[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:26

absque_dubio schreef:
elfje72 schreef:
Ik dacht dat ze na een aantal rondes nog niet drachtig was maar na 1 hengstigheid twee merries drachtig lijkt me niet zo gek. Bij mij het zelfde en ik ben er (tot nu toe) blij mee.

Klopt de twee vossen gelijk drachtig dus mogen echt niet klagen! Maar met Passion zijn we dus al zolang aan t scannen, hengstig gespoten, ei weg laten spuiten. Vind het zo'n gedoe. En ze reageert er behoorlijk op dus kwa rijden is dat best een beetje vervelend.

Passion nog niet hengstig? Kak zeg...

Mierela maandag weg gebracht voor klaar gemaakt te worden voor training.. Ook zij in 1 keer (2 keer insemineren binnen 4 dagen) drachtig net zoals vorige jaar, ik ben helemaal gelukkig! Momenteel 43 drachtig incl kloppend hartje en al echt vorm te hebben! <3 <3 <3

Man ik mis Famous en miertje nu al :') wat erg zeg zijn ze net 2 dagen weg :')

AniekR

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:29

Altijd even spannend he. Dit voorjaar geloof ik ook wel veel merrie's die lastig drachtig worden. Maar met Passion nog maar een keer proberen dan inderdaad.

Werd nog een keer gevraagd over waar de merrie's van drachtig waren; hier dus twee Nia Domo's Bolero veulens volgend jaar.
Nr. 2 is vandaag nog op 35 dagen dracht gescand, ook alles in orde, kloppend hartje etc. Dus eind van het seizoen nog even checken en laat het dan maar snel april zijn!

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:50

Jammer dat Passion nog niet drachtig is, maar na 1 cyslus zegt dat gelukkig nog niks. Komt vast goed!

Alweer 43 dagen drachtig Nicole, gefeliciteerd! En wat een mooi veulen heeft de merrie nu zeg :)

Fijn dat alles goed zit Aniek, toch altijd fijn die extra scans voor de zekerheid. Ben heel benieuwd naar je Bolero's, ik ben nog steeds heel blij met die 2 van mij :D

Hier heb ik pas recent besloten om mijn merrie toch nog een keer te dekken. Weet alleen nog niet met welke hengst, zucht..!
Heb er een topic over geopend, heeft iemand van jullie misschien nog nuttige tips/aanvullingen?

[EHK] Hengst voor Welsh NWR merrie v. DGR Nor or Never

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:25

Ik ga met je meedenken. Voor mijn Now Or Never'tje zit ik gedeeltelijk met dezelfde punten. Weet namelijk niet of ik ze volgend jaar met veulentjes aan de voet weer (minimaal) 4 weken van huis wil hebben.

En geeft inderdaad een fijn gevoel. De eerste scans stonden ze beiden ook nog in België, dus krijg je ook niet zo mee. Nu een gerust gevoel. Eind van het seizoen nog even checken en dan is het hopelijk snel april! Ben ook erg benieuwd naar mijn Bolero'tjes O:)

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:31

Ja 4 weken zijn dan erg lang, had hetzelfde 2 x. Gelukkig zorgt Jos er goed voor, heb me geen moment zorgen gemaakt om mijn merrie toentertijd :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:17

Anouk; jammer dat Passion nog niet drachtig is. Maar goed, ondanks dat het je keus niet is, zou ik dan eventueel nog een andere hengst overwegen als het na een paar keer niet lukt. Gelukkig heb je nu een cyclus te pakken.

Nicole: verschrikkelijk he, dat ze dan weg zijn. Ga je haar weer klaar laten maken voor de keuring?

AniekR: ik hoor het ook bij diverse fokkers dat ze wat problemen hebben met drachtigheid. En dan met name in de cyclus van de hengstigheid, onregelmatig. Denken dat ze hengstig is en dan niet te insemineren... gaat een hoop extra tijd in zitten met ei scannen etc.

RS: Succes met je hengstenkeus! Het blijft echt enorm lastig; maar een gokje moet kunnen soms ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:32

Caesar schreef:
Anouk; jammer dat Passion nog niet drachtig is. Maar goed, ondanks dat het je keus niet is, zou ik dan eventueel nog een andere hengst overwegen als het na een paar keer niet lukt. Gelukkig heb je nu een cyclus te pakken.

Nicole: verschrikkelijk he, dat ze dan weg zijn. Ga je haar weer klaar laten maken voor de keuring?

AniekR: ik hoor het ook bij diverse fokkers dat ze wat problemen hebben met drachtigheid. En dan met name in de cyclus van de hengstigheid, onregelmatig. Denken dat ze hengstig is en dan niet te insemineren... gaat een hoop extra tijd in zitten met ei scannen etc.

