de rasfokkerij. Voor de WPCS is de partbred alleen maar een manier om aan te kunnen tonen dat Welsh een goede invloed kunnen hebben op kruisingen en heeft de partbred geen doelstelling op zichzelf. Met de NWR heeft het NWPCS zichzelf wel degelijk een doelstelling gesteld. De WPBR heeft wel de ruimere bloedvoering, maar de doelstelling is feitelijk gelijkgesteld aan die van de NWR.

En ik moet eerlijk zijn: een A pony van 1.47m zie ik eerlijk gezegd weinig brood in.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:24

cuneracobs schreef:
ik denk dat je een verkeerd moment zoekt om a hengsten te zien stappen...ofja om daar zo'n mening op te drukken. vraag me een beetje af of je wel bij het goede ras zit als je een pony wil hebben die blijkbaar niet te vinden is binnen een ras?? daarbuiten gelaten hoeveel waarde je aan het ras hecht want daarbij vind ik dat nederland compleet de plank mis slaat binnen de part bred fokkerij en ook bij de nwr word het een kleine sportpaarden fokkerij .
de part bred hoort bloedje mooi , knap , sierlijk te zijn .. laatste jaren gezien in nederland??
Een dier moet laten zien wat het in zijn mars heeft, ook ondanks de omstandigheden. Dit heeft ook deels te maken met het karakter van het dier en de manier van voorbrengen. Ik zie voorbrengers die het dier strak vast houden en daardoor veel spanning bij een dier oproepen. Daarbij nog even lekker opnaaien en het plaatje is compleet: onderhals en rug er uit drukken, veel bombarie, een pony die zijn ogen en neus ver open spert van de stress. Een echte goeie kan aan een lang touwtje lopen, vertrekt vanzelf van achteren uit, kan de balans houden en daardoor ook de rust, je hoeft alleen maar mee te lopen.

Beide zienswijzen zullen binnen de rasomschrijving passen. Het is aan de fokker hoe hij er mee om gaat.
Langzaam aan valt een oude generatie van fokkers weg. Ik denk dat de nieuwe generatie veel bewuster naar een doel werken. En daar zitten er ook een heel aantal tussen die een klein koppie en leuk kleurtje als belangrijkste beoordelingspunt zien maar een ander deel heeft zijn oog wel op de sport.

En NWR klein sportpaardje? Lijkt me logisch met een Nederlands Welsh Rijpony! !

joostvangestel schreef:
En ik moet eerlijk zijn: een A pony van 1.47m zie ik eerlijk gezegd weinig brood in.
Nee, volgens mij heb je dan een cob met een luxe hoofdje. :P

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:25

Citaat:
BlackDevils;
Juist de galop kun je makkelijk bewerken omdat het paard het binnenachterbeen naar voren brengt en de impuls te behouden is.
De moeilijkste gang om wat aan te veranderen is de stap. Daar draait het om ontspanning en losgelatenheid

Maar zeg nu eerlijk welk kind die je op een A-pony zet vanaf z'n 4e,5e jaar kan dat? Inpuls houden,hallo het zijn kleine kindjes... toch geen 1 ,dáár moeten ze naar kijken als men ze als gebruikerspony's wil fokken.
En ik ben het er helemaal niet mee eens dat je een loperige moet hebben dat zie ik wel bij ons op stal,die beginnertjes zijn er als de dood voor, ookal doen ze geen pas verkeerd.
Ik ben geen fokker maar een gebruiker en ik heb een heel ander inzicht,moet wel nageven dat ik wel op type val :D (dus mooi vind ik ook belangrijk) ; en een spectaculaire hoef ik niet want mijn kinderen kunnen die niet nagereden krijgen....zoals zo vele.