[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:08

Red bag heeft al met de bevruchting te maken. Die zit dan te diep genesteld. Als het veulenen begint laat dus de navelstreng al heel snel los en zit het veulen dus zonder zuurstof. Hoe en wat maakt dan niet uit, snel handelen is vereist. Zo'n red bag kenmerkt zich ook Door hele stugge vlies. Dat krijg je bijna niet door. Een gewoon vlies trek je zo kapot en is licht gekleurd. Dit is donkerrood. Soms kun je het veulen niet eens zien. Kennis heeft het laatst gehad. Veulen leefde nog wel maar later toch overleden, was tweeling en de tweede dacht ze dat het de baarmoeder zelfs was. Totdat ze erin knepen en het hoofdje voelde... red bag is iets ingewikkelds maar snelheid is zeer van belang!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:33

Chantalll schreef:
Regtur een veulenhoofd bevrijden uit het vlies is wat anders dan het veulen uit de moeder trekken. Maat net als jou ben ik ook benieuwd hoe zo'n red bag delivery ontstaat. Als de poten b.v. niet goed liggen neem ik aan dat dat eventueel een oorzaak kan wezen ? ... heb geen flauw idee ... een navelstreng lijkt mij niet zomaar te knappen. Ben wel benieuwd naar het antwoord.

Bij een red bag komt de placenta eerder los en daar wordt het veulen in geboren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:38

Mss een handige tip voor iemand die nog nooit een red bag gezien heeft. Als het eruit komt (of hoe dan ook als de merrie perst en er komt niets, en je voelt op en voelt geen pootjes en neus dan kan het om een red bag gaan) kun je een stervormig patroon zien. Het midden is de plek waar het veulen doorbreekt en het meest breekbaar. In het midden van die ster kun je hem makkelijker kapot maken. Schijnt dat de kromme haakachterkant van een soeplepel makkelijk is om een begin te hebben. Maar sleutels of derg willen ook. Openmaken, pootjes zoeken, neus en eruit trekken. Je kunt wel rustig gaan afwachten maar grote kans dat het veulen al vruchtwater heeft ingeademd dus zo snel mogelijk eruit.
Dus hierboven prima gedaan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:39

Gelukkig goed afgelopen, met een red bag kan het weleens heel mis zijn.
Ik heb bij de geboorte alleen even het vlies van de neus gehaald, verder toegekeken (en foto's gemaakt, haha).

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:41

Wat is dat toch met al die red bags, had er nooit van gehoord en dit is de 3e die ik zie! Goed gehandeld, bij een vriendin van mij waren we helaas te laat, haar veulen was helaas al gestikt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:51

Het schijnt veel vaker voor te komen bij mini's en derg

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:59

Ik heb er dit jaar alleen bij grote paarden van gehoord. Het is in ieder geval een eng gebeuren..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:34

Cemleys: bedankt voor de duidelijke uitleg,weer wat geleerd :j

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:44

Toen wij zo'n 20 jaar terug begonnen met veulentjes fokken wisten wij helemaal niets............wel zo gemakkelijk. Elk jaar komt er wat nieuws bij wat het alleen maar spannender maakt.... Maar, denk dat de verlossing van het veulen hierboven wel wat "onbenullig "geweest kan zijn, maar nu hebben ze in ieder geval een veulen!! Daar past meer 1 woord: proficiat!

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:44

Hier op enkele (16) veulentjes zelfs nog geen enkele bevalling gezien. Enerzijds wel fijn dat alles altijd zo vlot verloopt, anderzijds zou ik het wel graag eens meemaken!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:02

Hier schiet veulen nummer 2 niets op

Hier gisteren ook een shopje gedaan :') en ik ben vreemd gegaan. Geen A deze keer
https://youtu.be/RoHSoaqM9kA
een merrie van Carmana's Edel boy

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:10

Redbag is idd veel vaker bij mini's. Bij mini's voelen ze ook vaak al op als ze beginnen. Een redbag voelt flueel aan. Dan kunnen ze daar de zak al snel scheuren (staat ie nog wat onder spanning door de beperkte ruimte en gaat het makkelijker). Zodra je dan maar een klein deel van het snuitje hebt kan je de gewone zak klein beetje open doen dat het veulen al kan ademen. Veel minder stress.

Hier heb ik een botte schaar in mijn veulenkist zitten. Daar krijg je hem ook mee open.
vaak hoor je dat een merrie waar veel mee gefokt wordt dit sneller aan de hand kan krijgen, of dit waar is weet ik niet

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:16

Leuke merrie Cemlys!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:24

Leuk Ines!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:38

Mooie pony ines maar dat had ik al gezegd.

Hier zijn zowel pepper als de revel paul jones merrie van mijn vriend gisterochtend drachtig gescand van vechtzichts hylander.

Zijn half maart uitgeteld en zit maar 2 dagen tussen de merries

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:21

Leuk ines een nieuwe aanwinst!! Het gaat goed de laatste tijd haha... en dan zo Maar even "vreemdgaan"

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:23

Deze kwam toevallig op mijn pad, niet bewust gezegd. Zei onlangs nog van wil ooit nog wel een b hebben lopen. Wie weet ben ik om nu haha

Is iedereen trouwens nog in voor de stal bezoeken? Moeten we binnenkort es werk van maken

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:49

ik denk dat de Welsh oorspronkelijk weinig geboorteproblemen had omdat die merries op de heuvels echt geen hulp kregen. Zo selecteerden de zwakken zich vanzelf uit. Wil niet zeggen dat je zo'n veulen niet moet redden, want het is natuurlijk altijd zonde om een veulen te laten sterven als het met een beetje hulp gered kan worden. In 75 veulentjes bij ons nog niet voorgekomen, even afkloppen.

Cemlys: leuk project, zo'n B. We hadden er het pas nog over dat we in de afdeling Zuid wat meer B enthousiasten moesten hebben, het lijkt dat het zwaartepunt sterk naar het noorden is geschoven.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 14:03

Ik ken weinig van b's. Enige wat ik kan zeggen is dat ze leuk kan lopen en nu wat te weinig conditie heeft. Uiteraard kan ik het niet laten om er toch eens mee naar de keuring te gaan. Niet omdat ik fok plannen heb, maar het leuk is er weer eens van te leren.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:47

Leuk Beessie Cemlys !

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 19:51

Nog nooit van gehoord zo'n redbag. Maar ik ga zo eens even het filmpje bekijken.

Bellarose, ik heb vanmiddag de papa van je aankomend veulentje nog even gezien haha!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:26

Welkom Goeroe! Knappe schimmel heb je!

Hier gaan de geboortes van de veulens gelukkig ook altijd wel goed *afkloppen*. Meestal liggen ze al naast de merrie wanneer we gaan kijken.

Bij ons is eergisteren weer een veulentje geboren, een bruin merrieveulen van King William. Verzorger van de pony heeft er een topic van gemaakt hier op bokt, moeder is een palomino v. Vita Nova's Celesto. Nog 2 veulens te gaan, dan zijn we alweer compleet voor dit jaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:22

Gewoon omdat het leuk is

Afbeelding

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:27

Even een vraagje ik ben helemaal niet bekend met het keuringssysteem van de welsh pony.

Als je kijkt in het welsh magazine staan er rectificatie premie keuringen, hier staat 1- en 2 jarige hengsten bij. Nu heb ik een jaarling merrie deze rubriek staat niet vermeld, betekend dit dat er geen keuring voor jaarling merries is???

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:41

Tuurlijk wel! Juist meer dan hengsten.