RS: Succes met je hengstenkeus! Het blijft echt enorm lastig; maar een gokje moet kunnen soms ;)

Caesar: ja ze word klaar gemaakt voor de keuring. Oh man ik vind zo vreselijk.. Een week vakantie valt wel mee maar nu met de gedachten dat ze minimaal 4 weken weg zijn aaahhhhhhh :n

RS zal zo even in je topic kijken, ik heb dit jaar gekozen voor hele jonge hengst weer duits en word volgend jaar zijn eerste jaargang.. Famous is van bekende hengst wou afwachten hoe hij werd en toen voor de jonge hengst gekozen, vreselijk spannend want je kan niks vergelijken nu vooral hopen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:09

Maar waarom gaat ze dan 4 weken weg Nicole?
Je merrie staat toch goed in de hand?

Ik dacht dat het bij de NWR ook zo ging:
4 weken voor jonge dieren
1 hooguit 2 weken voor "beleerde" ponys

Ze kent het riedeltje en basis kun je wellicht zelf wel weer erin trainen.

Ik zou het verschrikkelijk vinden... Eerst weg voor dekken, dan weg voor training keuring... Ben je de halve veulentijd al zonder veulen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:35

Caesar schreef:

Ik zou het verschrikkelijk vinden... Eerst weg voor dekken, dan weg voor training keuring... Ben je de halve veulentijd al zonder veulen.

Weg voor dekken is ze niet geweest is gewoon op stal geïnsemineerd.. Ze word daar getraind en keuring klaar gemaakt incl wat ze aan Famous dingen kunnen leren. Een 3 jarige kan ik nog wel maar een 4 jarige met veulen is toch wel andere koek als je zelf nog erg onervaren bent en dan breng ik voor het zekere ze toch liever weg want anders als het fout gaat zal je altijd denken ja wat als. Nu hoeft het bij de training ook niet altijd een zekerheid geven maar het geeft toch meer rust en het scheelt mij aanzienlijk veel tijd en kopzorgen :')

Ach en 1 maandje missen van de minimaal 6 soms moet je er wat voor over hebben. Hopelijk word mams STER en dat is alleen maar beter voor zijn vooruitzichten kwa HK enzo :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:39

Ja, dat is zeker waar. Ik houd de veulens tot 5 maanden erbij, dus dan gaat het rap in zo'n geval. Ben heel benieuwd wat Mierela gaat doen op de keuring dit jaar.

Ik hoop dit jaar ook Ster erop te krijgen, al zal het lastig worden verwacht ik.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:07

Caesar schreef:
Ja, dat is zeker waar. Ik houd de veulens tot 5 maanden erbij, dus dan gaat het rap in zo'n geval. Ben heel benieuwd wat Mierela gaat doen op de keuring dit jaar.

Ik hoop dit jaar ook Ster erop te krijgen, al zal het lastig worden verwacht ik.

Nou momenteel lijd Mierela der echt niet onder poeh wat was ze dik dus denk dat wel 6 maanden aan kan houden even afwachten.. Ook zoiets.. Ik vind snel ''zielig'' om ze iets minder lang buiten te laten als mooi weer is of minder hooi te geven.. Dan komt ze niet echt in keuring shape :')

Toen we aankwamen en ze kwam uit de trailer zeiden ze al waarom ze vorige jaar niet meegenomen was naar kootwijk maarja.. Vorige jaar liep ze met stappen op kop maar na een 15/20 min stappen zat er geen pit meer in en klapte ze met draven dicht dus was gewoon samenloop van omstandigheden want poeh ze kan het wel hoor als ze scherp aanstaat.. Nu afwachten.. Oh ik vind zo vreselijk spannend....

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:53

Keuringen komen ook weer dichterbij, al zitten we zelf te dubben over wie we mee zullen nemen. Staan er allemaal zo goed voor.
Wie neemt er dit jaar een pony naar een regionale keuring?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:19

Kimme ik ga naar Heerjansdam. Proberen de merrie ster te krijgen. Veulen is wel opgegeven maar bekijk ik op het moment zelf of ik die laat meedoen, wil niet ten koste van de merrie een veulen showen.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:53

Lakeway's Glorious Hazel alias Schimp gaat met Merrieveulen Yajanti TC naar de Regonale Keuring in Annen/Oostermoer en de 2 Jarige Vanety TC gaat naar de regionale Keuring in Tolbert.

Staan er alle drie goed voor al zeg ik het zelf.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:18

Ik heb onzen jaarling hengst opgeven voor de keuring bij Heerjansdam. En onzen ster merrie doen we mee aan ledig reading.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:27

Caesar schreef:

Passion is vorig jaar ook 4 weken weggeweest. Pippin gaat dit jaar 5 weken. Angel (3 jarige die we veel longeren en er top voor staat) gaat 4 weken. En dat is toch wel het minimale.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:03

1 stermerrie met veulen, een 2 jarige merrie, een 3 jarige merrie

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:37

Ik ben alleen dit jaar nog lid van welsh en dan stop ik er voorlopig even mee met het lidmaatschap. Wilde nog naar de keuring maar ben zelf dan op vakantie. Daarnaast denk ik dat er niet meer in zit dan een 1e premie voor pleun.
Gister voor het eerst me zus erop en dat gaat ook goed. Loopt er nu zo bij
http://www.mijnalbum.nl/Album=MQBML6LX
http://www.mijnalbum.nl/Album=MQBML6LX#6L6ZGH4Z

Gelukkig weet ze niet van de site af want ze wordt boos als ze dit ziet :=

Even een vraagje, zijn foto's van mobiel af maar tinypic zegt telkens dat ze te groot zijn, snap er niets van.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:15

Ik wil met 2 merries naar Heerjansdam, heb er 1 ingeschreven voor de menrubriek (dus niet de tuigrubriek!). Kan iemand mij vertellen of je dan een hoedje of een cap op moet/mag als menner?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:21

Waarom wordt ze boos? Ziet er netjes uit hoor!
En mooie merrie. Wat is haar afstamming? Zoveel schimmels zie je er niet meer tussen op dit formaat ;)

En tinypic heb ik geen verstand van. Maar telefoons hebben ook steeds meer megapixels, mijn nieuwe telefoon maakt ook alweer foto's van 3mb. Niet dat het topkwaliteit is, maar het zijn geen kleine plaatjes meer ;)

Het gevoel is bekend hoor Nicole. Toen mijn merrie's in België stonden kon ik ook niet wachten tot ze terug kwamen...

Oh en hier staat het nog steeds in de planning om een merrie mee te nemen naar Annen. Ben er voor 85% uit dat het mijn Heitrak's Marvin wordt, maar heb nog een week om te beslissen ;)
Daarnaast nemen we ook de B jaarling (v. Alex Dai) van stal mee.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:48

Ik neem waarschijnlijk een 6 jarige Leunsveld Lord WPBR vb merrie en een 8 jarige Hagelkruis Valentijn NWR stb merrie mee voor de keuring in Annen. In Tolbert doen sowieso mijn 3 Hagelkruis Valentijn merries in de M1, Z1 en Z2 aan de Welsh cup mee.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:58

Chantalll schreef:
Lakeway's Glorious Hazel alias Schimp gaat met Merrieveulen Yajanti TC naar de Regonale Keuring in Annen/Oostermoer en de 2 Jarige Vanety TC gaat naar de regionale Keuring in Tolbert.

Ik ben heel benieuwd en hoop dat ze het goed doen Chantal! Zoals je weet gaat haar dochter/halfzus/zusje mee naar Annen, maar AniekR maaide dat gras al voor mijn voeten weg. :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:02

AniekR schreef:
Waarom wordt ze boos? Ziet er netjes uit hoor!
En mooie merrie. Wat is haar afstamming? Zoveel schimmels zie je er niet meer tussen op dit formaat ;)

Het is totale onzin maar vind haarzelf te dik lijken in rijkleding.

Het is een orchard boginov x goldwind empires voice.
Schimmel komt van moederslijn af. moeder is schimmel, moedersmoeder vos roan? Maar dat zal ook wel een schimmel zijn geweest. Daarvan zijn de ouders v. le faquin en m. brights velour.

Zou haar graag nog eens op de keuring willen hebben omdat ik haar natuurlijk prachtig vindt. Maar na twee keer het commentaar, prachtige pony maar te weinig welsh type ben ik er wel klaar mee. Dat welsh type ga ik er zelf niet meer op krijgen.Misschien wil ik wel overstappen naar het nrps aangezien ik niet perse nwr gericht wil fokken.
Ach we zien wel, dit jaar spieren en conditie kweken en misschien volgend jaar veulen. zoals het er nu uitziet denk ik van wel.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:08

goeroe schreef:
Chantalll schreef:

Ik ben heel benieuwd en hoop dat ze het goed doen Chantal! Zoals je weet gaat haar dochter/halfzus/zusje mee naar Annen, maar AniekR maaide dat gras al voor mijn voeten weg. :+

Sorry -O- Hahaha

En Pien, heb nog een keer naar de foto's gekeken, maar ik zie het er niet in :o Prima slank figuurtje toch?
Vanaf de foto lastig te beoordelen natuurlijk, maar lijkt een mooie chique pony. En overstappen naar het NRPS kan, maar je kan natuurlijk ook gewoon met een hengst met meer type dan weer NWR/WPBR fokken natuurlijk, maar het is net wat je wilt inderdaad.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 07:05

Komt wel goed Goerroe, ben ook zeer benieuwd hoe Yazhi het gaat doen. Ze ziet er fantastisch uit ! Ben een trotse fokker ...