[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:19

de meiden van mijn vriend gaan overmorgen weer bixie-dressuur rijden op mijn welsh,meestal is er bij ons een bixie wedstrijd als er landelijk ponydressuurwedstrijd is,beetje opvulling,maar bixie heeft ondertussen meer deelnemertjes dan B dressuur

boeflover

Re: [HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:08

bixie lijkt me ook enorm leuk voor kinderen om aan mee te doen. hier heeft Amber met haar verzorgstertje over een week haar eerste wedstrijd, fnrs proefje. Ben benieuwd :)) Amber is vd winter niet zo veel gereden ivm slecht weer, slechte bak, griep, vroeg donker etc. etc. dus ze heeft vakantie gehad, sinds vd week moest ze opeens weer serieus aan het werk en dus is ze momenteel even lekker aan het protesteren en uitproberen :)) Ben dus benieuwd of ze volgende week al weer netjes aan de teugel loopt e.d.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:42

Mag je bij zo'n fnrs proefje ook de pony vasthouden boeflover? Leuk dat je ook met je pony wedstrijdtjes gaat doen!!!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:00

nee ik geloof het niet, maar is bij deze amazone ook niet nodig hoor. die heeft haar ook zelf ingereden en rijd dus al weer wat jaartjes en kent de pony erg goed. ze heeft in 2009 met Amber ook meegedaan met bestgaand in vrouwenpolder, haar broertje met leading rein toen :)
ze moet nu wel met een F2 proefje beginnen omdat ze nog niet eerder F-proefjes heeft gereden, hier zit alleen stap en draf in dus dat is voor die 2 (meestal ;) ) geen probleem. haar moeder wilt nog voor haar BE rijbewijs en dan willen ze ook bij de ponyclub gaan rijden en knhs starten.
Vanmiddag muts nog even gelongeerd aan de dubbele longe dus zal dat vd week nog een paar keer doen, zal ze wrs onder het zadel wel profijt van hebben qua nageefelijk rijden e.d.
Laatst bijgewerkt door boeflover op 11-02-11 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 21:01

p.s. leuke foto's in je profiel!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:33

bij de bixie AA mag je wel mee lopen,nou vorige keer heb ik het geweten,veel draven en dat 5,5 minuten (heb niet zo"n goede conditie,hoop dat de jongste van 7 nu wel los durft,want het zijn morgen 2 proefjes) :o

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:52

Ok, ik begin de hoop te verliezen dat mijn pony ooit normaal zal verharen -O-
Ben al dapper een poos bezig met lavablokje, helpt (nog) niet. Lijnzaadolie zit in haar voer, helpt niet. Vorige week vitaminespuit gegeven, nog geen verandering kunnen vinden.

Ze heeft t volgens mij warm, haalt zichzelf open op bepaalde plekken :?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:57

Maar waarom moet je pony nu al verharen?
Ja, de eerste zijn inderdaad begonnen. Maar voor de natuur mogen die haren er best nog even opzitten.
Ik ben blij dat die van mij nog niet te hard verharen, we kunnen zomaar nog in de vorst komen.

pitjebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:00

T3mptati0n schreef:
Ok, ik begin de hoop te verliezen dat mijn pony ooit normaal zal verharen -O-
Ben al dapper een poos bezig met lavablokje, helpt (nog) niet. Lijnzaadolie zit in haar voer, helpt niet. Vorige week vitaminespuit gegeven, nog geen verandering kunnen vinden.

Ze heeft t volgens mij warm, haalt zichzelf open op bepaalde plekken :?

geduld is een schone zaak, het is nog maar net februari!!!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:02

Klopt, maar ze loopt altijd halverwege zomer nog met wintervacht. Tegen de tijd dat ze compleet uit haar wintervacht is, krijgt ze alweer nieuwe :+

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:38

dan misschien toch extra vitamine stootje of wormkuurtje erin. Gewoon beetje meer voeren kan ook wel eens helpen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:40

Staat ze op stal? Hoeveel licht heb je daar?
Ik ken een menner, die hield zijn paard kort in de vacht door heel veel licht op stal, en voldoende lang aanlaten. Een dikke deken was niet meer nodig.

Het is wel goed op tijd dan met lijnzaadolie etc te beginnen. Maar ik denk niet dat je al moet verwachten dat ze nu al volop verhaart.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:44

Dyonne schreef:
Staat ze op stal? Hoeveel licht heb je daar?
Ik ken een menner, die hield zijn paard kort in de vacht door heel veel licht op stal, en voldoende lang aanlaten. Een dikke deken was niet meer nodig.

Het is wel goed op tijd dan met lijnzaadolie etc te beginnen. Maar ik denk niet dat je al moet verwachten dat ze nu al volop verhaart.

als ze gewoon buiten staan nu zal het verharen nog wel even duren of het moet om een drachtige merrie gaan. Opstallen en de dagen langer maken en de nachten korter is eigenlijk het beste geheim. Je gaat gewoon het voorjaar nabootsen.Kijk maar naar hoe pluimveehouders het doen. Wil je een kip aan het leggen krijgen moet je de dagen ook langer maken zodat ze denken dat het voorjaar is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:46

Gelukkig is dat hier niet nodig. Die van mij moeten het met echt licht doen, haha. Die lopen dag en nacht buiten.
Maar eigenlijk hoop ik ook dat die vacht toch nog wel een maandje minimaal blijft zitten.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:56

Ze lopen, als het slecht weer is dus regen enz, in de binnenbak, hier komt wel licht door naar binnen. Daar vreten ze de hele dag hun buikje rond. Als het niet regent gaan ze een deel van de dag naar buiten en daarna de binnenbak in. Het hangt dus echt van het weer af hoelang en of ze buiten staan.

Wormenkuur moet ze begin maart weer hebben, vitaminestoot heeft ze woensdag gehad, krijgt ze volgende week of volgende maand, moet ik ff nakijken :+, weer. Ze krijgt op het moment al iets meer eten als 'normaal'. Ook met in de planning misschien een keuring/show. En natuurlijk hopen dat ze het vet wat meer gaat omzetten in spier, en daardoor ook wat breder word.

Wil en verwacht ook niet dat ze gelijk volop gaat verharen, maar het lijkt gewoon alsof ze erg last heeft van haar vacht. Ze heeft veel jeuk, en haalt daardoor op sommige plekken echt haar huid open. Hierdoor heeft dus wondjes. Op het moment gaat het redelijk, ze heeft er nu nog 1. Heb 2 weken geleden de deken eraf gehaald en ze voelt zich al heel wat beter geloof ik.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:42

Als ze zo weinig in daglicht komt verbaasd het me eigenlijk niet dat ze weinig verhaart.
Een binnenbak is een heel stuk donkerder dan buiten.
Maar verder is het denk gewoon afwachten, straks met een stralende zon, en gras onder de voeten, en dus natuur in de pony's verharen ze normaal wel. :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:30

presca begint gelukkig wel al haren los te laten maar die staat ook al 3 weken op lijnzaadolie door het voer.
gisteren vond ik nog een envolop met een cadeaubon en wat geld die ik in oktober voor mijn verjaardag heb gekregen,was het kwijtgeraakt ergens...

heb me dus lekker uitgeleefd in de ruitershop,2 schuurblokken(lavablokken), riders magic en roze halster voor de leuk....kleine ding word weer lekker verwend.

en alweer is ze de lucht in geschoten dus weer wat smaller,gelukkig gaat het geleidelijk aan dus als het goed is moet ze nu weer wat breder gaan worden...

annemarie_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:45

Ik kom ook even binnenvallen. Ik ben de trotse bezitter van een (in april) 20-jarige welsh cob van ruim 153-155 hoog, nooit officieel gemeten. Hij is als veulen bij ons (bij mijn ouders) gekomen en sinds 5 jaar staat hij bij mij thuis.
Mijn ouders hebben vroeger gefokt met a-tjes op kleine schaal en ik ben gewoon helemaal in love met welsh cobs en hun grapjes.

In mijn profiel staat wel een foto van hem (niet meer) en wie de afstamming-naam wil weten, graag per pb. (anders ben ik zo te vinden)

Ik ben zo langzamerhand opzoek naar een tweede welsh cob erbij.

als je meer wil weten, hoor ik het wel!

groetjes

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:49

Bij ons zijn ze ook al aan het verharen. Lijnzaad olie moet onze 2-jarige niet hebben. Dan eet ze niks meer. Onze andere 2 daarintegen wel.

@annemarie_r Leuk wat voor afstamming? en wat voor iets wil je erbij

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:50

Pony stond eerder trouwens 24/7 buiten, in de opfok, daar verhaarde ze ook pas midden in de zomer :+

Welkom Annemarie_r!

annemarie_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:34

@rienne zie pb voor afstamming.

Ik wil graag weer een welsh cob, die toch zeker de 150 haalt, bij voorkeur een ruin van een jaar of >4 jaar of ouder. De basis moet er goed inzitten. Die tijd heb ik wel gehad om het zelf te doen. (en om het wensen lijstje compleet te maken, zwart met 4 witte benen en een bles) en uiteraard een lief karakter. Ik rijd alleen maar recreatief en heb soms les, dus uitzonderlijke gangen hoeven weer niet perse. Gewoon correct is goed genoeg.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:44

T3mptati0n schreef:
Pony stond eerder trouwens 24/7 buiten, in de opfok, daar verhaarde ze ook pas midden in de zomer :+

Welkom Annemarie_r!

In sommige lijnen zie je weleens een raar verharingsproces. Ook jonge ponies, die van alles op hormonaal gebied moeten verwerken, plus tandenwisseling, etc willen nog weleens afwijkend verharen. Let even op of ze geen luizen heeft. OOk daar zijn jonge ponies iets gevoeliger voor. En wilgentakjes laten knabbelen. Goede voorjaarswei (met mooi weer) doet wonderen. Verder gewoon geduld hebben.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:50

Welkom Annemarie.

Hier nog geen verharende pony's, heb er ook geen haast mee. Laat de natuur maar gewoon haar werk doen.
Wel een mooie drachtige merrie. Ze draagt nu wel zichtbaar anders dan vorig jaar.

Verder jammer dat de hengsten die wij wel aardig vinden niet door zijn. Sidane, Hand's up en Hummer.

@Jenny: jullie kregen toch een veulen van Hummer? Uit welke merrie? Ben benieuwd.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:37

Girlgamer @ Uit een dochter van Coelenhages Jarno. We hebben de merrie een poosje te koop gehad, ze is niet helemaal ons type. Maar eigenlijk wel een verschrikkelijk beste pony. je moet alleen een beetje hard kunnen rennen om haar in de wei te pakken. Of heeeeeeeeel slim zijn. Heb je haar dan is ze te hanteren door een kind. Als ze een leuk veulen krijgt, zouden we haar wel willen showen voor vlk. Hummer vond ik vorig voorjaar, in zijn daagse pak beter dan nu. Dat kan dus ook nog. Maar waarom de jury hen te weinig postuur vond hebben ontgaat me ten enenmale.Er zijn echt wel mindere goedgekeurd.
Aan de hand van de kwaliteit van het veulen gaan we bepalen wie de volgende date wordt van de merrie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:56

Girlgamer schreef:
Welkom Annemarie.

Hier nog geen verharende pony's, heb er ook geen haast mee. Laat de natuur maar gewoon haar werk doen.
Wel een mooie drachtige merrie. Ze draagt nu wel zichtbaar anders dan vorig jaar.

Verder jammer dat de hengsten die wij wel aardig vinden niet door zijn. Sidane, Hand's up en Hummer.

@Jenny: jullie kregen toch een veulen van Hummer? Uit welke merrie? Ben benieuwd.

We hadden een beetje dezelfde smaak ;)

hier nog steeds niet echt over de hengstenkeuze uit. straks maar even het een en ander bekijken. En of ik er nu 1,2 of geen laat dekken. ah we zien wel, eerst even kijken hoe nr 1 gaat.