WPCV versus NWPCS

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wikl

Re: WPCV versus NWPCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:23

Ach gut zoals ik al zei ,er zijn uitzonderingen.
maar wees eens eerlijk voor jezelf .basis boek is niet het zelfde als het predicaat stamboekhengt er zit een wereld van kwaliteit tussen die twee.
dus.........zoals ik al zei navelstarend fok je geen kwaliteit en naar mijn mening is alleen het beste goed genoeg.dus kijk ik naar bloedlijnen en predicaten.
kennen ze in het moederland ook niet en zijn er wel jaloers op is mij bekend.
en onze hengsten keuring willen ze ook wel kopieren.
maar laten we niet te veel polariseren en vooral lol houden aan onze hobby. Dromen

wikl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:31

Duivel ik weet ook niet alles ,maar volgens mij is het NWPCS faciliterend en bied het nog al wat meer als het wpcv. is het wpcv niet voor ontevreden kinderen die niet krijgen van hun ouders wat ze willen?
gezien alle stormen van kritiek zou je het wel denken.
normaal doen de ouders alles om de kinderen goed op te voeden, maar pubers luisteren per defnitie niet naar goede raad......maar als ze groter worden komt meestal alles toch nog goed tenminste bij de meeste kinderen. Cool

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:32

Kan je niet beter alles in 1 (!!) post zetten.

wikl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:17

Haha! keuringen zijn toch prachtig hoor toppie.
vooral die in het noorden en oosten natuurlijk heel gezellig, jammer dat de afd west en vooral zuid het zo laten afweten daar is niet veel over van de sfeer en grandeur van weleer.
hoe verzin je het ten fafeure van je zelf ("want we willen zelf naar de royalwelsh "aldus het bestuur) de mooiste keuring van nederland Wanroy cq esbeek, weg te geven aan oost (heteren) en zelf met een gedrocht te komen als RK Vught.
niet voor niets ging geen mens met verstand er heen.
nee als het ergens verkloot is dan wel in zuid. leve het bestuur en al degene die het ondersteunen.
nee dan naar het fijne oosten daar hangt toch een gezondere sfeer.
en heteren is van het lelijke eendje een prachtige zwaan geworden dank zij die knuppels in zuid.
zet ze ook nog in de ledenraad en we zijn gewoon helemaal wpcv.echt engels toch wat een vooruitgang!???

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:12

Goh Wikl, in je eerste post zeg je dat we elkaar niet af moeten zeiken. Geloof dat je zelf ook wat last heb van frustraties.
Niemand valt hier iemand aan. Er worden alleen meningen gegeven en uitgelegd waarom iemand voor 1 bepaald stamboek kiest. Ieder mag zelf weten wat hij/zij doet. Het is gewoon een discussie. Het enige dat ik uit jouw posts opmaakt, is dat je zelf ook ergens mee in de knoop zit.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:00

Ik denk dat wikl nogal nieuw is met het begrip discussieforum op het internet, vandaar dat ik denk dat niet alles in één post zit.

Hoewel erg gechargeerd, zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in. Zo'n beetje van de laatste post naar boven:

- Zuid had vroeger 4 keuringen voor het NWPCS. Dat is inmiddels uitgekleed naar 1 keuring. Dat is gewoon triest. De redenen daarvoor moeten uitgezocht worden. Ik geloof dat er wel veel is gebeurd door het gemier over data en het gebrek aan vrijwilligers die een mooie keuring op willen zetten en inschrijvingen willen werven.

- Het NWPCS heeft inderdaad een andere insteek. De een kan dat betuttelend noemen, maar een ander kan dat toch een vergaand systeem van evaluatie noemen. We kunnen ons wel afvragen waarom Nederland buiten het Verenigd Koninkrijk het meest successvolle Welsh land is en waarom de ponies zo immens populair zijn. Vergelijk dat maar eens met de omliggende landen. Er wordt wel iets goed gedaan in Nederland.

