Foktechnisch beleid stamboek (m.n. sectie A)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lv_sws

Re: Foktechnisch beleid stamboek (m.n. sectie A)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:12

PeeWij schreef:
Is idd een duidelijk verhaal, maar wel heel algemeen. Waar staan we, wat willen we en waar moeten we naartoe. Duidelijk zoals het op papier staat, maar hoe dat ontbreekt er een beetje aan!

Grotendeels oud nieuws in een nieuw jasje.

grote plus in dit verhaal : moederstamboek is leading (hehe) én vrijheid aan fokkers staat eens zwart op wit.

De serieuze fokkers weten heus wel waar ze staan, wat ze willen en waar ze naar toe willen.

Fokplan is in mijn ogen niet meer dan een vaststelling dat de (A) ponies verbeterd zijn, de verbeterpunten worden aangegeven zonder advies wat/hoe het stamboek dat denkt te fixen.

Of lees ik daar overheen ?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 22:32

Wat me als leek als eerste op viel dat de doelstellingen die gesteld waren in veel gevallen, m.n. bij de A en B niet gehaald worden.
Lovenswaardig is de opmerking over de veelal veel te rijke conditie waarin pony's worden voorgesteld. Een B-fokker vertelde me laatst nog dat hij afgelopen jaar te horen had gekregen dat hij zijn toch al niet magere merrie dikker moest hebben voor de keuring om een beter resultaat te bereiken. Erg jammer voor een sectie die volgens mij voor het gebruik gefokt wordt.
Ook jammer is het feit dat men het karakter bij de fokker laat liggen. Natuurlijk is het soms moeilijk te beoodelen bij pony's waarmee nooit wat gedaan wordt en even voor de keuring, amper halstermak uit de wei worden gevangen. Maar ook bij deze dieren haal je misschien juist het goede karakter er zo uit.
Interessant om te lezen is dat men ook geconstateerd heeft dat de ruglijn en croupe in grote mate niet toereikend is. Goede zaak dat dat ook bij de aandachtspunten volledig meegenomen wordt. Jammer is alleen dat er geen enkele consessie gedaan mag worden aan type om het te bereiken. Mij is op school al geleerd dat je bepaalde eigenschappen in een populatie in kunt brengen door te kruisen en vervolgens terug te fokken naar de basis. Dit sluit geheel aan bij de opmerking van PeeWij dat het kind misschien al met het badwater is weggegooid. Binnen het bestand van hengsten wat de laatste jaren is goed gekeurd zie ik weinig hoop voor de toekomst. Toch waren er hengsten die er in de 1e- of 2e bezichtiging uit zijn gegaan goede mogelijkheden. Dat er fokkers zijn die wijs genoeg zijn om met deze dieren te gaan fokken en hiermee uitstekende resultaten behaald is toch eigenlijk een blamage voor een stamboek dat graag de hengsten voor de fokkerij aan wil wijzen.
Over twee en een halve maand kunnen we zien wat er mee gedaan wordt...

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:25

PeeWij schreef:
regtur schreef:
Ik vind het een prachtig plan, kon het haast zelf bedacht hebben.
laten we hopen dat er in de keuringsbanen ook serieus mee omgegaan wordt.
De gefokte aantallen die opgegeven zijn , zijn beduidend minder dan in voorgaande jaren, dit zal deels te maken hebben met WPCV geregistreerde dieren, maar ook de hogere kosten (chippen, enz)
dit verklaart ook weer het geringere aanbod.
Hier komt wel een ander probleem om de hoek. Als mensen niet registreren bij het NWPCS, hoe kun je dan in vredesnaam een eerlijke fokwaarde bepalen?

Ik denk dat je de grondbeginselen van de WPCV nog niet helemaal door hebt! Hier wordt geregistreerd door mensen die volgens de regels van ons mooederstamboek willen fokken met "meer" vrijheid als bij het NWPCS.
Kosten vind ik van minder belang, de Welshfokkerij is in mijn ogen, en geluk bij veel mensen, een hobby. Een hobby mag nu eenmaal geld kosten!

Oh ja hoor, die ken ik wel, maar dat sluit nog steeds niet uit dat er heel veel fokkers tegenwoordig overstappen vanuit het NWPCS naar het WPCV.
Niet vanuit de grondbeginselen, die vrijheid en eigen keuze laten, dat kan tegenwoordg bij het NWPCS ook(basisboek), maar domweg omdat de registratie eenvoudiger en goedkoper is.
En daar ging mijn vraag ook over:'hoe kan dan een eerlijke fokwaarde voor hengsten bepaald worden, zoals het NWPCS dat voor ogen heeft?"
Als fokkers bij een ander stamboek, ook bijv OS registreren en alleen de beste daaruit selekteren en voorstellen op een premiekeuring van het NWPCS, dan "weet"men niet hoeveel dekkingen en hoeveel nakomelingen een hengst werkelijk heeft.
Tenzij ze in andermans boeken gaan wroeten, zodat al mogelijk is.
Ik zou graag wat zinvolle reacties hierop horen.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:15

De nederlandse stamboek structuut, die voor alle stamboeken geldt is namelijk erop gericht dat er exact bekend is wie wat en hoeveel dekt. Alle stamboeken zijn namelijk verplicht om hun erkening te behouden en boekhouding met dekkingen bij te houden. Deze moeten jaarlijks ingediend worden bij PVE! Dus iedereen kan in principe weten wat er bij ieder stamboek aan dekkingen plaats vindt.
Daarnaast is het vrij normaal dat je thuis selecteerd welke dieren je meeneemt naar de keuringen. Ook bij het KWPN brengen de fokkers de rommel niet mee naar de keuringen.

