[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:50

absque_dubio schreef:
Cemlys schreef:
Je kan ze ook bij het nwpcs laten zien maar dan moet je ze daar ook laten registreren :o :$ :$

Wel al als veulen en jaarling?
Geld kosten doet t toch wel. :o wie weet dan t veulen wel en hou ik de jaarling nog thuis. Bedankt voor de info!

Ik deel dezelfde mening over KW en Bolero. Gelukkig is het maar een mening en zijn er veel meningen mogelijk. Dat maakt fokken zo leuk.

Als je toch naar het nwpcs wilt dan maakt het niet uit. Je kunt gewoon deelnemen bij het wpcv die zijn niet zo moeilijk alleen betaal je dan waarschijnlijk iets meer.
Ik ben zelf niet eens lid bij wpcv.

Die constructie moeten ze ook een beetje los gaan laten denk ik. Ik hoorde in de wandelgangen ook alweer eea klagen over de registratie van veulens. Op bepaalde manier heeft dat betrekking op het buitenland verkopen. Het fijne weet ik er helaas niet van, ving wat vlagen op uit een discussie.

Nicole, je veulen is prachtig! Echt eentje die zijn naam eer aan gaat doen.

Ik vind beide hengsten KW en NDB eigenlijk helemaal niet zo interessant. Zit dan wel niet in de NWR maar wat ik ervan gezien heb vind ik ze op vaderdier gebied nog wel discutabel. Zijn fijne sport pony's maar geen hengsten die hun stempel gaan zetten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:06

pien26 schreef:
absque_dubio schreef:
Pauline ga je je merrie nog dekken? Of t rijden oppakken?

Persoonlijk vind ik Pleun nu te veel uit vorm om ook te gaan dekken. Daarvoor wil ik toch wel een merrie hebben die enigszins goed in conditie en bespiering is. Nu is ze naar 45 minuten dressuur (alleen stappen en draven en rustig aan doen) al goed moe. Maar wat verwacht je na zo lang stil te hebben gestaan. Daarentegen was het wel zo opstappen en wegrijden, lief beest.

Verder betreft het dekken.... ben ik er ook niet uit wat voor hengst ik erop wil. Ga ik voor een goedpassende NWR hengst (wat dus een kleine ras-typische moet zijn) of fok ik er toch een veulen uit voor mezelf en zou ik, ondanks dat ze al aan de maat is, toch een grotere (misschien wel springgefokte, daar ligt mijn hart) hengst op zetten??? Het is zo moeilijk.

Wil je als doel weer gaan springen? Dan is een spring gefokt veulen kopen het verstandigst. Is je doel een leuk veulen voor jezelf fokken wat hopelijk meer aan de maat is en meer springaanleg heeft, dan kan je een springhengst erop zetten. Heb je als doel een veulen voor de verkoop te fokken, dan zou ik een kleine ponyhengst aanraden. Misschien heel raar in dit welsh topic, maar je zou ook bij het nrps kunnen kijken..

Onze eerste nwr is drachtig. Nu nog 2 weken wachten en dan kunnen we kijken of de andere 2 ook gelukt zijn. Hoop het zo want wat een gedoe allemaal. Met 1 of 2 fokken is leuk maar 4 is toch wel een heel gedoe. :=

elfje72

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 16:15

Ik heb ook een uitgeschoten Welsh merrie (1.55m) en heb daarvoor ook bij het Nrps gekeken maar vond daar niet echt wat ik zocht. Nu heb ik niet naar springhengsten gezocht dus misschien is daar wel wat van te vinden. Weet hier ook iemand hoe het werkt om een deklicentie te krijgen bij een Welsh NWR hengst? Ik heb namelijk zelf wel een knappe niet zo grote hengst.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:51

Een mening hebben mag altijd. KW was ik ook niet zo'n fan van, maar vind Bolero wel een hele fijne en vooral ook zeer werkwillige pony. Waar ik karakter en bewerkbaarheid ook wel erg belangrijk vind voor kinderpony-fokkerij.

Elfje, volgens mij kan je je eigen hengst gewoon een basisboeklicentie aanvragen, maar dan alleen voor het WPBR. Overschrijven naar het NWR kan dan niet, want naar mijn weten moet de vader verrichtingsonderzoek afgelegd hebben daarvoor. Met een NRPS/Duitse hengst o.i.d. (die verder volledig aan de bloedvoering voldoet), kan dat dan weer wel.

