[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:08

pien26 schreef:
Kennen jullie combianties welsh b x nwr? en wat vinden jullie daarvan?

Fam Wensvoort heeft een duits rijpaard merrie x b hengst gefokt, bloedmooie pony.. Verder heb ik niet zo snel een idee wie er nwr x welsh b heeft gefokt

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:26

Ik ken zo ook geen mensen die met zo'n combinatie gewerkt hebben. Zou hem zelf ook niet snel maken, maar ik snap je beweegreden. En een gokje moet kunnen toch?

Voor degene met een Welsh A jaarling, hoe hoog zijn die van jullie? Ik heb het idee dat de mijne de A maat gaat ontgroeien.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:33

Ze groeien vaak veel ik het eert jaar en daarna niet bizar veel meer zeggen ze. Hoewel ik er een had die als jaarling 1,16 gemeten is en vorig jaar als 3 jaar 1.215

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:46

Afbeelding

Met zo'n foto is het lastig te zien. Maar ik gok dat ze wel al rond de maat van haar moeder (1.18) zit. Ze is nog wat ranker natuurlijk, maar ik stond er wel van te kijken.

Nikky78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:49

hoi allemaal,

Hopelijk mag ik me hier ook melden. Ik heb een leuke d pony, van inmiddels 15 jaar. Helemaal geweldig ik kan er alles mee en start inmiddels z1 tussen de paarden (ben een kleintje). Ook mijn dochter rijdt maar vooralsnog op een b pony.
Ik heb vorig jaar een aantal keuringen aangedaan en veel gezien. De gedachte om een veulen te kopen en het hele proces van veulen tot paard mee te maken lijkt me leuk en waardevol. Ik heb de ruimte financieel gezien om dit te doen, kan ik de opfokkosten betalen en weet ik ook dat het kopen van een 3 jarige qua kosten slimmer is.. Ik heb er goed over nagedacht en voor de aanschaf van een pony besloten.
Nou is dat dus veel lastiger dan ik dacht. Veel goede veulen zijn allang verkocht. Nu heb ik er een paar gevonden en een rondje Nederland gepland. Ik vraag me af wat ik ongeveer kwijt ben aan een veulen. De een zegt dit , de andere dat. Ik snap dat het allemaal afhangt van de merrie lijn, de kleur, de beweging. Ik hoef niet op de euro nauwkeurig maar globaal gezien. Wat betaal je voor een goede d pony, met ene goede merrie lijn, dito beweging en klopt het dat je voor een valk meer betaalt? Hoeveel meer is dat dan? Kortom graag een beetje richting dat ik niet teveel betaal of dat ik roep bij "noem maar wat je wilt betalen" iets doms zeg als 500 euro? Dan kom je niet bij elkaar.

Kortom binnen het feit dat je geen echte prijs kunt noemen (het is wat de gek ervoor geeft) graag wat richting.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:08

elfje72 schreef:
Wat leuk! De meeste Welsh hengsten zijn inderdaad vrij groot. Ik heb ook al zitten kijken naar een Welsh hengst die wat kleiner is omdat mijn merrie soms groot fokt. Echt goed bewegende Welsh hengsten kan ik ook niet veel vinden.

Wel grappig om dit te lezen. Want mijn Now Or Never is ook niet zo groot en toen ik nog niet zeker wist of ze bij Bolero zouden gaan, wat rond zitten kijken en juist voor die kleine wou ik liever een hengst die zo'n 1.48m/1.49m zou zijn. Maar de laatste jaren zijn er toch wel weer aardig wat hengsten goedgekeurd die onder de 1.47m zitten.

Enne 21-jarige merrie gewoon opgeven als ze er goed bij loopt. Komen bij de NWR maar weinig pony's van 4 jaar en ouder op de keuring, toch ook wel zonde.

En over de B x NWR kruising, heb ruim 10 jaar terug op een fokkerij gereden die een paar keer een B hengst op een te grote NWR heeft gezet. Alleen als veulen gezien, waren ze wel mooi, maar misten net een beetje schnit (al waren 10 jaar geleden de NWR's ook nog heel anders). Heb die alleen niet als oudere pony's meegemaakt, dus durf ik niets over te zeggen.
Volgens mij heeft de fam. Wensvoort ook een B merrie gekruist met Nia Domo's Bolero. Duitse Rijpony durf ik zo niet te zeggen.
Zelf heb ik me er ook wel eens in verdiept. Voor bloedverversing is het inderdaad misschien best eens interessant om naar te kijken. Daarnaast kan je in de sectie B tegenwoordig ook veel meer fijne bewegers vinden. Alleen voor het NWR papier is het dacht ik alleen mogelijk om B merrie x NWR hengst op 3-jarige leeftijd overgeschreven, omdat vaderdier daarvoor een verrichtingsonderzoek gelopen moet worden. Maar als je geen problemen hebt met het WPBR papier, kan je ook best NWR merrie x B hengst doen.
Wel eens gehoord bij KWPN lezingen, waar dan het inkruissen van vers Engels Volbloed gewenst was, dat het een paar generaties duurt voordat je weer het gewenste type/resultaat zou krijgen. Denk dat dit bij dit soort kruisingen ook wel eens zo kan zijn. Het is toch een wat ander model en soort pony dat je er op gebruikt. Maar zou persoonlijk best wel eens wat meer Welsh opdruk terug willen zien.

