[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:16

Eigenlijk ook gelijk wel een interessante vraag of mensen bereid zijn meer te betalen voor een interessante hengst?

Cobs ligt vaak tussen de 250 en 300 euro naar mijn idee. De sectie D dan, de sectie C heb ik geen idee van eigenlijk.
Maar ik vind dat wel een nette prijs. Ja

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:05

Voor een echt interessante A hengst ben ik best bereid wat meer te betalen. Als ik er 1 tegen kom die echt op mijn merries past en bijzonder bloed heeft en beperkt beschikbaar is, mag het best iets meer zijn.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:49

sunnymay schreef:
AniekR: Klopt, afstamming is Aester el Nino x Condor.
Zal gewoon moeten wachten tot april.... Maar ben wel heel erg benieuwd!

Toch blijf ikhet bizar vinden, dat de kleur Vos zo dominant is geworden in het gehele fokken.

Wil ook zo graag weer bedenken, welke hengst ik voor 2010 op haar kan zetten... Zo veel keus, maar kies maar de juiste! Dat valt haast niet te doen, omdat je nooit weet wat er uitkomt. Toch wil ik volgend jaar de mening van andere ook wel eens horen. Door wie zij mijn merrie zouden laten dekken en waarom...

Vindt sommige prijzen van hengsten zowieso aardig aan de hoge kant. Maar ja, het wordt er voor betaald, dus het zal alleen maar blijven stijgen, denk ik.

Nee, vos is juist niet dominant, maar recessief, maar dat zorgt ervoor dat niet-vospony's het gen dus wel kunnen dragen zonder dat ze het laten zien en daardoor kan het er sneller weer uitkomen Knipoog

En gewoon afwachten hoe het veulen er van dit jaar uit ziet. Klopt het met je verwachtingen? Wat was je lijstje met punten die verbeterd moesten worden aan jouw merrie en heeft die hengst dat dus ook verbeterd Knipoog Het eerste fokproduct is altijd wat afwachten en een tweede uit precies dezelfde combinatie kan totaal anders zijn. Meestal krijg je pas na een paar veulens echt een beeld hoe jouw merrie fokt en dan denk je dat beeld te hebben en dan is de volgende totaal anders Tong uitsteken

Daarnaast is het nooit verkeerd om de mening van anderen te vragen! Je steekt er altijd heel veel van op en dingen waar je het niet mee eens bent hoef je toch niet uit te voeren Knipoog

Eigenlijk geen idee hoe hoog de dekgelden tegenwoordig bij de NWR's liggen, een paar jaar terug was het ook zo'n 250/300 euro dacht ik. Vind het een net prijsje, als je bijv. kijkt naar dekgeld bij de rijpaarden. Maar die worden doorgaans ook voor veel meer verkocht.
Ook ligt het dekgeld daar veel hoger naarmate de hengst zelf veel meer gepresteerd heeft of zijn nakomelingen het heel goed doen. Ben bang dat je het daar bij de NWR's (of uberhaupt Welshjes) niet mee zou redden. Een hengst die positief in de aandacht staat zal meer merries krijgen, maar niet als het dekgeld ook verdubelt wordt (denk ik Knipoog)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 00:50

Melanie5 schreef:
Voor een echt interessante A hengst ben ik best bereid wat meer te betalen. Als ik er 1 tegen kom die echt op mijn merries past en bijzonder bloed heeft en beperkt beschikbaar is, mag het best iets meer zijn.

