Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
regtur schreef:Hmm, ik dacht al zoiets.
Wij hebben dit 3x meegemaakt, tenminste, bij ons ging het zo, dat het veulen geboren werd, in het vlies en de placenta er ook gelijk afkwam.Alles zat aan elkaar vast, je moet dan ook de navelstreng afknippen en afbinden. Gelukkig die keren het veulen er wel levend uitgehaald.
Een theorie die ik toen hoorde, is dat de merries het veulenen ophouden of tegenhouden. Vanwege stress, of teveel aandacht, spanning, enz zolang dat het niet meer tegen te houden is en dan alles er in 1x afkomt.
Maar een placenta kan ook om andere redenen loslaten.
Bij een van onze merries ging het zo, heel raar, dat ze in de wei alsmaar grote cirkels liep. Toen ze uiteindelijk zover was floepte ook alles er in 1 keer uit.
Honeys schreef:Bah wat vervelend Melanie!
Even een vraagje voor de kenners.... Wie heeft de beste bewegingen volgen jullie: ysselvliedt's special edition of three b tywysog ?
patrick76 schreef:Honeys schreef:Bah wat vervelend Melanie!
Even een vraagje voor de kenners.... Wie heeft de beste bewegingen volgen jullie: ysselvliedt's special edition of three b tywysog ?
Ligt eraan. Wil je bij een hengst dekken die zelf goed beweegt of wil je bij een hengst dekken die beweging fokt? De Three B hengst komt uit een lijn met allemaal goed bewegende dieren. Mijn Llanarth merrie zoogt nu een hengstveulen van Twysog en ik denk dat ze nog niet eerder zo'n goed bewegend veulen heeft gehad. Ook niet van hengsten die het zelf super kunnen. Persoonlijk vind ik Twysog op stand ook veel mooier. Zeker in de bovenlijn. Maar dat kan natuurlijk ook allemaal persoonlijk zijn.
regtur schreef:Honeys @ je hebt natuurlijk keuze uit veel meer hengsten dan die twee. Zou je bijv de beste van de 3 jarigen nemen, dan heb je beweging en kleur.Of heb je qua bloedlijnen aansluiting met je merrie?