Een ander iets, je doet je voor als of je verstand van zaken hebt, wat ik wel wil geloven, maar iedereen kan heel eenvoudig zien wie ik ben. Gelukkig bij meer mensen met uitgesproken meningen is dit zo. Maar jouw profiel is wel heel beperkt, zeg maar rustig leeg!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:26

Ik denk dat een fokwaardeschatting voor hengsten heel nuttig is. ALs je een duidelijk beeld krijgt van wat een hengst vererft kun je veel gerichter gaan fokken. Natuurlijk zul je nooit alle nakomelingen van een hengst kunnen achterhalen. Is denk ik ook niet noodzakelijk. Wanneer ik met een pony fok waar geen papieren bij zitten kan het toch een leuk en zeer bruikbaar veulen op leveren. Toch vind ik dat de veulens die voor de stamboekfokkerij gefokt worden achterhaald zouden moeten kunnen worden. Nu wordt er een dekbewijs afgegeven (voor een volgens mij redelijk forse prijs). Wanneer ze het nu gewoon zo zouden doen dat bij het dekbewijs ook de registratie van een veulen opgenomen zit en daar geen extra kosten voor gemaakt hoeven worden en eventueel (gedeeltelijk) het paspoort van het veulen denk ik dat het merendeel van de veulens gewoon achterhaald kunnen worden en er veel makkelijker een gefundeerd afstammelingenonderzoek plaats kan vinden.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:12

BlackDevils schreef:
Nu wordt er een dekbewijs afgegeven (voor een volgens mij redelijk forse prijs).

Ik zou het lijstje van de diverse stamboeken er nog eens op nakijken. Zowel een licentie als een dekbon kosten niet zo heel veel. Als je maar even zoekt. (zie tarieven lijst WPCV en WP&CS)

hallihallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:07

Ik vind het 'plan' weinig voorstellen en had er echt wel wat meer van verwacht. Daar hebben we dan 4 uur vergadering over gehad, om fokkers mee te laten denken. Diegene die het geschreven heeft, die heeft een waarschijnlijk een selectief gehoor, want de helft van wat er gezegd is (en waar het merendeel het mee eens was) staat er niet in. Als de jury aan de hand van dit plan moet gaan jureren, dan wens ik ze veel succes.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:23

PeeWij schreef:
Ik zou het lijstje van de diverse stamboeken er nog eens op nakijken. Zowel een licentie als een dekbon kosten niet zo heel veel. Als je maar even zoekt. (zie tarieven lijst WPCV en WP&CS)
Inhoudelijk goede reactie... Gestoord
Maar in deze tijd van automatisering is registratie toch niet zo moeilijk, dus hoeft ook niet duur te zijn...

hallihallo schreef:
Ik vind het 'plan' weinig voorstellen en had er echt wel wat meer van verwacht. Daar hebben we dan 4 uur vergadering over gehad, om fokkers mee te laten denken. Diegene die het geschreven heeft, die heeft een waarschijnlijk een selectief gehoor, want de helft van wat er gezegd is (en waar het merendeel het mee eens was) staat er niet in. Als de jury aan de hand van dit plan moet gaan jureren, dan wens ik ze veel succes.
Kun je toelichten wat je anders had willen zien in het fokplan? Vond het persoonlijk wel vooruitstrevend...

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:51

kunt u mij uitleggen wat er vooruitstrevend aan is? ben erg benieuwd Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 23:24

cuneracobs schreef:
kunt u mij uitleggen wat er vooruitstrevend aan is? ben erg benieuwd Haha!
Omdat ik op de hengstenkeuring in de tijd dat ik geweest ben (de laatste 5 jaar) veel hengsten de baan zien verlaten die het gemiddelde peil van geschiktheid voor de sport van de welsh-A ruim te boven stijgen. Veel hengsten die ik goed gekeurd heb zien worden zou ik persoonlijk niet selecteren voor mijn eigen gebruik. Dit is voor mijn beleving een selectiecriterium.
Natuurlijk is een mooi plaatje ook wat waard maar geeft toch niet de doorslag.
Een exterieurmatig minder mooi exemplaar kan zich in de sport door haar kwaliteiten op eenvoudige wijze beter tonen dan een topper. Veel van de toppaarden in de sport zijn op stand echt niet moeders mooiste.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 23:25

BlackDevils schreef:
Een exterieurmatig minder mooi exemplaar kan zich in de sport door haar kwaliteiten op eenvoudige wijze beter tonen dan een topper. Veel van de toppaarden in de sport zijn op stand echt niet moeders mooiste.

Wat een goede vergelijking met de mensenwereld kunnen we trekken... ROFL ROFL

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:58

hallihallo schreef:
de helft van wat er gezegd is (en waar het merendeel het mee eens was) staat er niet in.

Zomaar een vraag: kan je drie voorbeelden van punten geven die er volgens jou niet in staan? Heb je ook enig idee waarom die er niet in staan? Bedenk daarbij wel dat het plan de vrijheid van de fokker erkent en het een en ander ook haalbaar moest zijn.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 13:25

joostvangestel schreef:
Zomaar een vraag: kan je drie voorbeelden van punten geven die er volgens jou niet in staan? Heb je ook enig idee waarom die er niet in staan? Bedenk daarbij wel dat het plan de vrijheid van de fokker erkent en het een en ander ook haalbaar moest zijn.

Ja, ik ben ook wel benieuwd. Heb gehoord dat een aantal fokkers het geheel niet eens was en dat de commissie opnieuw haar werk moest doen.
Op welke gronden?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:05

Zo, even bijgelezen. Moet zeggen dat ik me ook aardig kan vinden in het fokplan voor de sectie A en ben benieuwd of er nu ook daadwerkelijk op geselecteerd gaat worden tijdens de keuringen. Lachen

Ik hoop dan ook geen quotes meer te lezen als; "Alhoewel de pony in overconditie was en de nummer twee die ook over een goed type beschikt beter kon bewegen, was de winnaar beter in het front en is daarom toch op kop geplaatst."

Dergelijke dingen ben ik dit jaar nog wel tegen gekomen en dan is het weer de vraag, type en / of beweging ?

Een goed bewegende pony met een goed type mag van mij best geplaatst worden voor een pony met een nog beter type, maar met krabbel en/ of zwabberbewegingen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:09

Volgens mij zijn we het met zijn allen behoorlijk eens.
Natuurlijk is het voor fokkers die met materiaal zitten wat qua type goed is maar de bewegingen niet hebben eerst erg onaangenaam dat ze het roer bij gaan stellen maar moet toch niet onoverkomelijk zijn.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:36

BlackDevils schreef:
Volgens mij zijn we het met zijn allen behoorlijk eens.
Natuurlijk is het voor fokkers die met materiaal zitten wat qua type goed is maar de bewegingen niet hebben eerst erg onaangenaam dat ze het roer bij gaan stellen maar moet toch niet onoverkomelijk zijn.

Een ieder die met zijn pony naar de keuring gaat, doet zijn uiterste best de jury wat moois voor te zetten.In de hoop daarmee een hoge plaatsing te krijgen. Dit is een zeer logische gedachtengang. Het is dan ook voor een jury van een PREMIEkeuring zeer moeilijk een professioneel klaargestoomd dier, met hier en daar een weggewerkt foutje lager te plaatsen, dan een pony, die correcter in bouw en belijning is, maar bijv. net dat laatste puntje op de "i" mist. Toch is een premiekeuring wezenlijk anders dan een SHOW.
Bij een premiekeuring moeten correctheid en ras voorop staan, wat dan tot uitdrukking komt in plaatsing en primering.
Als dit niet goed gebeurt, zal dat ten koste gaan van het ras, en dat is iets wat we samen niet willen. De taak ligt dus niet alleen bij de jury , maar voor en groot deel ook bij de eigenaren.

welske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:57

Dit staat te lezen op Welshinfo.nl:

Ledenraad NWPCS fluit portefeuillehouder terug

Het eigengereide optreden van Wim van Bemmel vond op 8 december jl zijn Waterloo.
Het fokplan dat al jaren overtijd is werd wegens onvoldoende kwaliteit en diepgang afgeschoten.
Het plan was zo dun dat zelfs het conservatieve deel van de ledenraad er niet mee accoord kon gaan. Ook het plotseling toestaan om driejarige hengsten beslagen voor te brengen werd afgewezen.
De portefeuillehouder heeft nogal veel moeite om de afspraken met de ledenraad en de reglementen van het NWPCS na te leven. Ook de voorzitter van de jury Peter Goumans heeft een flinke deuk opgelopen want uiteindelijk was hij de architect van ook dit fokplan. Veel beter was het geweest om de paritair samengestelde foktechnische commissie haar verantwoordelijkheid te geven in plaats van deze zeer zwakke, ad hoc benoemde commissie fokplan op te zetten, die alleen maar oog had voor het verdedigen van de belangen van een kleine groep juryleden en fokkers die aan de rasfokkerij, zeker ook internationaal gezien, geen enkele opbouwende gedachte wenst te spenderen.
Dit kortzichtige beleid werd nu de deur gewezen.
Op de voorjaarsvergadering in mei verwacht de ledenraad een nieuw, veel beter doordacht en onderbouwd fokplan voorgelegd te krijgen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 00:39

Als ze het plan niet onderbouwd vinden wat moet je dan vinden van deze verklaring? Gestoord