[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:26

Waar zal ik beginnen. Iedereen bedankt voor jullie enthousiaste PB'tjes. Heb nog niet iedereen kunnen antwoorden, maar ga ik zeker nog doen.

@ regtur: Jenny, bedankt voor je leuke foto's. Aladdin is zeker een machtige pony om te zien. De andere foto van Magnolia als veulen op de keuring is erg leuk om te zien. Die trek ik meteen van bokt af ;-).
Moeder van Magnolia heeft dit jaar een valk veulen (naar wat het leek te worden), het is zo leuk om te zien, dat er zoveel kleur uit de welsh Atjes kan komen. Aladdin is ook zeker appart van kleur. Hoe beschrijf je zijn kleur? Valt het gewoon onder roan?
Magnolia eigenlijk een beetje een copy van haar moeder, alleen mist ze een witte sok voor.
Mocht ik wat mooiere foto's van Magnolia hebben, dan stuur ik je ze zeker toe. Dan blijft je database een beetje compleet :-)

@ zitake: Dank voor je uitleg! Super van je 3 jarige. Doe jullie dat trouwens allemaal een beetje? Eerst aan lange lijnen? Of is dat enkelt als je je pony voor de kar wilt laten lopen. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ben wat dat betreft toch een echte dressuur prikker!

@ BlackDevils: Ik had me ooit eens eerder aangemeld, maar merkte toen al dat alles hoofdzakelijk over Atjes ging. Kon toen niet echt mee praten :o
Jammer dat er geen "Joost" is om ons nog meer duidelijkheid over de NWR-WPBR fokkerij uit te leggen. Denk ook omdat daar zo vaak wat in veranderd. Merkte dat op de keuringen de afgelopen jaren. Het ene jaar vonden ze exterieur belangrijker dan beweging, en het andere jaar was het andersom.
Fijn dat mijn paardjes je aanspreken :D
Ondanks ik totaal niet uit een paardenfamilie kom, probeer ik alles wel zelf te ontdekken. Ben ook best wel kritisch met wat ik aanschaf. En ook al ben ik niet echt een fokker, maar soort amateur, toch probeer ik zo goed mogelijk iets ut te kiezen, omdat ik er zelf ook kwaliteit voor terug wil.
Wat gaaf dat je een kleinere maat WPBR wilt gaan fokken!Ik snap meteen wat je bedoelt!
Aester el Nino is zo'n sterke pony geweest. Zo jammer dat die toen der tijd naar het buitenland is gegaan.
Ben zeker benieuwd hoe volgend jaar jou nakomelingen er uit zien! Klinkt allemaal erg interessant!
Hopen dat het insemineren aanslaat! (gave foto van de hengst! je verkijkt je zo op zijn qua grootte)

@ AniekR: Hoi Aniek! Ik heb mijn El Nino niet meer sinds een maandje. Mijn verzorgsters hadden te weinig tijd haar te trainen, dus qua niveau stond ze een beetje stil. Ik vond dit veelste zonde, want ik zie haar liever in de sport. Ik heb voor haar een super enthousiaste familie gevonden! Ze is naar een meisje van 10 gegaan. Mijn verzorgster sprong niet echt met haar, terwijl ik wist dat ze daar kwaliteit in had. De huidige ruiter, springt nu ook met haar. Dat vind ik zo super! Ik had haar nog wel aan kunnen houden als fokmerrie, maar kan slecht iets weg doen. :o
Jij hebt me in heteren gezien, dat klopt, maar ook in Houten :D Jij weet dat niet meer, maar je hebt genoeg foto's van haar gemaakt en heb ook nog bij je besteld.

regtur schreef:
Ik heb er ook nog wel een van haar als jaarling. Het is zo'n mooie merrie, daar schiet je met plezier een foto van.

Ik hou me vol enthousiasme aanbevolen! Vind het ook erg leuk, als ik zo goed als de hele geschiedenis van een pony/paard weet.

@ inowa: Sterkte en hopelijk vind je snel iets!

Bij iedereen begint het aardig te kriebelen om een A door grotere maat te laten dekken, grappig!
Op de planning staat Magnolia volgend jaar te laten dekken... :D

Vind net als Vivana schimmeltje van BD leuker. Toch blijf ik de uistraling en elegantie van het hoofd ook wel een belangrijke rol spelen.
Omdat iedereen altijd maar beweging wil veranderen, ga je op een gegeven moment toch wat verliezen als je niet uit kijkt.
(zeg ik als fokker leek zijnde :o oeps)

sunnymay

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:27

Zijn ze echt maar 1.30?! Had ik niet verwacht. Ben benieuwd hoe die het volgend jaar op de keuring gaat doen!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:34

sunnymay schreef:
@ zitake: Dank voor je uitleg! Super van je 3 jarige. Doe jullie dat trouwens allemaal een beetje? Eerst aan lange lijnen? Of is dat enkelt als je je pony voor de kar wilt laten lopen. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ben wat dat betreft toch een echte dressuur prikker!

