[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:52

Dit is mijn jaarling Shamrocklake Hightime Little Girl.
Ik twijfel over wel of niet deelnemen aan de keuring momenteel is ze nogal wat overbouwd.....
Afbeelding

Oh ja en is influenza enting ook noodzakelijk voor de keuring?

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:55

Weet niet of ik me hier wel eens fatsoenlijk heb voorgesteld, maar bij deze :)
Ik ben 23, doe nu mijn master in de diergeneeskunde en fok hobbymatig Welsh NWR pony's.

Momenteel heb ik 1 NWR merrie waar ik jaarlijks een veulen bij fok. Een 9 jarige merrie van DGR Now or Never x Oakley (C) Bubbling Bobbety. Ze komt uit dezelfde merrie als de goedgekeurde hengst Kielshoop Honeyhill, heb haar destijds als 2-jarige gekocht van de fokker.

Van haar heb ik momenteel een bruine jaarling en een zwarte twee jarige staan van Nia Domo's Bolero, beide merries. Dit jaar heeft ze een hengstveulen van King William aan de voet.
Ben van plan om met hem naar de keuring in Heerjansdam te gaan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sorry als de foto's te groot zijn, weet niet zo goed hoe je die kleiner krijgt!

elfje72

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:59

Dat was voorheen inderdaad wel zo maar ik heb gekeken en vanaf vorig jaar is het op beide keuringen. De 8 jarige is een stamboekmerrie maar is bij de fokker alleen met veulen op de keuring geweest. Ze loopt nu in de sport (M dressuur), ik hoop dat dat helpt.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:02

Nog meer NWR fokkers, leuk!
Mooie pony's heb je!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:13

Welkom Ruby, mooie ponies!

Spaikey, gek genoeg is een enting niet verplicht op de keuringen van het nwpcs. Het is eigen risico.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:26

Welkom Ruby, en leuke pony's inderdaad. Mijn Now Or Never is nu dus ook drachtig van Bolero. Erg benieuwd.
En leuk om te zien dat er toch nog wat jonge mensen met NWR's bezig zijn nu. Haalt de gemiddelde leeftijd van 70+ toch wat naar beneden ;)

elfje72, die van mij is ook alleen als 2-jarige op de keuring geweest en toen was ze niet rad door een ongelukje op de trailer. En ook vorig jaar terug gekomen na een tijdje in de sport.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:12

Dankjulliewel! Het haalt de gemiddelde leeftijd in ieder geval wel wat naar beneden haha!

Ben ook benieuwd wat jouw Now or Never ervan maakt Aniek, ik ben in ieder geval erg tevreden met mijn 2 Bolero's. In de omgang super makkelijk, en heel erg chique qua uitstraling :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:18

Fotografie91 schreef:
heb hier al tijdje niet meer gereageerd -O-
iedereen gefeliciteerd met de veulentjes :D

ik heb sinds vannacht ook mijn eerste welsh veulentje :D

het is een hengstje vader is Bungie een cremello hengst en moeder is mijn ster merrie Dilly v. duffelts max

moeder is een vos roan ik hoop dat die palomino blijft krijg van meerdere de reactie dat die schimmel word maar ik weet het niet haha :)

Het veulen wordt schimmel. Schimmels fokken is soms moeilijk. We hebben al herhaaldelijk een schimmel merrie bij een schimmel hengst gedekt en toch werd het veulen geen schimmel. Blijft de koningskleur voor mij ;)

Overigens fokt Bungie maar voor 50% schimmel, want aan de andere kant heeft hij echt geen schimmel gen (schimmel kan geen generaties overslaan). Uit de combinatie Bungie x Dilly zal je overigens krijgen:

- 50% schimmel
- 25% palominoroan
- 25% palomino

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:38

AniekR schreef:
Welkom Ruby, en leuke pony's inderdaad. Mijn Now Or Never is nu dus ook drachtig van Bolero. Erg benieuwd.
En leuk om te zien dat er toch nog wat jonge mensen met NWR's bezig zijn nu. Haalt de gemiddelde leeftijd van 70+ toch wat naar beneden ;)

elfje72, die van mij is ook alleen als 2-jarige op de keuring geweest en toen was ze niet rad door een ongelukje op de trailer. En ook vorig jaar terug gekomen na een tijdje in de sport.

Dat weet ik nog wel van dat ongelukje. Ik heb haar ook wel vaak op concours gezien.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:10

Ik ben fan van je zwarte, wat een plaatje. Tevreden met je KW veulen? Vind ze tot nu toe allemaal maar zo zo, maar dat kan uiteraard ook aan de combi liggen.

Ik vind Ravi ook een gave buffel!

Pauline ga je je merrie nog dekken? Of t rijden oppakken?

Wij gaan naar de keuring in Heteren met 3 nwr's (3 jarige, en de moeder ervan met veulen), en met 1 Atje. M'n jaarling en veulen Atjes kunnen daar niet heen dus moeten even kijken of we daarmee aan een keuring van het wpcvs meedoen; welke er zijn en welke ons uitkomt. Twijfel of mijn jaarling daar genoeg kwaliteit voor heeft, vind dat zo lastig. Ik vind d'r fantastisch en ze knapt nu echt heel mooi op.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 07:51

absque_dubio schreef:
Ik ben fan van je zwarte, wat een plaatje. Tevreden met je KW veulen? Vind ze tot nu toe allemaal maar zo zo, maar dat kan uiteraard ook aan de combi liggen.

Ik vind Ravi ook een gave buffel!

Wij gaan naar de keuring in Heteren met 3 nwr's (3 jarige, en de moeder ervan met veulen), en met 1 Atje. M'n jaarling en veulen Atjes kunnen daar niet heen dus moeten even kijken of we daarmee aan een keuring van het wpcvs meedoen; welke er zijn en welke ons uitkomt. Twijfel of mijn jaarling daar genoeg kwaliteit voor heeft, vind dat zo lastig. Ik vind d'r fantastisch en ze knapt nu echt heel mooi op.

Bij de WPCV komt er niets op het papier te staan, dus dat zou je eventueel wel kunnen proberen. Ik twijfel ook wat af.

Heb de formulieren klaar liggen voor zowel merrie als veulen. Maar vorig jaar zo afgestraft dat ik er eigenlijk weinig zin in heb... Maar goed, je moet ook je verlies kunnen nemen en de gok durven te nemen.

Anouk, waarom ga je niet naar een andere NWPCS keuring eigenlijk? Heerjansdam is verder weg dan Hellendoorn of niet?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 08:44

Wbt de KW veulens, wij zijn met de eerste zeker wel tevreden. Verzorgster heeft een topic gemaakt, staat nu bij uitgelicht (met de palomino merrie). 2e KW veulen moet nog komen, is eind deze week uitgerekend dacht ik.
Afbeelding

@ Spaikey: er staat in het vraagprogramma dat een geldige influenza-enting dringend wordt aangeraden, ik las overigens niet dat het ook verplicht is. Wijzelf zorgen er altijd wel voor dat ze een geldige enting hebben voordat ze naar een keuring gaan.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:20

Ik ben ook nog maar een beginner qua fokken, vind het altijd lastig om te zeggen of het nou echt een heel goed veulen is. Na 5 veulens kun je natuurlijk wel enigszins vergelijken, maar dat is het dan ook.. ;)

Met het KW hengstveulen ben ik best tevreden! Hij heeft het chique van mama meegekregen en hij kan goed bewegen, zoals KW dat ook kan. Goede foto's maken van veulens ben ik helaas nog geen ster in, maar hier eentje van hem toen hij 4 dagen oud was.

Ben benieuwd naar jullie laatste KW veulen Spritz!

Afbeelding
Ik ga van het weekend eens kijken of ik wat betere foto's kan maken:)

Wij zorgen er ook altijd voor dat onze paarden/pony's gewoon up to date zijn qua entingen. Hoef je bij keuringen ook niet na te denken :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:54

Caesar schreef:
Bij de WPCV komt er niets op het papier te staan, dus dat zou je eventueel wel kunnen proberen. Ik twijfel ook wat af.

Heb de formulieren klaar liggen voor zowel merrie als veulen. Maar vorig jaar zo afgestraft dat ik er eigenlijk weinig zin in heb... Maar goed, je moet ook je verlies kunnen nemen en de gok durven te nemen.

Anouk, waarom ga je niet naar een andere NWPCS keuring eigenlijk? Heerjansdam is verder weg dan Hellendoorn of niet?

Lisan snap wat je bedoelt van vorig jaar, maar gewoon vergeten en doorgaan.
Hellendoorn is nog redelijk te doen voor ons, maar daar doe ik al aan de welsh cup mee hihi.
Ik bedoelde meer dat t veulen en jaarling papier van t WPCV hebben en ik dacht dat je ze dan vanaf 3 ook bij het NWPCS kan inschrijven, maar tot die tijd dan alleen bij t WPCV kan laten zien. Voor veulentjes en jaarlingen is me niet duidelijk hoe dit zit..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:12

Je kan ze ook bij het nwpcs laten zien maar dan moet je ze daar ook laten registreren :o :$ :$

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:15

Ik vind Nia domo's Bolero en King William prachtige hengsten maar qua beweging, met name de draf, vind ik ze niet goed genoeg.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:21

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:27

Cemlys schreef:
Je kan ze ook bij het nwpcs laten zien maar dan moet je ze daar ook laten registreren :o :$ :$

Wel al als veulen en jaarling?
Geld kosten doet t toch wel. :o wie weet dan t veulen wel en hou ik de jaarling nog thuis. Bedankt voor de info!

Ik deel dezelfde mening over KW en Bolero. Gelukkig is het maar een mening en zijn er veel meningen mogelijk. Dat maakt fokken zo leuk.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:30

absque_dubio schreef:
Cemlys schreef:

Wel al als veulen en jaarling?
Geld kosten doet t toch wel. :o wie weet dan t veulen wel en hou ik de jaarling nog thuis. Bedankt voor de info!

Ik deel dezelfde mening over KW en Bolero. Gelukkig is het maar een mening en zijn er veel meningen mogelijk. Dat maakt fokken zo leuk.

Flammie niet naar de keuring -O-

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:31

Bij een merrie die wat minder lux is en goede beweging vererfd zou ik Bolero wel willen proberen. Mijn mijn fokmerrie is niet lux maar geeft alleen goed bewegende nakomelingen bij een goed bewegende hengst.

Wat een prachtig veulen heb je toch Nicole!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:37

Haha Nicole moet ook de mogelijkheid vinden om alles maar klaar te maken etc, en ook niet onbelangrijk; kwa vervoer moet t kunnen. Hebben maar 1 auto en trailer en daarin gaan t vosje met d'r veulen mee naar Heteren. Hellendoorn gaat Passion mee. Dus geen idee waar Flammie dan moet en hoe die er moet komen. Kan m moeilijk in de kofferbak meenemen hihi.

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 12:29

Uiteraard zoveel mensen, zoveel meningen:)
Mijn bolero's zijn qua beweging misschien geen uitschieters, maar ik durf wel te zeggen dat ze niet onderdoen voor een gemiddelde NWR. Echter zijn ze qua (ras)uitstraling wel bovengemiddeld. Al ben ik daarin misschien een beetje bevooroordeeld ;)

Ik moet toegeven dat ik het heel lastig vind om de juiste hengsten te kiezen hoor. Zo vond ik KW 2 jaar geleden op de hk erg opvallen, terwijl hij zich afgelopen hk weinig niet zien.
Ook jammer dat alle hengsten voor ons zo ver weg staan, meeste in het noorden en een aantal in het midden van het land.. Wij zitten bijna in Zeeland..

Ach ja, houdt het fokken toch altijd weer spannend!

Mooi hengstje Nicole, ontwikkeld zich al goed!

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:01

Spritz schreef:
Wbt de KW veulens, wij zijn met de eerste zeker wel tevreden. Verzorgster heeft een topic gemaakt, staat nu bij uitgelicht (met de palomino merrie). 2e KW veulen moet nog komen, is eind deze week uitgerekend dacht ik.
[ Afbeelding ]

@ Spaikey: er staat in het vraagprogramma dat een geldige influenza-enting dringend wordt aangeraden, ik las overigens niet dat het ook verplicht is. Wijzelf zorgen er altijd wel voor dat ze een geldige enting hebben voordat ze naar een keuring gaan.

Mooi veulen. Ik ben benieuwd naar de volgende. :)

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:02

Ik heb normaal ook alle paarden en pony's geënt voor influenza alleen deze nog niet omdat ze nog niet zolang in mijn bezit is. Had het vraagprogramma dus niet goed genoeg gelezen....

Mooie pony's komen er weer voorbij!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:33

absque_dubio schreef:

Persoonlijk vind ik Pleun nu te veel uit vorm om ook te gaan dekken. Daarvoor wil ik toch wel een merrie hebben die enigszins goed in conditie en bespiering is. Nu is ze naar 45 minuten dressuur (alleen stappen en draven en rustig aan doen) al goed moe. Maar wat verwacht je na zo lang stil te hebben gestaan. Daarentegen was het wel zo opstappen en wegrijden, lief beest.

Verder betreft het dekken.... ben ik er ook niet uit wat voor hengst ik erop wil. Ga ik voor een goedpassende NWR hengst (wat dus een kleine ras-typische moet zijn) of fok ik er toch een veulen uit voor mezelf en zou ik, ondanks dat ze al aan de maat is, toch een grotere (misschien wel springgefokte, daar ligt mijn hart) hengst op zetten??? Het is zo moeilijk.