[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:48

Zo, eerst maar melanie antwoorden. Ik weet ze niet allemaal 100% zeker, maar ik denk dat deze foto's zelfs gegoogled kunnen worden:

1. Coed Coch Pelydrog (50% zeker)
2. Ready Token Glen Bride (40% zeker)
3. Coed Coch Siaradus (60% zeker)
4. Tregoyd Starlight (100% zeker)
5. Tan-y-Bwlch Pranchio (100%)
6. Tan-y-Bwlch Berwyn (100%)
7. Dyoll Starlight (100%)
8. Bowdler Brightlight (100%)
9. Mmm, ik dacht dat dit een van de mindere foto's van Coed Coch Planed is, wel iets uit de Coed Coch richting.

trouwens, wel een prachtig kleurenpalet van ponies Knipoog

Voor wat het beknopt betreft. Dat was natuurlijk geen aanval op wie dan ook die het hier gebruikt heeft. Ook juryleden gebruiken het woord te pas en te onpas. Over de rug heb ik de laatste tijd ook wat discussies gehad, over mensen die een hengst zochten voor hun merrie die meer lengte in de rug van de merrie wilden fokken. Er gaat dus ergens iets fout in de voorlichting. Overigens, blackdevils haalde Karel de Lange aan. Die heeft zelfs een theorie dat Arabieren minder rugwervels hebben dan sommige andere paarden. Ik zou dat zelf wel eens willen zien aan de hand van een skelet, want dat is toch wel een redelijk interessant gegeven.

Inderdaad, een pony met een lange croupe en een schuine schouder staan simpelweg over meer bodem, terwijl ze dan toch een korte rug hebben. Dr. Wynne Davies gebruikt altijd het voorbeeld van Criban Socks hier. Is overigens ook een fantastisch voorbeeld, hoewel er meerdere foto's van die merrie zijn, één die goed genoeg lijkt om haar ook nu nog aan de top mee te laten doen, de anderen die toch wel een erg ouderwets beeld geven.

Dat een pony met een langere hals ook vaak een langere rug heeft, mag redelijk logisch lijken. Of dat een goede zaak is, is weer een andere vraag. Alles in verhoudingen is wel zo belangrijk en in mijn optiek is een pony met een lange rug en een lange hals minstens even fout als een pony met een korte rug en een korte hals. De truc is om de verhouding daar te doorbreken: een lange hals met een kortere rug. Net zoals er ponies zijn met weinig bot en een klein hoofd versus ponies met veel bot een een groot hoofd. De pony met een klein hoofd en veel bot zijn een fundamentele doorbraak uit die vicieuze cirkel. Want al te vaak gebeurt het als je een klein hoofd fokt uit een stam met grote hoofden en veel bot, dan is het bot ook ineens met de noorderzon verdwenen...

Terug naar het "beknopt". Ik heb mensen wel eens ooit hoor roepen dat Vechtzicht's Honey beknopt is. Toen wist ik het zeker, het is een compliment voor de betere pony Knipoog . Ook geblokte ponies moeten kunnen bewegen.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:14

Melanie, ik heb ook even in m'n bestand gesnuffeld...
Als de beschrijvingen bij mijn foto's kloppen, is dit mijn lijstje:

1. Geen idee, van Coed Coch Pelydrog (zoals Joost denkt) heb ik deze foto:
Afbeelding
2. Geen idee, van Ready Token Glen Bride heb ik deze foto:
Afbeelding
3. Coed Coch Pelen
4. Tregoyd Starlight
5. Tan-y-Bwlch Pranchio
6. Tan-y-Bwlch Berwyn
7. Dyoll Starlight
8. Bowdler Brightlight
9. Coed Coch Proffwyd

Mijn kennis is wel wat ik grotendeels van internet geplukt heb, dus niet 100% betrouwbaar!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:58

Zo, Coed Coch Pelen sta ik even van te kijken, aangezien die merrie in mijn geheugen (en op andere foto's) nogal wat meer beenwerk heeft. Google maar eens eventjes. Het zou zomaar kunnen zijn, maar is het niet mogelijk dat het op Liseter Glyndwr Gay gaat (dochter van Pelen). Proffwyd klopt zonder meer., 3/4 broertje van Planed Knipoog Ik wist wel dat de foto me nogal tegenviel toen ik hem voor de eerste keer zag.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:25

Buster schreef:
Melanie, ik heb ook even in m'n bestand gesnuffeld...
Als de beschrijvingen bij mijn foto's kloppen, is dit mijn lijstje:

1. Geen idee, van Coed Coch Pelydrog (zoals Joost denkt) heb ik deze foto:
http://img291.imageshack.us/img291/9779 ... gvmti3.jpg
2. Geen idee, van Ready Token Glen Bride heb ik deze foto:
http://img503.imageshack.us/img503/8743 ... evmyo4.jpg
3. Coed Coch Pelen
4. Tregoyd Starlight
5. Tan-y-Bwlch Pranchio
6. Tan-y-Bwlch Berwyn
7. Dyoll Starlight
8. Bowdler Brightlight
9. Coed Coch Proffwyd

Mijn kennis is wel wat ik grotendeels van internet geplukt heb, dus niet 100% betrouwbaar!

