1. Coed Coch Pelydrog (50% zeker)
2. Ready Token Glen Bride (40% zeker)
3. Coed Coch Siaradus (60% zeker)
4. Tregoyd Starlight (100% zeker)
5. Tan-y-Bwlch Pranchio (100%)
6. Tan-y-Bwlch Berwyn (100%)
7. Dyoll Starlight (100%)
8. Bowdler Brightlight (100%)
9. Mmm, ik dacht dat dit een van de mindere foto's van Coed Coch Planed is, wel iets uit de Coed Coch richting.
trouwens, wel een prachtig kleurenpalet van ponies

Voor wat het beknopt betreft. Dat was natuurlijk geen aanval op wie dan ook die het hier gebruikt heeft. Ook juryleden gebruiken het woord te pas en te onpas. Over de rug heb ik de laatste tijd ook wat discussies gehad, over mensen die een hengst zochten voor hun merrie die meer lengte in de rug van de merrie wilden fokken. Er gaat dus ergens iets fout in de voorlichting. Overigens, blackdevils haalde Karel de Lange aan. Die heeft zelfs een theorie dat Arabieren minder rugwervels hebben dan sommige andere paarden. Ik zou dat zelf wel eens willen zien aan de hand van een skelet, want dat is toch wel een redelijk interessant gegeven.
Inderdaad, een pony met een lange croupe en een schuine schouder staan simpelweg over meer bodem, terwijl ze dan toch een korte rug hebben. Dr. Wynne Davies gebruikt altijd het voorbeeld van Criban Socks hier. Is overigens ook een fantastisch voorbeeld, hoewel er meerdere foto's van die merrie zijn, één die goed genoeg lijkt om haar ook nu nog aan de top mee te laten doen, de anderen die toch wel een erg ouderwets beeld geven.
Dat een pony met een langere hals ook vaak een langere rug heeft, mag redelijk logisch lijken. Of dat een goede zaak is, is weer een andere vraag. Alles in verhoudingen is wel zo belangrijk en in mijn optiek is een pony met een lange rug en een lange hals minstens even fout als een pony met een korte rug en een korte hals. De truc is om de verhouding daar te doorbreken: een lange hals met een kortere rug. Net zoals er ponies zijn met weinig bot en een klein hoofd versus ponies met veel bot een een groot hoofd. De pony met een klein hoofd en veel bot zijn een fundamentele doorbraak uit die vicieuze cirkel. Want al te vaak gebeurt het als je een klein hoofd fokt uit een stam met grote hoofden en veel bot, dan is het bot ook ineens met de noorderzon verdwenen...
Terug naar het "beknopt". Ik heb mensen wel eens ooit hoor roepen dat Vechtzicht's Honey beknopt is. Toen wist ik het zeker, het is een compliment voor de betere pony