Wel leuk dat er ook meer NWR mensen zitten in dit topic tegenwoordig trouwens. Toch nog wat meer jonge toevoeging onder de NWR fokkers ;)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:36

Anouk: eigenlijk wil ik een goed welsh nwr veulen fokken maar heb met nog geen enkele kleine rastypische hengst een klik waarvan ik zeg, dat is m.
Pleun is zon 155 en een goede springer wanneer het haar uitkomt (springt met gemak over het hek wanneer ze in een jolige bui is, en kan jengelen over een balk in de bak). Mijn hart ligt bij het springen maar ben er niet op uit om ooit olympische spelen mee te doen. Dus waarom niet een keer een springhengst erop? Daarnaast lijkt mij een veulen fokken uit mijn eigen merrie echt fantastisch, uiteraard ook dan een om zelf aan te houden. Wel een gok uiteraard een pony x paard, heb zelf geen verstand van fokken.

Ach, misschien wacht ik met fokken. Eerst Pleun opbouwen en de sport in of........... heel misschien volgens jaar voordat ze de sport in gaat???? Keuzes keuzes ik weet het niet meer!

Wat lijkt jullie het handigst? Veulen voor ze de sport in gaat of erna?

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:41

AniekR schreef:
Een mening hebben mag altijd. KW was ik ook niet zo'n fan van, maar vind Bolero wel een hele fijne en vooral ook zeer werkwillige pony. Waar ik karakter en bewerkbaarheid ook wel erg belangrijk vind voor kinderpony-fokkerij.

Elfje, volgens mij kan je je eigen hengst gewoon een basisboeklicentie aanvragen, maar dan alleen voor het WPBR. Overschrijven naar het NWR kan dan niet, want naar mijn weten moet de vader verrichtingsonderzoek afgelegd hebben daarvoor. Met een NRPS/Duitse hengst o.i.d. (die verder volledig aan de bloedvoering voldoet), kan dat dan weer wel.

Wel leuk dat er ook meer NWR mensen zitten in dit topic tegenwoordig trouwens. Toch nog wat meer jonge toevoeging onder de NWR fokkers ;)

Het gaat om een NWR hengst van Bowe x Hagelkruis Valentijn.

pien26, je kunt ook een allround hengst zoeken. Hoe oud is je merrie?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:54

pien26 schreef:
Anouk: eigenlijk wil ik een goed welsh nwr veulen fokken maar heb met nog geen enkele kleine rastypische hengst een klik waarvan ik zeg, dat is m.
Pleun is zon 155 en een goede springer wanneer het haar uitkomt (springt met gemak over het hek wanneer ze in een jolige bui is, en kan jengelen over een balk in de bak). Mijn hart ligt bij het springen maar ben er niet op uit om ooit olympische spelen mee te doen. Dus waarom niet een keer een springhengst erop? Daarnaast lijkt mij een veulen fokken uit mijn eigen merrie echt fantastisch, uiteraard ook dan een om zelf aan te houden. Wel een gok uiteraard een pony x paard, heb zelf geen verstand van fokken.

Ach, misschien wacht ik met fokken. Eerst Pleun opbouwen en de sport in of........... heel misschien volgens jaar voordat ze de sport in gaat???? Keuzes keuzes ik weet het niet meer!

Wat lijkt jullie het handigst? Veulen voor ze de sport in gaat of erna?

Ik denk dat als je toch geen hengst op het oog hebt, je beter eerst mooi de sport in kan. Ondertussen leer je de goede en slechte kanten van je merrie kennen en kun je gerichter uitkiezen wat hengst betreft.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:17

Hoe oud is de merrie, pien26?
Mijn ene merrie is ook eerst de sport in gegaan, maar als ik zie hoe ze nu eigenlijk nog ontwikkeld is/sterker is geworden, denk ik dat het beter was geweest als ze een paar jaartjes meer tijd had gehad. Maar dat weet je van te voren nooit en aan de andere kant had ik haar dan waarschijnlijk ook nog niet laten dekken/misschien wel verkocht...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:19

Klopt maar een dracht is ook niet niks, training kun je nog aardig regelen en pauzes inlassen

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:20

Ze is in april 5 jaar geworden. Erg jong nog, zeker aangezien ze laat in de ontwikkeling was/is. Moet bekennen dat ze nu beter gaat lopen dan voorheen. Die lange pauze heeft goed gedaan.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:24

Waar ik ook bang voor ben is als ze de sport in gaat er nooit een geschikte tijd is om te fokken, als je eenmaal in een stijgende lijn zit is het moeilijk om voor anderhalf jaar te stoppen lijkt mij