Vechtzicht's Honey is in mijn ogen niet beknopt, maar is een merrie met het juiste type, uitstraling en staat over veel bodem. Mooi hoofd en kan ook zeer verdienstelijk bewegen. Zijn wel pony's te vinden met meer mountain type denk ik. En Joost, als ik zo door de jaren heen jullie fokkerij bekijk denk ik dat julli toch ook altijd meer de voorkeur hebben gegeven aan de wat langer gelijnde pony's dan de iets kortere. (zal geen beknopt meer zeggen). En geblokt vind ik nog weer iets anders dan beknopt. Denk dat je het laatste weer meer tegen komt bij de Hill pony's waar al eerder aandacht aan is geschonken.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-12-08 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto's in link gezet.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:13

Dyfed Geraint, Vardra Julius, Foxhunter Pantheon, High Flown's Japhet, Revel Haven, en zelfs Vechtzichts Harmony vind ik dan weer geen "langgelijnde' ponies.....

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:56

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:09

zowel vadra julius als vechtzichts harmony zitten bij pepper erin
vardra julius is de vader van pepper haar oma en vechtzichts harmony is de opa van pepper

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:22

inowa schreef:
zowel vadra julius als vechtzichts harmony zitten bij pepper erin
vardra julius is de vader van pepper haar oma en vechtzichts harmony is de opa van pepper

2 elite hengsten in de afstamming!!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:28

yep

en winoa is weer lijnteelt op nachtegaals captain en dus ook een elitehengst

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:47

Vardra Julius zou ik niet persoonlijk niet direkt in de categorie "beknopt" stoppen. Over het algemeen een hengst die wat aan de B-achtige kant was, die niet kon stappen (had hij gemeen met Weston Falcon, de derde elitehengst die achter Pepper zit). De vierde elite hengst die achter Pepper zit is geloof ik Twyford Thunder, en van Revel Tobias weet ik het eventjes niet of die nou preferent of elite is. Vardra Julius had wel een lange hals, die had hij overigens van zijn vader. Juul zette regelmatig een pure miniatuur Arabier neer, dat had ie volgens mij van Coed Coch Anwyled. Overigens fokte Juul ook erg kleine hoeven. heb je Julius ooit in het echt gezien? Die foto's van hem geven nogal een wat ander beeld. Dan kan je bijvoorbeeld zijn foto als 4-jarige of als jaarling eens bekijken (toen hij derde stond op de Royal Welsh na Coed Coch Brodor)

Dyfed Geraint hoorde wat mij terecht in de buitencategorie van bakbeesten. Die hengst had je echt van dichtbij moeten kunnen zien, van die benen van hem had je genoeg bot om 3 ponies mee te maken. Verder zo'n beetje de beste zelfhouding die ik ooit heb gezien in een hengst. Iets dat niet direkt bij mijn idee van beknopt hoort. Minpuntjes bij hem waren een iets steil achterbeen en de slechte hoofd-hals aansluiting. Je had ook wel een merrie met wat croupe nodig om er wat uit te fokken. Overigens was ook geraint zo'n jaarling dat 2e stond op de Royal Welsh show.

Foxhunter Pantheon ga ik geen uitspraken over doen, die hengst leeft nog en ken ik ook al veel te goed, want die stond bij ons om de hoek. Voor mij heeft die een ander issue dan beknoptheid.

Revel Haven kan ik wel inkomen, hoewel die een mooiere hals en een betere croupe had dan Geraint. Ik was wat minder onder de indruk van zijn beenwerk en de beweging was helemaal niet over om naar huis te schrijven.

En High Flown's Japhet: tja, als die even iets beter had kunnen bewegen, dan had ik er zelfs Hywel niet altijd voor gezet. Of dat precies aan zijn bouw lag, weet ik niet.

