Cobs ligt vaak tussen de 250 en 300 euro naar mijn idee. De sectie D dan, de sectie C heb ik geen idee van eigenlijk.
Maar ik vind dat wel een nette prijs.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sunnymay schreef:AniekR: Klopt, afstamming is Aester el Nino x Condor.
Zal gewoon moeten wachten tot april.... Maar ben wel heel erg benieuwd!
Toch blijf ikhet bizar vinden, dat de kleur Vos zo dominant is geworden in het gehele fokken.
Wil ook zo graag weer bedenken, welke hengst ik voor 2010 op haar kan zetten... Zo veel keus, maar kies maar de juiste! Dat valt haast niet te doen, omdat je nooit weet wat er uitkomt. Toch wil ik volgend jaar de mening van andere ook wel eens horen. Door wie zij mijn merrie zouden laten dekken en waarom...
Vindt sommige prijzen van hengsten zowieso aardig aan de hoge kant. Maar ja, het wordt er voor betaald, dus het zal alleen maar blijven stijgen, denk ik.
Melanie5 schreef:Voor een echt interessante A hengst ben ik best bereid wat meer te betalen. Als ik er 1 tegen kom die echt op mijn merries past en bijzonder bloed heeft en beperkt beschikbaar is, mag het best iets meer zijn.
AniekR schreef:Eigenlijk geen idee hoe hoog de dekgelden tegenwoordig bij de NWR's liggen, een paar jaar terug was het ook zo'n 250/300 euro dacht ik. Vind het een net prijsje, als je bijv. kijkt naar dekgeld bij de rijpaarden. Maar die worden doorgaans ook voor veel meer verkocht.
Ook ligt het dekgeld daar veel hoger naarmate de hengst zelf veel meer gepresteerd heeft of zijn nakomelingen het heel goed doen. Ben bang dat je het daar bij de NWR's (of uberhaupt Welshjes) niet mee zou redden. Een hengst die positief in de aandacht staat zal meer merries krijgen, maar niet als het dekgeld ook verdubelt wordt (denk ik)
Dyonne schreef:Eigenlijk ook gelijk wel een interessante vraag of mensen bereid zijn meer te betalen voor een interessante hengst?
inowa schreef:oempaloempa schreef:Hallooo,
Dan ga ik me er ook maar eens mee bemoeien!:P
Ik heb nl. een welsh a merrietje met als vader Coelenhage's Dixie en als moeder (vaag maar goed) Conny.
Ben al een poosje op zoek naar dr vader, maarkan hem nergens vinden. Misschien kent iemand m??
Verder heb ik eigenlijk bijna geen verstand van keuringen en fokkerij zaken (ben ook nog maar 12)
Maar in de zomer wil ik toch graaag met mijn paardje naar een keuring en dr laten dekken.
Sabrina heeft een veulenstamboek.
[img]d:\Documents and Settings\Linda\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\sabrina[/img]
Is dit een mooie merrie en heeft ze 'een toekomst'??
Ze is trouwens 2 jaar
kan de foto zo niet zien..je moet hem eerst even uplaoden bij bijvoorbeeld http://www.imageshack.us
oempaloempa schreef:Heb het bij mijnalbum.nl gedaan maar t lukt niet:(
joostvangestel schreef:Ach ja, dekgeld is iets relatiefs. In 1987 betaalden we ooit 500 Gulden dekgeld (225 Euro, ook nu nog een stevige prijs) voor een dekking bij een hengst die hier voor een jaartje stond. De eigenaar van de hengst bood ons 2500 gulden voor het nog ongeboren veulen. Hebben we niet gedaan, en we hebben al 20 jaar plezier van het veulentje dat er toen uit kwam. Ik denk dat dat wel iets meer waard is dan 2500 guldenMet wat inflatie erbij was dat toen toch wel een astronomisch bedrag.
In Wales betaal je voor top A hengsten al gauw 400 pond dekgeld. Zelfs met de slechte stand van het pond is dat nog zo'n 500 Euro. Is dat veel? ja, maar er staan ook meer merries. Eigenaars fokken ook zelf met de hengst en willen hun veulens voor een goede prijs verkopen. Vandaar dat er vaak een maximum aantal dekking voor een hengst staat. Maar dat geldt echt alleen maar voor de hengsten die grote kampioenschappen behaald hebben of grote kampioenen gefokt hebben. De onderkant van de markt is heel anders, en je kan met iedere volgeregistreerde hengst met twee testikels een licentie krijgen.
