[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:24

Bijna alle veulens zijn geboren en de nieuwe weer in de maak. We genieten dagelijks van ons uitzicht op een weide voor mooie kleurtjes, zowel merries als veulentjes. Niet allemaal van onszelf, dat zou al te veel werk opleveren, maar toch mooi om even hier te hebben, want tenslotte zijn het wel nakomelingen van onze hengsten.

Afbeelding

Afbeelding

truselientje

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:34

Heerlijk toch als je dat degelijks kunt zien!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:10

heerlijk zicht Jenny! Ik heb dit in miniformaat van kudde

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:38

Cemlys@ Mini of maxi, dat maakt niet uit. Ik besef dat wij erg bevoorrecht zijn met zo'n uitzicht op de kudde ponies. En dat hoeven er niet veel te zijn, de meeste gaan trouwens over een paar weken alweer weg.Maar ook mensen die ze niet zo voor hun keukenraam hebben lopen kunnen er van genieten.
Jouw veulentje doet het trouwens ook goed Ines! gezien op de foto's dan. ga je er nog mee naar de keuring?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:22

Ja we gaan naar gasselte. Ik ben benieuwd hoe ze het zal doen. Ze doet het nu prima! Erg leuk diertje!
Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:41

Mooi jenny!!
Ines is deano al verkocht? Wilden die mensen hem niet?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:44

Jup als het goed is hij verkocht.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:36

Jenny wat een heerlijk uitzicht! En jouw minikudde toch ook Ines, wat een prachtig koppie heeft t veulen!

Nou hier Nanci vanmiddag weer opgehaald. Vanmorgen was daar de veearts nog en die zou haar gelijk nog een keer scannen om te kijken wat er loos was. Ze kwam er dus achter dat de achterboel bij Nanci nogal opgezet was van binnen, Nanci kneep ook dusdanig dat ze niet verder kon kijken. Ze had een klein beetje verhoging. Ze heeft een ontstekingsremmer gehad voor dat gedeelte, en mochten er dan ontstekingen zijn in de baarmoeder of eierstokken zal het gelijk daarvoor helpen.

Op de trailer was ze heerlijk rustig, normaal gesproken is het een stampertje. Thuis gekomen eerst in de wei gezet, ze zette gelijk haar bakkus op het gras. Ze stond wel weer te persen af en toe maar verder leek ze rustig. Ze mest wel, en plast, alleen steeds kleine beetjes, je ziet gewoon dat het haar pijn doet.
Vanavond op stal is ze gaan liggen, maar niet rollen of onrustig. Wel weer lekker kwaad tegen haar buurman, de enterhengst. Oren plat in de nek, dreigen, piepen.. goeie ouwe Nanci :D
Later op de avond heb ik haar achterste nog gekoeld met stromend water, tip van de veearts. Daarna ging ze rustig haar hooi staan eten en heb ik haar ook niet weer zien rollen. Dus het lijkt iets rustiger te worden.
Zoals het nu lijkt is de boel dus wat overbelast en geïrriteerd en hoeven we ons nog geen mega zorgen te maken. Ik heb nog contact met de fokker gehad en voor zover hij wist had ze in Wales nog nooit een veulen gehad. Zou dus kunnen dat dit haar eerste keer is dat ze gedekt is.

Nu dus maar tot rust komen op haar eigen stekkie, nog wat blijven koelen en dan over 2 week scannen of ze drachtig is. Heel hard duimen dat het in 1 keer gelukt is, dan hoeft ze verder geen poespas meer aan haar lijf.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:46

He chips. Pony bij de hengstenhouder, wordt ze niet hengstig. Kak zeg :(
Zal wel met het vreemde jaar te maken hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:49

Hier is de hengstigheid ook weer over. Maar niet echt een lange ofzo. Benieuwd of ze hiervan drachtig wordt.
Merrie vamdaag der hele hoofd en benen onder de korstjes/bultjes. Bij nader bekijken reactie op kleine teekjes. Morgen maar gelijk spul ophalen weer.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:54