Maar wat versta je onder iets meer? Knipoog

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:05

AniekR schreef:
Eigenlijk geen idee hoe hoog de dekgelden tegenwoordig bij de NWR's liggen, een paar jaar terug was het ook zo'n 250/300 euro dacht ik. Vind het een net prijsje, als je bijv. kijkt naar dekgeld bij de rijpaarden. Maar die worden doorgaans ook voor veel meer verkocht.
Ook ligt het dekgeld daar veel hoger naarmate de hengst zelf veel meer gepresteerd heeft of zijn nakomelingen het heel goed doen. Ben bang dat je het daar bij de NWR's (of uberhaupt Welshjes) niet mee zou redden. Een hengst die positief in de aandacht staat zal meer merries krijgen, maar niet als het dekgeld ook verdubelt wordt (denk ik Knipoog)

De laatste jaren dat Vechtzicht's Hywel in Nederland ter dekking heeft gestaan vroeg men gewoon 250 euro excl BTW en afdracht. Hengst heeft daar echt niet minder om gedekt. Die prijs is tot stand gekomen aan de hand van zijn eigen prestaties zowel op show als fokgebied. Deze prijs is toch echt 100 euro meer als het gemiddelde dekgeld voor een sectie A!

Dit is denk ik toch een bewijs dat je dekgeld van prestaties kan laten afhengen

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:40

Dyonne schreef:
Eigenlijk ook gelijk wel een interessante vraag of mensen bereid zijn meer te betalen voor een interessante hengst?

Ja en neen... Beetje onduidelijk antwoord hé.
Ik zou gerust bereid zijn 500,- € (of meer) voor een sectie D te betalen, maar enkel indien ik echt een top-merrie zou hebben en daar een perfect-bijpassend tophengst zou vinden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:21

Ik denk dat het voor de kwaliteit van de gemiddelde Welsh-pony niet goed zou zijn als de prijzen veel hoger waren van het dekgeld. Er zal dan nog veel meer gedekt gaan worden door het hengstje van de buurman.

Toch vind ik het dekgeld van de grote maat pony's naar verhouding lager dan van bijvoorbeeld de A-tjes.
Als ik bijvoorbeeld naar Jurriens ga heb ik voor € 250,- de top van de NWR of New Forest.
Nakomelingen hiervan mogen zich toch verheugen in een betere afzetmarkt dan van een A-tje.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:45

inowa schreef:
oempaloempa schreef:
Hallooo,

Dan ga ik me er ook maar eens mee bemoeien!:P

Ik heb nl. een welsh a merrietje met als vader Coelenhage's Dixie en als moeder (vaag maar goed) Conny.

Ben al een poosje op zoek naar dr vader, maarkan hem nergens vinden. Misschien kent iemand m??

Verder heb ik eigenlijk bijna geen verstand van keuringen en fokkerij zaken (ben ook nog maar 12 Clown )

Maar in de zomer wil ik toch graaag met mijn paardje naar een keuring en dr laten dekken.
Sabrina heeft een veulenstamboek.

[img]d:\Documents and Settings\Linda\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\sabrina[/img]

Is dit een mooie merrie en heeft ze 'een toekomst'??

Ze is trouwens 2 jaar Knipoog

kan de foto zo niet zien..je moet hem eerst even uplaoden bij bijvoorbeeld http://www.imageshack.us

Heb het bij mijnalbum.nl gedaan maar t lukt niet:(

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:17

oempaloempa schreef:
Heb het bij mijnalbum.nl gedaan maar t lukt niet:(

De url van mijnalbum kopiëren en dan hier im een bericht Img aanlikken en dan daar er tussen plakken;

[img]LINK[/img]

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:04

Met het dekgeld alleen ben je er nog niet helemaal....
Dierenarts kosten, verzendkosten (dat koerier het ophaald en dan de hengstenhouder het verstuurd, voelt zo dubbel). En dan is het dekken bij mijn merrie nu in 1x gelukt, maar toch een rekening van 600E. 300E dekgeld, dierenarts en 2x verzenden.
Dus als we wat langer bezig waren, was het toch zo gauw 700-750E geworden.

Een andere merrie, hadden wij zelf net gekocht. Deze bleek een vieze baarmoeder te hebben. Is gespoelt, en hebben daarna 2x geprobeerd haar te laten dekken. Dit was niet gelukt.
Dierenarts vertelde dat hengstigheid weer normaal op gang moest komen en dan zou alles weer goed komen. Dat gebeurde pas in september. Ook door mijn andere drachtige merrie, konden we slecht zien of ze echt hengstig was.
We moesten volledig dekgeld betalen (krijgen 10% korting volgend jaar), dierenarts kosten en verzenden... Rekening 300E + 300E dierenarts, 600E en geen veulen.

Met een paard betaal je wel een bedrag van 800E voor een jonge hengst wat zich nog niet bewezen heeft, maar bij gust, betaal je maar 250E.
Bij pony's betaal je de volle mep.

300E voor een hengst wat al wat gepresteerd heeft in de sport vind ik niet duur.
Maar er worden veel hengsten aan geboden voor hetzelfde bedrag, die nog niets bewezen hebben.
Er zit vind ik in de Welsh fokkerij, weinig verschil in van prestatie of iets dergelijks. Lijkt bijna dat ze allemaal het zelfde bedrag vragen. Terwijl je bij de paarden daar veel meer onderscheid in terug vindt.

AniekR: Pff... Ach gut lastig hoor, die vossen-theorie! Maar ik denk dat ik het nu allemaal ga begrijpen.
Kon je kleine letters niet lezen... Bloos
En het is zo, na een aantal veulens, zie je hoe je merrie fokt. Ik weet ook niet heel goed hoe de moeder er uit ziet, jammer genoeg.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:10

Ach ja, dekgeld is iets relatiefs. In 1987 betaalden we ooit 500 Gulden dekgeld (225 Euro, ook nu nog een stevige prijs) voor een dekking bij een hengst die hier voor een jaartje stond. De eigenaar van de hengst bood ons 2500 gulden voor het nog ongeboren veulen. Hebben we niet gedaan, en we hebben al 20 jaar plezier van het veulentje dat er toen uit kwam. Ik denk dat dat wel iets meer waard is dan 2500 gulden Knipoog Met wat inflatie erbij was dat toen toch wel een astronomisch bedrag.

In Wales betaal je voor top A hengsten al gauw 400 pond dekgeld. Zelfs met de slechte stand van het pond is dat nog zo'n 500 Euro. Is dat veel? ja, maar er staan ook meer merries. Eigenaars fokken ook zelf met de hengst en willen hun veulens voor een goede prijs verkopen. Vandaar dat er vaak een maximum aantal dekking voor een hengst staat. Maar dat geldt echt alleen maar voor de hengsten die grote kampioenschappen behaald hebben of grote kampioenen gefokt hebben. De onderkant van de markt is heel anders, en je kan met iedere volgeregistreerde hengst met twee testikels een licentie krijgen.

Als we hier eens uit gaan rekenen: Vanuit Lierop op en neer naar Wezep is 350 kilometer. een merrie brengen en halen is dus leukweg 700 km. Dat is al gauw 70 liter benzine (met zijn trailer erachter gebruikt hij wat meer). Als je 20 ct per kilometer rekent (daar rijd je dus echt geen auto meer voor), dan is het 140 Euro. Als je dus echt wilt bezuinigen, moet je dus geen 2000 km rijden en flinke dekgeld betalen, net als wij in 2007 gedaan hebben. Maar het leuke is wel als het dan ook nog lukt. Ja, het waren drie hengstjes, maar wel drie héél mooie hengstjes. De kosten hebben we er echt niet uitgehaald, maar we hebben genoten van mooie veulens en hopelijk zien we over een paar jaar een stel mooie hengsten terug om dan eens een merrie bij te dekken.

Als je je merrie door een kansloze hengst laat dekken (zeg maar voor niks) dan moet je eerst een zomer naar wat lelijke veulens kijken en vervolgens mag je ze naar Hedel markt sturen of naar Italië of iets dergelijks.

