[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:30

sunnymay schreef:
Naar dat de merrie het niet gered heeft. Maar misschien wel het eerlijkste en het beste voor haar. Rekken en laten lijden is ook niet echt een oplossing. Hoop zeker dat ze wat voor het veulen hebben gevonden. Maar zal toch wel? Jullie boden ook je hulp aan.

Wat zijn eigenlijk de symptomen van zo'n vervetting van bloed?

Wij hebben dit ook eens meegemaakt. De pony stopt met eten en komt in een vicieuze cirkel. De lever raakt "op hol"en er komt simpel gezegd vet in het bloed. Dit kun je ook echt waarnemen bij aderlaten. Onze merrie hebben we erdoor gesleept, was een hele klus, 2x daags de DA, geweekte brok via een neussonde naar de maag, om de spijsvertering op gang te krijgen/houden. Was een drama ,met veel bijkomende narigheid, maar wel de moeite waard. Ze heeft het nl overleefd.
Ik ga even zoeken naar een foto van papa Aladdin ;)Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:37

Aladdin was een echte kanjer en bracht uit 22 merries meen ik 20 veulens in werkelijk alle kleuren.Verder waren ze allemaal gezegend met een mooi hoofdje en redelijk tot veel bot.Hij is verkocht naar Belgie, maar heeft voor ons de mooiste en ook meest uniforme jaargang gebracht tot nu toe.Afbeelding

Sunnymay@ jouw merrie als veulen

pietsie

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:41

haha Jenny , ik had Sunnymay een pbtje gestuurd dat ze maar aan jouw info moest vragen en ik zei......jenny houd alles bij van nafok enz. en heeft heel veel foto´s , het zou me niet verbazen als ze zelfs een foto van jouw merrie heeft.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 23:50

sunnymay schreef:
Naar dat de merrie het niet gered heeft. Maar misschien wel het eerlijkste en het beste voor haar. Rekken en laten lijden is ook niet echt een oplossing. Hoop zeker dat ze wat voor het veulen hebben gevonden. Maar zal toch wel? Jullie boden ook je hulp aan.

Wat zijn eigenlijk de symptomen van zo'n vervetting van bloed?

Vaak bij pony's die wat te dik zijn, plots niet meer gaan eten, teveel vet wordt afgebroken, lever kan het niet verwerken en komt in het bloed terecht, met orgaanfalen tot gevolg zoals hier het geval was met lever en nieren. Vroeger deden ze volgens mij weleens een aderlating bij zo'n pony's. maar orgaanschade, zeker de nieren herstelt zich niet zomaar. Erg jammer voor het veulen, hoop echt dat ze wat vinden.
Criccieth alladin staat nu idd in belgie dacht ik, mooie hengst.
Mooie merrie ook sunnymae!

Hier vandaag de 3jarige voor het eerst aan de lange lijnen gehad, verbaas me nog af en toe hoe snel ze iets snappen en ermee weg lopen. Ook nu weer geen probleem. dit weekend zadeltje erop en dan gaan we met het tuig aan de slag.

Zijn er meer die last hebben van jeukende veulens? Ik gooi het maar op de veulenvacht die net tegen het verharen aanzit, maar met momenten wordt ze er gek van. Ik denk dat er morgen maar eens geschoren moet worden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:02

sunnymay schreef:
Dat klopt. Heb haar daar speciaal nog laten staan voor het rondje!
Ik zei zelf al, ben zelf nog niet zo thuis in de Atjes, dus ik zou niet één twee drie een Atje herkennen.
Men praat hier veelal wel over de Ajtes maar er zijn ook andere secties. NWR en Partbred wordt hier weinig over gesproken foktechnisch gezien. Het zou wel handig zijn een "Joost" te hebben die ons kan vertellen hoe daar de fokkerij in elkaar zit.
Ik heb even in je profiel gespiekt maar jouw paardjes staan mij wel aan. (nu ben ik een behoorlijke zeikerd wat dat betreft) ;)
Ik probeer zelf een kleine maat Partbred te fokken. Bij de sectie B mis ik veelal de beweging en samenhang in bouw.
Ik heb een A-merrie die sterk is in beweging. Ik zou haar graag wat hoogbeniger zien en luxer.
Dit jaar heb ik er een veulen bij van een NRPS hengst (Idzard, 60% arabier 40% Welsh). Morgen ga ik haar insemineren met Nia Domo Bolero.
Deze ligt qao bloedlijn richting jouw Aester El Nino, welke ik nog steeds de beste vind van Alle NWRs die ik gezien heb, ook in nafok.