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:30

pien26 schreef:
Waar ik ook bang voor ben is als ze de sport in gaat er nooit een geschikte tijd is om te fokken, als je eenmaal in een stijgende lijn zit is het moeilijk om voor anderhalf jaar te stoppen lijkt mij

Ze is nog jong genoeg en een pauze kun je altijd inlassen. Ik zou nu voor veulen gaan en rustig doorrijden. Dan even met verlof en dan door pakken. Heeft ze tijd genoeg gehad om lekker in te komen en vakantie gehad en dan lekker aan de slag!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:34

Dit jaar ga ik niet meer fokken. Ze is te veel uit vorm en conditie plus dat ik dan halsoverkop een hengst moet kiezen. Op zijn vroegst dus volgend voorjaar.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 00:01

pien26 schreef:

Dat is dus de reden dat ik het rot vind dat Passion een veulen moet nu het net zo lekker gaat met rijden. :+ ik zeg dus veulen voordat je actief de sport in gaat, of 'daarna' (dus als jij vind dat je nu wel hoog genoeg zit voor een stop).

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:42

Absque_ dubio, dat is wel een beetje jammer. Kan ze niet volgend jaar gedekt worden?

Mochten er nog NWR fokker zijn met een merrie in de D-maat die voor de verkoop fokken, ik zou nog wel een paar veulens van mijn hengst willen!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:54

elfje72 schreef:
Absque_ dubio, dat is wel een beetje jammer. Kan ze niet volgend jaar gedekt worden?

Mochten er nog NWR fokker zijn met een merrie in de D-maat die voor de verkoop fokken, ik zou nog wel een paar veulens van mijn hengst willen!

We willen volgend jaar kijken of ze keur kan worden en daarvoor is een veulen nodig. Daarna mag ik dr weer lekker als sportpony gebruiken. :)

Slimme oproep, wie weet is er iemand met een Dtje die graag wil fokken.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:08

elfje72 schreef:
AniekR schreef:

Het gaat om een NWR hengst van Bowe x Hagelkruis Valentijn.

Had deze nog even gemist. Maar was in ieder geval zo, dat de vader voor overschrijving naar NWR érgens een verrichtingsonderzoek afgerond moet hebben. Hoeft niet bij NWPCS te zijn geweest, mag dus bijvoorbeeld ook bij het NRPS (bv. Woodstock) of Duitse Rijpony (Amalia's Claus, als die dat al gedaan heeft tenminste?), dan kan een nakomeling die aan de bloedvoering voeldoet op 3-jarige leeftijd overgeschreven worden naar het NWR.
Maar met een basisboekhengst heb je dat dus niet en naar mijn weten blijft de pony dan WPBR. Maar aan de andere kant, kan je daar ook hele leuke sportpony's fokken.

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:33

Vanavond rond 10 uur is er hier een (voorlopig) valk/donker bruin merrieveulen geboren van Cwrtycadno Taliesin en uit Thistledown Shangdu! Zeer blij mee!

Ssuuz92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:59

Stino1992 schreef:
Vanavond rond 10 uur is er hier een (voorlopig) valk/donker bruin merrieveulen geboren van Cwrtycadno Taliesin en uit Thistledown Shangdu! Zeer blij mee!

Gefeliciteerd! *\o/*

Bij ons zijn alle merries bevallen. Heerlijk om onze kudde van 7 merries met veulen in het hoge gras te zien.

Dinsdag krijgen we twee paarden fotograve's op bezoek voor de veulens. Hoop dat t mooi weer wordt.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:56

Gefeliciteerd met de jonge aanwas!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 06:10

Even een foto tussendoor van mijn vier jarige hengstje cadan. Het vosje staat hier in opfok.

Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:36

Even spammen met onze nu tweejarige B-Merrie Vanety TC een Alex Dai merrie uit mijn VK merrie Lakeway's Glorious Hazel. Zeer content met hoe ze zich ontwikkelt. En de beweging zit nog steeds goed :-D

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:07

Ze is echt mooi chantal!

Pepper amuseert zich prima in drenthe bij mijn vriend.

Ze is nu drachtig van vechtzichts hylander

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:33

ben benieuwd naar het veulentje Inowa ! ze geniet iig met volle teugen !

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 18:25

Ja nogal! Ik hoop dat het dit jaar wel goed gaat,maar ze mist daar helemaal niks hoor.
Word hartstikke verwend door mijn vriend,die stopt haar helemaal vol met snoepjes.