Ines, leuke foto's, al had ik de meesten al op fb langs zien komen. Volgende week kom ik ze live bekijken. En Zippo vind ik inderdaad ook een erg fijne hengst! Als ik nou zelf heel veel ruimte had en een wat groot uitgevallen NWR, zou ik zo'n hengst best eens willen proberen. Misschien ooit :9
Ook foto's gezien van chique bruin veulen (Ruby_Stables toch?), ziet er mooi uit! Deze was van King William toch?

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:15

Ik heb ook een jaarling merrie, maar die is nog geen 1,15m.
vind 1,18 wel erg groot voor een A jaarling.
heb zelf eerder een merrietje gehad die als jaarling 1,15 was. Maar als 2,5/3 jarige al 1,22/1,23 was. Dus net uit de maat.

Maar uiteraard verschilt dat per pony

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:30

Ik weet dat wheemhoeves marko ook veel op duitse rijpony's wordt gebruikt. Dus ook een soortgelijke kruising.
Nu de nwr's van zichzelf zo goed kunnen lopen/bewegen denk ik het wel aan te durven om er een goed bewegende b hengst op te zetten. Zeker omdat mijn merrie erg veel welsh type mist. Ik zou dit dan alleen doen omdat ze dan een keer heeft geveulend. Springhengsten zijn toch al gauw 170. Mijn merrie is 1.55. Ben al wel aan het rondkijken voor volgend jaar (niets is nog zeker), maar zie door de bomen het bos niet meer. Jeminee, je zal dit ieder jaar maar moeten doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:45

Ik vind fs mr right ook nog steeds gaaf. Is een c Duitse rijpony met welsh b? Bloed. Kan super bewegen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:57

Absque_dubio; interessant dat je Goldstar op drie merries heb gezet! Kun je mooi vergelijken volgend jaar inderdaad

Cemlys, mooie pony's heb je!!

Wat betreft een B pony achter de welsh, wij hebben zo'n kruising met een Engels Volbloed gehad. Die merrie is net verkocht, maar daarvan een dochter hebben we nog wel. Prachtige pony maar nog wel erg heet, is ook nog jong en het gaat gelukkig al beter.
Merrie was van Glansevin Grafitti (papier voor de geïnteresseerde; http://www.allbreedpedigree.com/ysselvliedts+cartier)

Dochter van die merrie:
Afbeelding
Afbeelding

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:02

Cemlys schreef:
Ik vind fs mr right ook nog steeds gaaf. Is een c Duitse rijpony met welsh b? Bloed. Kan super bewegen

Aanrader! Hebben wij een heel mooi hengstveulen uit gefokt, uit een grote maat D merrie. Veulen is nu 3jr en ook een D maat, First Hummer heet hij. Misschien voor sommige bekend, hij is/was van Karin Roggen. Is voorgebracht in Duitsland op de HK maar helaas niet goedgekeurd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:11

Heb je daar een foto van sprits?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:26

En van welke hengst is deze pony dan, Spritz? En hoe groot?
Je hebt dan wel uit de moederlijn geheel vers bloed, wat wel welkom is. En mooie uitstraling heeft ze zo te zien.

Zou er persoonlijk wel voor kiezen dan een NWR met B te gebruiken, gezien ook de wat mindere eigenschappen die Engelse Volbloeden kunnen doorgeven. Maar wat vers bloed hier en daar zou geen verkeerd iets zijn.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:26

Cemlys schreef:
Heb je daar een foto van sprits?

Afbeelding
Niet recent, is van de training voor de HK, maar geeft een beeld. Mr right x Jarno

Edit;
Duidelijkere foto gevonden, na de HK zadelmak gemaakt
Afbeelding

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:35

AniekR schreef:
En van welke hengst is deze pony dan, Spritz? En hoe groot?
Je hebt dan wel uit de moederlijn geheel vers bloed, wat wel welkom is. En mooie uitstraling heeft ze zo te zien.

Zou er persoonlijk wel voor kiezen dan een NWR met B te gebruiken, gezien ook de wat mindere eigenschappen die Engelse Volbloeden kunnen doorgeven. Maar wat vers bloed hier en daar zou geen verkeerd iets zijn.

Vader is een zelfgefokte hengst, Casablanca Emelwerth. Pony is gemeten op 1.45m. Heeft vorig jaar op de regionale keuring 1a premie gekregen.

Inderdaad, je merkt soms wel echt dat er veel volbloed inzit. Pony is soms erg sensibel. Maar het is wel een luxe pony om te zien, we zijn er wel blij mee :).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:45

Leuk dier!

He wie gaat mee met die groepsreis naar de royal welsh in 2016. Zag dat je voor 10 juni moet inschrijven.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:48

Groepsreis? Niets van meegekregen :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:15

Is van het wpcv. Kreeg ik een mail over

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:26

Maar nu al opgeven voor 2016?