Ow, ik haat teken. Bij mijn vorige stal had ik ergens een tekennest vermoedelijk. Als ze op een bepaald stuk stonden, kon ik elke dag verschillende eraf halen. Nu sta ik op de klei, bijna geen bomen en weg zijn de teken. Wat een opluchting zeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:58

Ja hier helaas stikt het ervan op dit land. Morgen kaar weer vam dat koeiespul erop en wassen met betadine.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 01:35

Tip van dierenarts (wordt alleen dure grap als je dat dagelijks moet doen), die frontline spray tegen o.a. teken, voor honden en katten, kun je ook voor je paard gebruiken. Namen wij mee als we een weekend Loonse en Drunense duinen deden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 06:39

Heb ik er vorige week nog op de benen gesprayd. Maar weinig effect blijkbaar. En op de neus is geen aanrader. Ik gebruik nu tectonik. Koeiespul. Dat lijkt wel te werkem

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 09:00

Diane_Basje schreef:
Tip van dierenarts (wordt alleen dure grap als je dat dagelijks moet doen), die frontline spray tegen o.a. teken, voor honden en katten, kun je ook voor je paard gebruiken. Namen wij mee als we een weekend Loonse en Drunense duinen deden.

de druppeltjes voor in de nek, zijn heel gevaarlijk voor paarden. De spray kan dus blijkbaar wel. Vind het maar eng spul....

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:20

Hallo allemaal!
Hier een stille meelezer met een vraag waar jullie wel wat met mee kunnen!
Hoe maken jullie de koppies netjes van de veulens voor de shows?
Fiona mijn welsh cob veulen vind alles prima maar een schaar/tondeuse vind ze echt doodeng!
(vanaf dag 1heb ik wel altijd al haar oortjes gepakt en aaien/vasthouden)
Afbeelding
Afbeelding

Vinden jullie het hoofdje zo netjes genoeg?!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:24

We hebben weer een mooie dag achter de rug: Victoria, onze trouwe stammoeder, die ons 10 veulens schonk, is aan een nieuwe fase in haar leven begonnen. nadat vorig jaar een perlinomerrieveulen het leven liet en zij ernstige uierontsteking kreeg, mochten we niet meer met haar fokken. Een verder gezonde pony van 13 is te jong om met pensioen te gaan, al had zij dat al dik verdiend. We besloten haar zadelmak te laten maken ( met dank aan Danielle ) en verdere ontwikkelingen af te wachten.het hoeft geen lang verhaal te worden, maar vandaag had Victoria, na een week of 4, 5 uitgeleend te zijn, haar debuut als leadingrein pony. Ze werd als 1e geplaatst in een sterke rubriek, van oudgedienden, en tot onze grote verrassing reserve mini-performanche kampioen.Bewezen sportlijnen? Zeg het maar. Zomerdijks Willie Wortel en halfzus Z. Warpu, gingen al voor met het sportpredikaat, en van Flevozichts Willeke zijn nog meer fijne kinder-sportponies. Ik twijfel er niet aan of Victoria gaan we nog meer van horen.
Afbeelding

Afbeelding

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:45

Super, gefeliciteerd!

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:25

dadabo schreef:
Super, gefeliciteerd!

dank je. Je begrijpt dat we hier geweldig blij mee zijn.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:47

Vandaag (edit gisteren) :D is onze 16-jarige Stougjeshoeve Dancing Queen verkocht. Ze gaat zodra haar merrieveulen goed afgespeend is (en dat zal rond half september zijn) naar haar nieuwe bazinnetje toe en een carriere als sportpony tegemoet.

Wij hebben Dancing Queen in 2006 ook als sportpony gekocht (met veulen aan de voet en veulen erin beiden van Mintfield Aristocrat). Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ondanks dat onze kinderen er regelmatig op (buiten)reden, kreeg ze ieder jaar ook een (1e premie) veulen met uitzondering van 2010 want toen hebben we haar niet laten dekken.

Wat me opviel was dat er echt heel veel belangstelling was voor haar. Blijkbaar zijn betrouwbare B/C sportpony's (en dan bedoel ik bomproof!) erg moeilijk te vinden of worden ze niet geadverteerd maar zijn ze net als Dancing Queen erg snel verkocht (op 2 dagen).

Ik had haar eerst geadverteerd als fokmerrie, vanwege haar enorme staat van dienst, maar mijn dochter wilde dat ik een lief pennymeisje ging zoeken en dat heb ik dus donderdagmorgen gedaan, nieuwe advertentie gemaakt, op marktplaats een topadvertentie geplaatst en tja.... toen ging het snel.

Ik ben blij dat we zo'n mooi stekkie voor haar gevonden hebben en dat het zo klikte met haar nieuwe vriendin. We waren supertrots op Dancing dat ze zó braaf was én dat na een jaar stil te hebben gestaan....

Misschien een tip voor andere Welshfokkers, vergeet niet om je 3-jarigen in te rijden en probeer ze door deel te nemen aan shows e.d. 'bom'proof te maken (het trailer laden, dekens, wassen, scheren, knippen enz. enz. is dan allemaal al geleerd), de mensen die mij gebeld hebben, hadden toch allemaal het idee dat Welsh pony's hittepetitten zijn en mijn ervaring is dat Welsh pony's juist de échte kinderpony's zijn omdat ze met kinderen mee'denken'.

Afbeelding
Dancing Queen en haar Stal Oostdijk veulens <3 we gaan haar missen!

dadabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:00

abba schreef:
Vandaag (edit gisteren) :D is onze 16-jarige Stougjeshoeve Dancing Queen verkocht. Ze gaat zodra haar merrieveulen goed afgespeend is (en dat zal rond half september zijn) naar haar nieuwe bazinnetje toe en een carriere als sportpony tegemoet.

Misschien een tip voor andere Welshfokkers, vergeet niet om je 3-jarigen in te rijden en probeer ze door deel te nemen aan shows e.d. 'bom'proof te maken (het trailer laden, dekens, wassen, scheren, knippen enz. enz. is dan allemaal al geleerd), de mensen die mij gebeld hebben, hadden toch allemaal het idee dat Welsh pony's hittepetitten zijn en mijn ervaring is dat Welsh pony's juist de échte kinderpony's zijn omdat ze met kinderen mee'denken'.

[ Afbeelding ]
Dancing Queen en haar Stal Oostdijk veulens <3 we gaan haar missen!

Wat fijn dat je een goede plek voor haar hebt gevonden!

W.b.t. je laatste stuk tekst, hier sluit ik me helemaal bij aan.
Gisteren onze eerste show gehad met mijn 5 jarige Welsh a merrie en haar veulen, gewoon voor de ervaring.
Dit jaar wordt ze niet gedekt maar gaat ze met haar 9 jarige amazone aan de slag.
Een super brave pony waar we met z'n allen veel plezier aan beleven.

Afbeelding

Afbeelding

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:18

@Regtur, fijn dat het zo goed gaat met de nieuwe carriere van je merrie
@Abba, gefeliciteerd met de verkoop van DQ!
@Dadabo, leuke foto's!

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:40

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:01

cunera morwena's Megan is net opgehaald door haar nieuwe eigenaar ze is nu op weg naar duitsland ( 500 km )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:31

regtur, gefeliciteerd!

abba, ook gefeliciteerd met de verkoop. fijn dat je een mooi plekje hebben gevonden. Sluit me ook bij je verhaal aan. Wij willen na dit veulen de merrie onder het zadel brengen (was al ruitermak en bomproef naar ons idee) en het jaar erop onze andere merrie (uit engeland) zadelmak/ruitermak maken en laten rijden. Die is iets minder gewend, maar ondertussen al wel braaf met zadeltje op haar rug aan de longe gehad. Maar die merrie wordt u nog wel gedekt, dus vandaar dat zij nog een jaartje zal wachten. Ondertussen al wel mak maken voor alles. Veulens maken we ook mak en gaan ook mee op de trailer.
Ik vind het ook super kinderpony's, tenminste de meeste ;-)