Overigens geloof ik dat er voor topmateriaal nog wel redelijke prijzen neergeteld worden, zeker voor merrieveulens, óók in de sektie A. Dus voor je die merrie überhaupt laat dekken, kijk eens of dat je merrie wel topmateriaal kan brengen en of dat die hengst dat er ook uit kan halen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:38

joostvangestel schreef:
Ach ja, dekgeld is iets relatiefs. In 1987 betaalden we ooit 500 Gulden dekgeld (225 Euro, ook nu nog een stevige prijs) voor een dekking bij een hengst die hier voor een jaartje stond. De eigenaar van de hengst bood ons 2500 gulden voor het nog ongeboren veulen. Hebben we niet gedaan, en we hebben al 20 jaar plezier van het veulentje dat er toen uit kwam. Ik denk dat dat wel iets meer waard is dan 2500 gulden Knipoog Met wat inflatie erbij was dat toen toch wel een astronomisch bedrag.

In Wales betaal je voor top A hengsten al gauw 400 pond dekgeld. Zelfs met de slechte stand van het pond is dat nog zo'n 500 Euro. Is dat veel? ja, maar er staan ook meer merries. Eigenaars fokken ook zelf met de hengst en willen hun veulens voor een goede prijs verkopen. Vandaar dat er vaak een maximum aantal dekking voor een hengst staat. Maar dat geldt echt alleen maar voor de hengsten die grote kampioenschappen behaald hebben of grote kampioenen gefokt hebben. De onderkant van de markt is heel anders, en je kan met iedere volgeregistreerde hengst met twee testikels een licentie krijgen.

Als we hier eens uit gaan rekenen: Vanuit Lierop op en neer naar Wezep is 350 kilometer. een merrie brengen en halen is dus leukweg 700 km. Dat is al gauw 70 liter benzine (met zijn trailer erachter gebruikt hij wat meer). Als je 20 ct per kilometer rekent (daar rijd je dus echt geen auto meer voor), dan is het 140 Euro. Als je dus echt wilt bezuinigen, moet je dus geen 2000 km rijden en flinke dekgeld betalen, net als wij in 2007 gedaan hebben. Maar het leuke is wel als het dan ook nog lukt. Ja, het waren drie hengstjes, maar wel drie héél mooie hengstjes. De kosten hebben we er echt niet uitgehaald, maar we hebben genoten van mooie veulens en hopelijk zien we over een paar jaar een stel mooie hengsten terug om dan eens een merrie bij te dekken.

Als je je merrie door een kansloze hengst laat dekken (zeg maar voor niks) dan moet je eerst een zomer naar wat lelijke veulens kijken en vervolgens mag je ze naar Hedel markt sturen of naar Italië of iets dergelijks.

Overigens geloof ik dat er voor topmateriaal nog wel redelijke prijzen neergeteld worden, zeker voor merrieveulens, óók in de sektie A. Dus voor je die merrie überhaupt laat dekken, kijk eens of dat je merrie wel topmateriaal kan brengen en of dat die hengst dat er ook uit kan halen.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Ik heb dit jaar meer dan 2000 kilometer gereden om te dekken. Vught-Winsum is toch 260 km. en in totaal 4 keer daar geweest. Moet eens uitrekenen wat dat kost. Daarnaast heb ik het geluk dat ik mijn aanfok eigenlijk heel makkelijk kan verkopen en ook nog voor redelijk tot goed geld. Ik heb een palomino merrie jaarling staan van Special Edition, deze kon ik als veulen voor meer als 700 euro verkopen!
En dan gaat het verhaal van Joost weer op. Het is een hobby en die mag best wat kosten, zolang je zelf maar kan genieten van je eigen pony's Pling

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:55

Dekgeld bepaalt beslist niet de kwaliteit van het veulen. Er zijn mensen, die denken door veel voor iets te betalen ook iets echt goeds hebben. Dat is in het gewone leven niet altijd zo en al helemaal niet bij zoiets relatief ongrijpbaars als het fokken van dieren. Je hebt niet alleen te maken met de vader maar ook nog eens met een moeder. Als de combinatie niet klikt, wordt het niets. En ook een tophengst kan weleens een lelijkerd geven. Al zal men die wijselijk niet laten zien.
Maar zelfs al zou vast staan dat men door veel dekgeld te betalen ook daadwerkelijk een beter veulen zou fokken, dan is het nog de vraag wat er uiteindelijk van over blijft.Zelfs al tellen we geen kilometers en vrije uren (want het is een hobby), maar we 'ruimen" het veulen, wat is er dan bereikt?
Er zijn in Nederland ook wel meer verhalen bekend van fokkers, die een veulen IN de moeder verkopen (kunnen) verkopen en m.i. getuigt het van heel veel vertrouwen in de combinatie als men voor een hoog bedrag niet zwicht.
En niet alleen dat, de liefhebberij waar we mee bezig zijn laat zich moeilijk vertalen in geld.
Ook wij hebben weleens een hoog bod gehad voor een pony, maar als je er een paar maanden je boodschappen van haalt is ze helemaal opgegeten, en heb je niet meer je oogappel in de wei, dus 2x niks.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:42

regtur: je zal toch niemand wijsmaken dat iemand naar een hengst gaat omdat die duur is, maar dat terzijde. Vandaar ook het commentaar over de merrie.

Het kan zomaar voorkomen dat iemand een sinaasappel wil hebben en daarom maar een appel met een citroen kruist. Tja, dan kan je toch beter met twee sinaasappels beginnen. Ook al fokt die citroen nog zo geweldig. En zelfs als je een appel met een sinaasappel kruist, is de kans op die sinaasappel toch verrekt klein Knipoog

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:03

joostvangestel schreef:
regtur: je zal toch niemand wijsmaken dat iemand naar een hengst gaat omdat die duur is, maar dat terzijde. Vandaar ook het commentaar over de merrie.

Het kan zomaar voorkomen dat iemand een sinaasappel wil hebben en daarom maar een appel met een citroen kruist. Tja, dan kan je toch beter met twee sinaasappels beginnen. Ook al fokt die citroen nog zo geweldig. En zelfs als je een appel met een sinaasappel kruist, is de kans op die sinaasappel toch verrekt klein Knipoog

Even door de zure appel heenbijten Verdrietig
Toen wij net begonnen zijn wij ook een paar keer naar een "dure'hengst geweest. Het lag niet aan de hengst dat er niet veel van terecht kwam, want er zijn meerdere goede kinderen van hem gekomen.
De merrie die wij hadden, kreeg zelf maar net een 1e pr. en wij dachten in onze onwetendheid al een hele goede pony te hebben, daar er ook 2e en 3e pr ponies bestaan.
Foute voorlichting dus, maar ook wel een beetje de schuld van de hengstenhouder, die graag wat klantjes had. Er zijn er trouwens ook , die bepaalde merries weigeren of een andere keuze adviseren.
Maar in de meeste gevallen zal een fokker toch zelf- en bewust- na moeten denken over wat hij wil.
Ook al was het in dit geval wel bijna de hengst van de buurman.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:15

Fokken is en blijft gokken...

Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde, anders hebben we allemaal de zelfde afstammingen in de wei lopen.

Ieder is trots op zijn eigen pony, anders heb je deze niet en ga je er ook niet mee fokken.
Rijk wordt je er niet van...

Maar net wat eerder wordt gezegd, je moet er van genieten (merrie met dartelend veulen in de wei), daar ben ik het helemaal mee eens. En alles wat er dan knap uitrolt, is mee genomen!

Twee knappe ouders met HBO of universiteit, kunnen ook gewoon een simpel kind krijgen op VMBO niveau....
Maar de ouders houden van hun kind....

Grappig die vergelijking met sinaasappel-appel-citroen! Snap wat je bedoelt.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:44

Ook een dure hengst moet gewoon bij je merrie passen. Als hij niet past kan hij zelf nog zo goed gepresteerd hebben of zulke goede nakomelingen hebben met andere merries.
Net als dat je een hengst kan vinden die niet door de hengstenkeuring gekomen is, maar perfect bij je merrie past.
Maar ook wat sunnymay verteld met de HBO/universiteit vergelijking. Uit 2 nog zo goede ouders kan ook zo maar een mindere komen Knipoog

Heb vanmorgen met de sneeuw wat Welshjes geprobeert op te zoeken voor foto's. Helaas was de sneeuw snel weg. Volgende keer als er sneeuw ligt ben ik weer op zoek naar Welshjes, mensen ideeën in de buurt van Groningen? Schijnheilig Tong uitsteken

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:00

AniekR schreef:
Melanie5 schreef:

Maar wat versta je onder iets meer? Knipoog

Voor een echte goede hengst (in mijn ogen dan) wil ik voor een passende merrie best 200 euro betalen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:20

sunnymay schreef:

Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde, anders hebben we allemaal de zelfde afstammingen in de wei lopen.

Ieder is trots op zijn eigen pony, anders heb je deze niet en ga je er ook niet mee fokken.

Maar net wat eerder wordt gezegd, je moet er van genieten (merrie met dartelend veulen in de wei), daar ben ik het helemaal mee eens. En alles wat er dan knap uitrolt, is mee genomen!

Twee knappe ouders met HBO of universiteit, kunnen ook gewoon een simpel kind krijgen op VMBO niveau....

komen we toch op het verhaal terecht of we willen fokken en/of vermeerderen. Degene die verder wil komen in de fokkerij zal best meer geld over hebben voor een goede merrie of een wat duurdere dekking. Als je alleen maar wilt vermeerderen of iets voor de heb wilt hebben, kom je snel terecht bij de buurman die zijn hengstje voor €50 aanbiedt. Noem trouwens in de sectie A, B, C of D eens een hengst op die een hoger dekgeld waard is omdat hij (goed) gepresteerd heeft in de sport. Denk dat je ze op 1 hand kunt tellen en vingers overhoudt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:23

Lukt echt niet..
Hij zegt: de afbeelding kan niet geopen worden of het is geen geldige afbeelding

Haar minpuntje is bodemwijde stand achter:(

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:27

oempaloempa schreef:
Lukt echt niet..
Hij zegt: de afbeelding kan niet geopen worden of het is geen geldige afbeelding

Haar minpuntje is bodemwijde stand achter:(

al eens een goede hoefsmid naar laten kijken????

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:33

Het hele topic nog niet gezien.
Ik loop nu alweer bijna 5 jaar bij stal thamen. Zoals sommige wel weten sectie a fokkerij en sinds afgelopen jaar hebben we ook een nwr merrie waar we mee fokken. We hebben op dit moment een hengst met een deklicentie Gleiniant tsar de zoon van Gleiniant Cossack.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:48

patrick76 schreef:
sunnymay schreef:

komen we toch op het verhaal terecht of we willen fokken en/of vermeerderen. Degene die verder wil komen in de fokkerij zal best meer geld over hebben voor een goede merrie of een wat duurdere dekking. Als je alleen maar wilt vermeerderen of iets voor de heb wilt hebben, kom je snel terecht bij de buurman die zijn hengstje voor €50 aanbiedt. Noem trouwens in de sectie A, B, C of D eens een hengst op die een hoger dekgeld waard is omdat hij (goed) gepresteerd heeft in de sport. Denk dat je ze op 1 hand kunt tellen en vingers overhoudt.

dat is dan 1 per sectie , die jij noemt ......

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:52

Foto's van mijn welsh staan in mijn profiel

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:52

dus jij kunt er per sectie 1 noemen? Laat eens horen. Ben benieuwd.