Ik heb ze eigelijk meestal aan de dubbele longe. gewoon longeren aanleren gebeurt aan de enkele, want daar begin ik eerst mee aan het halster. maar een keer dat er een bitje inkomt, dan gaat de dubbele eraan, kun je veel fijner mee inwerken. En het is handig voor als ze voor de kar komen te staan, ivm sturen en teugelhulpen. Ik ben verder ook een dressuur prikker ;) maar werk ze toch liever aan de dubbele longe dan aan de enkel. Veel mooier te bewerken.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:41

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:59

die had vast een hele snelle tijd :D

Ziet er goed uit

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:06

rienne schreef:
die had vast een hele snelle tijd :D

Ziet er goed uit

Die heeft ALTIJD een snelle tijd haha (is ook bijna altijd eerste) ,pony pakt vreselijk veel meters in zijn galop en wil heeeeel graag springen gaat volgende week zijn eerste Z parcours springen

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:13

Dat had ik al gezien dat hij graag springt. succes volgende week

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:12

Geweldig, dat zijn toch de sportpony's!
Wat meet deze? Ik denk toch ietsje aan de kleine kant voor mijn merrie om toch aan de maat te komen.

Een hengst als Bodo had ik er ook wel graag op willen zetten maar helaas is ook dit al niet meer mogelijk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:05

Geen haar op het hoofd van mijn vader zou er ooit aan denken om een van onze ponies bij een B of iets groters te dekken. Zie ik in het algemeen ook niet zitten. Met Tessa had ik vroeger wel eens zin om bij Nebo Sportsman te gaan dekken, maar ook dat hebben we maar laten zitten omdat het dekgeld van een D hengst toch wel erg hoog lag om dan maar een C mee te gaan fokken.

Uit dezelfde stam als die van ons komen overigens wel beste B's (Downland Dresden bijvoorbeeld, Carolinas stud) en C's (Nebo Bouncer).

Zoals de meesten van jullie wel weten komen de Orchards en de Vita Nova ponies allemaal uit een A merrie, Twyford Grenadine en Clarach Wild Rose, dus ook bij de NWR's zie je A bloed. Overigens zijn de meeste B's uit een A gefokt en ook bij de meeste C's komt veel A bloed voor. De NWR is overigens qua bloedopbouw denk ik minder gevarieerd dan de sektie A, ze zijn allemaal terug te voeren op een vrij beperkt aantal hengsten en merries. Maar juist omdat ze uit een volledige uitkruising kwamen (A en B x Arabier en Engels volbloed), was de variatie in de F2 erg groot, daarom is het nodig geweest om een snelle generatiewisseling te doen en om de algemene variatie niet al te groot te maken.

En om het echt leuk te maken, in onze merriestam zit van oudsher nog Skowronek in, een erg invloedrijke Arabier die je ook in sommige NWR stammen vindt (bijvoorbeeld die van Kooihuster-Atje, maar ook in de moeder van Aester El Nino. Maar dat zit echt heel vel weg en ik zou onze ponies ook niet willen vergelijken met de huidige NWR.

Verder heb ik een vervelende 24 uur achter mijn rug, het is altijd schokkend om te horen dat een mooie pony te jong overlijdt. Natuur kan heel wreed zijn. Nog bedankt inowa dat je je zo hebt ingezet om haar veulen te redden, zo'n mooi diertje heeft dat helemaal verdiend.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:25

Ik reed vroeger een sportpony, erg mooi type, prachtig veel beweging, sprong zonder moeite 1.30, nog steeds trouwens. De moeder van die pony, een grote D kwam ook uit een merrietje die uit een sectie A kwam, haar vader was balzflug en de pony die ik reed zelf die was dan weer uit een Newforest hengst als ik het me goed voorheb. beetje sectie A invloed vind ik dan ook helemaal niet slecht in die sportpony's.
Nooit zo'n goeie pony onder het zadel gehad als die indertijd. Hij doet het nog steeds prima in de sport.
Merrie heeft voor zover ik weet 3 veulens gehad, allemaal volle broers, deden het allemaal erg goed in de sport.
deze was er eentje van
Afbeelding
Volle broer ervan, jaartje ouder
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:17

nee hier ook geen plannen om ook maar ooit een grotere hengst of ander ras op mijn merrie,s te zetten..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:48

sunnymay schreef:
Zijn ze echt maar 1.30?! Had ik niet verwacht. Ben benieuwd hoe die het volgend jaar op de keuring gaat doen!

Komt omdat de fotograaf niet zo groot is. ;) :D

Ik heb er weleens over nagedacht een kleinere hengst op mijn merrie te zetten om sectie C te fokken.
Maar is wel een gok. Met een A ga je misschien wel heel stuk kleiner, met een C is de vraag of je niet uit de maat fokt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:56

vandaag heb ik presca lekker gewassen en mooi in toilet gezet met showhalster.

wat vinden jullie ervan? gaat het wat worden op de keuring?
moet nog wel wat meer gewicht op komen maar we hebben nog een goede 5 weken dacht ik.

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:16

Inowa: ik heb contact gehad met _tien_ via de telefoon. Ze gaan vandaag proberen om het veulen bij een Fjord te laten aannemen. Mocht dat niet lukken, dan komen ze mijn merrie ophalen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:20

oke,dat zou echt super zijn!!

van de fjord wist ik idd al,dat vertelde martine me vanmorgen nog.
wel fijn dat ze anders mooi haar veulen bij haar kan houden...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:53

ben heel benieuwd wat de pony's van BD op de keuring gaan doen en hoe ze beoordeeld worden. De Hollandse jury wil de kleine WPBR niet zien.Ze vergelijken ze en keuren ze als een NWR terwijl daar toch wel een groot verschil in zit vind ik. In Wales en Engeland zie je schitterende kleine WPBR al zijn daar de bewegingen misschien wel wat minder. In Nederland willen ze een grote WPBR zien met veel beweging. Wordt langzaam aan bijna een prestatie fokkerij zoals het KWPN. Natuurlijk is beweging en aanleg voor de sport van belang maar het moet niet ten kosten gaan van alles. Vind dat een NWR of WPBR toch wel pony uitstraling moet hebben en moet worden kunnen herkend als een Welsh pony.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:54

inowa schreef:
vandaag heb ik presca lekker gewassen en mooi in toilet gezet met showhalster.

wat vinden jullie ervan? gaat het wat worden op de keuring?
moet nog wel wat meer gewicht op komen maar we hebben nog een goede 5 weken dacht ik.

Afbeelding

pony met veel jeugd ! Zou persoonlijk een grover show halster gebruiken omdat haar hoofd niet het mooiste onderdeel is.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:02

Net wat je zegt Patrick en dat is ook wat ik bedoel.
Moet niet ten kosten van de uitstraling gaan, waar een Welsh aan herkend wordt!
Ik merkte het zelf ook al, dat ze steeds meer richting de manier van paarden keuren gaan.
Ben zelf ook naar KWPN keuringen met paarden geweest en PAVO, en daarnaast dan naar de Welsh.
En als ik het dan van een aantal jaren geleden vergelijk met nu, gaan ze zeker steeds meer die kant op met de welshjes. Dat vind ik best jammer. Maar een pony met sterke beweging, mag er zeker voor mij zijn!

Als ik mijn Atje wil laten dekken, blijf ik ook bij een Atje. Maar tegen die tijd vraag ik nog wel advies met wat ik daar op zou kunnen zetten. ;-)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:21

patrick76 schreef:
Zou persoonlijk een grover show halster gebruiken omdat haar hoofd niet het mooiste onderdeel is.

Foto's zijn heel bedriegelijk. In het echt vind ik haar hoofd een van de mooiste onderdelen van Presca, heel mooi opgedroogd, zeker voor een jaarling. Of dat een wit halster dat het beste uit laat komen is de vraag.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:36

joostvangestel schreef:
patrick76 schreef:
Zou persoonlijk een grover show halster gebruiken omdat haar hoofd niet het mooiste onderdeel is.

Foto's zijn heel bedriegelijk. In het echt vind ik haar hoofd een van de mooiste onderdelen van Presca, heel mooi opgedroogd, zeker voor een jaarling. Of dat een wit halster dat het beste uit laat komen is de vraag.

