[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:27

Spaikey: hangt ervan af wat je wilt. Bij de NWPCS wordt er gekeurd met Nederlandse juryleden en krijgen de pony's premies, net als bij de KWPN keuring of bij de meeste andere stamboeken. Je merrie kan dus ook ster of keur worden. Bij de WPCV kent men een Brits systeem, de juryleden komen meestal uit de UK en de pony's krijgen geen eerste, tweede of derde premies. Wel is er sinds kort een soort van premiestelsel waarbij je pony opgewaardeerd kan worden. Dat systeem kan je nalezen op de site van de WPCV. De dichtsbijzijnde keuring van het NWPCS is in Sevenum, de dichtsbijzijnde keuring van de WPCV ("Zuid") is Houten, bij Utrecht.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:10

elfje72 schreef:
Op de fiets, dat zou ik wel graag willen maar is voor mij een beetje ver. Vind het nogal een vreemde tijd of ligt dat aan mij? Ik moet ruim twee uur rijden om er te komen. Als ik zeker wil weten dat ik op tijd ben moet ik om 5 uur, 5.15 uur van huis. En ik ben niet de enige want de meeste hengsten komen uit het Noorden. Ik ben dus ook nog niet wezen kijken helaas. Misschien deze week. :O

Eerder was het altijd smiddags. Smorgens is totaal niet logisch nee.. Veel gaan niet om een uur of 4 snachts de auto in om even bij hun hengst te kijken. Ben benieuwd als je gaat kijken.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:16

Leuk dier hoor !! En welkom !

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:02

Dank jullie wel!

Vanmorgen is de nieuwe aanwinst voor het eerst op de wei gegaan samen met de appaloosa! Jeetje wat een beweging zit eronder zeg :P <3

Verder heb ik vanmorgen met mijn KWPNer Toran ons M2 debuut gehad. Gelukkig viel het nog mee met de regen met losrijden, tussen de proeven in ging het even best flink dus toch nog goed nat geworden. Maar dat mocht de pret niet drukken ondanks veel spanning en daardoor een paar foutjes toch 180 en 184 pnt gehaald! Dus de eerste twee winstpunten zijn binnen!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:23

Hengstenkeuze voor dit seizoen.
3 jr merries: Zomerdijks Cariad ( Hillam Little Drummer Boy x Baledon Hy-Society) en Zomerdijks Joy of Drummer( zelfde afstamming) gaan bij Dirion Dewi. Ook de moeder van Joy ( Jobke) en haar halfzus Viola gaan daarbij. Ik kreeg al eens de opmerking van iemand dat het heel erg gewaagd zou zijn. totaal geen bloedaansluiting. Maar ik redeneer zo: mislukt het,dan weten we dat ook in 1 jaargang.
3 jr Baledon Seren Aur, perlino, gaat bij Tillybo Top Notch.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:30

Bij 3 merries twijfel ik heel erg. Vanwege type wil ik ze bij Top Notch doen, maar ik vind het zo zonde dat we geen merries hebben voor Willie Wortel.
Ebbwgrannell Victorian Fairytale heeft al 3 x een dochter van WW gehad, en dat was best goed. Maar zijn alle drie verkocht.dat zou dus mooi weer eens kunnen. Dan hebben we Fronbach Special Gift en Hortways Magnifique. Beide zijn gust en zijn nog niet eerder met WW gedekt. Het is te proberen, maar dan zou het om het fokken van een mooi kleurtje zijn, voor type verwacht ik er niet veel van. Beweging juist weer wel! Een reden is ook dat Top NOtch niet heel vroeg beschikbaar is, wat jammer is voor deze merries.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:35

Dan hebben we nog Ryd Y Felin Sweet Cello, een palomino roan dochter van R Y F Silk Rocket.Vanwege de bloedlijn zou ik kiezen voor Willie Wortel, maar wil liever geen dubbelverdunning veulen. Dus misschien wordt het dan Top Notch. Zij krijgt zowiezo een laat veulen dus dat past dan wel.
Rhosaur Venus heeft al 2x een veulen van Top Notch gehad en mag nu bij Dewi. Tyn Y Waun Patience gaan we verkopen, mocht dat niet snel lukken, dan vind ik Dewi ook voor haar een goede keus. Dat was het geloof ik. Geen vreemde hengsten dit jaar.

lucski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:38

Joostvangestel Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik probeer een beetje te snappen hoe het allemaal in elkaar zit. Volgens mijn oma heel veel inteelt. Ze zegt dat het in ieder geval bij onze happy goed uitpakt.Een gezond veulen en Happy heel vruchtbaar ! Spirit gaat me steeds beter kennen en hij komt meteen als ik bij zijn box kom. Oma heeft hem een hele grote loopstal gegeven omdat het zo slecht weer is. Hij rent en speelt met mij.
Afbeelding
en shazee bedankt voor de mooie foto's van zijn papa.
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:22

Een outcross kan twee kanten op Jenny. Qua type passen ze zeer zeker bij elkaar. Beide lijnen hebben een goed verankerd type. Ben er niet bang voor dat het mislukt.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:07

Ik heb even een vraag aan de A fokkers...
Qua fokkerij zit ik namelijk (nog) niet zo in de A'tjes, ben meer een gebruiker.
Maar ik ben op zoek naar advies voor een hengst voor de volgende merries:

* Coelenhages Dixie x Landmanslust Blackie. Zwarte merrie.
* Ysselvlieds Golden Boy x Zonneweides Juppie (2e bez uit Lange Vorens Napels). Stekelharige vos.

Beide eerste premie merries. Van de zwarte staat wel een foto in mijn profiel.
Karakter moet goed zijn, het moeten kinderponys kunnen worden. Beweging vind ik belangrijk, net als een sterke bovenlijn en mooi rassig hoofd.
Kleur is natuurlijk het laatste, maar kans op zwart, valk of palomino heeft de voorkeur.

Het mag voor beide merries dezelfde hengst zijn, maar andere opties hoor ik ook graag!

Via pb of hier in het topic, ik hoop op wat hulp en ideeën!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:39

Nu preek ik voor eigen parochie, maar mijn damon is über kinderpony. Hij is zeer evenwichtig en geeft zijn karakter door aan zijn veulens.
Daarnaast kan hij ook nog eens super bewegen. Is bereden en betuigd. Zie profiel voor foto's en filmpjes.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:48

regtur schreef:
Bij 3 merries twijfel ik heel erg. Vanwege type wil ik ze bij Top Notch doen, maar ik vind het zo zonde dat we geen merries hebben voor Willie Wortel.
Ebbwgrannell Victorian Fairytale heeft al 3 x een dochter van WW gehad, en dat was best goed. Maar zijn alle drie verkocht.dat zou dus mooi weer eens kunnen. Dan hebben we Fronbach Special Gift en Hortways Magnifique. Beide zijn gust en zijn nog niet eerder met WW gedekt. Het is te proberen, maar dan zou het om het fokken van een mooi kleurtje zijn, voor type verwacht ik er niet veel van. Beweging juist weer wel! Een reden is ook dat Top NOtch niet heel vroeg beschikbaar is, wat jammer is voor deze merries.

Fronbach special gift is de silverbay merrie toch. (Even stiekem wat ponies op de site bekeken) Als je dan met WW dekt voor een kleurtje kan je met haar ook een mooie valkhengst nemen. Kans op zilverzwart (erg mooi, wil ik wel voor tekenen) zilvervalk (wil ik ook wel tekenen) maar ook gewoon valk/ palomino en natuurlijk bruin zwart kan ook. Misschien kan je zo een hengst kiezen die beter past en kans op een leuke kleur.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:23

Rivendell schreef:
Hij is zeer evenwichtig en geeft zijn karakter door aan zijn veulens.

Dat heeft hij kennelijk van zijn moeder. Zijn jongere halfbroer is ook heel fijn van karakter.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:32

Ik zou ook graag mee willen lezen hier. Ik heb een Welsh B gekocht als leuke kinderpony. Zaterdag halen we haar op. Maar nou probeer ik me een beetje te verdiepen in het stamboek.
Maar een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk. Wordt er alleen binnen de verschillende secties gedekt. Of heb je ook wel eens een Welsh b x Welsh a?
En hoe zit het met de verschillende stamboeken? Als je een hengst die bij het andere stamboek goedgekeurd is, maar je merrie bij het andere, waar zou je dan een veulen kunnen inschrijven?
Ik moet me nog maar eens goed inlezen ;)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:31

pien26 schreef:
regtur schreef:

Fronbach special gift is de silverbay merrie toch. (Even stiekem wat ponies op de site bekeken) Als je dan met WW dekt voor een kleurtje kan je met haar ook een mooie valkhengst nemen. Kans op zilverzwart (erg mooi, wil ik wel voor tekenen) zilvervalk (wil ik ook wel tekenen) maar ook gewoon valk/ palomino en natuurlijk bruin zwart kan ook. Misschien kan je zo een hengst kiezen die beter past en kans op een leuke kleur.

Zilversmoky zou misschien ook nog kunnen met WW, maar over een paar jaar hopen we zelf nog eens een zwarte hengst te hebben, die aan onze wensen voldoet. dat kan dus wachten.Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ze een heel goede match met Top Notch zal zijn, maar dan moeten we wachten tot begin juni. Als de hengst wel eerder terugkomt, dan gaan we daar voor.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:34

ikkebenmar schreef:
Ik zou ook graag mee willen lezen hier. Ik heb een Welsh B gekocht als leuke kinderpony. Zaterdag halen we haar op. Maar nou probeer ik me een beetje te verdiepen in het stamboek.
Maar een paar dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk. Wordt er alleen binnen de verschillende secties gedekt. Of heb je ook wel eens een Welsh b x Welsh a?
En hoe zit het met de verschillende stamboeken? Als je een hengst die bij het andere stamboek goedgekeurd is, maar je merrie bij het andere, waar zou je dan een veulen kunnen inschrijven?
Ik moet me nog maar eens goed inlezen ;)

Persoonlijk hou ik er niet van om buiten het ras te dekken en ook niet te switchen van de ene sectie naar de andere, tenzij je een gebruikerspony voor jezelf wilt, met bijv. meer maat. Overigens kan je welsh B pony best een A zijn, maar dat men het een B noemt, vanwege de sportmaat. De afstamming zal dat duidelijk maken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:38

Royaltjuh schreef:
Ik heb even een vraag aan de A fokkers...
Qua fokkerij zit ik namelijk (nog) niet zo in de A'tjes, ben meer een gebruiker.
Maar ik ben op zoek naar advies voor een hengst voor de volgende merries:

* Coelenhages Dixie x Landmanslust Blackie. Zwarte merrie.
* Ysselvlieds Golden Boy x Zonneweides Juppie (2e bez uit Lange Vorens Napels). Stekelharige vos.

Beide eerste premie merries. Van de zwarte staat wel een foto in mijn profiel.
Karakter moet goed zijn, het moeten kinderponys kunnen worden. Beweging vind ik belangrijk, net als een sterke bovenlijn en mooi rassig hoofd.
Kleur is natuurlijk het laatste, maar kans op zwart, valk of palomino heeft de voorkeur.

Het mag voor beide merries dezelfde hengst zijn, maar andere opties hoor ik ook graag!

Via pb of hier in het topic, ik hoop op wat hulp en ideeën!

Met Willie Wortel 80 % valk, 15 % palomino, 5 % smokey, overige wensen: beweging 100%, sterke bovenlijn 100%, mooi hoofd 20 % :o

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:08

Weet iemand toevallig een leuke hengst met kleur te staan? Die ook cobs mag dekken?
kleur is belangrijk omdat het voor een cobmerrie is.
Kleurvoorkeur: Zwart, bruin, valk
de merrie zelf is voskleurig.

Graag niet boven in het land aangezien ik in het zuiden woon.
iemand tips? Mag me ook een pb sturen.

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:17

Bedankt voor de info.
Haar vader is een sectie B hengst. In welke sectie de moeder valt heb ik nog niet kunnen vinden.
Vader van de moeder is volgens mij ook sectie B.
Zal komend weekend haar papieren eens doorspitten :)

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:07

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:13

Kimme14 schreef:
Weet iemand toevallig een leuke hengst met kleur te staan? Die ook cobs mag dekken?
kleur is belangrijk omdat het voor een cobmerrie is.
Kleurvoorkeur: Zwart, bruin, valk
de merrie zelf is voskleurig.

Graag niet boven in het land aangezien ik in het zuiden woon.
iemand tips? Mag me ook een pb sturen.

Sorry vergeten erbij te zetten dat het om een A hengst gaat ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:19

Moor wat een narigheid allemaal :(
Hoop dat dit veulen snel opknapt. Mocht hij te weinig biest hebben gehad, dan kan de vee arts plasma toedienen.
Ik.duim voor jullie

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:20

Moor jeetje het zit je niet bepaald mee zeg!! Heel veel succes, 4 weken voor de uitgerekende datum is wel vroeg..

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:28

hoeveel biest moet een veulen krijgen?!!

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:43

sterkte Masja hoop dat alles goed komt