- Wat basisboekhengsten betreft, er zijn veel basisboekhengsten waarover het stamboek geen mening heeft. Waarom niet? Omdat de eigenaars de hengsten niet willen laten zien. Lijkt me moeilijk om het NWPCS daarvan te betichten. De rol van de jury vind ik bewonderingswaardig. Hoewel ze met het boekje in de hand keuren, ken ik niet één geval van een dier dat onnodig bestraft is omdat de vader een basisboek hengst is. Wat dat betreft, de successen van (de nakomelingen van) basisboekhengsten spreken voor de objectiviteit van de jury. En de basisboekhengsten die niet goed fokken, nou, daar doen de nakomelingen het dus ook niet best van. En laten we eerlijk zijn, er zijn veel basisboekhengsten ingezet die echt niks te zoeken hebben op een keuring en slechts en héél klein percentage daarvan heeft ook voldoende kwaliteiten als vaderdier.

Wat we met zijn allen moeten begrijpen is dat de Welsh pony toch boven alles een bijzonder ras is. Ook tweede premiedieren zijn nog steeds mooie dieren en voldoen nog steeds in voldoende mate aan de rasbeschrijving. Dat komt omdat we een mooi ras aan het fokken zijn met ons allen. Het mooiste aan de keuring vind ik persoonlijk nog altijd het moment dat je de pony los laat in de wei na de keuring. Feitelijk kan je ze bijna niet mooier hebben. En dat is toch zo: wat voor premie je ook krijgt, je mag je pony nog steeds mee naar huis nemen Knipoog

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:00

wikl schreef:
Clown en zijn niet vooral veel fokkers (A) gewoon een veredelde grasmaaiers aan het opfokken.
het beweegt vaak van geen kant en wat verwacht je nu eigenlijk echt van basisboekhengsten want het is maar een absolute enkeling die bovenmaats fokt.
schoestring of zo die liet wel wat leuke dieren zien
maar de meeste zijn alleen voor de kiloprijs wat waard maar niet voor, vooruit fokken, de sectie a staat aardig stil de laatste jaren liberaal noemt iemand deze manier van fokken , weet hij eigenlijk wel kwaliteit ter herkennen somige lezen een boekje en pretenderen het allemaal te weten en de anderen snappen er dan natuurlijk helemaal niets van.

Het klopt, er is maar een enkele basisboekhengst die bovenmaats fokt...maar het houdt niet op bij "Shoestring of zo" Clown

Colne Heartsease (preferent)
Friars Bantam
Kai Midas
Springbourne Glide (stamboekhengst geweest, maar geen afstammelingen getoond)
zijn enkele voorbeelden van hengsten die als basisboekhengst succesvol zijn met de nafok en er zijn er vast nog meer die best leuke nakomelingen hebben getoond. Daarbij vergeet je (ik ben maar zo vrij om 'je' te zeggen), dat er goed fokkende hengsten zijn die absoluut geen showhengsten zijn en dus ook nooit in het stamboek opgenomen zouden worden. Penual Mark is daar denk ik ook een erg leuk voorbeeld van, alhoewel hij natuurlijk niet in NL is aangeboden.

Geen enkele hengst is heilig, of het nu een stamboek- of basisboekhengst is. Ik denk dat een stamboekhengst ook niet als advies aan de fokker gezien moet worden, want je weet niet wat voor een merrie de potentiële fokker heeft lopen.

De 2 stamboeken samenvoegen ? Nee...daarvoor zijn er teveel verschillen tussen de WPCV en NWPCS. En ik geloof dat ook alleen het NWPCS daar wat voor voelt...

Dit is een openbaar forum, maar niet iedereen zit de hele dag online. Het kan daarom soms wel even duren voor er een antwoord komt op je reactie. Verder veel (discussie)plezier gewenst op bokt !

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:27

[/quote]

Voor zover ik weet wel. Er kunnen administratiekosten geheven worden, omdat niet alle ponies bij elkaar in de computer staan, maar verder is dit gewoon mogelijk.

.
[/quote]

Dit klopt niet helemaal. Als je met een WPCV pony mee wil doen aan een premie keuring van het NWPCS moet je dus lid worden (en bijbehorend lidmaatschap geld betalen). Andersom kan wel.
[/quote]

dank je voor de info!! worden er ook vaak keuringen van wpcv georganiseerd en waar?

groetjes

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:48

Westernfreak schreef:
De 2 stamboeken samenvoegen ? Nee...daarvoor zijn er teveel verschillen tussen de WPCV en NWPCS. En ik geloof dat ook alleen het NWPCS daar wat voor voelt...

Dat weet ik niet, Oost en West Duitsland zijn ook eens ooit samengevoegd. Daarnaast kan de order tot samenvoeging wel eens uit Aberystwyth, Brussel of Straatsburg komen. En dan is het helemaal niet gezegd onder welke principes de nieuwe registratie zal vallen. Ik ben lid van beide stamboeken en ik ben ook vóór samenvoeging, onder een aantal voorwaarden. De enige reden waarom twee stamboeken nog echt nuttig zijn is hier nog steeds niet genoemd.

Voor wat mijn openheid betreft: ik ben volledig open voor beide systemen. Ik heb zo mijn eigen voorkeuren, maar ik kan me ook neerleggen bij een democratische meerderheid. Volgens mij moeten we toch met ons allen meer bezig zijn met de promotie van de Welsh tussen alle andere rassen dan juist proberen strijd te voeren tussen de twee stamboeken.

Voor wat betreft het volgen van één type: Dan is de voorzitter van de jury heel snel van mening veranderd als hij gelooft dat het nu uitgevoerd wordt. Als hypothetische stelling kan ik echter de stelling wel volgen. Helaas denk ik dat het kind met het badwater weggegooid zou worden. Overigens heb ik de voorzitter van de jury zien keuren met Ann Bale-Williams (Baledon) en John Russell (Gartconnel) aan zijn zijde, dus hij is heel bewust van de verschillende uitgangspunten van deze twee juryleden.

Wat Desarbre Shoestring betreft, dat is een B hengst die het best heeft gedaan en voor wat dat betreft is hij in de sektie B een stuk zeldzamer dan zijn basisboekcollegae in de sektie A.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:19

Klopt Joost, er zijn geen 2 stamboeken voor 1 ras nodig binnen een land. Mits leden en stamboek het met elkaar kunnen vinden, regels horen niet opgesteld / opgelegd te worden door een bestuur, maar in samenspraak met de leden. Een democratisch stamboek. Dat gevoel had ik gisteren bij de bijeenkomst absoluut niet, terwijl juist zulke avonden daar wel voor bedoeld zouden moeten zijn.

Ik denk dat veel fokkers er uiteindelijk wel brood in zien, in zo'n samenvoeging, maar dan moet er inderdaad wel e.e.a. veranderen ! Op korte termijn zie ik dat niet gebeuren...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:41

Hoe was het ook weer: Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd? Ik vind het persoonlijk jammer dat ik er niet bij was, maar wat communicatiestoornissen zorgden ervoor dat ik er te laat achter kwam en ik heb ook nog een vrouw en kind die in een vreemd land wonen dat inmiddels ook niet meer zo vriendelijk is voor buitenlanders en die me ook wel eens thuis willen zien Knipoog

Wat ik wel weet is dat de verschillen niet zomaar in een avondje bijgelegd kunnen worden. In een paar uurtjes heb je net elkaars standpunt uitgelegd en voor de discussie is er feitelijk altijd te weinig tijd. Dan zit er aan de ene kant een groep mensen die hun standpunt precies op een rijtje hebben en een vergadering die waarschijnlijk méér dan een standpunt vertegenwoordigen, dat dan nooit tot uiting komt. In het ergste geval kan men nog net elkaar een aantal verwijten in de schoenen schuiven, van positief meedenken komt er vaak te weinig.

Overigens kan ook niet alles democratisch zijn. De rasbeschrijving is bijvoorbeeld helemaal geen democratisch opgelegd iets. Dat is iets waar je maar mee dient te leven als Welsh Pony fokker. Ga anders maar konijnen fokken, de eerste afspraak is dat we allemaal de rasbeschrijving respecteren. Jureren op zichzelf is ook geen democratische aangelegenheid, aangezien de jury besluit wie er voorop staat, niet het publiek.

Maar goed, concrete voorbeelden zijn beter. In die democratische wereld moeten we er dus rekening mee houden dat er 3000 Welsh enthousiastelingen in Nederland zijn die een visie hebben over hoe het allemaal moet. Kan de minderheid zich neerleggen bij de meerderheid en hoe weten we wat de meerderheid is? Het aantal mondige personen is veelal kleiner dan de zwijgende meerderheid, dus hoe weten we waar we allemaal blij mee zijn? Of willen we een technocratie? Ik weet direct dat wat voor een bestuur je ook neerzet met wat voor regels dan ook, je altijd een bepaalde oppositie zult hebben die het bestuur wil afrekenen op fouten. En 3000 mensen weten altijd wel meer dan 5 bestuursleden Knipoog

Maar goed, concrete voorbeelden zijn welkom, wie voelt zich geroepen om een objectief verslag van de avond te maken?

PowerfulN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:01

Ik denk dat ik in staat ben om een objectief verslag te plaatsen.
Mijn naam is Anja Rozema en ben secretaris van het NWPCS. Ik volg al een tijdje de discussies op Bokt en de mond valt mij af en toe open van de dingen die gezegd worden. Zoals ik al eerder tegen een wel bekend iemand op Bokt gezegd heb , de hele manier van communiceren via dit medium staat mij niet aan. Persoonlijk zie ik er liever een gezicht bij en wil ik iemand recht in de ogen kunnen kijken als ik met deze persoon praat. Maar soms kan ik het niet laten om te reageren.
Ik vind dat de avond van 30 november in hier in een totaal verkeerd daglicht gezet wordt en daar kan ik behoorlijk pissig om worden. De mevrouw die zich hier aardig roert onder de naam van Westernfreak, was gisteren wel aanwezig maar heb ik amper gehoord. De dingen die zij nu zegt, had ze daar moeten zeggen en dat geldt voor meer mensen die op die avond aanwezig waren.
Het is jammer dat de discussie die hier gevoerd wordt, en waar mensen blijkbaar erg veel tijd in steken, niet gevoerd wordt op een plaats waar men elkaar kan zien tijdens het praten.
Om te terug te komen op de avond: er werd heel zinnig gepraat, de opmerkingen die gemaakt zijn worden zeer zeker serieus genomen door het bestuur (langzamerhand een fenomeen waar je alles wat niet goed is, op af kan schuiven), ook de voorzitter van het jurycorps had een zeer goed onderbouwd verhaal waar je natuurlijk wel open voor moet staan. Het enige wat misschien een beetje ongelukkig was, was het tijdstip van het uitroepen van een pauze, en dat is blijkbaar een punt waar je de hele avond op af kan kraken.
Ik vind het jammer dat ik mij genoodzaakt voel op deze plaats en deze manier te moeten reageren, want dat is niet mijn stijl. De eerst volgende plaats waar ik in levende lijve aanwezig ben is in Deurne tijdens de afdelingsvergadering in zuid. Als er nog mensen op deze site aanwezig zijn die in de buurt van Deurne wonen, dan wil ik ze graag daar ontmoeten. Dat lijkt me beter als dit onzichtbare gepraat via de computer.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:26

Hallo, ten eerste bedankt voor het verslag. Zoals ik ooit al eerder heb gezegd is anonimiteit op het internet een illusie. Ik ben het ermee eens dat er hier natuurlijk veel mensen zijn die (semi-)anoniem hun mening verspreiden. Ik denk dat dat verwijt mij niet gemaakt kan worden. Verder vind ik het wel prettig om eens wat serieuzere discussies te zien, daar wil ik wel tijd aan besteden. Ik ben hier jarenlang moderator geweest waarbij ik wezenloze scheldpartijen over een paard waar ik niks mee heb in toom moest houden.

Ik maak mezelf niet wijs dat dit een afspiegeling van de gehele Welsh pony populatie is (anders dan ik, denk ik dat velen feitelijk hun tijd beter aan ponies kunnen besteden dan achter de computer).

Wel is het goed om hier te zien hoe mensen hun mening willen en kunnen onderbouwen. Het geschreven woord kan je nog eens rustig nalezen en goed opschrijven. Die ruimte is er vaak niet in een vergadering (wel in een gesprek onder vier ogen). Dat wordt dan vaak achteraf besproken via de telefoontamtam en hier kunnen we een stuk van die discussie in het openbaar zien. Persoonlijk zou ik niets liever doen dan deze discussie in persoon aangaan om te zien waarom we blijkbaar twee verenigingen nodig hebben.

Mijn plan is om er in Deurne wel bij te zijn, mits ik in Nederland ben op die datum.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:29

Ik heb eigenlijk niet veel toe te voegen verder, maar ik hoop gewoon dat we het met z'n allen gezellig kunnen houden in de fokkerij.
Ik fok voor m'n plezier en ja, ik heb ook wel commentaar op dingen. Maar ik laat me er niet gek door maken.
Ik fok voor mijn eigen plezier. Ik kijk 365 dagen per jaar naar mijn beesten, dus ik fok zoals ik dat wil. Ik laat me niet 1 kant opduwen qua type of fokrichting. Ik wil gewoon genieten van mijn beestjes.
Ik heb gekozen voor een stamboek waar ik me het beste in kan vinden. Ik zeg niet dat het andere stamboek slecht is, alleen dat het niet bij mij past.
Het is jammer dat het zo gaat, maar dat is wel de werkelijkheid.
Het KWPN en het NRPS vliegen elkaar ook in de haren. Ook dat zijn 2 stamboeken die min of meer het zelfde ras fokken (sportpaarden).
Iedereen moet doen wat hij/zij prettig vind. Ik kies voor het WPCV en ga naar hun keuringen. So be it, geen probleem. Ik heb geen hekel aan het NWPCS, verre van, maar ik heb gewoon een andere instelling.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:06

Zo negatief als ik nu misschien overkom naar de NWPCS is niet mijn bedoeling, maar enkele punten van de avond zjin me wel erg tegen gevallen.

Verdere uitleg per PB...

iiyama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:32

Melanie5 schreef:
Ik heb eigenlijk niet veel toe te voegen verder, maar ik hoop gewoon dat we het met z'n allen gezellig kunnen houden in de fokkerij.
Ik fok voor m'n plezier en ja, ik heb ook wel commentaar op dingen. Maar ik laat me er niet gek door maken. Ik kies voor het WPCV en ga naar hun keuringen. So be it, geen probleem. Ik heb geen hekel aan het NWPCS, verre van, maar ik heb gewoon een andere instelling.

Ook wij kiezen voor de WPCV en niet omdat we tegen het NWPCS zijn, nee maar bij de WPCV is alles veel ongemoeider en lijkt het erop dat iedereen op de keuringen veel minder stress heeft. Bij het NWPCS zie je een grote groep fanatiekelingen naar de keuring gaan zonder er echt plezier eraan. Ook willen fokkers onderling elkaar nogal eens in een slecht daglicht plaatsen om ze te ontmoedigen of erger..... als ik Melanie5 haar tekst dan zie denk ik, wat heb jij het bij het rechte eind!

De WPCV afschilderen als een groepje kliene kinderen is een typische uitspraak voor hoge heren en dames van het NWPCS je zult de WPCV zulke uitspraken NOOOIT horen doen. Weer een opvalend verschil tussen deze twee stamboeken.