Sinds we in dit millenium zitten is het vrij gebruikelijk om witte webhalsters te gebruiken voor pony's Joost ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:44

patrick76 schreef:
Vind dat een NWR of WPBR toch wel pony uitstraling moet hebben en moet worden kunnen herkend als een Welsh pony.
Waarin moet een NWR zich onderscheiden van een NRPS? De welsh gaat uit van arabierenuitstraling. Dat is wat de welsh onderscheid van andere rassen al lopen er nu bij de Forest ook een aantal rond die in de buurt komen.
Wanneer ik het gevoel krijg dat men mij niet serieus neemt dan is de overstap naar een ander stamboek niet zo heel groot. Die vos van mij zou het denk ik niet verkeerd doen tussen de Foresters. :P
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 07-06-11 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:45

sunnymay@ Je moet je gewoon eens orienteren wat je mooi vind.Je hebt een heel jaar om eens de verschillen in type te gaan bekijken, voor je beslist wat voor hengstenkeuze je maakt. Ik denk dat de fokker van Magnolia een heel uitgesproken voorkeur heeft en ze draait goed mee op shows. Maar misschien zie je ook wat anders wat je aanspreekt.
Persoonlijk zou ik nooit een A merrie laten dekken, door een grotere hengst, hooguit zou ik gaan voor een Cob. Ik vind het verschil gewoon te groot en denk dat je een produkt krijgt waar je net niets mee kan.
Bovendien zijn er voldoende A hengsten die in de sport zich bewijzen, mocht je die kant op willen.Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:51

Ik heb nagenoeg geen verstand van NWR en Partbred, dus inhoudelijk kan ik er niets over zeggen. Wel vind ik de meeste NWR's niets van een Welsh weghebben. Bij de ponies van BD (die vos en schimmel) zie je wel dat er Welsh inzit. NWR heb ik sowieso al niets mee, teveel ponymaat KWPN. Ik vind de Partbreds vaak meer Welsh-achtig.
Ik blijf zelf in principe bij de A tjes. Wel wil ik ooit nog eens een C fokken. Heb alleen de enige merie waar dat mee zou kunnen, onlangs verkocht. Mijn andere merries vind ik te klein voor een grote D hengst.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:07

BlackDevils schreef:
patrick76 schreef:
Vind dat een NWR of WPBR toch wel pony uitstraling moet hebben en moet worden kunnen herkend als een Welsh pony.
Waarin moet een NWR zich onderscheiden van een NRPS? De welsh gaat uit van arabierenuitstraling. Dat is wat de welsh onderscheid van andere rassen al lopen er nu bij de Forest ook een aantal rond die in de buurt komen.
Wanneer ik het gevoel krijg dat men mij niet serieus neemt dan is de overstap naar een ander stamboek niet zo heel groot. Die vos van mij zou het denk ik niet verkeerd doen tussen de Foresters. :P

ook lopen er in de forestwereld hengsten rond die ook "vreemd" bloed voeren ,dat is toch het grote forestgeheim.
En dan nog het Golden Wonder verhaal ,dat is ook invloed van buiten af , wat niet weg neemt dat juist deze foresters hele goede sportpony's zijn met extra beweging wat de meeste foresters toch missen.
En dan de duitse rijpony's ...... dat is toch een zeer opkomend ras hier in nederland , nou moet ik zeggen dat dat ook wel bewegingswonders zijn , wat natuurlijk niet vreemd is want die gebruiken alles in de fokkerij, van welsh tot hanoveraans ,tja daar is moeilijk tegen op te boxen in de (dressuur) sport.

Wat ik eigenlijk wel vind dat je in je ras moet blijven fokken , maar verbetering van het ras , daar moet een bestuur wel voor open staan.
Als je bv naar de leden van het new forest stamboek kijkt blijkt van het aantal leden maar 20% fokkers te zijn , de overige leden zijn gebruikers van het ras wat toch wel typerend is.
Deze aantallen van leden EN dekkingen lopen sterk terug , om het bestaan van het ras te waarborgen moet je als bestuur toch eens gaan nadenken !!
Blijf bij je raskenmerken maar sta niet stil bij vooruitgang.

Hoe is dit bij de welsh?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:31

De manier waarop A-hengsten zich kunnen bewijzen is in de (samengestelde) mensport met name bij de vierspannen. Daar zitten een aantal jongens die er leuk mee uit de voeten kunnen. Op tweespan moet je toch al wel behoorlijk forse A's hebben die mee kunnen komen om nog maar niet te spreken over enkelspan.
De mijne lopen zich behoorlijk het vuur uit de sloffen voor mij en dat moet ik niet te vaak van ze vragen. Ik ben ook best zuinig op ze. Daarom wil ik ze geen klasse 4 op enkel aandoen. Als ik daar wil gaan rijden dan wil ik ook voorin mee kunnen doen. Dat houdt dus ook internationaal in. Gezien het aantal wedstrijden dat je dan moet rijden en de soms wat zwaardere wedstrijden zie ik dat wat pony's betreft niet zitten op enkel.

Ik ben twee jaar geleden naar het pony-WK geweest in Duitsland. Daar was ik nog niet altijd zo van onder de indruk wat daar tussen liep. Misschien moet ik daar eens naar een keuring... :D
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 07-06-11 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt