[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:37

melanie20 schreef:
wat vinden jullie met fokkers ook van dit veulen?

Over veulens die nog geen 24 uur oud zijn valt héél weinig te zeggen.... Eerste kijk:
- mooie moeder
- veulen blijft zwart
- drie witte voetjes
- kolletje
- lijkt een klein hoofd
- voldoende bot
- normale oren (niet bijzonder groot of klein)

Diane_Basje schreef:
Roan x roan = 25% kans op een dood veulen

Volgens mij is dat ergens onlangs nog ontkracht. Er zijn er veel die liever geen roans fokken en daarom worden roan merries meestal niet bij een roan hengst gedekt. En zelfs dan heb je 75% op een gezond veulen.

Rivendell

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:16

Roan x roan geeft geen dood veulen maar 25% kans op opbreken. Homozygoot roan is niet levensvatbaar. Meestal zie je alleen dat de merrie weer hengstig wordt. Vruchtje sterft al heel vroeg af.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:25

Ik verwacht dit jaar een WPBR veulen van mijn NWR welsh met een Duitse rijpony hengst.. Het kan elk moment komen :):)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:47

Rivendell schreef:
Roan x roan geeft geen dood veulen maar 25% kans op opbreken. Homozygoot roan is niet levensvatbaar. Meestal zie je alleen dat de merrie weer hengstig wordt. Vruchtje sterft al heel vroeg af.

Ja, in deze verhouding dacht ik dat het was. Maar als je een roan met een bruine of bijv vos dekt heb je wel weer meer kans op een roan veulen dacht ik.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:03

Rivendell schreef:

Ja precies, dat bedoelde ik eigenlijk. Schreef het heel kort op.

Caesar schreef:
Rivendell schreef:

Ja, in deze verhouding dacht ik dat het was. Maar als je een roan met een bruine of bijv vos dekt heb je wel weer meer kans op een roan veulen dacht ik.

Nee, roan is altijd heterozygoot en dominant. Dus toont altijd. Pony's die roan zijn, hebben altijd 50% kans om dit gen te vererven. Dus ongeacht de kleur van ouders of veulen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:05

joostvangestel schreef:
melanie20 schreef:
wat vinden jullie met fokkers ook van dit veulen?

Over veulens die nog geen 24 uur oud zijn valt héél weinig te zeggen.... Eerste kijk:
- mooie moeder
- veulen blijft zwart
- drie witte voetjes
- kolletje
- lijkt een klein hoofd
- voldoende bot
- normale oren (niet bijzonder groot of klein)

Diane_Basje schreef:
Roan x roan = 25% kans op een dood veulen

Volgens mij is dat ergens onlangs nog ontkracht. Er zijn er veel die liever geen roans fokken en daarom worden roan merries meestal niet bij een roan hengst gedekt. En zelfs dan heb je 75% op een gezond veulen.

Ik neem het risico niet omdat ik niet voor 25% kans heb dat de dracht afgebroken wordt.
En die 75% kans op een gezond veulen, is dat een theorie of kun je dat onderbouwen?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:36

Hier voorlopig geen veulen(s) Volgens mij heb ik al eens eerder in dit topic geschreven, dat ik erg mijn twijfels heb, over het aantal wat er geboren zou kunnen worden. 12 merries gedekt, en hooguit 4 ( nog) dragend. En die zijn dan uitgeteld ergens tussen Juni en Juli, dus laat! |(
Ik probeer het maar positief te zien. Het geeft ons wat meer tijd voor andere dingen, we kunnen de guste merries wel mooi op tijd dekken en hebben ook wat meer ruimte en tijd voor gastmerries. Iets wat we juist van plan waren wat af te bouwen.
Ik verwacht dat we Dewi ( V. Brynrodyn Sion) vanaf Mei met een koppeltje de wei indoen. Afhankelijk van het weer en het groeiseizoen.
Voor Willie Wortel zijn al wat merries besproken, maar zelf hebben we er geen passende voor.
En dan Top Notch, die komt ergens in Mei weer naar huis en krijgt van onszelf 3 merries. Omdat hij op een kleiner stuk wei komt, ong 3/4 ha kunnen daar niet veel gastmerries bij.
Dat was ff een update na een taaie en saaie winter. Duimen voor een fraaie zomer.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:32

Pff lijkt me erg wennen voor jullie.. Zo weinig veulens..
Ik ben benieuwd naar top notch. Kom hem graag eens bewonderen. En ook wij zouden graag de merrie naar WW brengen.. Blijf erg gecharmeerd van zijn nakomelingen en wil zijn bloed graag in mijn mini fokkerij houden hihi.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:34