Iiyama
Go jij! Go jij!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:07

Iiyama, zo voel ik het ook. Ik vind de sfeer op de WPCV keuringen vaak prettiger, misschien omdat de concurentie elkaar minder loopt af te zeiken (niet altijd hoor, want op de vriedenkring keuring heb ik ook rake opmerkingen gehoord).
Ik heb het idee dat de commerciele belangen bij het NWPCS veel groter zijn, waardoor de doelstelling ook wat veranderd. Er zit daar een groep grote fokkers die alle tijd en geld hebben om alles precies zo te doen als het NWPCS dat graag ziet. Ik denk dat het WPCV toch een stamboek is voor mensen met een wat kleinere beurs. (ik dus ook)

Samenvoegen van de 2 stamboeken lijkt mij hetzelfde als te proberen Noord en Zuid Korea weer te verenigen. Lijkt mij onmogelijk. En ook niet gewenst. Ik vind het juist prettig om te kunnen kiezen. Zo maak je een weloverwogen keuze en ben je niet genoodzaakt je te houden aan regels die je niet aanstaan.

Wat betreft stamboek hengsten, slechts een klein groepje behaald echt succes met zijn nakomelingen. Mijn reden om niet met stamboek hengsten te fokken, is omdat vaak de bloedvoering mij niet aanstaat. De goedgekeurde hengsten zitten qua lijnen zo dicht op elkaar, dat er steeds meer versmallingen van bloedspreiding komt.
Overigens vind ik het altijd opmerkelijk hoeveel van de bij het NWPCS goedgekeurde hengsten er binnen korte tijd verdwijnen. Hoeveel hengsten die ooit zijn goedgekeurd lopen nog actief in de fokkerij? Die kampioen van dit jaar, Wienalda Hiem's Henchel, is binnen korte tijd na de keuring geruind en verkocht voor de sport. Marenks Monty en die andere Marrenks pony (naam ff kwijt), zijn ook beide geruind. En waar zijn al die "fantastische" nakomelingen van Hywel gebleven? Opvallend groot gedeelte daarvan is onvruchtbaar. Meen dat dat ook het geval was bij Henschel. En waar is bv Coelehages Juggler gebleven? Zo zijn er nog tal van hengsten die verdwenen zijn, nadat ze met veel ophef kampioen werden.

Ik dek met hengsten met een deklicentie bij het WPCV, ik vind de keuze voor mijn ponies daar veel ruimer.

welske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:21

[/quote]Overigens vind ik het altijd opmerkelijk hoeveel van de bij het NWPCS goedgekeurde hengsten er binnen korte tijd verdwijnen. Hoeveel hengsten die ooit zijn goedgekeurd lopen nog actief in de fokkerij? Die kampioen van dit jaar, Wienalda Hiem's Henchel, is binnen korte tijd na de keuring geruind en verkocht voor de sport. Marenks Monty en die andere Marrenks pony (naam ff kwijt), zijn ook beide geruind. En waar zijn al die "fantastische" nakomelingen van Hywel gebleven? Opvallend groot gedeelte daarvan is onvruchtbaar. Meen dat dat ook het geval was bij Henschel. En waar is bv Coelehages Juggler gebleven? Zo zijn er nog tal van hengsten die verdwenen zijn, nadat ze met veel ophef kampioen werden.

Lekker makkelijk.... een beetje tegen het nwpcs aanschoppen omdat er hengsten "verdwenen" zijn.... alsof het wpcv zoveel beter is zeg, een jurylid uit engeland halen en de pony's van de organisatie voorop zetten is ook lekker makkelijk

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:53

welske schreef:

Lekker makkelijk.... een beetje tegen het nwpcs aanschoppen omdat er hengsten "verdwenen" zijn.... alsof het wpcv zoveel beter is zeg, een jurylid uit engeland halen en de pony's van de organisatie voorop zetten is ook lekker makkelijk

Ik schop nergens tegen aan. Ik geef mijn visie op het keuren van dekhengsten voor het stamboek. Er wordt vaak met veel ophef gesproken over de nieuwe lichting hengsten, over de geweldige kwaliteit. Mag ik me dan afvragen waar die hengsten dan blijven na 1 seizoen?

