[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:01

yorick schreef:
En ist een geheim welke. Wij zijn er nog niet uit iig.

Even schakelen: Ze is nu drachtig van Glide, die gaan we denk ik niet meer gebruiken,hoewel de verwachting hooggespannen is. De meest interessant gefokte hengst voor ons wordt ons dit jaar in de schoot geworpen. Roetsenest's Santa Fe komt bijna om de hoek staan in Horst. Wij kiezen hem natuurlijk vanwege zijn fantastische moederlijn.. Als het veulen van Glide (die vertegenwoordigt wel de vaderlijn van Santa Fe..) ons op een paar punten tegenvalt, kan onze mening nog wel veranderd worden.

Het veulen van vorig jaar was zo belachelijk goed, dat we feitelijk een gaatje in ons hoofd hebben als we niet terug gaan naar Kai Midas. Die staat dus op de tweede plaats.

Keuze drie is niet dekken.

Yootha

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:07

Mijn Sunwillow Saasfee van 26 wordt ook nog steeds zo hengstig als een kraai, maar die wordt ook niet meer gedekt.

Het hoeveelste veulen van Taru zou het dan worden?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:13

Nummer 18 zit er nu in.. Haar moeder hield het met de 20 jaar en 15 veulens voor gezien.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:17

santa fe in horst?

dat word interessant...hopelijk blijft hij daar nog ff

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:28

Melanie5 schreef:
Gefeliciteerd Rienne.
Wat betreft bespiering en conditie, ze was op die keuring nog jong. Dat komt nog wel.
Wat voor afstamming heeft je merrie en wat voor veulen wil je fokken?

afstamming:

V. Oldenzijlster Action man
M. Ciejans Lilly
VM. Ceulan Simwnt

ze wordt dit jaar 2. Ik heb het liefst gebruikerspony's, ohz, voor de kar

Bedankt voor de felicitaties

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:47

dan heb je nog een jaar de tijd om uit te zoeken wat je mooi vind en wat je wilt gaan fokken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:18

ja ik zei ook dat ze volgend jaar pas wil laten dekken. Maar ik was benieuwd wat jullie erop zouden zetten. En misschien dat jullie ook nog 'verbeter' punten zien of opmerken. Was ik benieuwd naar

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:00

joostvangestel schreef:
[Roetsenest's Santa Fe komt bijna om de hoek staan in Horst. Wij kiezen hem natuurlijk vanwege zijn fantastische moederlijn..

.. staat natuurlijk wel ergens voor...... Heb je namelijk (ook hier) wel eens over de moederlijn/ Hisland Pye horen spreken!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:58

PeeWij schreef:
Heb je namelijk (ook hier) wel eens over de moederlijn/ Hisland Pye horen spreken!

De zoekfunktie is wel handig, dus even hier wat ik geschreven heb:

joostvangestel in 2006 schreef:
merrieveulen schreef:
Santje (officieel 'Roetsenest's Santiago', Springbourne Glide X Nachtegaal's Captain):

Hoi, een kleine correctie. Ik ben geen voorstander van het benoemen van hengst Jantje x hengst Pietje. Voor hetzelfde geld heb je het hier over een veulen uit een tweede premie dochter van Nachtegaal's Captain.

Dit hengstje is uit de keurmerrie Nebus Serena, die ook nog eens regionaal kampioene is geweest. Haar moeder was Hofkes Daisy, stermerrie van Hisland Pye. Diens moeder was Hofkes Sophie, de eerste kampioensdochter van Elite-hengst Weston Falcon en de moeder van Sophie was Sumrin Tiara, nationaal jeugdkampioene en nationaal beste driejarige. Tiara's vader was Vardra Julius preferent en diens moeder was Dyrin Tina keur elite en tweevoudig nationaal kampioene. Dyrin Tina's vader was de Glanusk kampioen Dyrin Martini.

Klinkt al heel wat beter dan zomaar Glide x Captain ;) Helaas nog geen garantie voor een goedgekeurde hengst, wel is een zoon van zijn volle zus verleden jaar goedgekeurd (Roetsenest Solist). Je kan de familie nog even nakijken bij http://www.roetsenest.nl

joostvangestel in 2010 schreef:
Melanie: Hisland Pye heeft 2 jaar op Hofke gedekt. Was een prachtige hengst, met een afstamming om in te lijsten (Revel Pye x Brierwood Blue Boy x Revel Lonestar uit een oude Revel lijn waar meerdere goede ponies uit kwamen.

Er zijn dus een 40 veulens geboren in die jaren en er zijn eigenlijk maar een paar (relatieve) toppers uit die lijn gekomen:

't Koetshuis Mayflower (uit nationaal kampioene Ross Fancy That)
Hofke's Daisy (uit Hofke's Sophie van Weston Falcon uit Sumrin Tiara)
Hofke's Desiry (uit Sumrin Tiara)
Silvertop's Tina (uit Sumrin Titiana)
Silvertop's Ilona (uit Sumrin Titiana)

Sumrin Tiara en Sumrin Titiana waren volle zusters van Vardra Julius uit Dyrin Tina. Dyrin Tina had zelf een ronduit slecht veulen van Hisland Pye, het minst goede veulen van alle 15 dat ze gebracht heeft. De combinatie met dochters van Julius klikte, omdat Julius en Revel Pye uit dezelfde moeder kwamen. Waarom de combinatie met Ross Fancy That klikte is niet geheel duidelijk, maar het zou kunnen doordat 1) het drie lijnen van Clan Pip opleverde of 2) ze ook goed fokte bij hengsten die veel Pendock Playboy bloed voerden, maar waarschijnlijk vooral omdat 3) ross Fancy That een edeler hoofd had dan Tina. Feit is dat Dyrin Tina iets ouderwetser was en meer in het Hillpony model stond dan Ross Fancy That. Pye had het klaargespeeld om het bewegingsmechanisme en het hoofd tegelijkertijd achteruit te fokken, iets dat geen enkele andere hengst is gelukt.

Denk wel dat er dus gemakkelijkheidshalve 80-90% van de veulens anoniem via de achterdeur zijn verdwenen.

Van de keurmerrie 't Koetshuis Mayflower is de bekendste nazaat 't Koetshuis Moonshine, een zoon van Vardra Julius, die overigens altijd basisboek hengst is gebleven. Op de lange termijn is de best fokkende dochter Hofkes Daisy gebleken, die de kampioen merrie Nebus Serena gaf. Als je de stamboom van Serena bekijkt: http://www.allbreedpedigree.com/nebus+serena kan je je wel voorstellen waar dat aan ligt, en waarom ze ook nog wel goed fokt.

Voor een hengst die zo veel topmerries heeft gedekt en die zelf zo vaak aan de top meedeed, is er echt teleurstellend weinig van terecht gekomen. Wat je aan de top van Hisland Pye ziet is zeer summier en beperkt zich feitelijk tot de nakomelingen van Nebus Serena op dit moment.

joostvangestel in 2010 schreef:
Ook wilde Hisland Pye wel eens een mooi hoofd geven met veel Pendock Playboy bloed erin.

Ik denk dus dat dat een heel ander beeld schept. Hisland Pye fokte niet al te best met merries zonder lijnteelt terug op Clan Pip en/of Revel Pinup (moeder van Vardra Julius en Revel Pye). Ik hoor mensen ook negatief praten over Nachtegaals Captain, maar de meesten vergeten dan voor het gemak dat Captain toch ook wel het een en ander gepresteerd heeft op fokgebied. Fokkerij is selektie, je gaat door met de besten. Ik durf best te stellen dat Serena een van de betere Captains was, Daisy een van de betere Pyes, Sophie een van de beste Falcons en Tiara een van de beste Juliussen. En ik denk dat ik er niet heel ver van af zit als Santa Fe een van de beste Glides is.

Vergeet ook niet dat Hisland Pye dezelfde merries kreeg als de elite hengst Weston Falcon in zijn populairste dekseizoenen. Op dizelfde merries presteerde Weston Falcon het ook maar om één topper na te laten en dat was Hofkes Sophie.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:58

Welsh fokkers/ opfokkers: het is elk jaar hetzelfde: we hebben na aanvankelijk een stuk of 8 aanvragen voor de hengstenwei, er nu nog 5 over. Er is dus voor het seizoen 2011, Mei/Nov. nog plek voor jaarlinghengstjes Welsh a. Bij belangstelling graag PBen. Vaak loopt het tegen eind April wel vol, maar aanvragen na Mei kunnen we eigenlijk niet meer honoreren, vanwege de onrust die dan ontstaat in de koppel.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:03

Oeps , ik heb een interessante discussie /uitleg doorkruist.... Was niet mijn bedoeling

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:04

Regtur: geen probleem. Die van ons gaat in ieder geval niet komen, die heeft net een nieuw thuis gekregen in Duitsland, waar hij in de opfok is.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:40

Joostvangestel@ Wist ik al. toch?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:46

regtur: ik denk het, maar ik dacht, ik kan maar zeker zijn :)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 00:56

joostvangestel schreef:
regtur: ik denk het, maar ik dacht, ik kan maar zeker zijn :)

Forum werkt goed, al weer 2 aanmeldingen binnen.
Overigens maakt het ons verder niet uit of we de wei vol hebben of niet. We kunnen ook hooien van dat stuk. Vorig jaar hebben we praktisch alle ruwvoer aangekocht. Maar we vinden het vervelend als mensen in mei nog komen en we ze dan moeten weigeren, terwijl het zo mooi gekund had.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:05

de vereniging rond de schelde heeft een weiland/natuurgebied in onze straat kunnen huren van mei t/m nov. hier gaan mijn 2 jaarlingen dus heen. echt ideaal dat het zo dichtbij is, kan als ik wil elke dag erheen, tis maar een kilometer of 3 á 4 verderop (we wonen in een lange weg haha). ze komen in een groepje met in totaal 6 hengsten te staan :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:15

joostvangestel schreef:
Ik hoor mensen ook negatief praten over Nachtegaals Captain, maar de meesten vergeten dan voor het gemak dat Captain toch ook wel het een en ander gepresteerd heeft op fokgebied.
Jullie zullen me vast wel heel vervelend vinden maar het is toch wel DE hengst die beweging binnen de A's heeft gebracht. Je haalt ze er achter elkaar uit...

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:32

joostvangestel schreef:
Pye had het klaargespeeld om het bewegingsmechanisme en het hoofd tegelijkertijd achteruit te fokken, iets dat geen enkele andere hengst is gelukt.

Het ging me inderdaad om deze uitspraak ;) de Rest heb je mooi gegoogled :+

yorick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:10

BlackDevils schreef:
joostvangestel schreef:
Ik hoor mensen ook negatief praten over Nachtegaals Captain, maar de meesten vergeten dan voor het gemak dat Captain toch ook wel het een en ander gepresteerd heeft op fokgebied.
Jullie zullen me vast wel heel vervelend vinden maar het is toch wel DE hengst die beweging binnen de A's heeft gebracht. Je haalt ze er achter elkaar uit...

_/-\o_

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:29

Hier ontdekt dat de 3jarige toch heel best kan draven, zo heb ik ze nog nooit door de wei zien gaan. Jammer genoeg geen camera bij want ze draafde als een plaatje, gelukkig hadden omstaanders wel camera bij :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:45

PeeWij: gewoon de zoekfunktie hier, niks gegoogled ;) Daarnaast geloof ik dat Pye zelfs is goedgekeurd op afstammelingen. Dus zo heel belabberd fokte hij nou ook niet.

Blackdevils & Yorick: ik bedoel maar. Ik zal niet zeggen dat alle Captains toppers zijn, maar de goeie mag je gerust inlijsten ;)

Zitake: en nou nog trainen zodat ze het aan de hand doet :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:51

Eum ja dat is de volgende stap :)

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:15

joostvangestel schreef:
PeeWij: gewoon de zoekfunktie hier, niks gegoogled ;) Daarnaast geloof ik dat Pye zelfs is goedgekeurd op afstammelingen. Dus zo heel belabberd fokte hij nou ook niet.

Blackdevils & Yorick: ik bedoel maar. Ik zal niet zeggen dat alle Captains toppers zijn, maar de goeie mag je gerust inlijsten ;)

Zitake: en nou nog trainen zodat ze het aan de hand doet :)

Ik denk dat Captain meer voor de fokkerij heeft betekend als Pye en het goedkeuren van hengsten is weer een hele andere discussie???? Ga maar eens door het nieuwe hengstenboek en kijk maar eens welke ggk hengst nu buitensporig beter fokt als een veel gebruikte BBhengst!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:50

PeeWij: je hebt het over andere tijden. Pye was in de tweede helft van de jaren 80. Welke hengsten werden toen ingezet in de fokkerij en welke hengsten zijn er toen afgekeurd die toch een goede indruk hebben nagelaten op de fokkerij? Captain werd overigens in 1986 goedgekeurd (een jaar later dan Pye als ik me niet vergis), dus zijn afstammelingenkeuring was ook een jaartje later.

Nu zijn er veel BB hengsten waarvan de eigenaars het niet eens hebben "aangedurfd" om met de hengsten voor de jury te gaan. En merken we eerder een omgekeerde trend. Hengsten die het exterieurmatig niet halen, komen later terug (ref: Kai Midas en Ysselvliedts Shy Charmer). Onterecht op afstammelingen afgekeurde hengsten zijn op de vingers van één hand te tellen in de sektie A ben ik bang.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:13