Harmony: hmm, dan kan zo'n beknopte hengst toch wel verrekt goed bewegen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:05

joostvangestel schreef:
http://members.home.nl/joost.van.gestel/julius.jpg
Vardra Julius zou ik niet persoonlijk niet direkt in de categorie "beknopt" stoppen. Over het algemeen een hengst die wat aan de B-achtige kant was, die niet kon stappen (had hij gemeen met Weston Falcon, de derde elitehengst die achter Pepper zit). De vierde elite hengst die achter Pepper zit is geloof ik Twyford Thunder, en van Revel Tobias weet ik het eventjes niet of die nou preferent of elite is. Vardra Julius had wel een lange hals, die had hij overigens van zijn vader. Juul zette regelmatig een pure miniatuur Arabier neer, dat had ie volgens mij van Coed Coch Anwyled. Overigens fokte Juul ook erg kleine hoeven. heb je Julius ooit in het echt gezien? Die foto's van hem geven nogal een wat ander beeld. Dan kan je bijvoorbeeld zijn foto als 4-jarige of als jaarling eens bekijken (toen hij derde stond op de Royal Welsh na Coed Coch Brodor)

http://www.dyfedponies.com/images/geriant.jpg
Dyfed Geraint hoorde wat mij terecht in de buitencategorie van bakbeesten. Die hengst had je echt van dichtbij moeten kunnen zien, van die benen van hem had je genoeg bot om 3 ponies mee te maken. Verder zo'n beetje de beste zelfhouding die ik ooit heb gezien in een hengst. Iets dat niet direkt bij mijn idee van beknopt hoort. Minpuntjes bij hem waren een iets steil achterbeen en de slechte hoofd-hals aansluiting. Je had ook wel een merrie met wat croupe nodig om er wat uit te fokken. Overigens was ook geraint zo'n jaarling dat 2e stond op de Royal Welsh show.

Foxhunter Pantheon ga ik geen uitspraken over doen, die hengst leeft nog en ken ik ook al veel te goed, want die stond bij ons om de hoek. Voor mij heeft die een ander issue dan beknoptheid.

Revel Haven kan ik wel inkomen, hoewel die een mooiere hals en een betere croupe had dan Geraint. Ik was wat minder onder de indruk van zijn beenwerk en de beweging was helemaal niet over om naar huis te schrijven.

http://www.high-flownstud.nl/images/Japhet.jpg
En High Flown's Japhet: tja, als die even iets beter had kunnen bewegen, dan had ik er zelfs Hywel niet altijd voor gezet. Of dat precies aan zijn bouw lag, weet ik niet.

http://www.vechtzicht.com/pictures/harmony2.jpg
Harmony: hmm, dan kan zo'n beknopte hengst toch wel verrekt goed bewegen.

Even wat plaatjes er bij om een beeld er bij te krijgen lijkt me wel gepast. Ja
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 13-12-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's wuoten. Foto's in link geplaatst.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:09

ik herken veel typische dingen van harmony in pepper!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:11

inowa schreef:
ik herken veel typische dingen van harmony in pepper!!

Ook schimmel Haha!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:26

Afbeelding

dit is ook een harmony dochter

en gelijk een vraag aan jullie
wat voor hengst zullen jullie hier op zetten?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:52

Zo, even weer gelezen en gelijk een heleboel geleerd.
Ik gebruik meestal de term "propperig" voor korte ponies. Ik had een merrie die erg propperig was. Kort nekkie, korte rug, hellend kruis. Haar veulens (5 stuks) waren zelf wel lang genoeg, zelfs uit verschillende vaders.
De reden waarom ik vaak toch wat meer lengte wil, is omdat mijn ponies in eerste instantie gebruiks ponies zijn. Wat je bij veel ponies ziet, is een opgerichte hals, een schoft die ver doorloopt en een hoog kruis. Daartussen zit maar zo'n klein stukje rug dat je er met geen mogelijkheid fatsoenlijk een zadel op kwijt kan. Ook hebben die ponies weinig lengte buigingin bij het rijden.
Mijn hengst Damon vind ik zelf net iets aan de korte kant in zijn rug. Het zadel wat op mijn 2,5 jarige past, is bij Damon zeker 5 cm te lang.
Mijn Rivendell's Hy Fidelity heeft wel lengte in de rug, maar had iets meer lengte in de hals mogen hebben.

Die Dyfed Geraint is echt een tank! Allemachtig wat een kast van een pony. Geweldig vind ik dat. Maar ongetwijfeld zullen er ook nadelen zitten aan zo'n massale pony.

Joost en Buster, thanks voor de antwoorden op de foto.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:15

op de eerdere foto van bart kwam hij niet goed tot zijn recht,
inmiddels heb ik nieuwe foto,s ontvangen...

ben nu wel heel erg benieuwd wat voor veulens hij bij mijn merrie,s geeft
Laatst bijgewerkt door youngster op 06-01-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd op verzoek.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:16

Ik vind het een mooie pony Inowa. Hij heeft een mooi kruis. Deze foto's geven inderdaad een betr beeld. Op die andere foto's was hij een stuk jonger zeker?
Ik ben ook benieuwd wat er uit gaat komen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:23

keresa schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4RB8LR8X.jpg

Een van de mooiere merries, wat zou je nog kunnen/willen verbeteren? ietsje meer bot? Wijzelf gaan altijd voor veel ras, en zou zodoende, uit het "Bokt'aanbod kiezen voor Rivendells Hy- Fidelity, of Nicton Carreg.
Wil je een stamboekhengst, Maestir Oddysee misschien?Is wat verder uit de buurt, maar inmiddels wel bewezen goed te fokken.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 14-12-08 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link gezet.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:29

Ben benieuwd wat hij gaat doen op de hengstenkeuring!

