[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:51

Chantalll wat wordt ze mooi! Ik vind die kleur echt te gek.

Maandag 17 juni gaat Purdey met zoon op date bij The President. Ik wilde dit al zo lang, maar het kwam er steeds niet van. Nu hij dit jaar voor het laatst hier dekt, ga ik het toch doen. Hij is echt de enige Cob in Nederland die ik echt de moeite waard vind. Hij is zooo mooi.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 20:22

Ja ze is gaaf he ... we gaan 20 juli met haar naar Tolbert ... ben zeer benieuwd wat ze daar van haar vinden ... :-)

Hopen dat dit veulen alles heeft wat ze zoeken, met de vorige twee dacht ik ook als *leek* dat ze hartstikke mooi waren maar toch een 1 c voor beiden ...
Deze is overigens wel steviger gebouwd ... heeft meer snit als de vorige veulens ... en beweegt ook alsof ze op wolkjes loopt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:21

ga je haar trouwens aanhouden? Ik heb alleen even gemist of het een a of b is?

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:08

het is een B-tje ... en hangt er even vanaf dus wat ze op de keuring doet ... maar het is wel de bedoeling dat we deze eerst aanhouden ...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:57

Damon op stap vandaag met Kim (11 jaar)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:47

Mooi om te zien Rivendell !

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:41

Hier weer terug na een weekje honeymoon ;)
Pony en veulen staan nog bij de hengstenhouder, ze hebben erg mooie fotos gemaakt daar en ze staat op dit moment op de homepage (vertelde ze best wel een beetje trots). Ze lijkt flink gegroeid, hoop haar zaterdag weer te kunnen halen en dan kan de B richting hengstenhouder denk ik.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:49

Chantall, wat een apart kleurtje, ik vind het wel wat hebben. Kom je vast wel tegen in Tolbert want zo eentje valt wel op.

Melanie, leuk filmpje en tof dat je nog met President gaat dekken. Die had ik ook op mn verlanglijstje staan maar heb te maken met mede-eigenaar en stalhouder die andere plannen had.

Kreeg net een telefoontje van de hengstenhouder, ik dacht "Mooi, kan Nanci weer ophalen" (had dat al beetje uitgekiend voor morgen, komt me morgen ook het beste uit qua tijd en dacht dat ze met 5 dagen hengstigheid toch echt wel uitgedekt was) , maar het had een hele andere strekking, Nanci was koliekerig en ze vroeg of ze de veearts mocht bellen. :? Huh?! euh... welja doe maar, had die boodschap helemaal niet verwacht :oo Ze heeft ook bij ons nog nooit een teken van koliekerigheid gehad, ook niet als ze eens iets te lang in iets te vet gras had gestaan ofzo. Maar misschien in combi met de dekkingen en hengstigheid dat het verkeerd valt ofzo. Ze was niet ernstig ziek, at ook nog wel, maar rolde en schraapte wel steeds, ging weer liggen en staan etc dus ze vertrouwden het niet helemaal. Heb gezegd laat de veearts maar komen, liever een keer te vaak dan te weinig. Wacht nu telefoontje af hoe het verder gaat/gegaan is...

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:52

Haha Sanex ... dat zeiden er al meer ... :-) vind het ook wel leuk om wat mensen te ontmoeten van het forum in de Welsh wereld ...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:57

sanex sterkte met de merrie.
Hier zijn beide gedekte merries helaas weer hengstig geworden, dus we zijn weer aan het dekken. Je weet het nooit met die jonge hengstjes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:48

He dat is niet fijn Sanex, zeker niet als je er niet bij bent.
Hier ook volop aant dekken, andere merrie konden ze laatste hengstigheid niet eerder dan de laatste 2 dagen van de hengstigheid brengen dus die komt ook wel terug gok ik zo. Hoop dat mijn eigen merrie wel gelijk drachtig is, maar dat zien we straks wel weer.
Ik ga waarschijnlijk ook naar tolbert kijken (maar zijn ook net kampioenschappen), wel voor 6 juli ingeschreven, merrie met veulen. Ik ben benieuwd.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:32

Gaat nog niet goed met de merrie, ze heeft darmverslappers en pijnstiller gehad maar het doet helemaal niks. Ze blijft rollen en schrapen. Eigenlijk moesten ze tot 10 uur wachten om te kijken hoe het ging maar ze belde me net dus weer omdat ze het niet vertrouwde,er was niks veranderd sinds komst van veearts.Ze hebben haar nu weer even buiten gezet en bellen me zo weer hoe nu verder. Idd dik balen en zeker omdat het niet bij je thuis is. Kan nu wel in de auto stappen en erheen rijdem maar dat lost ook niks op en hebben ze ook niks aan. Dus maar weer omgeduldig telefoon afwachten

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:00

Balen sanex. Ik hoop dat ze snel opknapt. En dat ze daarna ook nog drachtig wordt.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:20

Oei! Sterkte Sanex, altijd een vervelende situatie!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:37

Thanks allemaal.