Afbeelding

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 01:06

Black devils , mooie hengst , je probeert kleine maat te fokken , welke maat hoop je ong. uit te komen ?
Hoe groot is deze hengst eigenlijk want ik lees op de ene site 144 en op de andere 148 dus ben wel benieuwd.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 01:23

Bah, wat een naar verhaal van die merrie. Hopelijk wordt er snel iets gevonden voor het veulen.

Sunnymay, welkom. Heb je die El Niño merrie zelf niet meer? Geloof dat ik haar toen als 3-jarige in Heteren heb gezien. Was een leuke merrie :j

En BD, Aester El Niño is imo ook een van de beste hengsten geweest.
Bolero ben ik ook erg benieuwd naar de eerste nakomelingen. Prachtige hengst vind ik dat. Staat nog op het lijstje voor volgend jaar, alleen jammer dat hij zo ver weg staat...

Pietsie, op de HK is hij als 1.47m gemeten. Ookal vond ik hem kleiner ogen, maar hij heeft ook wel weer veel schoft natuurlijk.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:45

pietsie schreef:
haha Jenny , ik had Sunnymay een pbtje gestuurd dat ze maar aan jouw info moest vragen en ik zei......jenny houd alles bij van nafok enz. en heeft heel veel foto´s , het zou me niet verbazen als ze zelfs een foto van jouw merrie heeft.

Ik heb er ook nog wel een van haar als jaarling. Het is zo'n mooie merrie, daar schiet je met plezier een foto van.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:35

@ AniekR hihi dan heb je een goede reden om bij ons te komen overnachten!!!! Zit je al bijna op plaats van bestemming!!!!

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:50

ik zit nog steeds te denken aan Black devils idee , om kleine maat te fokken met partbred, moet zeggen dat ik dit een hele goede optie vind , en dan uitkomen rond de 136 cm, kan wel eens heel leuk zijn ( en ik denk dat daar ook veel vraag naar is)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:10

even uitleg..

merrie is idd ingeslapen,ze was te ziek om nog gered te worden.

gisteren zijn ze via de veulencentrale gestuurd naar een arabische volbloed merrie die nog melk gaf maar helaas is dat niks geworden.
merrie was erg groot en sloeg en gilde steeds naar het veulen,te groot risico dus.

op het moment zijn we nog druk op zoek naar opties en degenen die iets aangeboden hebben hebben ook PB nu.

veulen zit nu op flessenvoeding maar het liefste willen we haar koppelen aan een merrie..

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:15

hopenlijk word er een merrie gevonden , ik vind het altijd zo sneu een veulen zonder moeder.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:18

pietsie schreef:
ik zit nog steeds te denken aan Black devils idee , om kleine maat te fokken met partbred, moet zeggen dat ik dit een hele goede optie vind , en dan uitkomen rond de 136 cm, kan wel eens heel leuk zijn ( en ik denk dat daar ook veel vraag naar is)

Zit ik ook wel af en toe aan te denken. Een van de a'tjes door een grotere rijponyhengst laten dekken en kijken wat daar uit komt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:20

pietsie schreef:
Volgend jaar heb ik 2 merries die voor stamboekopname moeten. De één is van een luxe goedbewegende Forest hengst (Barclay) en de andere is een Don Diego beide uit A-merries. Heel verschillend qua type maar hele bruikbare pony's.
Ik ben wel benieuwd of het stamboek open staat voor vernieuwing.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:35

barclay heb ik gister nog gezien moet zeggen dat ik hen niet erg luxe in type vind maar wel een hele mooie hengst, staat bij onze instructie op stal , ik vind het idd barclay en don twee heel verschillende types,
18 juni komt er hier een welsh merrie die nu een veulen van Willie Wortel aan de voet heeft om te dekken met mijn forest hengst , die heeeeeel luxe is , dus ben ook wel benieuwd wat daar uit komt.
De man was vorig jaar hier en was erg gecharmeerd van deze hengst en zei al ...volgend jaar kom ik voor de forester.