Overigens weet een jury op de keuring van het WPCV niets van papieren van de pony en ook niet bij welk stamboek die zit. Ook NWPCS ponies kunnen kampioen op die keuringen worden.

Pff, wat is iedereen hier weer lekker fanatiek. Ik geef alleen mijn mening en vertel over dingen waar ik me over verwonder.
Ik val het NWPCS niet aan, ik vertel mijn visie op de fokkerji in zijn algemeen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:03

melanie: het is inderdaad doodzonde dat Henschel geruind is. Een prachthengst, zijn moeder die door een Britse jury dagkampioene is verklaard en een vader die door een Britse jury hengstenkampioen is verklaard op de Royal Welsh show. (De Nederlandse jury had die ponies ook al erkend, voor die tijd). Je kan geen betere papieren bedenken. Volgens mij is meer dan 70% van de merrie die hij gedekt heeft dragend, dat is geen slecht aantal.

Je kan er vragen bij stellen waarom een hengst meer waard is als ruin dan als hengst. Maar dat is slechts een nieuw probleem voor de Welsh. Van de eigenaar kan ik het wel voorstellen, die heeft immers de vader nog en waarom zou hij dan een goed aanbod laten liggen? Al is het "slechts" voor de sport? Ik heb het gevoel dat we Henschel best nog tegen zullen komen. En wie weet slaan we volgend jaar onzelf allemaal voor onze hersens als blijkt dat zijn eerste jaargang absoluut de top is.

Je kan dus inderdaad stellen dat het NWPCS hier geen redding voor heeft kunnen bedenken, maar wil je een dictatuur die verbiedt om hengsten te verkopen en te ruinen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:53

joostvangestel schreef:
Je kan dus inderdaad stellen dat het NWPCS hier geen redding voor heeft kunnen bedenken, maar wil je een dictatuur die verbiedt om hengsten te verkopen en te ruinen?

Dat zeg ik niet, maar ik vind het wel vreemd dat goedgekeurde hengsten geruind worden. Als hij zo goed is, waarom verkoopt een eigenaar hem dan voor de sport als ruin? Een herhalingsdekking geeft totaal geen garantie op een veulen met de zelfde kwaliteiten als het voorgaande veulen.
Het lijkt mij meer opbrengen als je dekhengst in de sport loopt, dan dat hij dat als ruin doet. Zo heb je en de sucessen uit de sport en uit de fokkerij. Lijkt mij. En zo kom je wel weer bij het werkelijke gebruiksdoel van de Welsh pony, maar met het voordeel dat je een goede sportpony in kan zetten vooor de fokkerij.
Maar goed, misschien denk ik nu teveel in de richting van de warmbloed fokkerij.

De reden waarom ik dit aanhaalde, was om er achter te komen wathet NWPCS nou eigenlijk de toegevoegde waarde vindt van de hengstenkeuringen, als kampioenshengsten alsnog geruind worden, zonder dat ze echt een bijdrage hebben kunnen leveren aan de fokkerij. Op die manier voegt het keuren toch minder toe?

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:59

Zouden zowel Welske én Wi.Kl zich even voor kunnen stellen of op z'n minst wat meer informatie kunnen geven over wat ze doen en wat ze betekenen in de Welshwereld? Profiel invullen misschien?! Daar is het voor gemaakt...

Discussiëren met mensen waarvan je niets weet is nutteloos, hoe moet je dan weten of je waarde kunt hechten aan de mening van diegene?

Daarnaast vind ik het erg storend en niet bepaald professioneel dat mensen dingen op een forum plaatsen die ze 'van horen zeggen' hebben...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:00

joostvangestel schreef:
melanie: het is inderdaad doodzonde dat Henschel geruind is.