Diane_Basje 100%-25% = 75%

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 01:07

joostvangestel schreef:
Diane_Basje 100%-25% = 75%

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:14

Diane_Basje: ik had het gewoon over de kale percentages. Overigens is het zo dat lang niet alle gedekte merries ook een levend veulen opleveren. Ik denk dat dat percentage rond de 60%-80% ligt. Afhankelijk van heel veel factoren. Ten eerste vruchtbaarheid merrie en hengst, maar zeker ook van de hygiene die betracht wordt bij het dekken. Als het "gewone" percentage rond de 70% ligt, dat verlaagt deze de kans tot 53%. Als ik even bij onze oude merrie kijk, die is van de 3 jaar t/m 22 jaar ieder jaar gedekt. Dat is dus 20 keer. 18 levende veulens, dus een scoringspercentage van 90%. Haar moeder heeft 15 veulens gehad en is van 2 jaar t/m 22 jaar gedekt, dus een percentage van 71%. Daar moet dan wel van gezegd worden dat de ze vanaf de 20 jaar niet meer gepakt heeft en dat dekken met 2 jaar ook niet zo'n goed idee is (ze kwam gedekt uit Wales), dus de laatste drie jaar gaven een percentage van 0% en de eerste 17 keer bij ons een percentage van 88%. Van die twee keer dat het mis ging, kwam er in ieder geval één door een besmetting van de hengst door een vuile merrie.

De slechtste resultaten hadden we met een import merrie. 9 seizoenen gedekt, 4 veulens. Dat lag dus aan de vruchtbaarheid van de merrie.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:28

Diane_basje, ik denk dat jij de uitleg van de percentages bedoel.
Als je roan x roan dekt heb je 25% kans op een geen roan veulen. Geen van beide ouders heeft het gen doorgegeven. 50% kans op heterozygoot roan. hier is het veulen dus ook nog gezond, moeder of vader heeft het gen doorgegeven. En dan de laatste 25% waar beide ouders het gen doorgeven en het veulen dus niet gezond blijkt te zijn (wist dit helemaal niet).
Zo kom je dus op de 25% ongezond en 75% kans op een gezond veulen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:53

pien26 schreef:
Diane_basje, ik denk dat jij de uitleg van de percentages bedoel.
Als je roan x roan dekt heb je 25% kans op een geen roan veulen. Geen van beide ouders heeft het gen doorgegeven. 50% kans op heterozygoot roan. hier is het veulen dus ook nog gezond, moeder of vader heeft het gen doorgegeven. En dan de laatste 25% waar beide ouders het gen doorgeven en het veulen dus niet gezond blijkt te zijn (wist dit helemaal niet).
Zo kom je dus op de 25% ongezond en 75% kans op een gezond veulen.

Ja dat bedoelde ik. Dankje.

Ik besef dat niet alle dekkingen leiden tot een (gezond) veulen, maar ik ga dan toch niet een roan op mijn roan zetten onder het mom van 'ach, niet elke dekking leidt tot een veulen', een homozygoot roan is niet levensvatbaar. Dus ondanks dat een dekking van een effen hengst ook geen 100% garantie geeft, dek ik toch niet met een roan. Op 1 van mijn andere merries heb ik daar geen moeite mee. Een schimmel waarvan je niet weet of ze roan dragen, zou ik dan weer voorzichtig mee zijn.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:30

Wat is het dan dat roan x roan, en dan het homozygoot roan 'gevaarlijk' maakt? Zoiets heb je ook bij splash gen dacht ik? En homozygoot silvergen krijgen paarden slechte ogen. Waarom kan een vos, wat ook een homozygote kleur is dan wel? of homozygoot zwart?
Het lijkt wel of verdunningen niet dubbel kunnen in bepaalde situaties. terwijl er wel gezonde paarden zijn die bijvoorbeeld homozygoot wildkleur zijn of cremello, ook een dubbele verdunning. Het zit allemaal zo moeilijk in elkaar die paardenkleuren.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:44

Bij een vos ligt het ganglion systeem (zenuwen etc) veel dichter onder het huidoppervlak dan bij een zwarte. Dat maakt een vos meestal gevoeliger. Dit geldt ook voor vosgeboren schimmels.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:20

http://www.horse-genetics.com/roan-horses.html

Citaat:
The molecular nature of the roan gene isn’t yet known, but its position in the genome is, based on its genetic linkage to nearby genes. The stallions were found to be homozygous for the alleles of these genes that are linked to the roan allele, indicating the likelihood that they are also homozygous for the roan allele. The conclusion of their research was that there was no evidence that roan is lethal when homozygous.

Er is dus wel redelijke twijfel of homozygoot roan al dan niet leidt tot vroeg afsterven van de vrucht. Feit is dat -zeker in het moederland- roan als een lelijke kleur wordt gezien en daarom roans niet gemakkelijk aan roans worden gekoppeld. En bij schimmels die de roan factor dragen is het nog moeilijker te bewijzen dat ze homozygoot zijn voor het roan gen. Daarnaast zijn er heel veel pony's als roan geregistreerd die helemaal geen roan zijn.

Die 25% gaat dus niet over het krijgen van een ongezond veulen, het gaat over het krijgen van helemaal geen veulen. De theorie zegt dus feitelijk dat roan x roan voor 33% een niet-roan zou moeten geven en voor 67% een heterozygote roan. Ik kan me de studie uit 1979 nog redelijk goed herinneren. Interessant dat we met de huidige stand van zaken nog steeds geen sluitend bewijs (of weerlegging) hebben voor die theorie.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:24

Ik vind het sowieso lastig al die kleur theorien en variaties. En dan helemaal als men over percentages rtc gaat praten. Zeker in de huidige kleur fokkerij zal daar nog wel op Door ontwikkeld gaan worden.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:41

diane_basje:
Hoe kan het ganglion systeem nou weer verschillen per kleur? Het is ook zo ingewikkkeld allemaal en voor zeker nog zoveel te leren.

Joostvan gestel: in jou berekening zou het betekenen dat je dus altijd een gezond veulen uit een roan x roan krijgt. Want anders wordt het niet geboren omdat het te vroeg wordt afgestoten. Dus je kan gewoon een roan x roan dekken. Niet drachtig is dan eigenlijk hetzelfde als leeg blijven, en wel drachtig betekend een gewoon gezond veulen.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 13:05

pien26 schreef:
diane_basje:
Hoe kan het ganglion systeem nou weer verschillen per kleur? Het is ook zo ingewikkeld allemaal en voor zeker nog zoveel te leren.

De huid is dunner, daardoor gevoeliger. Beetje vergelijkbaar met mensen met rood haar

Edit; en schimmels zijn weer vatbaarder voor het ontwikkelen van melanomen

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:31

Als je schimmel x schimmel wilt dekken. Maar de vader van de merrie is van een roan hengst en de hengst waar je mee wilt dekken is zelf van een roan hengst, is dat dan wrl een slimme keuze??

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:36

Dat is afhankelijk van hoe de schimmels geboren zijn, als ze beide als Roan geboren zijn, zou ik het niet doen. Maar als ze als vos/bruin/zwart geboren zijn kan het geen kwaad.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:51

pien26 schreef:
Joostvan gestel: in jou berekening zou het betekenen dat je dus altijd een gezond veulen uit een roan x roan krijgt. Want anders wordt het niet geboren omdat het te vroeg wordt afgestoten. Dus je kan gewoon een roan x roan dekken. Niet drachtig is dan eigenlijk hetzelfde als leeg blijven, en wel drachtig betekend een gewoon gezond veulen.

Klopt helemaal; daarom is het ook zo moeilijk te bewijzen dat het aan de roan factor ligt. Die keren dat er geen veulentje uit een dekking komt, weet je niet of het aan de kleur ligt of aan iets anders.

Het sluitende bewijs zou een levende pony of paard zijn dat homozygoot voor de roan factor is. Eentje die dus altijd roan doorgeeft aan zijn/haar veulens. Die zijn zeldzaam, zeker omdat er sinds de jaren 80 maar weinig roans bij roans gedekt worden. Bij trekpaarden zou ik het wel vaker kunnen zien.

Overigens stammen bijna alle roans bij Welsh pony's af van drie voorouders, namelijk de merrie Star I (de moeder van Stanage Daylight), Roanie II (zit achter Wechelerkamp's Baronet) en Flyaway (de moeder van Revolt, die weer vader was van Coed Coch Glyndwr. Hiervan hebben de nazaten van Flyaway de overhand, omdat haar kleinzoon Coed Coch Glyndwr (die roan drager was) heel veel voorkomt bij de Welsh. Ik heb in mijn leven één roan merrie gezien die gegarandeerd de roan factor van Star I geërfd heeft (via Gaerstone Beacon). Ook Blackhill Picalo heeft de roan factor van Flyaway, via Coed Coch Asa.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:56

pfff wat een puzzels die kleuren zeg :-(

Vanmiddag Schimp en telg naar haar nieuwe man gebracht gebracht voor 2015.

Hopen dat ze weer in 1x drachtig is.
Ik ga toch proberen Schimp Keur te krijgen ... ze wordt beleerd voor de kar en als ze dat een beetje wil zal ze in Dec dit jaar de IBOP afleggen ... weer een spannend jaar dus :-D

Stino1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:31

En wie wordt dat dit jaar Chantall?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:38

@joost, nu je het zegt. Bij trekpaarden wordt vrijwel niet anders dan roanbruin x roanbruin gedekt. (zie dat bij mijn oom zijn pensionstal). Kunnen ze daar geen onderzoekje op loslaten? Mag toch aannemen dat dat hetzelfde gen is als bij welshen.

Soms weet je het met dekken ook nooit, mijn oom had friezen en wilde er een met een bepaalde hengst dekken. Dit lukte tot 5x toe niet. Het wilde niet matchen, gebruikte een keer een andere hengst en meteen raak.

En die kleuren... daar houd ik me verder maar buiten.

@diane basje: laat ik verdorie nou net een vosgeboren schimmel hebben.....
Misschien dat ik er daarom zoveel pech mee heb haha, nee hoor vast niet