even een fot voor het type
Afbeelding

een foto (een beetje gekke maar ik vond hem zo grappig, dit was afgelopen weekend)

Afbeelding

Afbeelding

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:46

ik kan eigenlijk geen goede foto vinden om zijn type aan te geven
dit is ook geen geweldige bewegingsfoto (wat hij wel heeft)foto maar je krijgt een idee

Afbeelding

als je op de site van brummerhoeve kijkt en de hengst Suprise eens bekijkt , dat is er een die luxe in type is en ook veel beweging heeft.
Wel grappig dat die fokker heel vroeger ook A welsh heeft gefokt.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:48

heb je foto's van de pony's black devil ? ik ben heel nieuwsgierig

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:53

Vandaag een telefoontje van Harold gehad dat Sunshine klaar is met dekken. We hebben besloten dat ze naar de RK in Zuidlaren gaat, Santiago mag zich dan ook even van z'n knapste kant laten zien :) . T is alleen wel een rit van 2:05 uur :oo ... K heb op de heenweg gelukkig niks in de trailer, maar de tijd blijft t zelfde. Zit er haast aan te denken om een slaapplek in de buurt te zoeken ( waar m'n trailer dan ook een beetje veilig staat ) . Iemand tips?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:05

trailer mag je hier wel neerzetten honeys , (we hebben elkaar vorige week gesproken bij harold)
Slaapplaats is een beetje moeilijk we hebben hier nog niet alles klaar , maar een matrasje op de grond moet wel lukken als je niks beter kan vinden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:28

pietsie schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn van vorig jaar. Er moeten nog nieuwe gemaakt worden maar als ik dat zelf moet doen is het wat lastig. Ze willen niets liever dan bij me zijn...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:32

Een foto van vorige week.
Afbeelding

Mooie forester trouwens Pietsie!
Toevallig geen filmpje van op Youtube?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:35

BlackDevils schreef:
pietsie schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn van vorig jaar. Er moeten nog nieuwe gemaakt worden maar als ik dat zelf moet doen is het wat lastig. Ze willen niets liever dan bij me zijn...

Zie het liefst de schimmel maar die had wat meer lengte in haar hals mogen hebben...
Vos heeft niet zo'n ellegant hoofd maar wel een mooiere hals.
Wat meten deze 2 dames eigenlijk want ze lijken best groot..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:35

Wat een mooie plaatjes komen hier weer voorbij!

@Inowa: :(:) , hopelijk wordt er gauw een merrie gevonden.

@Black Devils: dat lijkt me ook wel wat, ik ben benieuwd.

Hier al een tijdje aan het dubben om een veulen te fokken uit onze IJsselvliedts Nathalie, maar heb er op de e.o.a. manier niet zo'n goed gevoel bij...
We hebben nog een ruin van High Flown's Viper, zo'n zelfde qua type, beweging en kleur zou ik nog wel willen voor in het span.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:55

vivana schreef:
Zie het liefst de schimmel maar die had wat meer lengte in haar hals mogen hebben...
Vos heeft niet zo'n ellegant hoofd maar wel een mooiere hals.
Wat meten deze 2 dames eigenlijk want ze lijken best groot..
Helemaal met je eens. Ik mis bij de vos ook wat luxe (deze is van mijn zwarte merrie). Dat is ook de reden waarom ik de merrie vorig jaar bij de NRPS heb gedaan.
De schimmel is de Don Diego en niet door mijzelf gefokt. DD was naast Bolero de andere optie om bij te dekken. Op zich kan de merrie wel wat hebben in haar halslengte maar ik vind de schimmel nu nog erg los in het beenwerk. Ik hoop dat dit bijtrekt als ze een beetje uitgegroeid is maar ik durfde het risico toch niet te nemen nu.
De merries zitten nu denk ik tegen de 1.30 mtr.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:59

De schimmel is leuk! 1.30 of 1.40 zou ik er ook nog uit willen halen uit die merrie van mij.