Ze leek buiten weer rustiger te worden. Rolde en schraapte nog wel, maar stond ook momenten gewoon rustig te grazen. We hebben besloten haar vannacht buiten te houden zodat ze daar haar gang kan gaan. Op stal is ze toch beperkter. Beetje beweging kan ook geen kwaad. Ze houden haar t komende uur nog in de gaten, mocht het verontrustend zijn bellen ze me weer, en anders morgenochtend vroeg.
We kregen het idee dat ze misschien meer last van haar baarmoeder en/of daaromheen had dan koliek, omdat ze ook rustig doorbunkert. Eentje die goed hondsberoerd is van de gas of verstopping, hoeft ook geen eten. Ze is ook verder niet bezweet ofzo. Ze is natuurlijk een hele poos niet drachtig geweest, en wij hebben haar ook bijna nooit hengstig gezien. Nu krijgt ze ineens zo'n poespas aan hormonenspel en 'bewerkingen' aan dr lijf, wie weet reageert ze daar wat heftig op. Dan nog is het wel vreemd dat de pijnstiller helemaal geen reactie heeft gegeven.
Maar goed, ik hoop dus komend uur geen telefoon meer te krijgen want dat zou betekenen dat het weer slechter zou gaan. En dan er maar op hopen dat dit een eenmalige bevlieging was en dat dit geen ellende heeft opgeleverd in het dek/drachtigheidsproces... Al vermoed ik dat dit nooit echt bevorderlijk kan zijn, en weet ook niet wat de medicijnen voor uitwerking hebben.. Maar goed, alles beter dan een dode merrie, dan zien we komende maand nog wel een keer

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:43

Ik vind het wel vrij eng om haar op gras te laten. Verstopping kan nog steeds of een slag in de darm. Hebben ze niet een paddok of zo? Ik houd ze liever altijd ff van het voer.
Het kan best door stress of hengstigheid komen maar je weet nooit.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:01

Het was heel kort gevreten kaal grasland, heb er idd ook nog naar gevraagd. Ze is nu tenminste bezig, ze staat verder alleen namelijk, wel merries met veulens op afstand. Ze kan nu wat bewegen, beetje grazen, rollen als ze wil.. In een paddock zie ik het alweer voor me dat ze gras probeert te happen onder de randen door en dan veel zand binnen krijgt, of dat ze heen en weer gaat racen uit verveling omdat ze alleen is, lijkt mij ook niet de beste optie. Dus in overleg hebben we dit maar besloten. Zoals ik begrepen heb ( altijd moeilijk via de telefoon ) oogt ze niet als verstopt, dan staan ze er anders bij volgens de hengstenhouder. Ze was ook nog best kwiek en drammerig, niet superhondsberoerd en dus nog prima eetlust, maar dus wel behoorlijk rollen en schrapen, plat liggen vanaf einde van de middag en begin van de avond. Ze vonden het nu een behoorlijk verschil met vanmiddag. Ik vertrouw op hun beeld van de 'koliek', en het wel of niet voeren tijdens koliek zijn de meningen tegenwoordig alweer zo over verdeeld, evenals wel of niet laten rollen bij koliek. Naar mijn idee kan dit wel als ik hun zo hoorde

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:39

en nu sanex?

vanmorgen geboren een donker bruin merrie veulen, 4 maal hoog wit en een smal blesje weer een super mooi hoofdje en zij is heeeel groot!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:55

Oh sorry update vergeten!

De merrie maakt het een stuk beter.
Ze hebben haar vannacht toch maar weer binnen gehaald zodat ze haar in de gaten konden houden. Zijn nog een paar keer van bed geweest (chapeau trouwens,wat een moeite voor het dier van een ander!) en ze is ergens halverwege de nacht gaan liggen en is blijven slapen/sussen tot vanmorgen vroeg. Was erg moe van alles hadden ze het idee. Vanmorgen hebben ze haar weer buiten gezet en nu lijkt het verder rustig. Ze was nog steeds hengstig, dus ze wilden haar als alles verder goed leek te gaan nog wel weer onder de hengst hebben. En dan zal ik van de week hoop ik eindelijk het foontje krijgen waar ik wél op zat te wachten, dat ik haar op kan halen:D

Pak van m'n hart, was wel een schrik gisteravond een ben vannacht een paar keer wakker geworden met de visioenen van een dode pony.

Berry, gefeliciteerd, klinkt super qua aftekeningen! Zie de foto's wel verschijnen op FB of hier weer

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:14

Poe dat is schrikken Sanex .... gelukkig dat het wat beter gaat met haar ....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:43

Gelukkig gaat het weer wat beter. Hopelijk blijft het bij 1 keer en wordt ze toch nog drachtig.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:24

Nah helaas gaat het dus weer niet goed. Kreeg net telefoontje dat ze wéér die buien heeft. Hele dag is het goed gegaan en nu vanavond was ze weer steeds aan het rollen, schrapen en persen met haar buik.

Ze poept goed, eet goed, drinkt goed dus het lijkt ons niet dat het aan de darmen ligt maar toch echt een overreactie op het hormonale gebeuren. Ze is ook niet ziek, niet sloom, niet bezweet, voldoende eetlust, alleen dus continu rollen schrapen en knijpen met haar lijf. Iets doet haar pijn of jeukt/irriteert haar. Bij de eerste keer scannen bij hun had de veearts wel gezegd dat ze kietelig was op haar rechter- eierstok. Hoefde niks verontrustends te zijn, maar misschien heeft het toch wel een verband.

Ik haal haar morgen weer op, ze hebben haar nog geschouwd vandaag maar ze was ook niet hengstig meer.
Morgen dan maar kijken of ze thuis ook die buien heeft of dat ze weer tot rust komt.
Anders hier maar verder doktoren, dan wil ik haar nog een keer laten scannen om te kijken wat er aan de hand is in haar baarmoeder. Het is zo vreemd, de HH vond het ook een raar beeld, had dit nog nooit mee gemaakt op deze manier. Nu weer een veearts erbij halen leek ons van beide kanten onzinnig. Eerst maar weer naar huis en dan maar zien.

Ben heel benieuwd en wil toch nog een keer de fokker vragen of hij iets weet over haar fokverleden. Ik weet dat ze in Wales een aantal keer heen en weer verkocht is en dat de fokker haar 2 keer teruggekocht heeft als fokmerrie. Hij zou haar verkocht hebben omdat haar valkkleurige halfbroer daar de dekdienst in ging en dan had hij teveel van hetzelfde bloed en kleurtje, maar wie weet heeft hij haar wel verkocht omdat ze vruchtbaarheidsproblemen had. Toen ik haar net gekocht had heb ik hem gevraagd naar nakomelingen, hij gaf toen aan dat zo niet precies meer te weten omdat hij zo veel pony's had.
Ik kan ook niks vinden aan nakomelingen van haar, en begin me nu dus af te vragen of ze überhaupt wel drachtig kan worden.... spookt van alles door mn kop nu. Misschien valt alles mee, maar ga dus wel aan het uitpluizen nu. Eerst morgen de merrie maar weer lekker thuis en hopen dat alles gewoon weer goed komt en ze wel gewoon drachtig wordt, alhoewel ik denk dat dit gebeuren van vandaag en gister niet echt heel erg bevorderlijk is voor het ontstaan van een vruchtje...
Laatst bijgewerkt door SANEX op 11-06-13 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:27

Jeetje wat een verhaal. Wie weet is er idd iets aan de hand aan de binnenkant. Hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:04

SANEX schreef:
Nah helaas gaat het dus weer niet goed. Kreeg net telefoontje dat ze wéér die buien heeft. Hele dag is het goed gegaan en nu vanavond was ze weer steeds aan het rollen, schrapen en persen met haar buik.

Ze poept goed, eet goed, drinkt goed dus het lijkt ons niet dat het aan de darmen ligt maar toch echt een overreactie op het hormonale gebeuren. Ze is ook niet ziek, niet sloom, niet bezweet, voldoende eetlust, alleen dus continu rollen schrapen en knijpen met haar lijf. Iets doet haar pijn of jeukt/irriteert haar. Bij de eerste keer scannen bij hun had de veearts wel gezegd dat ze kietelig was op haar rechter- eierstok. Hoefde niks verontrustends te zijn, maar misschien heeft het toch wel een verband.

Ik haal haar morgen weer op, ze hebben haar nog geschouwd vandaag maar ze was ook niet hengstig meer.
Morgen dan maar kijken of ze thuis ook die buien heeft of dat ze weer tot rust komt.
Anders hier maar verder doktoren, dan wil ik haar nog een keer laten scannen om te kijken wat er aan de hand is in haar baarmoeder. Het is zo vreemd, de HH vond het ook een raar beeld, had dit nog nooit mee gemaakt op deze manier. Nu weer een veearts erbij halen leek ons van beide kanten onzinnig. Eerst maar weer naar huis en dan maar zien.

Ben heel benieuwd en wil toch nog een keer de fokker vragen of hij iets weet over haar fokverleden. Ik weet dat ze in Wales een aantal keer heen en weer verkocht is en dat de fokker haar 2 keer teruggekocht heeft als fokmerrie. Hij zou haar verkocht hebben omdat haar valkkleurige halfbroer daar de dekdienst in ging en dan had hij teveel van hetzelfde bloed en kleurtje, maar wie weet heeft hij haar wel verkocht omdat ze vruchtbaarheidsproblemen had. Toen ik haar net gekocht had heb ik hem gevraagd naar nakomelingen, hij gaf toen aan dat zo niet precies meer te weten omdat hij zo veel pony's had.
Ik kan ook niks vinden aan nakomelingen van haar, en begin me nu dus af te vragen of ze überhaupt wel drachtig kan worden.... spookt van alles door mn kop nu. Misschien valt alles mee, maar ga dus wel aan het uitpluizen nu. Eerst morgen de merrie maar weer lekker thuis en hopen dat alles gewoon weer goed komt en ze wel gewoon drachtig wordt, alhoewel ik denk dat dit gebeuren van vandaag en gister niet echt heel erg bevorderlijk is voor het ontstaan van een vruchtje...

Al hoorde ik laatst ook een merrie die ze hengstig gespoten hadden en die had ook koliekerig erop gereageerd. was volgens mij ook iemand op bokt, uit het dbt 2011. eierstokken zijn normaal gescand? Hopelijk komt ze thuis weer wat tot rust.

Hier is ook alles rustig weer op de merrieweide met de hengst erbij. weinig hengstig meer gok ik zo. tenminste niet meer zien dekken. veulen doet het ook goed. Mijn jaarling is nog zo puppy, er loopt een nieuwe merrie in het land, en daar loopt hij nog altijd kauwend bij weg haha. Er zit nog niets hengst in dat dier :). langzaam aan komt hij uit zn wintervachtje, glanzend donkerbruin? zomervachtje komt eronder vandaan. Al durf ik nog steeds niet zeker zeggen of het geen smokey black is.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:05

Cemlys schreef:
Al hoorde ik laatst ook een merrie die ze hengstig gespoten hadden en die had ook koliekerig erop gereageerd. was volgens mij ook iemand op bokt, uit het dbt 2011. eierstokken zijn normaal gescand? Hopelijk komt ze thuis weer wat tot rust.

Ja maar dat is meestal toch echt als reactie op het spuiten ? Dus binnen een paar uur tot een dag daarna ?
Nanci is vorige week maandag hengstig gespoten, donderdag goed hengstig en dus onder de hengst, 3 keer onder de hengst geweest sindsdien en nu dus gisteravond voor het eerst de 'koliek' of wat het dan maar mag zijn. Lijkt mij te lang tussen zitten om nog echt reactie op het spuiten te zijn..
Enige wat ik begrepen had is dat ze wel heel gevoelig was op 1 eierstok,als de veearts daar aan zat werd ze echt draaierig/drammerig. Maar verder hebben ze daar niks meer van gemaakt qua onrust ofzo, was gewoon een constatering die niks hoefde te betekenen. Geen idee wat ze verder bekeken of bevoeld heeft.

Nouja, ik bel morgen in elk geval sowieso eigen veearts wel of die enigzins een idee/verklaring heeft, of ervaring hiermee/het 'ziekte'beeld herkent, en dan morgenmiddag maar kijken wat ze doet als ze weer thuis is.
Het zit me niet lekker, vond het ook wel eng om haar zo de nacht weer in te sturen, maar we kunnen nu toch niet veel doen.

Zo raar ook dat het 's avonds op komt zetten :?