Als we hier eens uit gaan rekenen: Vanuit Lierop op en neer naar Wezep is 350 kilometer. een merrie brengen en halen is dus leukweg 700 km. Dat is al gauw 70 liter benzine (met zijn trailer erachter gebruikt hij wat meer). Als je 20 ct per kilometer rekent (daar rijd je dus echt geen auto meer voor), dan is het 140 Euro. Als je dus echt wilt bezuinigen, moet je dus geen 2000 km rijden en flinke dekgeld betalen, net als wij in 2007 gedaan hebben. Maar het leuke is wel als het dan ook nog lukt. Ja, het waren drie hengstjes, maar wel drie héél mooie hengstjes. De kosten hebben we er echt niet uitgehaald, maar we hebben genoten van mooie veulens en hopelijk zien we over een paar jaar een stel mooie hengsten terug om dan eens een merrie bij te dekken.
Als je je merrie door een kansloze hengst laat dekken (zeg maar voor niks) dan moet je eerst een zomer naar wat lelijke veulens kijken en vervolgens mag je ze naar Hedel markt sturen of naar Italië of iets dergelijks.
Overigens geloof ik dat er voor topmateriaal nog wel redelijke prijzen neergeteld worden, zeker voor merrieveulens, óók in de sektie A. Dus voor je die merrie überhaupt laat dekken, kijk eens of dat je merrie wel topmateriaal kan brengen en of dat die hengst dat er ook uit kan halen.
joostvangestel schreef:regtur: je zal toch niemand wijsmaken dat iemand naar een hengst gaat omdat die duur is, maar dat terzijde. Vandaar ook het commentaar over de merrie.
Het kan zomaar voorkomen dat iemand een sinaasappel wil hebben en daarom maar een appel met een citroen kruist. Tja, dan kan je toch beter met twee sinaasappels beginnen. Ook al fokt die citroen nog zo geweldig. En zelfs als je een appel met een sinaasappel kruist, is de kans op die sinaasappel toch verrekt klein
AniekR schreef:Melanie5 schreef:Voor een echt interessante A hengst ben ik best bereid wat meer te betalen. Als ik er 1 tegen kom die echt op mijn merries past en bijzonder bloed heeft en beperkt beschikbaar is, mag het best iets meer zijn.
Maar wat versta je onder iets meer?
sunnymay schreef:Fokken is en blijft gokken...
Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde, anders hebben we allemaal de zelfde afstammingen in de wei lopen.
Ieder is trots op zijn eigen pony, anders heb je deze niet en ga je er ook niet mee fokken.
Rijk wordt je er niet van...
Maar net wat eerder wordt gezegd, je moet er van genieten (merrie met dartelend veulen in de wei), daar ben ik het helemaal mee eens. En alles wat er dan knap uitrolt, is mee genomen!
Twee knappe ouders met HBO of universiteit, kunnen ook gewoon een simpel kind krijgen op VMBO niveau....
Maar de ouders houden van hun kind....
Grappig die vergelijking met sinaasappel-appel-citroen! Snap wat je bedoelt.
oempaloempa schreef:Lukt echt niet..
Hij zegt: de afbeelding kan niet geopen worden of het is geen geldige afbeelding
Haar minpuntje is bodemwijde stand achter:(
patrick76 schreef:sunnymay schreef:Fokken is en blijft gokken...
Gelukkig denken we niet allemaal hetzelfde, anders hebben we allemaal de zelfde afstammingen in de wei lopen.
Ieder is trots op zijn eigen pony, anders heb je deze niet en ga je er ook niet mee fokken.
Rijk wordt je er niet van...
Maar net wat eerder wordt gezegd, je moet er van genieten (merrie met dartelend veulen in de wei), daar ben ik het helemaal mee eens. En alles wat er dan knap uitrolt, is mee genomen!
Twee knappe ouders met HBO of universiteit, kunnen ook gewoon een simpel kind krijgen op VMBO niveau....
Maar de ouders houden van hun kind....
Grappig die vergelijking met sinaasappel-appel-citroen! Snap wat je bedoelt.
komen we toch op het verhaal terecht of we willen fokken en/of vermeerderen. Degene die verder wil komen in de fokkerij zal best meer geld over hebben voor een goede merrie of een wat duurdere dekking. Als je alleen maar wilt vermeerderen of iets voor de heb wilt hebben, kom je snel terecht bij de buurman die zijn hengstje voor €50 aanbiedt. Noem trouwens in de sectie A, B, C of D eens een hengst op die een hoger dekgeld waard is omdat hij (goed) gepresteerd heeft in de sport. Denk dat je ze op 1 hand kunt tellen en vingers overhoudt.