[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjanw

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:28

Sterkte Melanie!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:10

Eh gatsie Melanie Sterkte! Hoe gaat het nu met je merrie?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:20

Sterkte Melanie, dit hoop je nooit mee te maken. :(:) Hopelijk knapt je merrie snel op. :)

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:39

Sterkte Melanie! :(:) Dit is echt k.... om het mee te moeten maken!!
Hoop dat alles oke is met de merrie?

regtur schreef:
Hmm, ik dacht al zoiets.
Wij hebben dit 3x meegemaakt, tenminste, bij ons ging het zo, dat het veulen geboren werd, in het vlies en de placenta er ook gelijk afkwam.Alles zat aan elkaar vast, je moet dan ook de navelstreng afknippen en afbinden. Gelukkig die keren het veulen er wel levend uitgehaald.
Een theorie die ik toen hoorde, is dat de merries het veulenen ophouden of tegenhouden. Vanwege stress, of teveel aandacht, spanning, enz zolang dat het niet meer tegen te houden is en dan alles er in 1x afkomt.
Maar een placenta kan ook om andere redenen loslaten.
Bij een van onze merries ging het zo, heel raar, dat ze in de wei alsmaar grote cirkels liep. Toen ze uiteindelijk zover was floepte ook alles er in 1 keer uit.

Dit is vorig jaar ook bij mijn Cob merrie gebeurt! Stond een maand over en heeft toen ook alles in 1x naar buiten geperst. Merrie is ook een echte stress kip en kan slecht tegen veranderingen op stal. Veulen was en is oke! Merrie heeft toch nog veel af gezien kreeg hoge koorts direkt en trok daarna ook nog der melk weg! Dierenarts voelde op en stond vol met troep gelijk gespoeld en medicaite gekregen en knapte toe wel op!(dit kwam waarschijndelijk door dat ze alles te gelijk naar buiten had geperst) Heeft nog even geduurd voor dat alles oke was! Maar mag en kan nu geen veulens meer krijgen. Jammer dat dat niet meer kan maar ik heb haar nog wel en een mooi nakomeling van haar en daar ben ik heel blij mee nu!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:00

Honeys schreef:
Bah wat vervelend Melanie!

Even een vraagje voor de kenners.... Wie heeft de beste bewegingen volgen jullie: ysselvliedt's special edition of three b tywysog ?

Ligt eraan. Wil je bij een hengst dekken die zelf goed beweegt of wil je bij een hengst dekken die beweging fokt? De Three B hengst komt uit een lijn met allemaal goed bewegende dieren. Mijn Llanarth merrie zoogt nu een hengstveulen van Twysog en ik denk dat ze nog niet eerder zo'n goed bewegend veulen heeft gehad. Ook niet van hengsten die het zelf super kunnen. Persoonlijk vind ik Twysog op stand ook veel mooier. Zeker in de bovenlijn. Maar dat kan natuurlijk ook allemaal persoonlijk zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:30

merrie maakt het goed. Vee arts heeft pijn stillers gegeven want ze had erge na weeën. Ze wil nog niet weg bij het veulen dus ik laat haar er gewoon bij tot ze zelf weggaat. Zelfde combinatie kan niet meer want de hengst is geruind.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:43

Weet je dat ze het op een zeker moment "wegstoppen". Hebben we 2 keer meegemaakt. Het veulen was helemaal bedolven met hooi en strooisel.
Daarvoor hoefden we niet te proberen het weg te halen. 1 van de merries viel zelfs aan.
Hopelijk knapt de merrie snel weer op, zonder narigheid achteraf.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:10

Schimpie mijn welshje B is vandaag bevallen van een merrie veulen ...

Naam Merrie: Lakeway's Glorious Hazel

Naam Hengst : Alex Dai

Naam Veulen : Nog naamloos :-)

Foto's zeggen genoeg ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:15

regtur: klopt je moet het altijd laten liggen tot de merrie zelf aangeeft dat ze klaar is. Hoop alleen dat ze er niet te lang over doet, want met warm weer wordt het niet zo fijn om het nog in een kruiwagen te krijgen.

Chantall, gefeliciteerd.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:15

Gefeliciteerd!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:38

Melanie, he wat naar. Gelukkig maakt de merrie het hier weer goed.

Chantal, gefeliciteerd met het veulen!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:30

patrick76 schreef:
Honeys schreef:
Bah wat vervelend Melanie!

Even een vraagje voor de kenners.... Wie heeft de beste bewegingen volgen jullie: ysselvliedt's special edition of three b tywysog ?

Ligt eraan. Wil je bij een hengst dekken die zelf goed beweegt of wil je bij een hengst dekken die beweging fokt? De Three B hengst komt uit een lijn met allemaal goed bewegende dieren. Mijn Llanarth merrie zoogt nu een hengstveulen van Twysog en ik denk dat ze nog niet eerder zo'n goed bewegend veulen heeft gehad. Ook niet van hengsten die het zelf super kunnen. Persoonlijk vind ik Twysog op stand ook veel mooier. Zeker in de bovenlijn. Maar dat kan natuurlijk ook allemaal persoonlijk zijn.

Nou ja ik hoop natuurlijk dat er een goed bewegend veulen van komt, maar ik heb van meerdere gehoord dat Tywysog van zichzelf niet zo geweldig beweegt. Qua uiterlijk deel ik dezelfde mening als jij, ik heb ook al wat foto's van mooie nakomelingen gezien. Maar ja alleen mooi is ook niet alles.

Mmm op een een of andere manier vind ik het dit jaar moeilijk om te kiezen...

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:47

Op de hengstenshow waar ik laatst was, waar Special Edition en Tywysog ( en nog veel meer :P ) laatst liepen, vond ik dat Special beter liep als de rest. Vond het niet spectaculair, moet ik eerlijk zeggen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:54

Honeys @ je hebt natuurlijk keuze uit veel meer hengsten dan die twee. Zou je bijv de beste van de 3 jarigen nemen, dan heb je beweging en kleur.Of heb je qua bloedlijnen aansluiting met je merrie?

Shazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:59

Melanie5 schreef:
Zelfde combinatie kan niet meer want de hengst is geruind.

Is hij echt geruind?

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:34

Afbeelding :+:

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:11

melanie; sterkte! enorm balen zeg voor jullie. arme merrie ook!

chantall gefeliciteerd met je veulen!

temptation ziet er goed uit onder het zadel :) is dit de eerste keer onder het zadel?

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:11

Nee dit is iets van de 25ste keer. Meisje wat er op rijd is 8 jaar oud, en kent eigenlijk zelf ook niks. Pony kent rem, stuur en gas, maar is zo ongelofelijk braaf. Tot nu toe nog geen stap verkeerd gezet :+:

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:40

Mooi veulen, gefeliciteerd Chantall!!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:34

regtur schreef:
Honeys @ je hebt natuurlijk keuze uit veel meer hengsten dan die twee. Zou je bijv de beste van de 3 jarigen nemen, dan heb je beweging en kleur.Of heb je qua bloedlijnen aansluiting met je merrie?

Ik heb idd een beetje naar de bloedlijnen zitten kijken. Special Edition ken ik al een tijdje, en ik weet dat hij ook een heel prettig karakter heeft. Heb ondertussen ook alweer een recent filmpje van hem gezien, en bewegen kan hij wel. Ook los ;) . Toen Sunshine nog maiden was heb ik de eerste dekking bij hem geprobeert,helaas heeft dat toen niet gepakt. En het jaar erop was hij in Engeland. Dus een nieuwe kans dit jaar, en ik denk dat hij ook mijn keuze word dit jaar.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:00

ik vind in nederland de beweging zeer slecht, op stand goed is belangrijk, maar het geklets van ja de hengst zelf is wat minder maar hij fokt wel beweging, sorry hoor maar dat wil je toch niet in je fokkerij?
voor iedereen is dat persoonlijk , maar waarom toegeven op dingen we willen toch allemaal kwaliteit fokken? toegeven op kleine puntjes okey maar niet kunnen lopen is dat niet te belangrijk om maar op toe te geven? laat de desbetreffende hengst is los draven? wat is er dan nog? mij lijlt special edition completer
Laatst bijgewerkt door cuneracobs op 13-05-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:02

Shazee schreef:
Melanie5 schreef:
Zelfde combinatie kan niet meer want de hengst is geruind.

Is hij echt geruind?

Ja dat vertelde Siemers. Hij is verkocht en bij de nieuwe eigenaar geruind, helaas.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 13:01

hier gisterenavond een hengstveulen geboren. Kwam om 11 uur 's avonds voor de laatste ronde toen stond het veulen er al naast :) . Zijn naam is Trajectum's Feliciano zijn moeder is Thamen's Felice en zijn vader is Glyncoch Peter Pan.
Afbeelding

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:38

Gefeliciteerd Nadjathabest

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 14:56

Vrijdag 13 mei is om ongeveer 23,30 het 2e sectie C veulen bij ons geboren. Een vos hengstveulen van Nebo Bouncing Rocket. We hebben hem New Challenge's Breaveheart genoemd. (foto's volgen)
Laatst bijgewerkt door patrick76 op 14-05-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt