[HK] nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Re: nu ook een topic speciaal voor de welsh pony fokkers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:25

Muzefee schreef:
Oké! Noujah is iets om over te denken, maar voorlopig mag ze eerst een keer volwassen worden. Knipoog

Je hebt nog tijd zat Knipoog
Misschien is er tegen die tijd wel net een mooie zwarte Valentijn goedgekeurt ofzo Tong uitsteken

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:27

Nou wie weet! *LOL* Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:29

Als je trouwens gewoon googled op een hengst en dan afbeeldingen aan klikt zie je vaak al veel nakomelingen en meteen de kleur er bij Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:30

Hihi ben wel erg benieuwd naar zijn eerste 3-jarigen!! Vingers aflikken

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:31

BlackDevils schreef:
Als je trouwens gewoon googled op een hengst en dan afbeeldingen aan klikt zie je vaak al veel nakomelingen en meteen de kleur er bij Knipoog

Dat is niet altijd even betrouwbaar, er kunnen ook foto's tussen komen te staan van hele andere pony's als de naam van die hengst toevallig op dezelfde pagina vermeld staat. Of bijv. merries die drachtig zijn van die hengst oid Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:49

Dat kun je snel genoeg nalezen... Schijnheilig

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:25

happytime schreef:
hallo ik ben monique en ben 39 jaar en gebruiker van een welshpony(B) ben er zeer tevreden over omdat ze zo veelzijdig is (dressuur, mennen)helaas weten we niet of ze papieren heeft,5 jaar gelden is opgekocht door een man in nistelrode, die merrie"s opkoopt (van elk ras)en ze laat dekken door eigen hengsten en daarna bloed aftapt(voor zwangere vrouwen)en ze weer drachtig verkoopt. helaas zat er geen veulen in,maar papieren gaf die man er niet bij.
Voor mij moeilijk te achterhalen wie haar ouders zijn, maar wil wel graag met haar fokken (voor mezelf dan,om eventueel 2-span te gaan rijden in de toekomst)
ze is een stekelharige vos van 125cm, welke hengst zou passen?(zoveel aanbod)
ze heeft wel zomereczeem, is dit erfelijk?

Gezien de voorgaande "lessen'over kleurvererving zou je dus met een voshengst de grootste kans hebben op een gelijkend veulen voor je span.
Los van het feit dat het leuk is om je eigen spangenoot te fokken, gaat het denk ik sneller er een bij te kopen. Stel dat je veulen vos is, maar niet stekelharig, of veel meer of minder wit dan de merrie, dan heb je al geen gelijkend span.
Positief zou je kunnen noemen dat ze ws het fijne veelzijdige karakter door zal krijgen.
Het volgende probleem is de stokmaat. een sectie a is te klein en zal niet gauw de gewenste maat geven, een sectie B is in alle gevallen groter, waar het stamboekhengsten betreft, en daar zul je ook niet makkelijk eenzelfde maat fokken.
Tenslotte zou ik zelf nooit fokken met een merrie, of zelf maar een lijn waar zomerexceem in voorkomt. het is een heel persoonlijke mening, en of het erfelijk is, is niet bewezen, maar ik wil niet het risico lopen, een mooi veulen gefokt te hebben, waaar ik heel erg blij mee ben en dan na 2 of 3 jaar constateren, dat hij of zij "het " ook heeft. Naast veel dierenleed, en onderschat dat niet, zijn ze aan de straatstenen niet kwijt te raken.
Zou je echt willen fokken, koop dan gewoon een leuke merrie uit een bewezen stam, hetzij een a of een b.
Een pony met een papier heeft echt meer waarde, althans er is een bredere markt voor.

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:47

Weinig kans dat mijn vosmerrie een zwarte afstamming van Valentijn krijgt... Maar je weet maar nooit!

Moeder is bruin, vaders is bruin (aester el nino)
Maar ja er zit ook condor in haar afstamming en dat is vos. Denk toch dat mijn merrie de voskleur van condor geerfd heeft.

AniekR, je hebt het al eens eerder gezegt over mijn merrie... maar ik weet niet mer in welk topic.
Had ik nu 50% kans op vos??

Veulen wordt in april 2009 geboren van Hagelkruis valentijn... spannend vind ik het wel hoor!!
Wordt voor mijn 4,5 jarige merrie het eerste veuelen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:03

Zo, veel gepost in dit topic !

Melanie, Hy-Fidelity valt me zeker niet tegen! Zijn hals vind ik wel een minpuntje en ook zijn beweging komt zo natuurlijk niet goed over. Misschien eens een filmpje maken ? Tong uitsteken

Kleurvererving ook altijd een leuk onderwerp ! Ga er in elk geval niet altijd van uit dat wat op het papier staat ook juist is. Onze op papier vos roan geboren schimmelmerrie Kompas Marina was bijvoorbeeld een bruin geboren schimmel. In combinatie met de voshengst Boreas Ubbo kwam er namelijk toch een bruin geboren schimmelmerrie uit rollen ! En de roanfactor droeg ze ook zeker niet Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:04

Je hebt inderdaad 50% kans op vos, of jouw merrie hetero of homo-zygoot is voor het agouti gen is kan je helaas niet zien. Dat weet je pas als er een keer een zwart veulen uit komt (of als een van de ouders zwart was).
Mocht jouw merrie heterozygoot zijn is er 12,5% kans op een zwart veulen.

Condor is de mv. toch? Dan komt daar idd een vosgen vandaan. Omdat vossen homozygoot recessief zijn, geven ze dat altijd door.
Maar ook zie je soms uit generaties lang bruinen en zwarten soms zomaar weer een vos.
Je ziet het nog wel eens bij Friezen, daar wordt zo nu en dan zo maar nog een vos geboren. Vroeger kwamen Friezen nog in verschillende kleuren voor, totdat ze puur op zwart gingen fokken. Alle dominante kleuren kan je er uit fokken, maar er zijn een aantal zwarten gebleven die ongezien het vosgen droegen (die heterozygoot zijn). Hiervan is de kans 50% dat ze het doorgeven, maar zolang de andere ouder homozygoot is, zal er altijd een zwarte uit komen. Totdat je bij toeval 2 heterozygote ouders bij elkaar zet en heb je in eens 25% kans op een voskleurige, terwijl het hele stamboekpapier vol met zwarten staat Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:07

Westernfreak schreef:
Kleurvererving ook altijd een leuk onderwerp ! Ga er in elk geval niet altijd van uit dat wat op het papier staat ook juist is. Onze op papier vos roan geboren schimmelmerrie Kompas Marina was bijvoorbeeld een bruin geboren schimmel. In combinatie met de voshengst Boreas Ubbo kwam er namelijk toch een bruin geboren schimmelmerrie uit rollen ! En de roanfactor droeg ze ook zeker niet Knipoog

Nee klopt, een hoop veulenschetsers zouden toch een keer een lesje kleurvererving moeten volgen Bloos Tong uitsteken
En idd als jullie Marina met een voshengst een bruin veulen heeft gehad, kan ze absoluut zelf niet vos geboren zijn Knipoog Roan en schimmel zie je vaak dat het door elkaar wordt gehaald Ja

Zag deze zomer ook op de keuring een NWR die stond op papier als zilverappel, nou behalve dat daar niks van te zien was, was het ook gewoon niet mogelijk met die afstamming.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:27

Westernfreak schreef:
Zo, veel gepost in dit topic !

Melanie, Hy-Fidelity valt me zeker niet tegen! Zijn hals vind ik wel een minpuntje en ook zijn beweging komt zo natuurlijk niet goed over. Misschien eens een filmpje maken ? Tong uitsteken

Schetsers kunnen nog veel leren.
Wij hadden eens een creme-wit veulen, wat de schetser als schimmel wilde noteren. het was in onze beginperiode, maar zoveel was ons wel bekend dat schimmels nooit wit geboren worden.Een volle broer en zus waren palomino, en we dachten dat zij het ook was maar dan een lichte versie.
Pas na 2,5 jaar hadden we door dat ze palominoroan was, net als haar moeder, maar het was haast niet te zien.
Alleen de overige nafok, zowel van de merrie zelf als de moeder (paar vosroannen) maakte het duidelijk.
Overigens werd ze bij de stamboekopname als Palomino genoteerd.Wat aangeeft hoe moeilijk het soms te zien is.
Ik hoorde laatst nog een verhaal van een veulen wat als vos geboren was, maar uiteindelijk bruin werd. Wij kregen eens een Synodveulen verkeerd bezorgd uit Engeland. Hij was vos, net als het veulen wat wij gekocht hadden. Ik zag hem later met foto op de site van stal Waterland en kon mijn ogen niet geloven, hij was helemaal donkerbruin.
Ik heb de catalogus en allbreed erop nageplozen , maar het was echt dezelfde pony.
Heel jammer dat ik de foto's die ik toen gemaakt heb weggedaan heb, trouwens ik krijg ze toch niet geplaatst, maar ik zou weleens heel graag willen weten hoe dat kan?
iemand die dat uit kan leggen?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:42

Ja, soms heb je idd ook nog wel van die toverballen Knipoog
Ik zal je even PB-en over het plaatsen van foto's.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:05

Aangezien de meeste fokkers hier zitten, plaats ik dit eerst maar even hier.

Daar ik 2 volwassen Welsh A hengsten heb, zoek ik voor 1 van hen iemand die hem komend dekseizoen wil huren.

Lowland Damon
v. Waxwing Hillbilly (Cantref Glory x Revel Chip)
m. Lowland Daffodil (Criban King Bee x Twyford Scamp)
hoogte: 1.19m
geboren 11 mei 2002
kleur: cremello met schimmel gen
WPCV deklicentie

Informatie:
Damon dekt zowel uit de hand als in de koppel. Hij is makkelijk met veulens.
Damon mag vanwege een stof allergie niet op stal, of het moet een buiten box met vlas zijn.
Damon kan goed zwemmen, dus een draad langs de sloot is aan te bevelen als er in het perceel ernaast ook paarden staan.
Dekbewijzen kunnen worden op gevraagd bij het WPCV.

Kosten:
75 euro per gedekte merrie (excl. kosten dekbewijzen)
+ de kosten van de verzekering gedurende de tijd dat Damon bij de huurder staat. (ik moet dit nog gaan regelen, dus de precieze kosten weet ik nog niet, maar het zal geen wereld bedrag zijn)

Voorkeur gaat uit naar iemand die zelf kan halen en brengen, want ik heb geen trailer.
Damon wordt alleen verhuurd als dekhengst, dus ik wil niet dat hij gereden wordt bij de huurder.

Beschikbaar in overleg, liefst vanaf april/mei.

Foto's van Damon en nakomelingen, als ook volledige stamboom en show resultaten op http://members.chello.nl/melanie5

Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:21

Ik vind €75,- een behoorlijk bedrag als ik de hengst er ook voor bij in de kost heb...
Een hengstenboer is misschien dan toch wel aantrekkelijker.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:02

BlackDevils schreef:
Ik vind €75,- een behoorlijk bedrag als ik de hengst er ook voor bij in de kost heb...
Een hengstenboer is misschien dan toch wel aantrekkelijker.

inderdaad goed aan de prijs

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:15

Ik heb zelf 100 euro per dekking betaald voor een hengst die ik huurde.
Maar goed, micht iemand echt geinteresseerd zijn, dan valt erover te praten.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:21

Melanie5 schreef:
Ik heb zelf 100 euro per dekking betaald voor een hengst die ik huurde.
Maar goed, mocht iemand echt geinteresseerd zijn, dan valt erover te praten.

Ik denk dat jouw hengst wel een bijzondere bloedvoering heeft, hij bevrucht goed, dus die prijs is niet eens zo onredelijk.
Het hangt er ook van af hoeveel merries iemand heeft en hoe graag je hem een seizoen kwijt wilt.
Sommige vragen veel meer, anderen zijn bereid tegen kosten van de deklicentie een hengst uit te lenen.
Het heeft er zeker ook mee te maken wat de fokwaarde van een hengst is, hoe bijzonder is hij, en hoe lang iemand hem in de kost heeft.

Overigens nemen wij 100,00 euro dekgeld, incl. verblijf van een week van merrie en veulen.Het voordeel van een hengst huren is dat je niet op pad hoeft met je merrie, en jonge veulen.Hij moet dan wel passen op al je ponies, want als met 1 of meerdere toch een andere keuze gaat maken, ben je nog aan het reizen.
Melanie: Zou je hem naar buitenland willen verhuren? mogelijk weet ik een adresje.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:17

Hallooo,

Dan ga ik me er ook maar eens mee bemoeien!:P

Ik heb nl. een welsh a merrietje met als vader Coelenhage's Dixie en als moeder (vaag maar goed) Conny.

Ben al een poosje op zoek naar dr vader, maarkan hem nergens vinden. Misschien kent iemand m??

Verder heb ik eigenlijk bijna geen verstand van keuringen en fokkerij zaken (ben ook nog maar 12 Clown )

Maar in de zomer wil ik toch graaag met mijn paardje naar een keuring en dr laten dekken.
Sabrina heeft een veulenstamboek.

[/img]d:\Documents and Settings\Linda\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\sabrina[/img]

Is dit een mooie merrie en heeft ze 'een toekomst'??

Ze is trouwens 2 jaar Knipoog

sunnymay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:56

AniekR: Klopt, afstamming is Aester el Nino x Condor.
Zal gewoon moeten wachten tot april.... Maar ben wel heel erg benieuwd!

Toch blijf ikhet bizar vinden, dat de kleur Vos zo dominant is geworden in het gehele fokken.

Wil ook zo graag weer bedenken, welke hengst ik voor 2010 op haar kan zetten... Zo veel keus, maar kies maar de juiste! Dat valt haast niet te doen, omdat je nooit weet wat er uitkomt. Toch wil ik volgend jaar de mening van andere ook wel eens horen. Door wie zij mijn merrie zouden laten dekken en waarom...

Vindt sommige prijzen van hengsten zowieso aardig aan de hoge kant. Maar ja, het wordt er voor betaald, dus het zal alleen maar blijven stijgen, denk ik.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:00

regtur schreef:
Melanie: Zou je hem naar buitenland willen verhuren? mogelijk weet ik een adresje.

Ja hoor dat zou geen probleem zijn. Kan alleen niet brengen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:02

oempaloempa schreef:
Hallooo,

Dan ga ik me er ook maar eens mee bemoeien!:P

Ik heb nl. een welsh a merrietje met als vader Coelenhage's Dixie en als moeder (vaag maar goed) Conny.

Ben al een poosje op zoek naar dr vader, maarkan hem nergens vinden. Misschien kent iemand m??

Verder heb ik eigenlijk bijna geen verstand van keuringen en fokkerij zaken (ben ook nog maar 12 Clown )

Maar in de zomer wil ik toch graaag met mijn paardje naar een keuring en dr laten dekken.
Sabrina heeft een veulenstamboek.

[img]d:\Documents and Settings\Linda\Mijn documenten\Mijn afbeeldingen\sabrina[/img]

Is dit een mooie merrie en heeft ze 'een toekomst'??

Ze is trouwens 2 jaar Knipoog

kan de foto zo niet zien..je moet hem eerst even uplaoden bij bijvoorbeeld www.imageshack.us

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:54

sunnymay, ik ben wel benieuwd wat jij aan de hoge kant vindt?
Sowieso eigenlijk ook wel van anderen?
Wat is een normale prijs naar jullie mening van een dekking (en dan graag de sectie erbij vermelden, want A is veel goedkoper dan D bijvoorbeeld).

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:10

Dyonne schreef:
sunnymay, ik ben wel benieuwd wat jij aan de hoge kant vindt?
Sowieso eigenlijk ook wel van anderen?
Wat is een normale prijs naar jullie mening van een dekking (en dan graag de sectie erbij vermelden, want A is veel goedkoper dan D bijvoorbeeld).

Interessante vraag Dyonne.

'k Heb begrepen dat in België de gemiddelde vraagprijs voor het dekgeld bij een sectie D ongeveer 250,- Euro is. Van de andere secties ben ik niet zo op de hoogte.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:14

Volgens mij betaal je voor een cob rond de 300 euro hier. Voor de Á-tjes varieert het van 100 tot 200 euro voor zover ik weet.