Dat is niet zo zeer mijn mening, ik vond het eerlijk gezegd niet zo spectaculair, maar goed.

joostvangestel schreef:
Ik heb het gevoel dat we Henschel best nog tegen zullen komen. En wie weet slaan we volgend jaar onzelf allemaal voor onze hersens als blijkt dat zijn eerste jaargang absoluut de top is.

Ja en dat is dus de reden waarom ik vraagtekens zet bij de keuze van de eigenaar om hem te ruinen. Een ruin voegt niets toe aan de fokkerij, omdat je er niet verder mee kan.

iiyama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:03

welske schreef:
alsof het wpcv zoveel beter is zeg, een jurylid uit engeland halen en de pony's van de organisatie voorop zetten is ook lekker makkelijk
[/quote]

Wat is dit nu voor een onzin, ik weet niet wie u bent maar u heeft duidelijk geen inzicht in wat de WPCV doet. De juryleden kennen de pony's niet, keuren zonder boekje en logeren bij mensen die op die bewuste show "NIET MOGEN SHOWEN" (dus op de dag dat een logerend jurylid bij hen is)
Dat is wel even anders bij het NWPCS daar komen pony's in de baan die de jury zelf heeft gefokt iets wat een hoop mensen absolut niet waarderen en waardoor er op dit moment een grote terugloop in inschrijvingen is, mijn inziens.

Iiyama
Go jij! Go jij!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 00:12

welske schreef:
Overigens vind ik het altijd opmerkelijk hoeveel van de bij het NWPCS goedgekeurde hengsten er binnen korte tijd verdwijnen. Hoeveel hengsten die ooit zijn goedgekeurd lopen nog actief in de fokkerij? Die kampioen van dit jaar, Wienalda Hiem's Henchel, is binnen korte tijd na de keuring geruind en verkocht voor de sport. Marenks Monty en die andere Marrenks pony (naam ff kwijt), zijn ook beide geruind. En waar zijn al die "fantastische" nakomelingen van Hywel gebleven? Opvallend groot gedeelte daarvan is onvruchtbaar. Meen dat dat ook het geval was bij Henschel. En waar is bv Coelehages Juggler gebleven? Zo zijn er nog tal van hengsten die verdwenen zijn, nadat ze met veel ophef kampioen werden.

[/quote]

waar gaat dit over? je haalt het door elkaar volgens mij bij het nwpcs zetten ze "vriendjes" en andere konte kruipertjes voor aan !! ik zeg niet dat dat altijd zo gaat maar ik kan een paar gevallen opnoemen!!! Wij showen al ruim 14 jaar bij de wpcv maar daar heb ik het nog nooit mee gemaakt!!!! dat kan geen eens !! en bij het stamboek erger ik me iedere show kapot...( ik praat hier over de Sectie C en D!) daar hebben ze zoiezo gewoon geen verstand van hoe die fokkerij in elkaar zit en maken ze te vaak verkeerde keuzes in mijn ogen en in de ogen van verschillende andere fokkers, ik vind dat ze te veel afwijken van het moederland , ze vergeten dat het een engels ras is en niet het KWPN, bij een ras uit een ander land moet je het moederland in de gaten houden ( hoeft niet precies maar wel een groot gedeelte!!) bij een ned. ras kun je eigen dingen bedenken binnen het ras niet bij de Welsh je hoeft niet het zelfde te doen als in wales kwa types en beweging maar hou het in ieder geval in de gaten!! en ga daar van uit bepaalen wat je als stamboek wil zien!!dat vergeten de heren bij het NWPCS nog wel is!!!ik zie bij de kapioenen van 2006 van de cmk nou niet wat ze nou willen zien en zoeken in een Cob!! het Nwpcs Verandert de spel regels tijdens het spel (als ik de fokkerij per jaar even een spel noem!!) ...........Ik zeg dit met oog op de sectie C&D!!!! Ach gut Verdrietig
Laatst bijgewerkt door cuneracobs op 04-12-06 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt