[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:17

Ik heb ook even snel een vraagje wat voeren jullie de pony's om ze in keuringsconditie te krijgen?
Mij is besterly showbic aangeraden maar dat is hier niet in de buurt verkrijgbaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:26

Ik voer nu pulp, muesli, onbeperkt hooi en elke dag laagje schoon stro om te knabbelen. Pony mag wat meer body krijgen. Ik ga als ze op gewicht is over op zwarte haver. Op advies trouwens, had ik zelf niet verzonnen. Ik merk wel echt verschil, maar pony heeft gewoon veel nodig momenteel.
Doe er elke dag een beetje olie door voor de vacht en glimt je tegemoet.

Besterly Showbic nog niet eerder van gehoord. Is dat een eigen merk zeker?

sneeuwpop

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:29

Wij voeren relatief veel biks en slobber en een beetje lucerne. Ze zijn nu in goede conditie.
Hebben ook bietenpulp gevoerd, maar moet langer weken en vind dat daarom minder fijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:23

Spaikey schreef:
Ik heb ook even snel een vraagje wat voeren jullie de pony's om ze in keuringsconditie te krijgen?
Mij is besterly showbic aangeraden maar dat is hier niet in de buurt verkrijgbaar.

In deurne zit een groothandel die het verkoopt,even google raadplegen voor de leveranciers.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:34

Ceasar@ Het is gewoon de planning die je maakt, ook qua groepen en beweiding, maar natuurlijk ook d e partnerkeuzes, die zo in de war lopen. Voor Top Notch hadden we geen gastmerries, ook vwb de ruimte. Hij zou met zijn merries naast de jonge merries komen te lopen. (met een extra draadje ertussen) Ik wilde geen kleurmerries bij de schimmel, en ook niet 2x een verdunning. Na Vina wil ik liever uitsluiten dat er weer een met dubbele verdunning geboren wordt. Ook vind ik WW niet passen op al onze merries. En uiteraard wilde ik dolgraag een jaargang (kleur) Top Notchjes. We hebben er 2 hele mooie schimmeldames van, dat wel.
Als het met de 2 jr niet lukt, dan gaan er 2 alsnog bij Dewi en wachten we met de 3 jr perlino. Sweet Cello zou ik nog wel aandurven met WW, zij heeft een ander type en past nog wel. Denk ik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:37

Anders ffleck Jenny?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:59

Rivendell schreef:
Anders ffleck Jenny?

Dan heb ik ook dat risico op dubbele verdunning. Bovendien zit ik dan nog met zijn halfzus en moeder. Maar wil het wel overwegen, mocht dat andere niet gaan lukken. Hij is natuurlijk wel ons type *\o/* :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:34

Ik heb cadan ook nog. Die kan kleur geven.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:21

Puur uit interesse, is een dubbele verdunning niet mooi? Verkoopt het minder? Of waarvoor de kans niet lopen op perlino/cremello als de ponies wel goed op elkaar aansluiten.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:11

Besterly is een merk paardenvoer heb vaker advertenties gezien.

Heb op de site van besterly ook al naar leveranciers gekeken. In vredepeel zit er ook een leverancier ik zie wel ik voer voor nu de hoeveelheid biks voor jaarringen en twenters op en ze krijgt al onbeperkt hooi en staat in het gras. Luzerne kan ik ook nog meer voeren dan ik nu doe.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:49

Vredepeel was het idd,ik haalde het daar en pepper deed het er super op.
Ze werd snel dikker maar niet te vet en ze glimde er heel erg van.

En je hoeft er niet zoveel van te voeren.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:11

Moet je daar eerst bestellen of kun je er zo terecht, inowa?

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:55

Kan iemand mij hier vertellen hoeveel het kost om een veulen van Wales naar Nederland te laten transporteren?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:57

Dat hangt van de stokmaat af denk ik. Geloof dat ik een jaar of 5 geleden iets van 200 pond betaald heb voor een A veulen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:58

Spaikey schreef:
Moet je daar eerst bestellen of kun je er zo terecht, inowa?

Je moet het eerst bestellen en dan bellen ze jou als het binnen is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:00

Besterly Showbic hen ik nu een zakje van gevoerd maar merk er nog weinig van volgens mij. Ik voer lifeforce formula en marstall (af en toe eens een zakje cavalor). Voor de keuring hou ik van build up mix/cubes. De show van zaterdag heb ik niet voor gevoerd. Behalve het b tje maar die had ook wel tekort

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:03

Oké thanks!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:12

pien26 schreef:
Puur uit interesse, is een dubbele verdunning niet mooi? Verkoopt het minder? Of waarvoor de kans niet lopen op perlino/cremello als de ponies wel goed op elkaar aansluiten.

Mooi? dat is erg smaakgebonden, ze verkopen goed, maar wij hebben er 1 gehad die minder goed kan zien. Hoeveel moeite dat geeft, en ook heel zielig. Ze loopt nu in een koppel en daar is zo'n dominant kr*** die heeft haar een schop gegeven. Die ze dus niet zag aankomen. En dat is echt aangekomen, een bloeduitstorting als een meloen. Ze hebben niet allemaal die pech, maar als ik kiezen kan, nee, dan maar niet.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 01:02

Jenny wat een gedoe zeg.. Niet meer leuk om zo te fokken.. :\
Hier de andere merrie ook drachtig dus de teller staat op twee drachtige merries! Helaas de ander nog steeds niet drachtig, vet balen..
Morgen t Atje wegbrengen. Die is vanavond gescand en was echt super mooi hengstig en moet morgen gedekt worden, hopelijk lukt dat lekker snel. En dan dus de laatste nwr rond t weekend. Als t dan nog niet lukt weet ik t ook niet meer..

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:11

regtur schreef:
pien26 schreef:

Mooi? dat is erg smaakgebonden, ze verkopen goed, maar wij hebben er 1 gehad die minder goed kan zien. Hoeveel moeite dat geeft, en ook heel zielig. Ze loopt nu in een koppel en daar is zo'n dominant kr*** die heeft haar een schop gegeven. Die ze dus niet zag aankomen. En dat is echt aangekomen, een bloeduitstorting als een meloen. Ze hebben niet allemaal die pech, maar als ik kiezen kan, nee, dan maar niet.

Heeft die oogaandoening met de kleur te maken dan? Dat wist ik helemaal niet.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:12

Misschien een andere hengst gebruiken anouk? SOms klikt het met een hengst gewoon niet. Als je dan een andere gebruikt kan het zo in een keer raak zijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:15

pien26 schreef:
Misschien een andere hengst gebruiken anouk? SOms klikt het met een hengst gewoon niet. Als je dan een andere gebruikt kan het zo in een keer raak zijn.

Ja daag ik weet voor Passion echt geen andere hengst. Als t dit jaar niet lukt dan volgend jaar proberen. :p
Maar normaal gesproken heb je idd gelijk hoor, kan wel eens zo zijn.
We hebben trouwens pas 1 hengstigheid geïnsemineerd hoor, die ervoor hebben we ondanks om de dag scannen gemist. En die daarvoor waren we net een dag te laat omdat we toen net begonnen met bijhouden.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:13

Ik dacht dat ze na een aantal rondes nog niet drachtig was maar na 1 hengstigheid twee merries drachtig lijkt me niet zo gek. Bij mij het zelfde en ik ben er (tot nu toe) blij mee.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:24

elfje72 schreef:
Ik dacht dat ze na een aantal rondes nog niet drachtig was maar na 1 hengstigheid twee merries drachtig lijkt me niet zo gek. Bij mij het zelfde en ik ben er (tot nu toe) blij mee.

Klopt de twee vossen gelijk drachtig dus mogen echt niet klagen! Maar met Passion zijn we dus al zolang aan t scannen, hengstig gespoten, ei weg laten spuiten. Vind het zo'n gedoe. En ze reageert er behoorlijk op dus kwa rijden is dat best een beetje vervelend.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:37

Nummer 3 wordt bij mij vandaag ook hengstig gespoten omdat ik de hengstigheid gemist heb terwijl het de keer daar voor duidelijk zichtbaar was. Beetje het zelfde verhaal.