Wil dit jaar of volgend jaar eigenlijk wel weer een keer heen, maar nog even zien t.z.t.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 00:11

Cemlys schreef:

Die had ik dus eerst op het oog voor Passion. Heel knap idd! Wie weet ooit nog.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:19

Leuk idee die groepsreis. Snap wel dat ze dat nu organiseren. Is dat alleen voor leden?

Welkom Pien. Is je eigen merrie niet geschikt voor een veulen? Ik zou persoonlijk niet al te zeer op een prijs letten. Als je een goed veulen wil is het maar net wat de fokker wil hebben en wat voor naam eraan hangt. Ik zit helaas niet genoeg in de NWR kant om prijzen te noemen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 06:55

Welkom!
Laat ik dan maar wat noemen. Denk dat je voor een goede vanaf 2000,- moet denken. Een echt goede van bekende stal met een valk kleurtje zal wel zeker 3000,- voor gevraagd worden.
Voor 1000-1500 zijn ook al leuke en prima veulens te koop hoor.
En idd de echt goede hoeven niet op marktplaats aangeboden te worden.

Nwr x welsh B sta ik helemaal achter. Vind het persoonlijk jammer dat niet veel mensen die gok maken. Denk dat we met zoiets meer het pony type en de juiste ( D ) maat terug kunnen krijgen. En bloedverversing lijkt me zeker niet verkeerd.

Nikky78 schreef:
hoi allemaal,

Hopelijk mag ik me hier ook melden. Ik heb een leuke d pony, van inmiddels 15 jaar. Helemaal geweldig ik kan er alles mee en start inmiddels z1 tussen de paarden (ben een kleintje). Ook mijn dochter rijdt maar vooralsnog op een b pony.
Ik heb vorig jaar een aantal keuringen aangedaan en veel gezien. De gedachte om een veulen te kopen en het hele proces van veulen tot paard mee te maken lijkt me leuk en waardevol. Ik heb de ruimte financieel gezien om dit te doen, kan ik de opfokkosten betalen en weet ik ook dat het kopen van een 3 jarige qua kosten slimmer is.. Ik heb er goed over nagedacht en voor de aanschaf van een pony besloten.
Nou is dat dus veel lastiger dan ik dacht. Veel goede veulen zijn allang verkocht. Nu heb ik er een paar gevonden en een rondje Nederland gepland. Ik vraag me af wat ik ongeveer kwijt ben aan een veulen. De een zegt dit , de andere dat. Ik snap dat het allemaal afhangt van de merrie lijn, de kleur, de beweging. Ik hoef niet op de euro nauwkeurig maar globaal gezien. Wat betaal je voor een goede d pony, met ene goede merrie lijn, dito beweging en klopt het dat je voor een valk meer betaalt? Hoeveel meer is dat dan? Kortom graag een beetje richting dat ik niet teveel betaal of dat ik roep bij "noem maar wat je wilt betalen" iets doms zeg als 500 euro? Dan kom je niet bij elkaar.

Kortom binnen het feit dat je geen echte prijs kunt noemen (het is wat de gek ervoor geeft) graag wat richting.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:28

Ik denk dat jullie me verkeerd begrepen. mijn merrie is zeker geschikt om mee te fokken.
Ik bedoelde dat ik een hengst zocht met wow factor. Dat kan ik ook met een kwpn hengst hebben maar voor zo'n hengst als bijvoorbeeld enzo ferrari heb ik geen merrie.
Bij de welshjes heb ik nog geen wow factor hengst gevonden om op mijn merrie te zetten. Ik zie het wel, tijd zat nog!

Nikky78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 17:41

absque_dubio

bedankt voor je antwoord. Die prijsklasse waar ik wat heb gevonden is circa 1500,00. Dat zegt mij dus of dat ik mazzel heb, of dat de kwaliteit wellicht niet zoveel is.
Ik ga in ieder geval eens kijken

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:25

Nikky78 schreef:
absque_dubio

bedankt voor je antwoord. Die prijsklasse waar ik wat heb gevonden is circa 1500,00. Dat zegt mij dus of dat ik mazzel heb, of dat de kwaliteit wellicht niet zoveel is.
Ik ga in ieder geval eens kijken

Zeker eens kijken! Ook voor dat bedrag kan je prima veulens met kwaliteit vinden! Ik gaf een (in mijn ogen) richtlijn. Tis meer dat je voor jezelf duidelijk moet hebben dat je voor 500,- waarschijnlijk geen nieuwe topper gaat hebben. Echt knappe ponyveulens gaan voor veel geld. Ik heb het er in ieder geval niet voor over :o ik zou 1500-2000 al meeeeer dan zat vinden haha. Maar de echte goede is natuurlijk meer vraag naar dan dat ze er zijn, dus de prijzen daarvan kunnen flink stijgen dan.
Maar nogmaals voor 1500 hoef je echt geen kromme bok te verwachten, integendeel juist.