[HK]Welshpraters stuiteren door 't leven, Welshpraat 7!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: [HK]Welshpraters stuiteren door 't leven, Welshpraat 7!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:29

Citaat:
Proeftekst Kalender voorkant

De Voorgeschiedenis;
Herakles(lat; Hercules) was een Griekse held uit de Griekse mythologie. Hij is beroemd geworden, vanwege de twaalf werken die hij opgekregen had, van koning Eurystheus van Mycene. Hij was geboren in Thebe. De ouders van Herakles waren Zeus, de oppergod en Alkmene, de dochter van Elektryon. Zij was getrouwd met Amphitryon, maar echter door een list van Zeus, werd Herakles door Zeus verwekt. Herakles had ook een tweelingbroer, Iphikles. Maar hij was weer door Amphitryon verwekt.
De eerste wonderbaarlijke krachtmeting van Herakles kwam door Hera. Zij was jaloers over het overspel van Zeus, en zij stuurde twee slangen op de wiegen van Herakles en Iphikles af. Herakles wurgde de slangen.
Hera was zo jaloers, dat ze Herakles lang achtervolgde. Terwijl Herakles steeds sterker werd naarmate hij ouder werd, hoe meer plannetjes Hera maakte. Herakles trouwde met de dochter van Koning Kreon van Thebe, Megara. Zij kregen drie kinderen. Helaas kwam Hera ertussen. Ze zorgde ervoor dat Herakles gek werd, en door die gekheid, vermoorde Herakles zijn vrouw en kinderen.
Na de moordslag, realiseerde hij zich wat hij had gedaan en dat de furiën(wraakgodinnen) op hem af zouden komen. Hij vluchtte en ging naar de tempel van Apolo op Naxos. Daar vroeg hij wat hij moest doen. Het orakel vertelde hem, dat hij degene moest helpen, die niet dezelfde kracht en behendigheid bezaten als hij had.
Hij moest koning Eurystheus gaan helpenen als hij twaalf opdrachten gedaan had, werd hij onsterflijk, en hoefde hij niet meer bang te zijn voor de Furiën, die het op hem gemunt hadden. Oorspronkelijk waren het er tien, maar doordat hij bij twee opdrachten hulp heeft gehad, moest hij er twee extra doen.
De 5e opdracht;
De 5e opdracht van Herakles was ‘vrij’ simpel. Hij moest van Eurystheus de stallen van Augias(zoon van Helios, halfgod, koning van Elis) schoonmaken. Waarom? Omdat Augias had gezegd tegen Eurystheus; ‘Als jij zorgt, dat mijn stallen binnen één dag schoon zijn, mag je kiezen tussen twee prijzen; een tiende deel van de enorme kudde, of een deel van mij koninkrijk’. De stallen van Augias waren ontzettend vies; Augias was lui van aard. Hierdoor had hij enorme bergen mest in de stallen, maar zijn grond was onvruchtbaar; hij had geen zin om de grond te bemesten.
Eurystheus stuurde Herakles erop af. Herakles legde een kanaal aan en leidde de rivieren Pinios en Alfeios dwars door de stallen heen, tot deze schoon waren. Augias kwam alleen zijn belofte niet na, waardoor Herakles en Augias in oorlog kwamen.
De 6e Opdracht;
De 6e opdracht ging over de Paarden van Diomedes. Diomedes was heerser in Thracië, dat bekent stond om de prachtige paarden. Diomedes zelf had speciale paarden, die aten van iedereen die ze tegenkwamen. Herakles moest deze paarden naar Eurystheus in Mycene brengen. Hij gooide Diomedes, die een wreed heerser was, voor de paarden. De paarden werden hierna mak, en Herakles kon ze gemakkelijk meenemen naar Mykene.
Op de terugweg hielp Herakles zijn vriend Admetus in Feres. Hij ging trouwen met zijn bruid Alcestis. Maar Thanatus(de dood) kwam hem net op dat moment halen. Thanatus gaf Admetus een kans om zichzelf te redden; als een familielid bereid was zich op te offeren voor hem, zou diegene sterven in plaats van Admetus. De enige die dat wilde doen was Alcestis. Zij stierf, en Admetus was gebroken van verdriet. Maar Herakles ging zodra hij dit hoorde achter Thanatus aan. Hij vocht met hem, en zo redde hij het leven van Alcestis.
De 10e/11e/12e Opdracht;
De 11e taak voor Herakles was ‘simpel’. Hij moest de Gouden Appelen der Hesperiden naar Eurystheus brengen. Deze appelen lagen in een tuin ten westen van Libië. De appels werden vaak gestolen door de dochters van Atlas, waardoor de eigenares van de tuinen, Hera, het goed liet bewaken door een honderdkoppige draak en door de drie nimfen van Hespera(de Hesperiden). Herakles wist alleen niet waar deze tuinen precies lagen. Hij vroeg het aan de god Nereus. Nu wist hij waar de tuinen lagen. Hij beleefde nog veel verschillende avonturen totdat hij bij de tuinen was.
Een daarvan was de worstelpartij(tevens de 10e opdracht) met Antaeüs, de zoon van Gaia( de oermoeder, de aarde zelf). Deze reus had de gewoonte iedereen die hij tegenkwam, uit te dagen voor een worstelpartijtje. De reus verloor niet, want zolang hij in contact stond met Gaia(ofwel de grond), kon hij hulp van haar verwachten, en niet worden verslagen. Herakles had echter een oplossing; Hij tilde hem op en wurgde hem.
Ook bevrijdde hij zijn vriend Prometheus, die omdat hij het Olympische vuur gestolen had en daarna geschonken het had geschonken aan de mensheid, gestraft werd door Zeus. Hij werd vastgemaakt aan de berg Kaukasus en elke nacht kwam de Adelaar Ethon zijn lever uitpikken. Omdat hij een god was(zoon van de titaan Lapetus, broer van o.a. Atlas en Epimetheus, die met Pandora was getrouwd) groeide elke nacht zijn lever weer aan, en kon de adelaar elke nacht zijn lever weer uitpikken.
Herakles doodde Ethon en bevrijdde Prometheus, die hem een tip gaf: ‘Laat Atlas de appels halen’.
Alleen moest Atlas(drager van de hemel) de hemel dragen, en kon hij dat niet loslaten. Herakles bood aan de hemel even over te nemen, zodat Atlas de appels kon gaan halen. Atlas deed dit, en haalde de appels. Alleen toen hij terug kwam, wilde hij de hemel niet overnemen. Hij zei dat hij de appels naar Mycene zou brengen. Herakles zei daarop: ‘Mag ik een kussentje? Ik ben het niet gewend dit soort zware dingen te tillen’.Om het kussentje aan te pakken, moest Herakles de hemel weer overgeven aan Atlas; snel pakte hij de appels, en ging er vandoor.Toen Eurystheus de appels kreeg, wist hij niet wat hij er mee moest. Hij schonk ze uiteindelijk aan Athena, die ze weer terugbracht naar de tuinen.

Have fun Doei, doei Whoosh! Whoosh!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:30

Whoops gelijk nieuwe pagina Clown

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:30

Wie gaat er ook naar Indoor brabant? En welke dagen!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:31

Niet eroverheen Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:33

Interessante tekst hoor. Maar waar zijn opdracht 1 tm 4? Huilen van het lachen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:34

Hitime schreef:
Interessante tekst hoor. Maar waar zijn opdracht 1 tm 4? Huilen van het lachen

die opdrachten hoefde ik niet te doen Dromen heel vreemd maarja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:35

Jij blij Haha!

Weet je wat ik een leuke merrie naam vind.. Amante Haha!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:36

Hitime schreef:
Jij blij Haha!

Weet je wat ik een leuke merrie naam vind.. Amante Haha!

komt dit door mijn tekst Huilen van het lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:36

Nee. Huilen van het lachen
Ik bedacht me even wat minares ookweer in 't Spaans was.. Lachen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:37

ooooww Huilen van het lachen
ik denk maar niet door ok ROFL
oliebol doe ik het toch Huilen van het lachen ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:38

Ja, je moet niet zeggen dat je het niet gaat doen, want dan doe je het toch. Vork

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:40

ow Huilen van het lachen
ok laten we maar snel deze pagina volpraten, deze tekst hierboven word irritant

maar hij is goed in mekaar gezet Schijnheilig (3 dagen mee bezig geweest dus mag het hopen Huilen van het lachen Huilen van het lachen )

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:41

pompompom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:42

Wanneer moet je 'm inleveren?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:44

week 30, tis nu week 21 Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:45

Oh, tijd zat Clown
Ik doe die dingen altijd max. 2 dagen van te voren. Vork

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:47

Halloo ben er weer! Lachen

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:47

normaal wel

maar sta een 5, en dit is tevens een cijfer dat 3x meeteld Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:48

Dan zou ik m'n best ook wel doen Vork

Hee Nath Kusje

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:58

HayHayy

ja maar moet wel commentaar hebben

Schijnheilig

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:58

Woow vanmiddag ging het vet snel en nu word er 10 minuten niks gezegd Verdrietig

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:59

whaaaaaa ik was net te laat Verdrietig

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:02

jammer Clown

mensen die niks te doen hebben; lees me proeftekst, geef commentaar erbij svp Schijnheilig (~~}> )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:03

Ik weet geen commentaar. Vork

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:03

Dan verzin je maar Duivel