Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
regtur schreef:Nou, ik ben er nog geen tegen gekomen die geheel beantwoord aan wat mij voor ogen staat. In de tijd dat ik de HK bezoek staan me 2 hengsten bij die het deden, dat waren Henshof Rafael en die donker bruine van afgelopen winter (die het in type toch niet best was).Koop gewoon een merrie in de C maat, als je ook zoiets wilt fokken.
dion1anouk schreef:@ AniekR hihi dan heb je een goede reden om bij ons te komen overnachten!!!! Zit je al bijna op plaats van bestemming!!!!
BlackDevils schreef:pietsie schreef:Volgend jaar heb ik 2 merries die voor stamboekopname moeten. De één is van een luxe goedbewegende Forest hengst (Barclay) en de andere is een Don Diego beide uit A-merries. Heel verschillend qua type maar hele bruikbare pony's.ik zit nog steeds te denken aan Black devils idee , om kleine maat te fokken met partbred, moet zeggen dat ik dit een hele goede optie vind , en dan uitkomen rond de 136 cm, kan wel eens heel leuk zijn ( en ik denk dat daar ook veel vraag naar is)
Ik ben wel benieuwd of het stamboek open staat voor vernieuwing.
patrick76 schreef:In Wales en Engeland zie je schitterende kleine WPBR al zijn daar de bewegingen misschien wel wat minder. In Nederland willen ze een grote WPBR zien met veel beweging. Wordt langzaam aan bijna een prestatie fokkerij zoals het KWPN. Natuurlijk is beweging en aanleg voor de sport van belang maar het moet niet ten kosten gaan van alles. Vind dat een NWR of WPBR toch wel pony uitstraling moet hebben en moet worden kunnen herkend als een Welsh pony.
joostvangestel schreef:En om het echt leuk te maken, in onze merriestam zit van oudsher nog Skowronek in, een erg invloedrijke Arabier die je ook in sommige NWR stammen vindt (bijvoorbeeld die van Kooihuster-Atje, maar ook in de moeder van Aester El Nino. Maar dat zit echt heel vel weg en ik zou onze ponies ook niet willen vergelijken met de huidige NWR.
sunnymay schreef:Jij hebt me in heteren gezien, dat klopt, maar ook in Houten Jij weet dat niet meer, maar je hebt genoeg foto's van haar gemaakt en heb ook nog bij je besteld.
pietsie schreef:En dan komt de vraag , moet je als stamboek (welk stamboek dan ook )met je tijd mee gaan?
pietsie schreef:Als je tegenwoordig op concours komt kijk je soms je ogen uit, wat een geweldige dieren lopen er rond.
PeeWij schreef:pietsie schreef:En dan komt de vraag , moet je als stamboek (welk stamboek dan ook )met je tijd mee gaan?
Nee dat kun je niet. Rasstamboeken zoals welsh en forrester zijn dochterstamboeken van een moederstamboek en die bepalen de regels. En een rasfokkerij is heel iets anders als een kruisingsfokkerij zoals KWPN, Duitse rijpony maar ook NWR en PB
AniekR schreef:@zitake, dat is natuurlijk weer persoonlijke smaak. Zelf hou ik niet zo van de Duitse rijpony. Behalve vaak het trage achterbeen, vind ik ze te geblokt. Voor onder het zadel hou ik wel wat meer van dat chique dat de NWR heeft.
En natuurlijk moet het kind er op kunnen blijven zitten, maar de pony hoeft ook weer niet te lopen alsof het aan 4 benen artrose heeft. En zo lang je geen hackneys fokt, denk ik dat de meeste kinderen er wel op blijven zitten hoor, dat er af hobbelen vind ik vaak een beetje overdreven. Het belangrijkste is dat ze braaf zijn.
Daarnaast zijn er in NL aardig wat jonge amazones met een hoop meer talent, o.a. het dochtertje van Pietsie, maar zo ken ik er nog een aantal, die ook in een kleine pony meer willen dan eentje waar ze alleen op kunnen blijven zitten. Ook kleine pony's moeten tegenwoordig 'wat kunnen'.
En helemaal mee eens dat de sport afhankelijk is van de fokkerij. Maar het moet ook andersom zijn, want goede sportpony's leveren vaak meer op. Natuurlijk moet de raspony niet vergeten worden, maar waarom kan het niet allebei?
Citaat:AniekR
Daarnaast is het gebruiksdoel in Engeland totaal anders. Daar zijn de rijrubrieken volgens mij een beetje de dressuur/springwedstrijden van hier. Het gaat erom dat je een mooie ponytje onder je hebt en dat het kindje er stil op zit. Maar de pony hoeft niet te kunnen bewegen en het kindje hoeft niet te kunnen rijden.
Dat is in Nederland toch iets anders. Met die stijve harkjes hoef je hier in de baan niet te kunnen verschijnen. Ook denk ik dat het gemiddelde rijniveau hier dan ook iets hoger ligt en de eissen aan een rijpony dus ook een stukje hoger zijn. Nederland heeft wat sport betreft natuurlijk wel een dressuur/spring cultuur, dus ja ook niet verwonderlijk dat het meer een prestatie fokkerij is (en ik ontken ook niet dat dat het is )
vivana schreef:Ik zal het eerlijk zeggen ,het is toch ook zeer prettig dat elk kind op een simpele gangen-pony kan rijden,als ze spectaculair zijn zijn ze ook niet commercieel. Het is zéker zo belangrijk dat die galop goed is aan een draf kun je nog iets doen maar een galop niet.
Die moet rollen en je kind moet gemakkelijk kunnen zitten als een huis!
(dat geldt nl voor elk rijpaard/pony).
Maar iedereen is hier maar voor die knieaktie in dat voorbeen weet je als ze dat doen dat ze een slechte galop hebben!
BlackDevils schreef:regtur schreef:Nou, ik ben er nog geen tegen gekomen die geheel beantwoord aan wat mij voor ogen staat. In de tijd dat ik de HK bezoek staan me 2 hengsten bij die het deden, dat waren Henshof Rafael en die donker bruine van afgelopen winter (die het in type toch niet best was).Koop gewoon een merrie in de C maat, als je ook zoiets wilt fokken.
Bij de A-hengsten is er bijna niet één die fatsoenlijk stappen kan. Allemaal van die stresskikkers die niet kunnen al zouden ze willen.
AniekR schreef:patrick76 schreef:In Wales en Engeland zie je schitterende kleine WPBR al zijn daar de bewegingen misschien wel wat minder. In Nederland willen ze een grote WPBR zien met veel beweging. Wordt langzaam aan bijna een prestatie fokkerij zoals het KWPN. Natuurlijk is beweging en aanleg voor de sport van belang maar het moet niet ten kosten gaan van alles. Vind dat een NWR of WPBR toch wel pony uitstraling moet hebben en moet worden kunnen herkend als een Welsh pony.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Heb vorig jaar op de Royal Welsh eigenlijk een beetje met verbazing zitten kijken naar de part-bred rubrieken. Wat vielen die tegen...
De kleine maat PB waren imo gewoon mislukte B's
De grote maat PB waren werkelijke gekruist met alles wat maar vruchtbaar was, had ik het idee, en liep als een stel stijve harken...
Daarnaast is het gebruiksdoel in Engeland totaal anders. Daar zijn de rijrubrieken volgens mij een beetje de dressuur/springwedstrijden van hier. Het gaat erom dat je een mooie ponytje onder je hebt en dat het kindje er stil op zit. Maar de pony hoeft niet te kunnen bewegen en het kindje hoeft niet te kunnen rijden.
Dat is in Nederland toch iets anders. Met die stijve harkjes hoef je hier in de baan niet te kunnen verschijnen. Ook denk ik dat het gemiddelde rijniveau hier dan ook iets hoger ligt en de eissen aan een rijpony dus ook een stukje hoger zijn. Nederland heeft wat sport betreft natuurlijk wel een dressuur/spring cultuur, dus ja ook niet verwonderlijk dat het meer een prestatie fokkerij is (en ik ontken ook niet dat dat het is)
.
cuneracobs schreef:waarom is het voor veel nederlanders met name de nwr fokkers zo moeilijk om naar wales te kijken en is te zeggen van o dus zo hoort een part bred te zijn??
cuneracobs schreef:Een dier moet laten zien wat het in zijn mars heeft, ook ondanks de omstandigheden. Dit heeft ook deels te maken met het karakter van het dier en de manier van voorbrengen. Ik zie voorbrengers die het dier strak vast houden en daardoor veel spanning bij een dier oproepen. Daarbij nog even lekker opnaaien en het plaatje is compleet: onderhals en rug er uit drukken, veel bombarie, een pony die zijn ogen en neus ver open spert van de stress. Een echte goeie kan aan een lang touwtje lopen, vertrekt vanzelf van achteren uit, kan de balans houden en daardoor ook de rust, je hoeft alleen maar mee te lopen.ik denk dat je een verkeerd moment zoekt om a hengsten te zien stappen...ofja om daar zo'n mening op te drukken. vraag me een beetje af of je wel bij het goede ras zit als je een pony wil hebben die blijkbaar niet te vinden is binnen een ras?? daarbuiten gelaten hoeveel waarde je aan het ras hecht want daarbij vind ik dat nederland compleet de plank mis slaat binnen de part bred fokkerij en ook bij de nwr word het een kleine sportpaarden fokkerij .
de part bred hoort bloedje mooi , knap , sierlijk te zijn .. laatste jaren gezien in nederland??
joostvangestel schreef:Nee, volgens mij heb je dan een cob met een luxe hoofdje.En ik moet eerlijk zijn: een A pony van 1.47m zie ik eerlijk gezegd weinig brood in.
Citaat:BlackDevils;
Juist de galop kun je makkelijk bewerken omdat het paard het binnenachterbeen naar voren brengt en de impuls te behouden is.
De moeilijkste gang om wat aan te veranderen is de stap. Daar draait het om ontspanning en losgelatenheid