Vind het wel een aansprekende hengst, de hals komt misschien wat diep uit de borst en ook de rug is aan de weke kant. (Bij de welsh A helaas een algemeen bekend verschijnsel).

Ben benieuwd of er nog meer hengsten uit de eerste jaargang van Harm worden voorgesteld Lachen

Een hengst voor Pleun...moeilijk hoor, Pleun is zelf al een geweldige merrie natuurlijk. Dat is nou een voorbeeld van een merrie die mij echt aanspreekt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:10

Hoi Keresa,

je weet mijn mening volgens mij wel voor wat betreft de hengst voor Pleunie. Ik zou persoonlijk eens kiezen voor een Vechtzicht's Hywel, Vechtzicht's Hytime of een Vechtzicht's Hylander. Simpelweg omdat die hengsten het gewoon goed doen bij dochters van Vechtzicht's Harmony. Wat dat betreft zou een Oldenzijlster Action Man of een Oldenzijlster Axel waarschijnlijk ook wel passen.

Pleunie is voor mij overigens het bewijs dat een pony beter kan zijn dan beide ouders. Een fantastische merrie, met overigens ook heel illustere voorouders. Hendre Pwsi was landskampioene, haar dochter Craig Bach Perffaith was er heel dichtbij. Bij Vardra Julius fokte Perffaith de raspony Craig Bach Pwsi en daarna kwam haar 3/4 zuster Thrianta Pinksterbloem. Pinksterbloem had zonodig nog meer ras, maar was iets aan de verfijnde en aan de kleine kant. Daarop Lange Voren Carlo zetten was een beetje een paardenmiddel. In één keer een hoop maat en massa toevoegen is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als dat van vaderskant moet komen. Het resultaat was Adelheides Pretty Springflower. Een mooie evenredig gebouwde merrie met voldoende massa, korrekte bewegingen, voldoende type en een voldoende hoofd. Geen uitblinkster op punten, maar rondom een korrekte pony waar weinig aan af te keuren viel. Ik denk dat haar kleur (ze was valk met weinig wit, als ik het me goed herinner) het haar ook niet gemakkelijk heeft gemaakt op de keuring.

Persoonlijk denk ik dat het wat ambitieus is om Pleunie te willen verbeteren. Dichtbij de top wordt dat wel erg moeilijk. De eerste vraag moet zijn om de kwaliteit vast te houden. Een kampioen merrie fokken uit Pleunie zou zo gek nog niet zijn. En nog eens mooier als de dochter/zoon van Pleunie dan ook zelf nog eens goed zou willen fokken.

Zoek dus een korrekt bewegende hengst uit die in het model van Pleunie past, liefst dus eentje die het meest op Pleunie zelf lijkt. En dan sta ik al vlug bij die drie zonen van Vechtzicht's Hylight.

PS: Pleunie is ook een voorbeeld van een mooi lang gelijnde pony, zonder dat ze ook maar enigszins paardachtig is.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:56

bedankt Joost

hier dan een dochter van Pleunie
Altingshof Pennylynn stermerrie
vader Ceulan Cariadog
Afbeelding
die veel op haar oma lijkt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:40

Wel een iets ander type dan je van Cariadog zou verwachten, met name in de hals. Waarschijnlijk nog jong dus zal nog wel uitgroeien.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:21

Melanie5 schreef:
Ik vind het een mooie pony Inowa. Hij heeft een mooi kruis. Deze foto's geven inderdaad een betr beeld. Op die andere foto's was hij een stuk jonger zeker?
Ik ben ook benieuwd wat er uit gaat komen.

op de andere foto was het net 2 jaar oud,en in het dekseizoen
nu is ie al zeker 2,5 ofzo....

hij heeft het echt flink goed gedaan,ben erg benieuwd naar wat hij gaat doen verder en natuurlijk naar zijn nafok...

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:07

regtur schreef:
keresa schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4RB8LR8X.jpg

Een van de mooiere merries, wat zou je nog kunnen/willen verbeteren? ietsje meer bot? Wijzelf gaan altijd voor veel ras, en zou zodoende, uit het "Bokt'aanbod kiezen voor Rivendells Hy- Fidelity, of Nicton Carreg.
Wil je een stamboekhengst, Maestir Oddysee misschien?Is wat verder uit de buurt, maar inmiddels wel bewezen goed te fokken.

zou een goede partner kunnen zijn ja. Is alleen geen stamboekhengst mocht dat een vereiste zijn . . . .

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:30

nee hoor een stamboek hengst is niet vereist